Bolo nám povedané, že červené víno obsahuje antioxidanty, takže pár pohárov je pravdepodobne „prospešné“. Iné štúdie ukazujú, že tí, ktorí pijú málo alebo striedmo, majú menšiu pravdepodobnosť infarktu ako tí, ktorí nepijú vôbec.

Nová štúdia založená na obrovskom množstve údajov zo Spojeného kráľovstva však naznačuje, že krivka pitia v tvare písmena J alebo U je založená na zlej vede; dokonca aj pitie menšieho množstva alkoholických nápojov týždenne, ako sa v súčasnosti odporúča v Spojenom kráľovstve, je spojené so zvýšeným rizikom kardiovaskulárnych ochorení.
„Takzvaná J-krivka srdcovo-cievnych chorôb a konzumácie alkoholu, ktorá naznačuje zdravotné výhody nízkej alebo miernej konzumácie alkoholu, je najväčším mýtom, odkedy nám bolo povedané, že fajčenie je pre nás dobré,“ hovorí kardiovaskulárny fyziológ Rudolf Schütte z Anglia Ruskin University (ARU).
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Každý dar pomáha pokryť pravidelné náklady na prevádzku, technické zabezpečenie. Ak má pre vás tento projekt hodnotu, podporte ho
Problém podľa skupiny vedcov z ARU a University College London spočíva v tom, že mnohí nepijúci nepijú kvôli zlému zdraviu, a tak, keď majú infarkty alebo iné koronárne problémy, nie je to preto, že nepijú a neznamená to, že pitie malého alebo stredného množstva alkoholu má ochranný účinok.
Vedci sa zamerali na údaje z britskej Biobanky týkajúce sa 333 259 ľudí, ktorí pijú alkohol a 21 710 ľudí, ktorí nikdy nepili alkohol. Analyzovali takmer sedemročné údaje a zaznamenali zakaždým, keď mal účastník kardiovaskulárnu príhodu, srdcové ochorenie alebo cerebrovaskulárne ochorenie.
Tím špecificky vylúčil bývalých alkoholikov, aby sa pokúsil obmedziť údaje od ľudí, ktorí mohli prestať piť kvôli zdravotným problémom. Napriek tomu ľudia, ktorí nikdy nepili, boli starší, mali vyšší index telesnej hmotnosti, vyšší krvný tlak a boli menej fyzicky aktívni ako tí, ktorí pili.
„Používanie tých, ktorí nikdy nepili v kvalite referencií, dôsledne poskytovalo obrannú spätnú väzbu naprieč všetkými výslednými mierami a potláčalo jemnejšie asociácie s rôznymi typmi nápojov. Použitie tejto preferenčnej analytickej stratégie umožňuje autorom hlásiť celkovú kardiovaskulárnu ochranu pred alkoholom,“ píše tím vo svojom výskume.
„V našej kohorte nikdy nepijúci ľudia boli starší, menej fyzicky aktívni, mali vyšší index telesnej hmotnosti a boli menej sociálne a ekonomicky bohatí. Choroby, ako koronárne srdcové choroby alebo cerebrovaskulárne ochorenia boli vyššie o 31, 51 a 46 percent.“
Aby sa odstránili tieto mätúce faktory, skupina vedcov porovnala najľahších pijanov s tými, ktorí pijú viac, a zistili, že víno má minimálnu ochranu pred ischemickou chorobou srdca, ale nesúvisí s inými kardiovaskulárnymi problémami.
Čo sa týka iných alkoholických nápojov, ako je pivo a liehoviny, dokonca aj pre ľudí, ktorí konzumujú menej ako 14 jednotiek týždenne, čo je súčasný odporúčaný počet nápojov týždenne v zdravotných smerniciach Spojeného kráľovstva (a ekvivalent 8 štandardných nápojov v USA), výsledok vyzerá oveľa horšie.
„Predovšetkým medzi konzumentmi piva, jablčného muštu a liehovín, dokonca aj tí, ktorí konzumovali menej ako 14 jednotiek týždenne, mali zvýšené riziko hospitalizácie v dôsledku kardiovaskulárnych príhod týkajúcich sa srdca alebo krvných ciev,“ hovorí Schütte.
„Aj keď veľa počúvame o konzumentoch vína, ktorí majú znížené riziko ischemickej choroby srdca, naše údaje ukazujú, že u nich nie je znížené riziko iných kardiovaskulárnych príhod.“
S ďalším výskumom, ktorý ukazuje, že alkohol je jednou z hlavných príčin úmrtí a chorôb na celom svete, môže byť vhodný čas na zníženie spotreby alkoholu.
„Zaujatosť zakotvená v epidemiologických údajoch maskuje alebo podceňuje nebezpečenstvá spojené s konzumáciou alkoholu. Keď sa tieto predsudky vezmú do úvahy, odhalia sa nepriaznivé účinky aj malej konzumácie alkoholu,“ hovorí Schutte.
„Vyhýbanie sa týmto predsudkom v budúcom výskume zmierni existujúci zmätok a dúfajme, že povedie k prísnejším odporúčaniam, čo povedie k zníženiu súčasných odporúčaní týkajúcich sa alkoholu.“
Štúdia bola publikovaná v časopise Clinical Nutrition.
Preložil: OZ Biosféra www.biosferaklub.info
Pred dvadsať siedmimi rokmi, 11. júna 1999, ruskí výsadkári v Bosne vyskočili na obrnené vozidlá a začali „Pochod na Prištinu“.
Čo je kľúčový nástroj na zvrhnutie nepohodlných vlád a vyvolávanie regionálnych konfliktov?
Rusko začne bojovať vážne. Začína sa špeciálna hra
Rekordne skorá žatva na Slovensku: Sucho urýchlilo úrodu, padol rekord
Rokliny v Slovenskom raji sú opäť otvorené
Orbán sa vracia! Ústavou ide zabojovať proti bruselskému Migračnému paktu
Inšpektori stiahli obľúbené kurčatá, chemická stopa v mäse
VIDEO: Iránsky konflikt vstúpil do najnebezpečnejšej fázy.
VIDEO: O najväčšom ropnom šoku v histórii, o tom, ako sa energetická situácia vo svete kvôli americko-izraelskej vojne proti Iránu navždy zmenila, a o fatálnych dopadoch vojenského konfliktu na petrodolár
Michal Bartek: Slovenské médiá prerazili dno, toto už je naozaj za čiarou
VIDEO: „Michal Šimečka a jeho rodina sú hlboko zainteresovaní do podvodu obrovského rozsahu, o ktorom ešte stále nič nevieme,“ vyhlásil Robert Fico. „To, čo je vonku, sú možno len tri percentá,“ dodal premiér
Vakcína proti „hnedému moru“
VIDEO: Pacient Matovič & hlúpy Šimečka alebo o katastrofálnom stave slovenskej opozície, ktorá chce vládnuť Slovensku
VIDEO: Michal Šimečka vracia úder Robertovi Ficovi a hovorí o premiérovej príživníckej rodine, ktorá zarába na štáte
Pandemické tajomstvo sa otriasa! Európska komisia pochybila
Trump šokuje svet: USA chcú prevziať kontrolu nad iránskou ropou
Premiér Robert Fico a minister Jozef Ráž pri veľkej zmene: Tatravagónka spúšťa megaprojekt za 13 miliónov
Přípravy na třetí světovou válku dorazily až do OSN – Dmitry Bavyrin
Nadbytočnosť summitu G7 v roku 2026 v Eviane vo Francúzsku
Reuters: Situácia je kritická — ruské útoky na Odesu hrozia kolapsom dopravy na Ukrajine
Podporte Slovanské Noviny
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Podporiť terazBez dotácií. Bez kompromisov.
Ak má pre vás hodnotu, podporte ho.
zo sekcie
Štúdia s viac ako 350 000 účastníkmi ukazuje veľmi zlé správy o „striedmom“ pití alkoholu
Štúdia s viac ako 350 000 účastníkmi ukazuje veľmi zlé správy o „striedmom“ pití alkoholu
Štúdia s viac ako 350 000 účastníkmi ukazuje veľmi zlé správy o „striedmom“ pití alkoholu