Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán? Transparency International Slovensko (TIS) pozbieralo dáta.
Na vrchole rebríčka sa nachádza finančný žralok, nasledovaný sociálnou sieťou a súkromnou televíziou. Reklama v časopisoch má svoje najlepšie časy už dávno za sebou.
Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán?
Transparency International Slovensko informuje, že na parlamentných voľbách zrejme naviac zarobila reklamná spoločnosť Bigmedia. Tá je z portfólia finančnej skupiny J&T. Dominantný hráč na slovenskom reklamnom trhu mohol dodať politickým stranám bilboardy v objeme až tri milióny eur, informuje mimovládka.
Spoločnosť META – Facebook, predal cez sociálnu sieť reklamu za viac ako dva milióny. Za nimi mohla skončiť česká investičnú skupina PPF vlastniaca TV Markíza. To sú domnienky TIS.
Monitoring robila spoločnosť Kantar
„Kantar zmonitoroval v mesiacoch marec až september viac ako 27-tisíc bilboardov s politickou reklamou, z ktorých až tretinu predala práve Bigmedia. Jej celkové tržby odhadol na 3,06 milióna eur. Najväčší hráč na poli outdoorovej reklamy bol ešte v úvode kampane ochotný prezradiť, ktorým politickým stranám predáva reklamné plochy. Potom však svoj postoj prehodnotil a reportoval už len sumárne dáta. Takáto netransparentnosť výrazne sťažila možnosti verejnej kontroly politických strán,“ uvádza TIS.
Transparency Slovensko sa sťažuje, že kvôli netransparentnosti spoločnosti Bigmedia nemôže dôsledne skontrolovať kampaň strany Hlas. Tá iba „v záverečnej správe vykázala na vonkajšiu reklamu iba 144-tisíc eur,“ informuje TIS.
TIS nie je spokojná s transparentnosťou
Mimovládna organizácia, ktorá monitoruje transparentnosť, by bola rada za sprísnenie kontroly. „Keďže dobrovoľná transparentnosť nefunguje, bolo by z nášho pohľadu potrebné prinútiť najväčších dodávateľov politickej reklamy k jej povinnému reportovaniu. V prípade veľkých internetových platforiem sa o to na európskej úrovni snaží Európska komisia. Nové pravidlá majú platiť už pred budúcoročnými eurovoľbami,“ píše v správe TIS.
Ani s transparentnosťou Facebooku nie je TIS spokojná. „Americký vlastník siete Facebook, spoločnosť Meta zverejňuje údaje o politickej reklame v obmedzenej podobe. Nie je tak možné získať prehľad o celej kampani.
A čo Google a Youtube? Transparency International vypočítala, že strany mohli minúť za celú kampaň na reklamu cez platformy Google a Youtube až 1,06 milióna eur.
„Kantar zmonitoroval mimo prostredia internetu predvolebnú reklamu za celkovo 13 miliónov eur, z ktorých až 8 miliónov strany investovali do bilbordovej kampane. Ukázalo sa, že popri dominanntých bilbordoch a silnom internete internete hrala v parlamentných voľbách dôležitú úlohu televízna reklama. Na tú mohli podľa hrubého odhadu Kantaru (cenníkové ceny) strany minúť až tri milióny eur, pričom viac ako polku inkasovala TV Markíza. Necelý milión mohla utŕžiť TV JOJ, menej ako 200-tisíc RTVS a spravodajská TA3,“ informuje TIS.
Zvyšné platformy na tom boli o poznanie horšie. TIS v správe uvádza, že do reklamy v časopisoch investovali podľa odhadu Kantaru politické strany necelého pol milióna eur. „V novinách skončila osmina milióna, v rozhlasovom éteri Kantar narátal reklamu za menej ako sto tisíc eur,“ uzatvára TIS informácie.
ereport.sk
Ruský nočný útok na Odesu: Veliteľstvo ozbrojených síl Ukrajiny v troskách
Jadrové chúťky poľského prezidenta
VIDEO: Aktivistka- Hamran nás takmer rok klamal, teraz sa chystá do EP
V celej Európe ide hon na „ruských špiónov“
Americkí analytici priznali oslabenie vplyvu USA v Afrike
Chmelárova tvrdá kritika Čaputovej: Čosi také v Prezidentskom paláci už nesmieme nikdy dopustiť!
V predvečer volieb do Europarlametu sa umelo nafukuje „Russiagate“
Ukrajina núti svojich utečencov presťahovať sa do Ruska
Forbes: Ukrajina dostane sľúbené kanadské obrnené transportéry až o rok
VIDEO Raši: Vo voľbách do europarlamentu, rozhodujte správne!
Európa sa stáva závislou na ruských hnojivách
Blanár: Pre naše členstvo v EÚ sme museli prejsť náročným procesom a splniť politické a ekonomické kritériá
VIDEO: História sa opakuje. V Moskve vystavili západnú vojenskú techniku ukoristenú na Ukrajine ruskou armádou
Šimečka o našom členstve v EÚ: Sme hrdým, rovnocenným a vyspelým členom Únie!
Draxler upozornil na „trápny článok“ Mirka Tódu z Denníka N. Bombastický titulok o špionáži, informácie nikde…
RTVS v konflikte mediálnej nezávislosti a práva verejnosti. Kto má navrch?
Podrobenie ľudstva strojom. Návrat do 11. storočia: Než odídete, zhasnite svetlá.
Ďalší americký pilot potvrdil, že F-16 na Ukrajine sú toasty
Scott Ritter: Ukrajina by mohla stratiť už v lete významné územia
Absurdita a kriminalita: Netanjahu hovorí, že Izrael napadne Rafah „s dohodou alebo bez nej“
zo sekcie
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza