Slovanské Noviny

4. mája 2024

K porozumeniu Čelovekom

Stredoveké rytierske pravidlá boli základom akejsi vojenskej internacionály, ktorá svojim členom umožňovala, aby sa navzájom uznávali ako bratia v zbrani. Rytier sa nesnažil zabiť, ale skôr vyhodiť protivníka zo sedla, aby ho potom mohol vziať do zajatia a získať výkupné. Počas zajatia, ktoré malo často formu pohostinstva a dokonca mohlo byť veľmi dvorné a prepychové, sa stávalo, že protivníci už začínali rokovať o uzatvorení mieru a budúcom spojenectve.



Vojnu v období stredoveku zásadne určovali dva základné fakty. Za prvé, stredovek je považovaný za obdobie všeobecnej neistoty, ktorá oprávňuje privilegované vrstvy používať zbrane potrebné najmä na udržanie alebo znovunastolenie mocenskej rovnováhy. Za druhé, v stredovekej spoločnosti existovala v priebehu storočí tendencia vnímať a riešiť konflikty pomocou inštitúcií, ktoré bez ohľadu na svoju rôznorodosť prechádzajú od chaotických bojov medzi pánmi a družinami ich vazalov k cirkevným, a neskôr feudálnym a kráľovským spôsobom regulácie a obmedzenia vojny.

Obnovenie poriadku

Stredoveké vojenstvo, to sú najmä dve skutočnosti. Na jednej strane je rytiersky stav a dôstojnosť, ktoré si vyžadujú používanie sily s mierou a v súlade s etikou spravodlivosti, stavajú ju do služieb Boha, ponížených a slabých. Na druhej strane je vojenská služba žoldnierov, predstavujúca doplnok k feudálnej službe a umožňujúca panovníkom zachovať ozbrojené sily, ktoré by sa inak po skončení krátkeho obdobia vojenských povinností vazalov vymkli ich kontrole.

Vnímanie stredovekých vojen a privilegovaného postavenia zbraní a bojovníkov možno podľa talianskeho historika Franca Cardiniho vysvetliť tromi základnými fenoménmi. Predovšetkým je to koniec Západorímskej ríše a spolu s ňou i doby, keď bol zaručený poriadok, mier a spravodlivosť, ďalej prudký vpád germánskych kmeňov, tradícií a predstáv neumožňujúcim rozlišovať medzi občianskym právom a použitím vojenskej sily, do pôvodne rímskeho a kresťanského sociokultúrneho prostredia, a nakoniec dlhé storočia zmätku a násilia, ktoré vyčerpávali Európu najmä od šiesteho do ôsmeho storočia, potom v desiatom a jedenástom storočí a nakoniec vzbudili neurčitú túžbu po vojenskej sile, ktorá by napravila krivdy a obnovila poriadok. 


Spravodlivá vojna

Nutnosť brániť hranice Rímskej ríše proti stálemu ohrozeniu zo strany barbarských kmeňov, viedla v štvrtom až piatom storočí k sakralizácii cisárskych armád. Niektoré skupiny, najmä mravne najprísnejší kresťania, odpovedali tým, že znovu vyjadrili pochybnosť o práve veriacich nosiť zbraň. Ale súčasne sa našiel človek, ktorý v snahe rozptýliť tieto pochybnosti vytvoril teológiu kresťanskej vojny, ktorá si zachovala zásadný význam (i keď v modifikovanej podobe) do dnešných dní. Svätý Augustín vymedzil rozdiel medzi “spravodlivými” a “nespravodlivými” vojnami a výslovne vyhlásil, že na tých spravodlivých sa kresťan môže zúčastniť.
Pojem spravodlivej vojny (bellum justum) však v žiadnom prípade neznamenal akési alibi umožňujúce tolerovať a ospravedlniť akýkoľvek druh vojny, práve naopak, bol prostriedkom presného vymedzenia tých prípadov, keď sa kresťan smie legitímne chopiť zbrane. Spravodlivá vojna bola chápaná ako zlo, ktoré bolo menšie ako zlo pochádzajúce z bezprávia.

Spravodlivá vojna si svoj názov zaslúži len vtedy, ak spĺňa tri základné požiadavky:
1. Predovšetkým musí byť obranná a jej jediným cieľom má byť náprava krívd.
2. Musí byť vyhlásená oficiálne ustanovenou a uznávanou autoritou.
3. Jej konečným cieľom musí byť obnova mieru a zaistenie skutočnej spravodlivosti.

Augustín svojou teóriou nastolil základnú problematiku budúceho vojnového práva: rozlišovanie medzi právom na vojnu skúmajúcim dôvody, pre ktoré človek ide do vojny a vojnovým právom, uvažujúcom o tom, ako sa správať počas konfliktu.

Rytierska etika

Stredoveký vojak plnil všetky podmienky, ktoré mu mali umožniť rýchlo stať sa rytierom. Ochrana jeho pána mu zaisťovala finančné prostriedky potrebné na vyzbrojenie. Výmenou za túto ochranu odprisahal vazalskú vernosť, komplexný medziľudský vzťah, ktorý možno opísať právnymi pojmami, ale pochopiť ho môžeme len prostredníctvom určitého spôsobu myslenia, ktorého svedectvom sú hrdinské eposy.

Rytier, ktorí chcel byť hoden svojho titulu, sa musel správať podľa istých pravidiel vyžadujúcich si solidaritu so skupinou či hrdosť na to, že patrí k vojenskej elite, ale tiež novú etiku založenú na rešpektovaní Božej vôle a na obrane slabých a utlačovaných. Táto etika neskôr zostávala hybnou silou právnej systematizácie vojny. Práve preto takto vzdialené dedičstvo stredoveku tvorí ešte dnes základ medzinárodného práva, ktorého cieľom je obmedzovať vojnu a stanoviť jej pravidlá.

Zárodky rytierskej etiky, ktorej kodifikáciu zabezpečovali zmluvy, piesne či romány, boli často diktované mierovými cirkevnými synodami. Boli to práve zhromaždenia biskupov, ktoré organizovali spolky a pánov schopných prijať ich program a presadzovať nový typ mieru, ktorý pomáhali živiť a rešpektovať zámerne vytvorené ligy. Tak mohol byť nastolený na jednej strane Boží mier, chrániaci isté kategórie osôb (klerikov, obchodníkov, pútnikov) a určité typy miest; a na druhej strane Božie prímerie, podľa ktorého bolo svätokrádežou bojovať v istých obdobiach roku (advent, pôst) a tiež v určitých dňoch týždňa.


Kríž a meč

Po prvej krížovej výprave sa v Svätej zemi spontánne sformovali skupinky rytierov, ktorí sa dobrovoľne zriekli mierumilovného návratu domov a, naopak, súhlasili s tým, že zostanú trvale na zámorských územiach aby tam pomáhali pútnikom a bránili ich. Bernard z Clairvaux, duchovná osobnosť dominujúca v dvanástom storočí celému kresťanstvu, umožnil dovtedy neznámy a z mnohých hľadísk paradoxný experiment: zakladanie nových rádov, ktoré z dôvodov svojich špecifických cieľov mali vo svojich radoch okrem laických členov i rytierov.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Tak sa zrodili vojenské cirkevné Rády – Rád Hospitalierov Svätého Jána Jeruzalemského a Rád Templárov (Johaniti a Templári), ktorým bol v boji pripisovaný mysticko-asketický význam. 



Objavené na: https://hnonline.sk/prakticke-hn/71557-rytierska-etika-ako-zaklad-medzinarodneho-prava

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

%d