Slovanské Noviny

28. apríla 2024

K porozumeniu Čelovekom

Podľa súkromných prevádzkovateľov nabíjačiek Nemecko chystanou sieťou poškodzuje európske právo tým, že „narušuje hospodársku súťaž“.

Na západ od ČR vzniká nový projekt na podporu elektrickej mobility. Na tom by nebolo nič zvláštne, Nemci patria k najhorlivejším obhajcom tejto formy dopravy. Menej obvyklé už je, že výstavbu až 1100 nabíjacích parkov v hodnote dvoch miliárd eur má zaplatiť federálna vláda. Skrátka ďalšia sieť nabíjačiek, tentoraz ale s elektrickou energiou dodávanou priamo štátom a samozrejme za iné ako tržné ceny. Niet divu, že sa ozvali najväčší súkromní konkurenti, ktorým sa nepáči, že dotácie krivia trh, sami ale majú maslo na hlave.

Má to byť jeden z najväčších projektov svojho druhu. Obria sieť auto-parkov s rýchlonabíjačkami. Vymyslel ju bývalý spolkový minister dopravy Andreas Scheuer a momentálne realizácia pokračuje pod patronátom jeho nástupcu, Volkera Wissinga. V štátnej kase bolo na 1100 areálov pre elektromobily vyčlenených dve miliardy eur. Objavil sa však problém.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Proti „Deutschlandnetz“ (Nemeckej sieti) protestuje hneď niekoľko súkromných spoločností, presnejšie povedané podali oficiálnu sťažnosť na Generálnom riaditeľstve pre hospodársku súťaž, ktoré spadá priamo pod Európsku komisiu.

Medzi sťažovateľov patrí prevádzkovateľ nabíjacích staníc Allego, podľa nemeckého ekonomického denníka Hadelsblatt tretia najväčšia firma na trhu, a pridalo sa tiež združenie Inspire, ktoré zastrešuje ďalšie podobné veľké spoločnosti, ako sú Ionity, Fastned či Ewe Go. Čo im prekáža?

Podľa súkromných prevádzkovateľov nabíjačiek Nemecko chystanou sieťou poškodzuje európske právo tým, že „narušuje hospodársku súťaž“.

Samozrejme štát ako taký nič stavať nebude. Federálna vláda jednoducho zaplatí zúčastneným firmám za výstavbu nabíjacích parkov a navyše na seba preberie aj prevádzkové náklady na najbližších osem rokov. V tendri je pritom podmienka cenového stropu, takže cena jednej kilowatthodiny nesmie prekročiť 44 centov.

Podľa súčasných prevádzkovateľov úrady neprihlásili chystanú „Deutschlandnetz“ u Európskej komisie ako štátnu pomoc. Tá by následne musela vydať rozhodnutie, ktoré ale dnes neexistuje. „Spoločnosti, ktoré v posledných desiatich rokoch vybudovali nabíjacie stanice financované zo súkromných zdrojov, musia a chcú obstáť v konkurencii. Nemôžu to však urobiť, ak štát teraz zasahuje do trhu,“ oznámila médiám predsedníčka združenia Inspire, Katharina Boesche.

Prevádzkovateľom pritom prekáža predovšetkým chystaný cenový strop ceny elektrickej energie. „Je to plánované hospodárstvo namiesto trhového,“ ohradil sa proti týmto zámerom prirovnaním k socialistickej plánovanej ekonomike šéf Allego, Ulf Schulte.

Schulte a ďalší sa obávajú, že nové dotované nabíjacie miesta budú cenovo konkurovať už existujúcim nabíjacím parkom, a ak si zákazník bude môcť vybrať dá prednosť lacnejšiemu pripojeniu. „Možno nie je rozširovanie nabíjacích staníc zo strany federálnej vlády dostatočne rýchle, ale proti tomu nepomôže žiadny tender. Mali by sa odstrániť iné prekážky, ako sú schvaľovacie procesy či pomalé pripojenie do siete,“ dodáva Ulf Schulte.

Také slová vyzerajú na prvý pohľad rozumne, ale len do chvíle, keď zistíte, ako tie „súkromné“ siete prevádzkovateľov nabíjacích staníc vznikali. „Zlodej kričí chyťte zlodeja“ je asi prehnané, ale povedať, že proti štátnej dotácii na „Deutschlandnetz“ sa ohradzujú tí, ktorí roky dotácie poberali, je na mieste.

Nie je tajomstvom, že sa napríklad Ionity podarilo v roku 2019 získať dotácie z Európskych fondov na výstavbu paneurópskej nabíjacej infraštruktúry, že Allegu bola v roku 2018 priklepnutá pôžička od Európskej investičnej banky vo výške 40 miliónov eur a že prevádzkuje nabíjačky financované priamo z fondov EÚ. Čisté prsty má v tomto biznise len málokto.

Nemecká vláda podľa ľudí zoznámených s obsahom rozhovorov s Európskou komisiou používa na obranu chystanej „Deutschlandnetz“ argument o zlyhaní trhu a zo súkromného sektoru lietajú na opačnú stranu poznámky o tom, že to nie je pravda. Ako inak…

Nás by v tejto chvíli viac zaujímalo niečo iné. Ak je Nemecko skutočne také posadnuté ekológiou, elektrickou mobilitou a tamojší politici ju považujú za svoju mantru, stálo by za to vidieť, ako by vyzerali tamojšie cesty a parkoviská, ak by v EÚ existoval skutočne slobodný trh nepokrivený jediným centom dotácie z vreciek daňových poplatníkov.

Zdroj: topspeed.sk


.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na redakcia@slovanskenoviny.sk

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

%d