Nedostatek vitaminu D podle zjištění výrazně zvyšuje riziko těžšího průběhu covidu-19. Jde o závěry recenzované studie, která vyšla v odborném časopisu PLOS One.

Izraelští vědci tvrdí, že mají dosud nejpřesvědčivější důkazy o tom, že vyšší hladina vitaminu D pomáhá u covidových pacientů snížit riziko vážného průběhu nemoci či smrti, píše izraelský deník The Times of Israel. Vitamin D má podle výzkumníků z Bar Ilanovy univerzity a nemocnice pro západní Galileu tak silný dopad na závažnost covidu-19, že lze průběh tohoto onemocnění předpovídat jen na základě věku a hladiny vitaminu D.
Nedostatek vitaminu D podle zjištění výrazně zvyšuje riziko těžšího průběhu covidu-19. Jde o závěry recenzované studie, která vyšla v odborném časopisu PLOS One.
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Každý dar pomáha pokryť pravidelné náklady na prevádzku, technické zabezpečenie. Ak má pre vás tento projekt hodnotu, podporte ho
Studie se opírá o data z prvních dvou vln koronavirových nákaz v Izraeli, kdy ještě nebyly k dispozici vakcíny proti covidu-19. Lékaři zároveň zdůrazňují, že vitaminové doplňky stravy nemají nahrazovat vakcíny, ale jsou spíše cestou, jak zabránit snížení imunity.
Téměř čtyři z pěti Izraelců mají podle izraelské studie z roku 2011 nedostatek vitaminu D. Vědci však v nové studii zjistili, že konzumace vitaminu D před nákazou koronavirem značně snížila riziko těžkého průběhu. Spoluautor studie, lékař Amiel Dror, poznamenal, že bylo „pozoruhodné a zarážející“ sledovat pravděpodobnost vážného průběhu covidu-19 u lidí s nízkými hladinami vitaminu D v porovnání s těmi, kteří mají vitaminu dostatek. Studie byla provedena před nástupem varianty omikron, ale podle Drora se koronavirus mezi variantami nemění natolik, aby proti němu byl vitamin D neúčinný.
„To, co spatřujeme, když vitamin D pomáhá lidem s covidovou nákazou, je výsledkem toho, že účinně posiluje schopnost imunitního systému vypořádat se s virovými patogeny, které napadají dýchací soustavu,“ řekl Dror.
Zdravotnické úřady v Izraeli a řadě dalších zemí během pandemie covidu-19 doporučily brát tablety vitaminu D. Dat o účinnosti tohoto vitaminu proti covidu-19 však dosud mnoho nebylo. Vitamin D ovlivňuje látkovou výměnu vápníku, je důležitý pro zdravé kosti a zuby, pomáhá udržovat zdravé svaly, ovlivňuje ale i další části našeho těla jako je srdce, mozek nebo imunitní systém. Běžně si jej tělo samo tvoří díky slunečnímu záření, ale někdy je ho potřeba doplnit uměle. Vitamin D je odpovědný za zvýšení vstřebávání vápníku, hořčíku a fosforečnanů ve střevech a za mnoho dalších biologických účinků.
V červnu izraelští výzkumníci zveřejnili svá první data o spojitosti hladiny vitaminu D a průběhu covidu-19. Podle jejich zjištění zemřelo 26 procent covidových pacientů, kteří měli krátce před hospitalizací nízké hladiny vitaminu D, zatímco z pacientů s normálními hladinami D vitaminu zemřela jen tři procenta. Také zjistili, že pravděpodobnost těžkého průběhu covidu-19 je 14krát vyšší u hospitalizovaných pacientů, kteří nemají dostatek vitaminu D.
Moment. Was?
— Tim Röhn (@Tim_Roehn) February 3, 2022
"Israel scientists say they have gathered the most convincing evidence to date that increased vitamin D levels can help COVID-19 patients reduce the risk of serious illness or death."https://t.co/wXAayUCIRG
Následně vyvstala otázka, zda celkový zdravotní stav pacientů zjištění nezkreslil. Drorův tým proto data zkoumal ještě důkladněji a sledoval hladiny vitaminu D u pacientů za období dvou let před nákazou koronavirem. Zjistil, že korelace mezi dostatkem vitaminu D a schopností bojovat s koronavirem nadále platí, a dospěl k téměř identickým zjištěním jako v předběžných výsledcích.
„Lidé by se z toho měli poučit, že studie poukazující na důležitost užívání vitaminu D jsou velmi spolehlivé a nejsou založeny na zkreslených údajích,“ uvedl Dror a dodal, že vitamin D „konzumovaný v rozumném množství v souladu s oficiálními doporučeními nemá žádné stinné stránky“.
Zdroj: echo24.cz
USA si našli novú Ukrajinu a Čína začala svoju špeciálnu operáciu
Sever ako priestor pre spoluprácu
„Ak sa to stane, nebude sa vám to páčiť“: Britský novinár varuje pred obmedzovaním Ruska v Pobaltí
Vypustí Rusko Orešnik? „Putinov plukovník“ bol zabitý – Ukrajina sa trasie
Kde vzal Čaputovej poradca na tri byty v Bratislave? OZ Voľná zóna vyzýva Godu, aby to vyjasnil
Schengen už nie je taký voľný ako kedysi
USA spustili útok na Irán, Irán odpovedá
Lopatami proti mobilizačným “kanibalom”: v ukrajinskej Volyni prebehla “bitka za slobodu”
Pripomenutie občanom, ktorí „tlačili vakcíny“
Diana Panchenko: Energie a klima blázinec
VIDEO: V slovenských kinách sa začína premietať nový sci-fi film Deň odhalenia. Režisér Steven Spielberg je presvedčený, že vo vesmíre nie sme sami. Tvrdí, že jeho film je založený aj na svedectvách zainteresovaných ľudí
Vládny splnomocnenec Peter Kotlár nepodporí novelu zákona o verejnom zdraví. Namiesto toho predloží vlastný návrh úpravy definícií epidémie a pandémie
VIDEO: Profesor Peter Staněk o paradoxoch dneška: Geopolitická realita verzus mediálna propaganda
„Brána na Krym“ opäť pod útokom Ukrajiny. Most je poškodený a doprava stojí
Padlo trestné oznámenie na Progresívne Slovensko
Rusíni sa obávali najhoršieho: Prišla reakcia z múzea
Zázrak aj obrovský boj o život: V Bratislave sa narodili siamské dvojčatá
Závery vedeckej konferencie „Očkovať či neočkovať?“ Výzva vláde k 10 krokom
Eurobyrokracia sa mentálne pripravuje na zničenie svojej ekonomiky, ak vypukne taiwanská kríza
Bloomberg: Bulharsko zastavuje dodávky zbraní Ukrajine
Podporte Slovanské Noviny
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Podporiť terazBez dotácií. Bez kompromisov.
Ak má pre vás hodnotu, podporte ho.
zo sekcie
Vitamin D pomáhá zabránit těžkému průběhu covidu, potvrdila další studie izraelských vědců
Vitamin D pomáhá zabránit těžkému průběhu covidu, potvrdila další studie izraelských vědců
Vitamin D pomáhá zabránit těžkému průběhu covidu, potvrdila další studie izraelských vědců