Slovanské Noviny

18. apríla 2024

K porozumeniu Čelovekom

Dôvodom je nárast cien technológií nevyhnutných na ďalšie výrazné zníženie emisií CO2. Onedlho bude „dobrá cena“ za auto 25-tisíc eur, odkazuje nový šéf VW.

Malé autá zrejme zdražejú tak, že ich výroba nebude viac pre automobilky rentabilná. Volkswagen dokonca zvažuje, či sa mu vôbec oplatí zahájiť vývoj nového Golfu 9.

Autá behom posledných dvoch rokov zdraželi skutočne extrémne, pričom najviac sa to týka menších modelov a nižšej strednej triedy. Na vine je nielen čipová kríza a vojna na Ukrajine, ale najmä dlhodobý tlak Európskej únie na zvyšovanie ich bezpečnosti a znižovanie produkovaných emisií. A nielen to. Zároveň automobilky v snahe zachovať svoj zisk redukujú výbavy a v ponuke zostávajú len drahšie autá.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Ak si porovnáme ceny malých a mini áut s cenami z rokov 2018 až 2019, tak sa ukáže, že ich základné ceny sa „posunuli“ nahor v priemere o 30 až 50 percent. Inak povedané – auto, ktoré ste ešte pred nejakými štyrmi rokmi mohli kúpiť za 8– až 9-tisíc eur štartuje teraz na cenách niekde na úrovni 12– až 13-tisíc eur. A pokiaľ si niekto myslí, že s výrazným rastom cien áut je koniec, mýli sa.

Tento názor zastáva aj bývalý šéf automobilky Škoda a súčasný šéf Volkswagenu, Thomas Schäfer. Ten v rozhovore pre nemecký Welt am Sonntag uviedol, že éra cenovo dostupných automobilov definitívne končí. Na vine je podľa neho chystaná norma Euro 7, ktorá spôsobí nárast cien technológií, nevyhnutných na ďalšie výrazné zníženie emisií, ktoré bude táto norma požadovať. Navýšenie výrobných nákladov sa v praxi najviac odrazí na cenách najlacnejších vozidiel na trhu a to zrejme až natoľko, že sa automobilkám vôbec neoplatí takéto modely vyrábať.

Podľa Schäfera bude nárast cien áut so spaľovacími motormi v kategórii malých áut a áut nižšej s strednej triedy taký, že koncern VW bude musieť zvážiť, či sa mu vôbec oplatí pracovať na novej generácii aj pri takom bestsellere, akým je bezpochyby Volkswagen Golf.

„Budeme musieť zistiť, či sa oplatí vyvíjať nové vozidlo, ktoré na trhu nevydrží celých sedem alebo osem rokov,“ povedal s tým, že takýto vývoj je extrémne drahý a k istote v tomto smere nepridáva ani politický kurz, ktorý je aktuálne nastavený na podporu elektrických áut. O tom, či sa Golf 9 bude vyvíjať, by sa malo definitívne rozhodnúť v priebehu budúceho roku.

Pripravovaná nová emisná norma Euro 7 podľa neho spôsobí zdraženie áut v priemere o 3 000 až 5 000 eur. Na základné ceny malých áut na úrovni 10-tisíc eur by preto mali ľudia zabudnúť, tie už patria minulosti. Nová emisná norma je doslova démonizovaná a k ukľudneniu situácie neprispieva ani postoj EÚ, ktorá predstavenie jej definitívnej podoby už niekoľkokrát odložila.

Dnes napríklad lepšie vybavená nová Fabia 1.0 TSI s 81 kW trojvalcom stojí vo výbave Style takmer 18-tisíc eur a s 1,5-litrovým štvorvalcom začína na cene približne 19 500 eur. Po vyššie uvedenom zdražení možno očakávať , že ceny týchto áut „poskočia“ v priebehu najbližších dvoch-troch rokov na úroveň 20– až 25-tisíc eur. Je otázne, či v tejto cenovej relácii bude o ne ešte záujem.

Aj preto podľa Schäfera dáva zmysel plán koncernu VW priniesť na trh malé elektromobily, ktoré by mali začínať (bez dotácií) práve na cene okolo 25-tisíc eur a budú tak plne konkurencieschopné malým autám so spaľovacími motormi. V prípade nemeckého koncernu pôjde o rodinu malých elektromobilov okolo modelu ID.2, pričom príbuzný model ponúkne aj Škoda a pravdepodobne aj SEAT, alebo Cupra.

Súčasná nestabilná situácia s rôznymi komponentmi, prudké zdražovanie cien niektorých materiálov a predovšetkým vysoká inflácia, ktorá zrejme bude pokračovať aj v budúcom roku a zmierniť by sa mala až v roku 2024 však tieto plány môže nabúrať a ceny základných malých elektromobilov sa nepodarí udržať na plánovanej hranici 25-tisíc eur.

Ceny malých áut so spaľovacími motormi síce budú v polovici súčasnej dekády začínať na tejto hranici, no cenové nožnice medzi týmito modelmi a autami nižšej strednej triedy sa z vyššie uvedených dôvodov zúžia natoľko, že zákazníci malé autá jednoducho prestanú kupovať. Možno očakávať, že mnohé automobilky budú ako „základné modely“ preferovať autá nižšej strednej triedy, ktorých cena sa bude pohybovať niekde medzi 25– až 30-tisíc eurami. To je smutná realita, na ktorú by sme sa v Európe mali pripraviť.

Zdroj: auto.pravda.sk

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

%d