Slovanské Noviny

20. apríla 2024

K porozumeniu Čelovekom

A ďalších 35 000 letov bolo prevádzkovaných takmer prázdnych. Aktivisti v oblasti klímy označili odhalenia za „šokujúce“, informuje Guardian

„Úsporné“ lety duchov

Od roku 2019 priletelo na britské letiská alebo z nich viac ako 5 000 úplne prázdnych osobných letov. Ďalších 35 000 komerčných letov bolo od roku 2019 takmer prázdnych, pričom podľa analýzy údajov Úradu pre civilné letectvo (CAA) bolo obsadených menej ako 10 % sedadiel. Spolu to robí asi 40 000 „letov duchov“.Napríklad v jednom štvrťroku odletelo z letiska Luton do Poľska 62 prázdnych lietadiel, zatiaľ čo v inom bolo na Heathrow 663 takmer prázdnych letov smerujúcich až do USA. Oba štvrťroky boli počas pandémie Covid-19. Letecká doprava má za následok viac emisií uhlíka za hodinu ako ktorákoľvek iná spotrebiteľská aktivita a dominuje v nej menšina častých cestujúcich, vďaka čomu sa na ňu zameriavajú bojovníci za zmenu klímy.  Odhalenie letu duchov označili za „šokujúce“ a uviedli, že je potrebná daň z leteckého paliva a plány rozšírenia letiska by mali byť spochybnené. Vláda Spojeného kráľovstva opisuje lety duchov ako „ poškodzujúce životné prostredie “.

Prečo lety duchov fungujú, zostáva nejasné 

Dôvody poznajú iba letecké spoločnosti, ale nezverejňujú údaje, ktoré by túto prax vysvetľovali. Lety duchov môžu prebiehať, aby sa splnili pravidlá letiskových prevádzkových intervalov typu „použite alebo stratte“, hoci tieto boli počas vrcholu pandémie pozastavené. Medzi ďalšie dôvody uvádzané leteckými spoločnosťami patria repatriačné lety Covid alebo premiestnenie lietadiel. Nedá sa to však overiť a aktivisti povedali, že je potrebná väčšia transparentnosť. Nové údaje poskytujú doteraz najúplnejší obraz o počte duchovných letov v Spojenom kráľovstve, pretože predchádzajúce údaje počítali iba medzinárodné odlety . Teraz zahŕňa medzinárodné prílety a lety v rámci Spojeného kráľovstva. CAA bude teraz tieto údaje zverejňovať štvrťročne, ako výsledok série žiadostí o informácie zo strany Guardianu. 

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

„Zverejnenie týchto údajov je krok správnym smerom, ale potrebujeme väčšiu transparentnosť, aby sme pochopili, prečo tieto neefektívne a znečisťujúce praktiky pokračujú, a aby sme vinníkov brali na zodpovednosť,“ povedal Tim Johnson z Aviation Environment Federation. „Vzhľadom na klimatickú núdzovú situáciu je odhalenie, že toľko takmer prázdnych lietadiel spaľovalo fosílne palivá a pridávalo sa k hromadeniu CO 2 v atmosfére, dosť šokujúce.“

Hovorca ministerstva dopravy uviedol, že bude spolupracovať s CAA na monitorovaní obsadenosti lietadiel a bude sa snažiť o väčšiu transparentnosť v otázke duchovných letov.

Údaje ukazujú v priemere 130 úplne prázdnych letov mesačne od roku 2019 

Počet prázdnych letov zostal na podobnej úrovni pred, počas a po pandémii cestovných obmedzení, s druhou najvyššou úrovňou v druhom štvrťroku 2022. To naznačuje dôvod letecké spoločnosti, ktoré sa rozhodli lietať prázdnymi lietadlami, nesúviseli s vplyvom Covidu na letectvo.

Polovica prázdnych letov bola v Spojenom kráľovstve a sedem najlepších letísk predstavovalo dve tretiny z celkového počtu, na čele s Birminghamom s 1 455, Lutonom (1 307) a Bristolom (758). Počet prázdnych letov nekoreloval s celkovým počtom letov na každom letisku, čo naznačuje, že môžu odrážať problémy na konkrétnych trasách.

Od začiatku roka 2020, keď čísla vyskočili na začiatku pandémie Covid, sa mesačne uskutočnilo v priemere 1 200 takmer prázdnych duchovných letov. Väčšina z nich – asi 80 % – smerovala do alebo zo zahraničných destinácií.

Osem letísk, ktoré patria medzi najrušnejšie v Spojenom kráľovstve, predstavovalo približne dve tretiny takmer prázdnych letov od roku 2019, na čele s letiskami Heathrow (10 467), Manchester (3 309), Gatwick (2 766) a Stansted (2 197). Edinburgh a Glasgow mali viac ako 1 500 takmer prázdnych letov.

Alethea Warrington z klimatickej charitatívnej organizácie Possible povedala: „Tieto šokujúce nové údaje o letoch duchov sú ďalším príkladom toho, že leteckému priemyslu nemožno dôverovať, že svoje emisie nasmerujú na riešenie klimatickej krízy.

„Aby sme to definitívne ukončili, je čas začať zdaňovať petrolej, aby sme odradili zbytočné emisie,“ uviedla.

Vyhovárajú sa

Hovorca aeroliniek Airlines UK povedal: „V rokoch 2019 až 2022 prileteli a odleteli zo Spojeného kráľovstva milióny letov, pričom len malá časť bola prevádzkovaná bez alebo s malým počtom cestujúcich a z rôznych prevádzkových dôvodov spôsobených pandémiou.

Letecké spoločnosti popreli, že by prevádzkovali strašidelné lety, aby si zachovali sloty. Normálne pravidlo 80:20, čo znamená, že 80 % letov na trase musí byť prevádzkovaných, aby sa zachovali cenné sloty, sa vzťahuje iba na najrušnejšie letiská a bolo pozastavené od konca marca 2020 z dôvodu pandémie. V októbri 2021 bolo znovu zavedené ako pravidlo 50:50 a od konca marca 2022 sa zvýšilo na 70:30 .Niektoré letecké spoločnosti uviedli, že počas pandémie sa uskutočnili niektoré takéto lety s cieľom lietať v osobných lietadlách so zásobami súvisiacimi s Covidom. Údaje CAA však od začiatku roka 2020 zaznamenávajú menej ako 300 letov s nákladom, ale bez cestujúcich.

Hovorca letiska v Birminghame uviedol: „Obsadenie letov počas pandémie kleslo v dôsledku cestovných obmedzení. Počas tohto obdobia lety do Birminghamu zahŕňali britských štátnych príslušníkov vracajúcich sa z krajín „červeného zoznamu“, PPE a afganských utečencov.

Hovorca letiska Luton uviedol, že medzi dôvody vysokého počtu letov duchov patria cestovné obmedzenia Covid a regulačné požiadavky týkajúce sa letovej spôsobilosti lietadiel a licencovania pilotov. „Po odstránení všetkých cestovných obmedzení sa priemerné zaťaženie cestujúcich na let toto leto vrátilo na 88 percent,“ povedal. Premiestnenie lietadiel a údržba boli jedným z dôvodov, ktoré letisko v Bristole uviedlo pre svoje strašidelné lety.

Heathrow je najrušnejšie letisko v Spojenom kráľovstve a malo najvyšší počet takmer prázdnych letov. Hovorca Heathrow povedal: „V čase [počas pandémie], keď priemysel strácal miliardy, by žiadny operátor nelietal s lietadlom bez toho, aby bolo komerčne životaschopné alebo bez prevádzkovej potreby. Keď sa hranice pre cestujúcich uzavreli, letecké spoločnosti prešli na nákladnú dopravu, ktorá dodáva životne dôležité zdravotnícke potreby pre krajinu.

Anna Hughes zo skupiny kampane Flight Free UK povedala: „Vypustenie desaťtisícov prázdnych alebo takmer prázdnych lietadiel do vzduchu počas klimatickej krízy je obrovské plytvanie peniazmi a zbytočný zdroj emisií. Zosmiešňuje snahu ľudí znižovať vlastné emisie. Ak to pre letecké spoločnosti dáva obchodný zmysel, potom je s obchodným modelom niečo zlé.“

Hovorca aeroliniek Airlines UK povedal: „Letecké spoločnosti Spojeného kráľovstva sú plne odhodlané dosiahnuť čisté nulové emisie do roku 2050. Okrem naplnenia našich letov v čo najväčšej možnej miere robíme z „jet zero“ realitou modernizáciou nášho vzdušného priestoru, aby sme ešte viac znížili neefektívnosť. aspoň 10 % trvalo udržateľného leteckého paliva do roku 2030 a poháňanie vývoja komerčných lietadiel s nulovými emisiami.

Johnson povedal: „Bolo predložených niekoľko dôvodov takmer prázdnych letov počas pandémie, ale poskytovanie údajov za rok 2019 – rekordný rok pre cestujúcich na letiskách v Spojenom kráľovstve – poukazuje na širší problém. Údaje tiež ukazujú, že len z Heathrow a Gatwicku priletelo alebo odletelo v roku 2019 50 000 lietadiel menej ako z polovice naplnených. To musí spochybňovať tvrdenia týchto letísk, že sú skutočne plné a potrebujú sa rozšíriť, ako aj ich tvrdenia, že reagujú na naliehavosť klimatickej výzvy.

Všetky lety v údajoch CAA sú komerčné lety s pasažiermi a nie sú zahrnuté výcvikové lety leteckých posádok. Uskutočnili sa tisíce letov duchov na ropné plošiny, ale tie neboli zahrnuté do analýzy Guardianu. Údaje CAA tiež uvádzajú, že letisko Bournemouth má 933 prázdnych letov, ale podľa letiska išlo o nekomerčné lety prevádzkované spoločnosťou, ktorá je nájomcom letiska.

hlavnydennik.sk

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

%d