Slovanské Noviny

28. apríla 2024

K porozumeniu Čelovekom

Členské štáty by mali do vyjednávaného textu zahrnúť medzinárodné záväzky v oblasti ľudských práv. Členské štáty Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) by mali presadzovať jasné záväzky v oblasti ochrany ľudských práv v texte návrhu „pandemickej zmluvy“, o ktorej sa rokovalo 6. až 10. novembra, uviedli štyri organizácie na ochranu ľudských práv.

Súčasný návrh nezakotvuje základné štandardy ľudských práv chránené medzinárodným právom, najmä právo na zdravie a právo na prospech z vedeckého pokroku, čím hrozí opakovanie tragických zlyhaní počas pandémie COVID-19.

Medzivládny vyjednávací orgán WHO sa stretáva, aby prediskutoval návrh nového medzinárodného nástroja na prevenciu, pripravenosť a reakciu na pandémiu s cieľom riešiť zlyhania reakcie na COVID-19 a zabrániť ďalšej globálnej kríze. Namiesto toho, aby sme sa riadili ponaučeniami získanými z pandémie Covid-19, súčasný navrhovaný text ponúka slabý rámec na zabezpečenie toho, že krajiny budú zodpovedné za reakcie na budúce pandémie v súlade s ľudskými právami.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Tento postoj zaujali štyri medzinárodné skupiny pre ľudské práva: Amnesty International, Globálna iniciatíva pre hospodárske, sociálne a kultúrne práva, Medzinárodná komisia právnikov a Human Rights Watch.

„Vytvorenie novej zmluvy o pandémii by mohlo ponúknuť príležitosť zabezpečiť, aby boli krajiny vybavené správnymi mechanizmami spolupráce a princípmi, ktoré zabránia úrovni devastácie spôsobenej pandémiou Covid-19 a porušovaniu práv v dôsledku vládnych reakcií,“ povedala Tamaryn Nelson. , právny poradca Amnesty International. „Tým, že vlády nezakotvia zmluvu v existujúcich záväzkoch v oblasti ľudských práv a nedostatočne sa budú zaoberať problémami v oblasti ľudských práv, ktoré vznikajú počas mimoriadnych udalostí v oblasti verejného zdravia, riskujú, že sa budú opakovať dejiny, keď príde ďalšia globálna zdravotná kríza.

Proces navrhovania opakovane nedokázal zabezpečiť efektívnu a zmysluplnú účasť všetkých zainteresovaných strán, najmä tých z marginalizovaných a kriminalizovaných komunít. Začiatkom roku 2022 Aliancia občianskej spoločnosti pre ľudské práva v pandemickej zmluve upozornila na potrebu zabezpečiť plnú účasť na procese navrhovania. Vyjednávací orgán tieto výzvy ignoroval.

Namiesto toho návrh odráža proces neprimerane riadený požiadavkami spoločností a politickými pozíciami vlád s vysokými príjmami, ktoré sa snažia chrániť silu súkromných subjektov v zdravotníctve vrátane farmaceutického priemyslu.

Súčasný návrh zmluvy obsahuje len obmedzené odkazy na existujúce záväzky v oblasti ľudských práv a ustanovenia o dodržiavaní pravidiel, a to aj napriek opakovaným výzvam občianskej spoločnosti na zabezpečenie reakcie na budúce pandémie založenej na právach.

Napríklad návrh zmluvy hovorí, že požiadavky na pripravenosť a odolnosť podliehajú „platným zákonom“ a „národným zákonom“. Vnútroštátne právo však nemožno použiť ako ospravedlnenie nedodržania ustanovení medzinárodných zmlúv, ktorých zmluvnými stranami sú vlády, alebo medzinárodného obyčajového práva. Ešte znepokojujúcejšie je, že sa zdá, že strany sú len „nabádané“ k „prijímaniu politík, stratégií a/alebo opatrení“, ale nie k „dodržiavaniu“ konkrétnych „zákonov“. Tento prístup výrazne oslabuje zodpovednosť vlád vykonávať pripravenosť, prevenciu, reakciu a obnovu v súlade s medzinárodným právom v oblasti ľudských práv.

Existujúce medzinárodné zákony a normy v oblasti ľudských práv by mali byť výslovne uvedené v celom dokumente, pričom sa uznáva, že sú základom účinnej a spravodlivej reakcie na pandémiu, uviedli organizácie. Mal by zahŕňať aj vývoj medzinárodných noriem v oblasti ľudských práv, ktorý sa odráža napríklad v zásadách, ktoré vypracovalo Konzorcium globálneho práva v oblasti zdravia a Medzinárodná komisia právnikov v „Princípoch a usmerneniach v oblasti ľudských práv a núdzových situácií v oblasti verejného zdravia“ a Aliancie občianskej spoločnosti. “Princípy ľudských práv pre zmluvu o pandémii.”

„Globálna architektúra zdravia, ktorá do centra globálnych zdravotných rozhodnutí stavia úvahy založené na zisku, zhoršila bezprecedentný rozsah chorôb a úmrtí spôsobených Covid-19,“ povedala Julia Bleckner, vedúca výskumníčka v oblasti zdravia a ľudských práv v Human Rights Watch. „Niektoré krajiny s vyššími príjmami efektívne hromadili vakcíny a zablokovali návrh na zdieľanie receptu na vakcínu, zatiaľ čo krajiny s nižšími príjmami zomierali pri čakaní na prvú dávku. Spravodlivá a účinná reakcia na akúkoľvek budúcu pandémiu by mala zabezpečiť, aby štáty splnili svoju povinnosť individuálne a kolektívne regulovať súkromné subjekty, aby im zabránili porušovať ľudské práva.

Normy ľudských práv jasne stanovujú, že vedecký pokrok musí byť dostupný, prístupný, prijateľný a v dobrej kvality pre všetkých jednotlivcov a komunity. Vlády musia podniknúť kroky na zabezpečenie toho, aby mal každý prístup k aplikáciám vedeckého pokroku bez diskriminácie.

Zatiaľ čo súčasný návrh nástroja zdôrazňuje dôležitosť prenosu znalostí a technológií pri poskytovaní spravodlivého a včasného prístupu k testovaniu, vakcínam a terapeutikám, nedokáže dostatočne zabezpečiť, aby vlády chránili práva na tieto kritické zdravotné produkty počas núdzovej situácie v súlade s medzinárodnými ľudskými právami a normami. Namiesto toho návrh používa slabé výrazy, ktoré „povzbudzujú“ štáty, aby podporovali transfer vedomostí a technológií, čím oslabuje zákonnú povinnosť vlád zabezpečiť, aby práva duševného vlastníctva nepredstavovali prekážku práva na zdravie a práva na prospech z vedeckého pokroku a jeho aplikácie, najmä počas núdzového stavu verejného zdravia. Návrh sa preto považuje za pokus o posilnenie práv duševného vlastníctva bez akéhokoľvek zodpovedajúceho uznania alebo primeraného zváženia, okrem iného, práv na zdravie a na vedu.

Nová zmluva by mala zopakovať, že podľa medzinárodného práva v oblasti ľudských práv sú vlády povinné prísne monitorovať a regulovať súkromných aktérov, keď sa podieľajú na financovaní a poskytovaní zdravotnej starostlivosti, a zabezpečiť, aby všetky ich operácie prispievali k plnej realizácii práva na zdravie. V návrhu však nie je začlenený rámec ľudských práv na prísne monitorovanie a reguláciu súkromných subjektov v oblasti zdravotnej starostlivosti, ako aj zabránenie škodlivému vplyvu zapojenia súkromných subjektov do zdravotnej starostlivosti na schopnosť vlád účinne reagovať na pandémie. V novom texte sa napríklad uvádza, že zmluvné štáty by mali „podporovať spoluprácu s príslušnými zainteresovanými stranami vrátane súkromného sektora“ bez jasných mantinelov ľudských práv.

Pandémia Covid-19 bola zdravotnou aj ľudskoprávnou katastrofou. Bez jasných a záväzných záväzkov k zákonom a normám v oblasti ľudských práv, ktoré viedli k mimoriadnym udalostiam v oblasti verejného zdravia a počas nich, kríza ustúpila dominovému efektu porušovania a zneužívania ľudských práv.

Vlády presadzovali blokády, karantény a iné obmedzenia spôsobmi, ktoré boli často neprimerané ohrozeniu verejného zdravia a podkopávali ľudské práva. V niektorých prípadoch vlády vyzbrojili opatrenia v oblasti verejného zdravia, aby diskriminovali marginalizované skupiny a zacielili na aktivistov a oponentov.

Návrh zmluvy však nedáva vládam prakticky žiadne usmernenia o tom, ako dodržiavať medzinárodné právo a normy, pričom sa vyžaduje, aby akékoľvek obmedzenia ľudských práv v kontexte takýchto núdzových situácií boli podložené dôkazmi, právne podložené, nediskriminačné a potrebné a primerané na splnenie silnú hrozbu pre ľudské práva. V rozsahu, v akom obmedzenia narúšajú plné využívanie hospodárskych a sociálnych práv, by sa mali zaviesť aj opatrenia sociálnej pomoci na zabezpečenie ochrany týchto práv.

„Skutočnosť, že súčasný návrh textu ani neopakuje dobre zavedené a existujúce štandardy, pokiaľ ide o zákonnosť, nevyhnutnosť a proporcionalitu opatrení na reakciu, je rovnako sklamaním ako mätúcim. Výsledkom je zmluva, ktorá neodráža skúsenosti jednotlivcov na celom svete, ktorí boli vystavení porušovaniu ľudských práv v mene reakcie verejného zdravia,“ povedal Timothy Fish Hodgson, hlavný právny poradca Medzinárodnej komisie právnikov. „Je nevyhnutné, aby prerokovaný text výslovne zahŕňal potrebné záruky požadované podľa medzinárodného práva v oblasti ľudských práv pri reakcii na ohrozenie verejného zdravia.”

Pandémia Covid-19 zdôraznila potrebu sociálnej záchrannej siete a dôsledky nedostatočnej zodpovednosti za sociálne a komerčné determinanty zdravia. Hoci súčasný návrh uznáva spôsoby, akými pandémia Covid-19 prehĺbila nerovnosti, výslovne nezaväzuje vlády k účinnej ochrane práv, ktoré zaručujú kľúčové základné determinanty zdravia, vrátane sociálneho zabezpečenia, potravín, vzdelávania, bývania, vody a hygieny, bez diskriminácie.

Aby medzivládny vyjednávací orgán skutočne dosiahol svoje záväzky voči zásade rovnosti „v centre prevencie, pripravenosti a reakcie na pandémiu“, mal by do návrhu explicitne zahrnúť povinnosti proaktívne chrániť práva osôb z marginalizovaných skupín, a zdôrazniť ochranu ľudských práv pred diskrimináciou.

„Globálna zdravotná reakcia na pandémiu Covid-19 uprednostnila zisk pred životmi najviac marginalizovaných ľudí na svete,“ uviedla Rossella De Falco, programová riaditeľka pre právo na zdravie v Globálnej iniciatíve pre ekonomické, sociálne a kultúrne práva.

tvotv.sk

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

%d