Ak bude aspartám skutočne zaradený do kategórie „potenciálne karcinogénne pre ľudí“, tento krok vzbudí mohutnú odozvu.

Obľúbené umelé sladidlo aspartám by podľa zistení odborníkov zo Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) malo byť zaradené do kategórie potenciálne karcinogénna látka pre ľudí, informuje TASR.
Ide o krok Medzinárodnej agentúry na výskum rakoviny (IARC), ktorá je súčasťou WHO a na budúci mesiac zverejní správu o bezpečnosti aspartámu. Toto umelé sladidlo sa používa ako náhrada cukru v mnohých produktoch, ako sú napr. nápoje, zmrzlina či žuvačky.
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Každý dar pomáha pokryť pravidelné náklady na prevádzku, technické zabezpečenie. Ak má pre vás tento projekt hodnotu, podporte ho
Ak bude aspartám skutočne zaradený do kategórie „potenciálne karcinogénne pre ľudí“, tento krok vzbudí mohutnú odozvu. IARC už v minulosti do tejto kategórie zaradila napríklad prácu v noci, konzumáciu červeného mäsa a používanie mobilného telefónu. Vo všetkých prípadoch sa stala terčom kritiky a proti rozhodnutiu sa zdvihla vlna odporu.
Agentúra Reuters vo štvrtok informovala, že IARC pripravuje zaradenie aspartámu do kategórie „potenciálne karcinogénne pre ľudí“. To podľa agentúry znamená, že existuje dôkazy spájajúce aspartám s rakovinou, no ich množstvo je obmedzené. Kategória „potenciálne karcinogénne pre ľudí“je najnižšou kategóriou, okrem nej existujú ešte dve závažnejšie – „pravdepodobne karcinogénne pre ľudí“ a „karcinogénne pre ľudí“.
Cieľom zhodnotenia bezpečenosti aspartámu v IARC bolo stanoviť, či je alebo nie je nebezpečný pre ľudí. Do úvahy sa nebralo množstvo látky, ktorú človek môže bezpečne skonzumovať, uviedla pre denník Guardian osoba oboznámená s priebehom hodnotenia. V roku 1981 bola bezpečná denná dávka stanovená na 40 miligramov na kilogram hmotnosti.
„IARC nie je orgán schvaľujúci bezpečnosť potravín,“ vyhlásila Frances Hunt-Woodová, generálna sekretárka Medzinárodnej asociácie sladidiel. „Aspartám je jednou z najpodrobnejšie preskúmaných prísad vôbec. Za bezpečnú látku ho vyhlásilo viac ako 90 orgánov schvaľujúcich bezpečnosť potravín vrátane Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín, ktorý vykonal dosiaľ najkomplexnejšie hodnotenie jeho bezpečnosti,“ dodala.
Podľa informácií denníka Guardian IARC zozbierala pre odborníkov balík informácií obsahujúci 7000 zmienok o aspartáme v štúdiách a 1300 štúdií. „Naozaj by sme si pred vyvodením akýchkoľvek definitívnych záverov mali počkať na celkové hodnotenie IARC, bez nich strieľame naslepo,“vyhlásil Oliver Jones, profesor chémie na RMIT University v austrálskom Melbourne.
To, že nejaká látka dostane od IARC nálepku ako potenciálne karcinogénna, ešte „neznamená, že daná látka predstavuje pre ľudí za normálnych okolností riziko“, vysvetlil Kevin McConway, emeritný profesor aplikovanej štatistiky na Open University.
Zdroj: postoj.sk
Štáty EÚ schválili začatie prístupových rokovaní s Ukrajinou a Moldavskom
VIDEO: Brusel už nie je belgický ani európsky! Americký youtuber zdokumentoval inváziu imigrantov
Fico: Matrika zapíše len manželstvo muža a ženy. To, že iný zväzok uznajú v zahraničí, nič neznamená
Irán údajne v návrhu dohody s USA vyrokoval okamžité zastavenie bojov, zrušenie sankcií aj blokád, stiahnutie amerických síl, 300 miliárd dolárov na rekonštrukciu a uvoľnenie zmrazených financií.
„Rusko nemá záujem o konflikt s NATO,“ vyhlásil americký generál Alexus Grynkewich, ktorý je vrchným veliteľ spojeneckých síl Severoatlantickej aliancie v Európe
VIDEO: Žiadna konšpirácia. Šéfka amerických tajných služieb Tulsi Gabbardová oznámila šokujúcu správu, že USA financovali viac ako 120 tajných biologických laboratórií po celom svete, vrátane štyridsiatich na Ukrajine.
Prečo nový migračný pakt EÚ nerieši kľúčové problémy kontinentu
Pentagon sťahuje svoje jednotky z Európy
„Konzervatívny“ premiér Magyar otvoril dvere adopciám detí homosexuálnymi pármi
Rusko buduje vlastný orbitálny systém. Nebude horší ako Starlink, potvrdil Putin
Putin počas osláv Dňa Ruska: “Našim nepriateľom môžeme dať len jednu radu: nebojujte proti Rusku”
Kallasovej hrozné tajomstvo. Po Putinových slovách sa „zbláznila“. „Bude to viac než len rezignácia“
Prichádza veľká skúška pre planétu: Mohutné El Niño môže rozhýbať počasie po celom svete
Fico pritvrdil voči Bruselu: Slovensko si nenechá diktovať, ako má chrániť svoju identitu
Pred dvadsať siedmimi rokmi, 11. júna 1999, ruskí výsadkári v Bosne vyskočili na obrnené vozidlá a začali „Pochod na Prištinu“.
Čo je kľúčový nástroj na zvrhnutie nepohodlných vlád a vyvolávanie regionálnych konfliktov?
Rusko začne bojovať vážne. Začína sa špeciálna hra
Rekordne skorá žatva na Slovensku: Sucho urýchlilo úrodu, padol rekord
Rokliny v Slovenskom raji sú opäť otvorené
Orbán sa vracia! Ústavou ide zabojovať proti bruselskému Migračnému paktu
Podporte Slovanské Noviny
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Podporiť terazBez dotácií. Bez kompromisov.
Ak má pre vás hodnotu, podporte ho.
zo sekcie
Sladidlo obľúbených diétnych nápojov a žuvačiek aspartam bude konečne oficiálne vyhlásené WHO za rakovinotvornú látku
Sladidlo obľúbených diétnych nápojov a žuvačiek aspartam bude konečne oficiálne vyhlásené WHO za rakovinotvornú látku
Sladidlo obľúbených diétnych nápojov a žuvačiek aspartam bude konečne oficiálne vyhlásené WHO za rakovinotvornú látku