Nejde pritom o prvú tohtoročnú správu, ktorá negatívne ovplyvňuje elektromobilnú budúcnosť bavorákov. Vo februári BMW oznámilo, že odkladá investíciu 700 miliónov eur do prestavby továrne v Oxforde. Peniaze mali pomôcť zvýšiť produkciu elektromobilov.
Nemecká automobilka BMW informovala svojich amerických predajcov a dílerov, že v máji na tri až štyri týždne pozastaví výrobu elektromobilov. Dôvod spoločnosť neoznámila, no odborníci tvrdia, že trh s elektromobilmi je momentálne nasýtený a automobilka má na sklade dostatok vozidiel, aby uspokojila dopyt. Informuje portál hn.cz.
Elektromobily už nemá kto kupovať
S touto správou prišiel ako prvý odborný server Automotive News s odvolaním sa na zdroje z radov amerických dílerov. Jedným z dôvodov je aj zavedenie dovozných ciel na autá a diely do USA vo výške 25 percent z cudzích krajín. BMW síce má továreň v Spojených štátoch, ale všetky elektromobily vyrába v Nemecku.
„Keď k tomu pripočítame, že trh s elektromobilmi je nasýtený, nedáva zmysel pridávať na preplnený trh stále drahšie elektromobily,“ uviedol pre spomínaný server viceprezident analytickej spoločnosti AutoForecast Solutions Sam Fiorani. Automobilka zároveň oznámila, že svoje modely pre amerických zákazníkov nezdraží do júna, pretože na skladoch má dostatok áut dovezených pred zavedením ciel. Následne však clá premietne do cenníkov.
Správa o zastavení výroby je o to prekvapujúcejšia, že BMW za prvý štvrťrok 2025 predalo celosvetovo 86 449 elektrických áut, teda o necelých desať percent viac ako vlani. Ešte výraznejšie rastie v USA. Za prvé tri mesiace roka tam predalo 13,5 tisíca elektromobilov, čo je o 26,4 percenta viac než za rovnaké obdobie minulého roka. Automobilka v liste neuviedla, či sa pozastavenie výroby dotkne všetkých modelov, alebo len niektorých. Zatiaľ sa však podľa amerických médií javí ako plošná odstávka, ktorá zasiahne aj Európu.
Nejde pritom o prvú tohtoročnú správu, ktorá negatívne ovplyvňuje elektromobilnú budúcnosť bavorskej automobilky. Vo februári BMW oznámilo, že odkladá investíciu 700 miliónov eur do prestavby továrne v Oxforde, kde vyrába vozidlá Mini Cooper. Peniaze mali pomôcť zvýšiť produkciu elektromobilov.
Clá dopadnú tvrdo
Vedenie BMW predpokladá, že spomínané clá na dovoz áut do USA znížia tohtoročné zisky automobilky až o jednu miliardu eur. To by bol zásadný dopad, keďže už vlani firme medziročne klesol zisk o necelých 37 percent na 7,6 miliardy eur.
Ako jedna z mála nemeckých automobiliek BMW ešte nezverejnilo svoje finančné výsledky za prvý štvrťrok tohto roka, no znížilo odhad svojej celoročnej prevádzkovej marže na päť až sedem percent. To by bolo menej, než mala Škoda Auto za prvé tri mesiace roka, ktorá dosiahla 7,5 percenta.
V nemeckom automobilovom priemysle nie je BMW jediné, kto tápe. Minulý týždeň zverejnil svoje výsledky koncern Volkswagen (VW). Hospodáril s čistým ziskom 2,19 miliardy eur, čo je medziročne o 40,6 percenta menej než za rovnaké obdobie vlani.
Jedným z dôvodov horších výsledkov okrem nestálosti ekonomiky a neistoty okolo obchodných vojen je, že VW nevie zarábať na elektromobiloch. Má totiž vysoké náklady na výrobu, najmä v Nemecku. Preto je marža hlavnej značky Volkswagen pol percenta, horšie je na tom v koncerne len Seat s 0,1 percenta. Ani skupina okolo Audi koncern príliš neťahá, jej marža je 3,5 percenta. Dokonca aj niekdajší stroj na peniaze, stuttgartské Porsche, je zaseknutý. Jeho marža klesla z vyše 14 percent na 8,7 percenta a dobieha ho spomínaná Škoda.
Hlavy v Mercedese už padajú
Zo silnej trojice nemeckých skupín nie je na tom dobre ani Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka stráca podiel na európskom aj čínskom trhu. A to nielen v elektromobiloch, ale aj v luxusných vozidlách so spaľovacím motorom, ktoré sú dlhodobo ťahúňom ziskov.
Finančné čísla za prvý štvrťrok hovoria jasne: medziročný pokles čistého zisku o 43 percent na 1,73 miliardy eur, marža pri osobných autách je 7,3 percenta a pri dodávkach mierne nad piatimi percentami. Mercedes bol pritom roky zvyknutý na celkovú maržu okolo 14 percent a patril medzi najziskovejšie masové automobilky sveta. Podľa nemeckého denníka Handelsblatt by nízke predajné čísla, nedostatočne vyťažené závody a slabý dopyt v Číne mohli Mercedes uvrhnúť do zostupnej špirály, z ktorej sa bude len ťažko vracať.
Hlavy v Mercedese už padajú. Po rozsiahlych manažérskych rošádach a omladení vo vrcholovom vedení z prelomu roka prichádzajú ďalšie veľké škrty a zoštíhľovanie v nižších manažérskych pozíciách. Zamestnancom, ktorí sa rozhodnú dobrovoľne odísť, ponúka odstupné až do výšky pol milióna eur (necelých 12,5 milióna korún). Mercedes-Benz chce do roku 2027 ušetriť ročne až päť miliárd eur, preto šetrí, kde sa dá. Okrem manažérskych pozícií aj vo výrobe. Automobilka plánuje kvôli nižším nákladom čiastočne presunúť výrobu z Nemecka do Maďarska.
Domáce továrne Mercedesu síce na rozdiel od niektorých závodov Volkswagenu zostanú v prevádzke, no ich kapacity sa citeľne znížia. Každá bude vyrábať maximálne 300 tisíc vozidiel, naopak v Maďarsku sa má výroba zdvojnásobiť.
Zdroj: hn.cz, Automotive News/ ereport.sk
Hrnko: Zahraničná politika národného štátu (1)
„Ak padne Irán, sme ďalší“? Čo hovoria ruskí experti a politici o amerických útokoch
Trump vyhlásil, že Irán a Izrael sa dohodli na prímerí
NATO zvýši výdavky na obranu, potvrdil Rutte a za najväčšiu hrozbu označil Rusko. Fico: Slovensko má iné priority
Putin označil americké údery na iránske jadrové zariadenia za neopodstatnenú a nevyprovokovanú agresiu a avizoval ochotu pomôcť Iránu a jeho obyvateľom.
Dag Daniš: Zrada diplomacie.
Maďarsko a Slovensko zablokovali prijatie 18. balíka sankcií EÚ voči Rusku
Chirurgický zásah Iskandera: Sanatórium premenené na popol, výcvik skončil navždy
Irán bude pokračovať v mierovom jadrovom programe a dodrží zmluvu NPT z roku 1968. Izrael nie.
Henry Kissinger: „Ak nepočujete vojnové bubny, musíte byť hluchý“
Prečo nemáme rovnaký meter na Rusko, USA či na Izrael?! Pýta sa nielen Chmelár, ale aj mnohí Slováci
Trumpova nová šou: neviditeľné bombardéry zhodili bomby na Irán, ale stopy po úderoch sú neviditeľné
Evropský parlament chce trestat nenávistné projevy. „V EU se zase zbláznili. Takto začíná cenzura,“ prohlásil šéf české senátní ústavněprávní komise Zdeněk Hraba
VIDEO: Satelitné snímky firmy Maxar po útokoch amerických bombardérov na iránske jadrové zariadenia ukazujú, že protibunkrové bomby zlyhali a explodovali na povrchu skalného masívu rovnako ako pred rokmi v Afganistane pri úderoch na jaskynný komplex Tora Bora.
„Hra sa neskončila, prekvapenia budú pokračovať.
VIDEO: „Formuje sa multipolárny svet, v ktorom je medzinárodný dialóg založený na vzájomnom porozumení v hľadaní riešení aj v tých najnáročnejších podmienkach.
Irán spustil nový raketový útok na Izrael. Kuvajt vyhlásil výnimočný stav – obáva sa útoku na americké základne
Trump opäť dráždi Teherán: Zmena režimu je možná
USA pod paľbou kritiky: Severná Kórea odsúdila zásah v Iráne
Hrozí Európe imigračná katastrofa?
zo sekcie
Nemecké automobilky sa zasekli. V Mercedese padajú hlavy, BMW zastavuje výrobu elektromobilov
Nemecké automobilky sa zasekli. V Mercedese padajú hlavy, BMW zastavuje výrobu elektromobilov
Nemecké automobilky sa zasekli. V Mercedese padajú hlavy, BMW zastavuje výrobu elektromobilov