Výskumníci z Liverpoolskej univerzity vo Veľkej Británii zistili, že krátke obdobia sedavého životného štýlu môžu zhoršiť kardiometabolické zdravie. V štúdii publikovanej v časopise «Diabetologia» výskumníci zistili, že zníženie fyzickej aktivity na aspoň dva týždne môže viesť k zvýšenej hladine cukru v krvi, zníženej hladine cholesterolu a zníženej kardiorespiračnej zdatnosti.

Nie je žiadnym tajomstvom, že fyzická nečinnosť je škodlivá pre zdravie. Štúdie ukazujú, že nedostatok fyzickej aktivity a sedavý životný štýl sú hlavnými rizikovými faktormi vzniku obezity, inzulínovej rezistencie a cukrovky 2. typu. O dôsledkoch krátkodobej fyzickej nečinnosti sa však vie len málo.
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Každý dar pomáha pokryť pravidelné náklady na prevádzku, technické zabezpečenie. Ak má pre vás tento projekt hodnotu, podporte ho
V rámci svojho výskumu vedci skúmali metabolické dôsledky krátkodobého zvýšenia sedavého správania u 45 zdravých dospelých s priemerným vekom 36 rokov. Všetci účastníci mali priemerný denný počet krokov viac ako 10 000 a boli požiadaní, aby počas dvoch týždňov znížili svoj denný počet krokov na približne 1 500 denne.
Výskumníci merali kardiorespiračnú zdatnosť účastníkov, zloženie tela a multiorgánovú citlivosť na inzulín na začiatku, po dvojtýždňovom znížení počtu krokov a dva týždne po tom, čo účastníci obnovili svoju normálnu fyzickú aktivitu.
Tím zistil, že u účastníkov sa po dvoch týždňoch intenzívneho sedavého správania vyvinuli „metabolické poruchy“. Zvýšila sa im hladina cukru v krvi a zlého cholesterolu a znížila sa citlivosť na inzulín. Okrem toho účastníci stratili trochu svalovej hmoty v nohách a nabrali tuk okolo pečene a pása.
Našťastie sa tieto zmeny odstránili po tom, čo účastníci obnovili svoju bežnú rutinu. Z nejakého dôvodu sa však niektorí účastníci nedokázali vrátiť k rovnakej úrovni cvičenia, akú vykonávali pred štúdiou. Títo účastníci teraz vykonávali menej minút aktívnej aktivity každý týždeň a vykazovali mierne, ale dlhotrvajúce príznaky inzulínovej rezistencie.
Hoci tento dlhodobý účinok môže byť spôsobený nižšou úrovňou energetickej aktivity účastníkov, výskumníci pripúšťajú aj možnosť, že je spôsobený genetickými faktormi.
Ďalšie štúdie krátkodobej fyzickej nedostatočnosti.
V ďalšej štúdii publikovanej v časopise «Journals of Gerontology» výskumníci z McMaster University v Kanade zistili, že následky sedavého životného štýlu boli závažnejšie a dlhodobejšie u starších ľudí s nadváhou a prediabetom.
Výskumníci zahrnuli 22 starších ľudí, ktorí boli v takýchto podmienkach a mali denný počet krokov viac ako 4000 krokov. Účastníci boli požiadaní, aby počas dvoch týždňov znížili svoj denný počet krokov na menej ako 1 000 krokov denne a potom sa vrátili k svojej normálnej úrovni fyzickej aktivity.
Kontrola hladiny cukru v krvi účastníkov sa počas obdobia intenzívneho sedavého správania rýchlo zhoršila. Ich inzulínová rezistencia sa zvýšila a niektorí z nich vykazovali zmeny vo svalovom tkanive, čo naznačuje, že čoskoro môžu stratiť svalovú hmotu. Niektorí účastníci museli byť zo štúdie vylúčení, pretože boli blízko k rozvoju cukrovky 2. typu. Medzitým sa kontrola hladiny cukru v krvi ostatných účastníkov neobnovila na úroveň pred intervenciou.
Tieto výsledky podľa hlavného autora Chrisa McGloryho z Katedry kineziológie na McMasterovej univerzite ukazujú, že dôsledky krátkodobej fyzickej aktivity sa zvyšujú s pribúdajúcim vekom a rizikovými faktormi, ako je nadváha.
„Ak je to možné, neprestávajte,“ povedal McGlory. Hoci prestávka od cvičenia môže byť lákavá, stále môžete do svojho dňa zaradiť jednoduché cvičenie, ako napríklad popoludňajšiu prechádzku, a to aj počas odpočinku. Buďte vynaliezaví a neustále sa hýbte, aby ste zostali zdraví.
Virgilio Marin Zdroj: Natural News
Preložil: OZ Biosfera www.biosferaklub.info
Šesť rokov po tragédii v Prešove a otázok neubúda
VIDEO: Veľké víťazstvo je za nami- Prešov doplatil na neúctu k pamätníku sovietskych vojakov
Pepe Escobar: To, čo nechcú, aby ste vedeli o reakcii Iránu
Blaha sa pýta prokurátora: Ešte stále Naď efektívne hospodáril?
Toto je cena za virálnu slávu: Purpurové pole pod Tatrami doplatilo na sociálne siete
Prešov doplatil na neúctu k Pamätníku Sovietskej armády – dostal pokutu
Šrot alebo cenná vojenská technika? Kde skončili raketové systémy KUB preverí polícia, Kaliňák obvinenia odmieta
Rozhodnutie Slovenska a Maďarska o nákupe drahšieho „derusifikovaného“ plynu: Priemyselné odvetvia budú ovládané USA a Azerbajdžanom
Irán zaútočil na Izrael a americké ciele
Sionistické letecké útoky na Libanon práve stopli krehký americko-iránsky dialóg
Zerohedge: Evropa 2.0, za hranicemi Bruselu: Konec Evropské unie, jak ji známe
To je poriadny šok – tu už prestáva akákoľvek sranda! Gauner Naď v roku 2023 predal rakety systému KUB za 500 eur!
Západ naďalej rozvracia Rusko zvnútra
SPIEF 2026 — zhrnutie
Americká armáda vraj začala oslobodzovanie Európy v roku 1944
V Európe sa zrazu zachceli rozprávať s Ruskom…
V Maďarsku to vrie! Tisíce ľudí vyšli do ulíc, dav sa postavil za prezidenta proti Magyarovi
Zelenskyj v Londýne s európskymi lídrami: Chystá sa veľká vojnová porada
Pôjdu Rusi na Kyjev?
Viac ako 3 000 dronov nad Ukrajinou! Zelenskyj vyzval svet
Podporte Slovanské Noviny
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Podporiť terazBez dotácií. Bez kompromisov.
Ak má pre vás hodnotu, podporte ho.
zo sekcie
Aj krátke obdobia sedavého spôsobu života škodia vašemu srdcu
Aj krátke obdobia sedavého spôsobu života škodia vašemu srdcu
Aj krátke obdobia sedavého spôsobu života škodia vašemu srdcu