Podľa súkromných prevádzkovateľov nabíjačiek Nemecko chystanou sieťou poškodzuje európske právo tým, že „narušuje hospodársku súťaž“.
Na západ od ČR vzniká nový projekt na podporu elektrickej mobility. Na tom by nebolo nič zvláštne, Nemci patria k najhorlivejším obhajcom tejto formy dopravy. Menej obvyklé už je, že výstavbu až 1100 nabíjacích parkov v hodnote dvoch miliárd eur má zaplatiť federálna vláda. Skrátka ďalšia sieť nabíjačiek, tentoraz ale s elektrickou energiou dodávanou priamo štátom a samozrejme za iné ako tržné ceny. Niet divu, že sa ozvali najväčší súkromní konkurenti, ktorým sa nepáči, že dotácie krivia trh, sami ale majú maslo na hlave.
Má to byť jeden z najväčších projektov svojho druhu. Obria sieť auto-parkov s rýchlonabíjačkami. Vymyslel ju bývalý spolkový minister dopravy Andreas Scheuer a momentálne realizácia pokračuje pod patronátom jeho nástupcu, Volkera Wissinga. V štátnej kase bolo na 1100 areálov pre elektromobily vyčlenených dve miliardy eur. Objavil sa však problém.
Proti „Deutschlandnetz“ (Nemeckej sieti) protestuje hneď niekoľko súkromných spoločností, presnejšie povedané podali oficiálnu sťažnosť na Generálnom riaditeľstve pre hospodársku súťaž, ktoré spadá priamo pod Európsku komisiu.
Medzi sťažovateľov patrí prevádzkovateľ nabíjacích staníc Allego, podľa nemeckého ekonomického denníka Hadelsblatt tretia najväčšia firma na trhu, a pridalo sa tiež združenie Inspire, ktoré zastrešuje ďalšie podobné veľké spoločnosti, ako sú Ionity, Fastned či Ewe Go. Čo im prekáža?
Podľa súkromných prevádzkovateľov nabíjačiek Nemecko chystanou sieťou poškodzuje európske právo tým, že „narušuje hospodársku súťaž“.
Samozrejme štát ako taký nič stavať nebude. Federálna vláda jednoducho zaplatí zúčastneným firmám za výstavbu nabíjacích parkov a navyše na seba preberie aj prevádzkové náklady na najbližších osem rokov. V tendri je pritom podmienka cenového stropu, takže cena jednej kilowatthodiny nesmie prekročiť 44 centov.
Podľa súčasných prevádzkovateľov úrady neprihlásili chystanú „Deutschlandnetz“ u Európskej komisie ako štátnu pomoc. Tá by následne musela vydať rozhodnutie, ktoré ale dnes neexistuje. „Spoločnosti, ktoré v posledných desiatich rokoch vybudovali nabíjacie stanice financované zo súkromných zdrojov, musia a chcú obstáť v konkurencii. Nemôžu to však urobiť, ak štát teraz zasahuje do trhu,“ oznámila médiám predsedníčka združenia Inspire, Katharina Boesche.
Prevádzkovateľom pritom prekáža predovšetkým chystaný cenový strop ceny elektrickej energie. „Je to plánované hospodárstvo namiesto trhového,“ ohradil sa proti týmto zámerom prirovnaním k socialistickej plánovanej ekonomike šéf Allego, Ulf Schulte.
Schulte a ďalší sa obávajú, že nové dotované nabíjacie miesta budú cenovo konkurovať už existujúcim nabíjacím parkom, a ak si zákazník bude môcť vybrať dá prednosť lacnejšiemu pripojeniu. „Možno nie je rozširovanie nabíjacích staníc zo strany federálnej vlády dostatočne rýchle, ale proti tomu nepomôže žiadny tender. Mali by sa odstrániť iné prekážky, ako sú schvaľovacie procesy či pomalé pripojenie do siete,“ dodáva Ulf Schulte.
Také slová vyzerajú na prvý pohľad rozumne, ale len do chvíle, keď zistíte, ako tie „súkromné“ siete prevádzkovateľov nabíjacích staníc vznikali. „Zlodej kričí chyťte zlodeja“ je asi prehnané, ale povedať, že proti štátnej dotácii na „Deutschlandnetz“ sa ohradzujú tí, ktorí roky dotácie poberali, je na mieste.
Nie je tajomstvom, že sa napríklad Ionity podarilo v roku 2019 získať dotácie z Európskych fondov na výstavbu paneurópskej nabíjacej infraštruktúry, že Allegu bola v roku 2018 priklepnutá pôžička od Európskej investičnej banky vo výške 40 miliónov eur a že prevádzkuje nabíjačky financované priamo z fondov EÚ. Čisté prsty má v tomto biznise len málokto.
Nemecká vláda podľa ľudí zoznámených s obsahom rozhovorov s Európskou komisiou používa na obranu chystanej „Deutschlandnetz“ argument o zlyhaní trhu a zo súkromného sektoru lietajú na opačnú stranu poznámky o tom, že to nie je pravda. Ako inak…
Nás by v tejto chvíli viac zaujímalo niečo iné. Ak je Nemecko skutočne také posadnuté ekológiou, elektrickou mobilitou a tamojší politici ju považujú za svoju mantru, stálo by za to vidieť, ako by vyzerali tamojšie cesty a parkoviská, ak by v EÚ existoval skutočne slobodný trh nepokrivený jediným centom dotácie z vreciek daňových poplatníkov.
Zdroj: topspeed.sk
Americké spravodajské služby: Putin pravdepodobne nenariadil, aby Navaľného zabili
Kyjev už používa americké rakety proti Rusku. Dostali ich potajomky!
Poliaci sú zhrození, keď vidia mladých Ukrajincov v kaviarňach! Niektorých chcú vrátiť
VIDEO: NATO sa urazilo na Putina
Taraba: PS nám nemohli poskytnúť lepší dôkaz, že zrušenie RTVS bol správny krok
Progresívna RTVS ideologicky kope z posledných síl
Business Insider: Na F-16 na oblohe nad Ukrajinou čakajú nebezpečné ruské rakety
The Times: Čínske vysokorýchlostné jadrové ponorky sú výzvou pre americkú vojenskú silu
Francúzsky novinár: Európa skĺzla do fašizmu a tancuje na tóny USA
WP: USA sú na ceste ku katastrofe, ktorá sa môže stať osudnou
WP: Zelenskij o stratách ukrajinských ozbrojených síl klame
VIDEO: Ako Fico pochoval EU finančne, ekonomicky aj politicky, ako sú eurovoľby prieskumnou sondou do nálad v spoločnosti a ako si žijeme relatívne kľudné obdobie pred búrkou
VIDEO: Michelko o „miernom“ zákone na ochranu pred politickými mimovládkami financovanými zo zahraničia.
VIDEO: Ukrajina nemá šancu vyhrať ani s pomocou USA, reaguje nemecký vojenský expert na optimizmus šéfa NATO
VIDEO: Chmelár o odovzdávaní národných filmových cien Slnko v sieti: „Najväčšiu pozornosť galavečera frustrovanej politickej opozície na obrazovkách RTVS pútal ako vždy režisér – hysterik a insitný politológ Bebjak
VIDEO: Jarjabek o spoločenskom hurhaji okolo návrhu zákona k RTVS, hercoch, umelcoch a redaktoroch odetých v čiernej farbe, názorovej polarizácii v umeleckej obci, verejnoprávnosti RTVS
VÚB mala problémy. Ľudia nemohli zaplatiť za nákup a nefungovali výbery z bankomatu
Chmelár o Bebjakovi: Počas Matovičovej hrôzovlády mlčal ako pionier na stráži
Bratislavská kaviareň si ukradla pre seba Slnko v sieti. Juraj Štubniak reaguje
Šimečka vyzdobil svoju kanceláriu obrazom A. Dúbravského. Ten kreslí obéznych gayov. Lívia Pavlíková má pre Šimečku odkaz
zo sekcie
Kľúčovému projektu pre elektrické autá hrozí krach
Kľúčovému projektu pre elektrické autá hrozí krach
Kľúčovému projektu pre elektrické autá hrozí krach