Etnografi zaznamenali medzi východnými Slovanmi veľa magických obradov a viery spojených s výstavbou domu.
S vyvolávaním akcií sa začalo už pri výbere miesta pre budúce bývanie. Podľa etnografa V.V. Bogdanov, Bielorusi v polovici 19. storočia. miesto vybrané pre panstvo bolo vysvätené týmto spôsobom: na celé navrhované miesto panstva bolo na zem zakreslené veľké námestie; bola rozdelená na štyri časti krížovou figúrkou. Potom išla hlava rodiny „všetkými štyrmi smermi“ a priniesla štyri kamene zo štyroch polí, ktoré boli položené v strede malých štvorcov. Vďaka tomu sa na mieste budúceho statku objavil ideogram plodnosti, ktorý je známy už od obdobia eneolitu a až po ruské svadobné výšivky na začiatku 20. storočia.
Na stavbu koliby boli v lese vybrané špeciálne stromy, ktoré nepatrili do kategórie „divých“ alebo „stoerov“. S kladením budovy sa malo začať „keď je mesiac v splne“, teda po Novom mesiaci. V rohoch prvej koruny guľatiny boli položené na magický účel: kúsok vlny, hrsť obilia, kadidlo, vosk. Archeologické materiály naznačujú, že hlava koňa bola niekedy položená na rohu domu. Je možné, že tento starodávny zvyk sa spája s ruskou rozprávkou o sedemročnom dievčati, sirote, ktorá sa o radu obrátila k „kobyle na hlavu“. Táto zápletka však mohla vzniknúť aj pod vplyvom viery v magickú moc „kužeľa“ (od slova „con“ – „začiatok“, „základňa“) – posvätný kachľový stĺp, ktorý často dostával tvar hlavy koňa v zhode s menom koňa.
Špeciálne rituálne akcie sprevádzalo spevnenie matice (svolok), na ktorej bol položený strop („stéla“): kabát z ovčej kože vystrúhaný s kožušinou (ozvena medvedieho kultu?) A k nemu bol priviazaný bochník chleba, koláč alebo hrniec kaše. Súčasne boli zo všetkých druhov dobrého želania rozptýlené obilné zrná a chmeľ z hornej koruny zrubu. „Znamienko hromu“ – koleso Jupitera so šiestimi lúčmi bolo často vytesané do matky.
Po dokončení stavby sa konali hody; ak bola búda postavená „čisto“, teda za pomoci príbuzných a susedov, účastníci boli po každej etape výstavby slávnostne kŕmení. Presťahovanie rodiny do novopostavenej chaty bolo sprevádzané obradom prenosu požiaru zo starého obydlia a presídlením sušienok zo starej pece do novej. Brownie bol zavolaný a pozvaný: „Brownie, brownie! Poď so mnou!“ Alebo majiteľ, ktorý stál pri bráne a uklonil sa z troch strán, zvolal: „Otec šotek a matka šotek, otec dvor a matka dvor s celou rodinou, poďme bývať k nám do nášho nového domova!“ Brownie sa niesol v hrnci tepla zo starej pece na lopatke na chlieb.
V dome sa konalo množstvo pohanských slávností, nielen rodinných záležitostí, ako je dohazovanie, svadby, pohreby. Takmer všetky bežné dedinské a spoločné kmeňové ľudnaté „katedrály“ a „udalosti“ sa uskutočňovali dvoma spôsobmi: časť obradu sa vykonávala na námestiach, vo svätyniach a svätyniach a niektoré – každá rodina vo svojom vlastnom kaštieli, pri svojej peci, na svojej vlastnej poschodovej posteli …
Novoročné veštenie a kúzla budúcej úrody, koledy a štedrosť, maškarády, medvedie ľalie, palacinkové hody s palacinkami, rituály spojené s prvou pastvou pre dobytok, spomienka na mŕtvych predkov, oslava úrody a oveľa viac – všetko sa začalo v každej rodine, v dome, kde hlava rodiny (vo svadobnej terminológii „princ“) slúžil ako kňaz a dozeral na celý slávnostný obrad.
Druhou etapou po domácich rituáloch bolo premiestnenie slávností von na miesta všeobecného „svetského zhromaždenia“; dom zostal miestom, kde sa každý pohanský/paganský obrad začínal a končil, bez ohľadu na to, v akom rozsahu predpokladal v okamihu svojho vyvrcholenia. Nie nadarmo získala fráza „domov“ stabilný sociálny význam. Stredovekí heretici-strigolniki, ktorí odmietli monopol cirkvi na kultovú činnosť, sa opierali o starodávnu a stabilnú slovanskú tradíciu a tvrdili, že „môj dom je môj chrám“.
zdroj: z útrob internetu a múdrosť našich predkov
Baránek píše Blanárovi list kvôli fotografii Naďa s českou ministerkou obrany Černochovou z pražskej krčmy „Dno pytle“, kde sú zobrazení s tabuľkou „Slovákům a dezolé vstup zakázán“:
SME sa vyhráža Ficovej vláde poľným súdom, informuje expremiér Čarnogurský o šokujúcom článku Petra Schutza zo Sorosovho denníka.
Šojgu v Astane otvorene prehovoril o spore s NATO
Šimečka sa vyhráža povstaním
Môžu firmy „len tak“ zrušiť spoluprácu? Čo na to zamestnávateľské zväzy?
Expremiér Ján Čarnogurský: SME sa vyhráža Ficovej vláde poľným súdom
Forbes: Prielom v blízkosti Očeretina môže viesť ku kolapsu ukrajinskej obrany
Zmeny v bankách : Zdražovanie, nové poplatky a vyššie úroky
VIDEO: Sorosovej agende a umlčiavaniu iných názorov oddaná eurokomisárka Jourová rokovala v Bratislave s Ficom, Šimkovičovou a Suskom.
Ani EK, ani slovenská vláda si neprajú, aby SR prišla o eurofondy
O zmenách vo Fonde na podporu umenia sa bude hlasovať už v utorok
Gyimesi: Sme odzbrojení, navyše Bruselom oklamaní
A. Belousovová: Návod na mier
„Chápadlá NATO na rozpútanie vojny“ do Škandinávie
„Svet sa zbláznil“: Generál odhalil ako funguje v skutočnosti americká „pomoc“ Ukrajine
„Toto je teraz váš problém“: USA prenechávajú Ukrajinu svojim európskym spojencom, aby „urobili špinavú prácu“
Gyimesi: Brusel nás podviedol! Naďa, Hegera a Káčera nazval kvázi-politikmi a lúzrami
VIDEO Roth Neveďalová: EÚ plánuje úplne vážne porušiť medzinárodné právo a ide kradnúť pre Ukrajinu
A bežný človek asi škrípe zubami: Poslanci majú v roku 2024 zarábať vyše 6600 eur
“Sluha plutokracie” Šimečka sa vyhráža nejakým ľudovým povstaním
zo sekcie
Rituály pri stavbe domu
Rituály pri stavbe domu
Rituály pri stavbe domu