Vedenie rezortu je potrebné vrátiť do rúk lekárov. Vlastenecký inštitút Petra Šveca vypracoval program obnovy zdravotníctva po nadchádzajúcich parlamentných voľbách. Ponúka ho širokej odbornej aj laickej verejnosti.
Žiadna politická strana nemá vo svojom volebnom programe zdravotníctvo tak komplexne spracované, konštatujú autori programového dokumentu, ktorý sprístupňujeme našim čitateľom.
OBNOVA ZDRAVOTNÍCTVA
Základná téza: Nie je podstatné, či je zdravotný systém unitárny, alebo pluralitný, ale či je správne nastavený.
Kroky, ktoré pokladáme za nevyhnutné vykonať na správne nastavenie systému:
1/ Personálny audit na MZd.
Dôvod: Na Ministerstve zdravotníctva prakticky nie sú žiadni lekári. Minister je lekár, ale to je politická funkcia. Štátna tajomníčka nie je lekárka. Ministerstvo má 10 sekcií na čele s generálnymi riaditeľmi, ani jeden nie je lekár. Vedenie rezortu je potrebné vrátiť do rúk lekárov.
2/ Personálny audit vo VšZP.
Dôvod: Rovnaký, ako na MZd.
3/ Dôsledná, hlboká novelizácia tzv. „Zajacových zákonov“:
Zákon 576/2004 zb. – zákon o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotníckej starostlivosti
Zákon 577/2004 zb. – zákon o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti.
Zákon 578/2004 zb. – zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch a stavovských organizáciách v zdravotníctve.
Zákon 579/2004 zb. – zákon o záchrannej zdravotnej službe,
Zákon 580/2004 zb. – zákon o zdravotnom poistení,
Zákon 581/2004 zb. – zákon o zdravotných poisťovniach a dohľade nad zdravotnou starostlivosťou.
Dôvod: Každý, kto hovorí o obnove zdravotníctva bez hlbokej novelizácie „Zajacových zákonov“ problematike nerozumie, alebo úmyselne zavádza. Nesprávna je filozofia „Zajacových zákonov“ ktoré dávajú poisťovniam veľa právomocí a minimálnu zodpovednosť, čo je príčinou zásadnej nestability v systéme.
Kľúčové zmeny:
a/ Zaviesť zodpovednosť poisťovne za zdravie poistenca. Zaviesť zodpovednosť poisťovne za tvorbu siete zdravotníckych zariadení a siete poskytovateľov. Prechod na štandardný osobný zmluvný vzťah medzi poistencom a poisťovňou. Revízia vestníka o platbe za zdravotnícke výkony. Zamestnanci štátu, štátnych podnikov, štátnej a verejnej správy budú poistencami VšZP. Práceneschopnosť platiť zo zdravotného poistenia, nie zo sociálnej poisťovne.
b/ Zrušenie úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Jeho kompetencie preberie novozriadená kontrolná sekcia MZd. Ministerstvo zdravotníctva je jediné slovenské ministerstvo bez sekcie kontroly. Úrad pre dohľad je nesystémový riadiaci prvok. Pomer Cena/prínos je vysoko nepriaznivý. Náklady na sekciu kontroly na MZd budú oveľa nižšie a v konečnom dôsledku aj činnosť bude efektívnejšia. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou stratil svoj morálny a profesionálny kredit počas pandémie Covidu. Na celom chaose okolo Covidu našiel jediné pochybenie – vyjadrenia lekárov, ktorí sa odvážili kritizovať niektoré opatrenia. Snažil sa ich sankcionovať a pokutovať. Neprekážal mu pritom faktický kolaps medicínskeho práva v covidových opatreniach. Na čele Úradu pre dohľad t.č. takisto nie je lekár. Je ním absolventka Slovenskej technickej univerzity, certifikovaná účtovníčka a daňová poradkyňa.
Zvýšiť kompetencie a právomoci ministra zdravotníctva. Obnovu zdravotníctva môže vykonať len minister so silnou pozíciou a so silnými kompetenciami a právomocami.
4/ Postavenie štátnej fakultnej nemocnice Ba-Rázsochy.
5/ Zriadenie tzv. Repatriačného fondu s cieľom návratu našich lekárov do SR. Dôvod: Ekonomicky stimulovať slovenských lekárov k návratu zo zahraničia domov. V súčasnosti pôsobí v zahraničí zhruba 3000 slovenských lekárov.
6/ Zaviesť platbu za diagnózu: DRG: Diagnosis related group.
Dôvod: Transparentné financovanie nemocníc.
7/ Skrátiť dobu Odpisu hmotného investičného majetku, konkrétne zdravotníckej techniky, v zdravotníctve.
Dôvod: Stimulovať technologickú inováciu v zdravotníctve.
8/ Vrátiť na sanitky znak Červeného kríža.
Dôvod je morálny. Červený kríž zo sanitiek neodstránili ani komunisti. V zahraničí sa znak červeného kríža na sanitkách stále používa. Komu u nás červený kríž prekážal a čo symbolizuje dnešné logo na sanitkách?
9/ Umiestniť server E-health na územie SR, ak sa nachádza v zahraničí.
Dôvod: Informácie o zdravotnom stave obyvateľstva je potrebné pokladať za strategické. Z externých zdrojov sa nám nepodarilo zistiť, kde sa tento server nachádza.
10/ Nariadiť Najvyššiemu kontrolnému úradu prekontrolovať paralelné financovanie tzv. covidovej medicíny a prekontrolovať spôsob skladovania a likvidácie biologického odpadu pri covidovom testovaní a očkovaní.
Dôvod: Neprehľadné finančné toky, obchádzajúce zdravotné poisťovne a poistný systém. Skladovanie a likvidácia biologického odpadu podlieha veľmi prísnym zákonným normám. Je odôvodnený predpoklad, že neboli dodržiavané.
11/ Podpora a rozvoj slovenského kúpeľníctva.
Dôvod: Stáročná tradícia. Významný segment zdravotníckej starostlivosti. Mnohé slovenské kúpeľné pramene predstavujú svetový unikát. Význam pre rozvoj domáceho i zahraničného cestovného ruchu.
12/ Dôrazne vystríhame pred snahou niektorých politických strán, ktoré chcú rozčleňovať a privatizovať Všeobecnú zdravotnú poisťovňu a jej poistný kmeň! Rozbitie VšZP bude situáciu len zneisťovať a destabilizovať, pričom prínos bude otázny, alebo žiadny. Nemožno si robiť ilúzie, že zahraničný investor sem príde na to, aby sa staral o blaho našich pacientov. Bude to znamenať len odliv ďalších financií z rezortu, ktoré si ako zisk zahraničný investor vyvezie. VŠZP je naša posledná finančná inštitúcia pod kontrolou štátu, aj preto je zachovanie jej existencie strategickou záležitosťou. Jej privatizáciou a rozčlenením na niekoľko menších súkromných poisťovní by štát definitívne stratil možnosť aktívne ovplyvňovať ekonomickú situáciu v zdravotníctve. VšZP zhmotňuje povinnosť štátu za ochranu zdravia občanov, uloženú Ústavou SR. Preto aj filozofia našich návrhov obnovy zdravotníctva smeruje k posilneniu pozície štátu v zmysle: Silný minister, silná VšZP a eliminácia medicínskych analfabetov z vedúcich postov v rezorte.
Za VIPŚ: MUDr. Štefan Paulov
skspravy.sk
Ruský nočný útok na Odesu: Veliteľstvo ozbrojených síl Ukrajiny v troskách
Jadrové chúťky poľského prezidenta
VIDEO: Aktivistka- Hamran nás takmer rok klamal, teraz sa chystá do EP
V celej Európe ide hon na „ruských špiónov“
Americkí analytici priznali oslabenie vplyvu USA v Afrike
Chmelárova tvrdá kritika Čaputovej: Čosi také v Prezidentskom paláci už nesmieme nikdy dopustiť!
V predvečer volieb do Europarlametu sa umelo nafukuje „Russiagate“
Ukrajina núti svojich utečencov presťahovať sa do Ruska
Forbes: Ukrajina dostane sľúbené kanadské obrnené transportéry až o rok
VIDEO Raši: Vo voľbách do europarlamentu, rozhodujte správne!
Európa sa stáva závislou na ruských hnojivách
Blanár: Pre naše členstvo v EÚ sme museli prejsť náročným procesom a splniť politické a ekonomické kritériá
VIDEO: História sa opakuje. V Moskve vystavili západnú vojenskú techniku ukoristenú na Ukrajine ruskou armádou
Šimečka o našom členstve v EÚ: Sme hrdým, rovnocenným a vyspelým členom Únie!
Draxler upozornil na „trápny článok“ Mirka Tódu z Denníka N. Bombastický titulok o špionáži, informácie nikde…
RTVS v konflikte mediálnej nezávislosti a práva verejnosti. Kto má navrch?
Podrobenie ľudstva strojom. Návrat do 11. storočia: Než odídete, zhasnite svetlá.
Ďalší americký pilot potvrdil, že F-16 na Ukrajine sú toasty
Scott Ritter: Ukrajina by mohla stratiť už v lete významné územia
Absurdita a kriminalita: Netanjahu hovorí, že Izrael napadne Rafah „s dohodou alebo bez nej“
zo sekcie
VIPŠ: Obnova zdravotníctva začína pri správnom nastavení systému
VIPŠ: Obnova zdravotníctva začína pri správnom nastavení systému
VIPŠ: Obnova zdravotníctva začína pri správnom nastavení systému