Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán? Transparency International Slovensko (TIS) pozbieralo dáta.
Na vrchole rebríčka sa nachádza finančný žralok, nasledovaný sociálnou sieťou a súkromnou televíziou. Reklama v časopisoch má svoje najlepšie časy už dávno za sebou.
Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán?
Transparency International Slovensko informuje, že na parlamentných voľbách zrejme naviac zarobila reklamná spoločnosť Bigmedia. Tá je z portfólia finančnej skupiny J&T. Dominantný hráč na slovenskom reklamnom trhu mohol dodať politickým stranám bilboardy v objeme až tri milióny eur, informuje mimovládka.
Spoločnosť META – Facebook, predal cez sociálnu sieť reklamu za viac ako dva milióny. Za nimi mohla skončiť česká investičnú skupina PPF vlastniaca TV Markíza. To sú domnienky TIS.
Monitoring robila spoločnosť Kantar
„Kantar zmonitoroval v mesiacoch marec až september viac ako 27-tisíc bilboardov s politickou reklamou, z ktorých až tretinu predala práve Bigmedia. Jej celkové tržby odhadol na 3,06 milióna eur. Najväčší hráč na poli outdoorovej reklamy bol ešte v úvode kampane ochotný prezradiť, ktorým politickým stranám predáva reklamné plochy. Potom však svoj postoj prehodnotil a reportoval už len sumárne dáta. Takáto netransparentnosť výrazne sťažila možnosti verejnej kontroly politických strán,“ uvádza TIS.
Transparency Slovensko sa sťažuje, že kvôli netransparentnosti spoločnosti Bigmedia nemôže dôsledne skontrolovať kampaň strany Hlas. Tá iba „v záverečnej správe vykázala na vonkajšiu reklamu iba 144-tisíc eur,“ informuje TIS.
TIS nie je spokojná s transparentnosťou
Mimovládna organizácia, ktorá monitoruje transparentnosť, by bola rada za sprísnenie kontroly. „Keďže dobrovoľná transparentnosť nefunguje, bolo by z nášho pohľadu potrebné prinútiť najväčších dodávateľov politickej reklamy k jej povinnému reportovaniu. V prípade veľkých internetových platforiem sa o to na európskej úrovni snaží Európska komisia. Nové pravidlá majú platiť už pred budúcoročnými eurovoľbami,“ píše v správe TIS.
Ani s transparentnosťou Facebooku nie je TIS spokojná. „Americký vlastník siete Facebook, spoločnosť Meta zverejňuje údaje o politickej reklame v obmedzenej podobe. Nie je tak možné získať prehľad o celej kampani.
A čo Google a Youtube? Transparency International vypočítala, že strany mohli minúť za celú kampaň na reklamu cez platformy Google a Youtube až 1,06 milióna eur.
„Kantar zmonitoroval mimo prostredia internetu predvolebnú reklamu za celkovo 13 miliónov eur, z ktorých až 8 miliónov strany investovali do bilbordovej kampane. Ukázalo sa, že popri dominanntých bilbordoch a silnom internete internete hrala v parlamentných voľbách dôležitú úlohu televízna reklama. Na tú mohli podľa hrubého odhadu Kantaru (cenníkové ceny) strany minúť až tri milióny eur, pričom viac ako polku inkasovala TV Markíza. Necelý milión mohla utŕžiť TV JOJ, menej ako 200-tisíc RTVS a spravodajská TA3,“ informuje TIS.
Zvyšné platformy na tom boli o poznanie horšie. TIS v správe uvádza, že do reklamy v časopisoch investovali podľa odhadu Kantaru politické strany necelého pol milióna eur. „V novinách skončila osmina milióna, v rozhlasovom éteri Kantar narátal reklamu za menej ako sto tisíc eur,“ uzatvára TIS informácie.
ereport.sk
Európa sa musí rozhodnúť, či chce zostať vazalom Ameriky, alebo sa oslobodiť – Ľuboš Blaha
Rusko a Čína zasadí USA a Evropě smrtelnou ránu odvetnými sankcemi
Hrôza! Ohlušujúca rana a 13 brigád v hajzli! Čo sa to stalo včera v Južnom vojenskom okruhu?
Ruská armáda používá taktiku, kterou nás neučí ani na základnách NATO, říká zaskočený ukrajinský důstojník
Jižně od Pokrovska se formuje úderná pěst ruských ozbrojených sil
Umelá inteligencia navrhla cestu von z Matrixu
Technológie zameriavajúce sa na myšlienky a reč ľudí
Projekt Iceworm: Raketové základne v Grónskom ľade
Alexander Dugin: Sýria bola pre Erdogana pascou, zradil Rusko aj Irán. Je odsúdený na zánik
Desiatky ruských jadrových hlavíc sa priblížili ku krajinám NATO
„Túto ruskú základňu potrebujeme!“: USA vyzývajú, aby sa Tartus dostal do ich vlastníctva
Aj USA priznali, že bombardovali Sýriu lietadlami B-52
Putin v telefonickom rozhovore s Orbánom vzhľadom na aktuálny deštruktívny postoj kyjevského režimu vylúčil možnosť mierového riešenia vojenského konfliktu na Ukrajine
Povstalci v Sýrii rokujú s Ruskom a nie s USA, vyhlásil generál Viktorín v komentári k aktuálnemu dianiu v Sýrii, ktoré je podľa neho dôsledkom skrytých dohôd veľkých hráčov za oponou
„Proč bych se měl vracet, když tady mám všechno. Do Sýrie poletím jen na dovolenou,“ říká migrant, který se během uprchlické krize v roce 2015 fotil s Merkelovou
„Najzávažnejším zistením auditu v Slovenskej národnej galérii bolo, že vyše 5,5 milióna eur za stavebné práce pri rekonštrukcii SNG bolo uhradených bez právneho dôvodu,“ informovala šéfka rezortu kultúry Šimkovičová
Zrušení výsledků 1. kola prezidentských voleb v Rumunsku nastalo po intervenci NATO a USA, neboť překvapivý vítěz prvního kola prezidentských voleb Calin Georgescu ohrožuje tajný plán NATO na rozmístění rumunských vojáků na Ukrajině. Ten prohlásil, že jde prakticky o státní převrat a demokracie v Rumunsku je pod útokem. Soudcům ústavního soudu bylo prý vyhrožováno
Donald Trump vyhlásil, že jeho prioritou po nástupe do Bieleho domu bude ukončenie vojny na Ukrajine
Francúzsko po vypovedaní obrannej zmluvy sťahuje svojich vojakov z Čadu
Islamský terorista Džawlání upokojuje svojich spojencov na Západe, aby sa neobávali situácie v Sýrii, pretože džihádistami rozvrátená krajina po zvrhnutí Asada podľa neho smeruje k stabilite
zo sekcie
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza