Autodopravcovia, dopravné podniky a šoféri začali počítať skladové zásoby po tom, ako nedávno najväčší výrobca AdBlue v Európe – Duslo Šaľa – ohlásil, že výrobu obmedzuje na technické minimum.
Dva týždne. A čo potom? Dopravcovia, ktorých oslovila Pravda s otázkou ako vás zasiahne nedostatok AdBlue odpovedali stručne a protiotázkou. „A čo potom?“ – to sa pýtajú autobusári, kamionisti, prepravné firmy i bežní šoféri, ktorí majú dieselové autá.
„Máme núdzové zásoby. Prevádzku autobusov dokážeme udržať zhruba na dva týždne. Hľadáme preto nových dodávateľov,“ hovorí na nedostatok kľúčovej kvapaliny pre naftové vozidlá Martin Chlebovec z Dopravného podniku Bratislava. AdBlue potrebujú pre takmer 400 vozidiel. Ak sa situácia nezlepší, mohlo by to vážne ovplyvniť premávku hromadnej dopravy v hlavnom meste.
Nedostatok AdBlue, ktoré sa používa na zníženie emisií naftových motorov, prehlbuje vrásky na čelách mnohým. Dnešné vozidlá sa totiž bez AdBlue vôbec nenaštartujú. Stačilo by síce vypnúť softvér, ktorý štartovanie obmedzuje, ale to každý nedokáže.
Podľa tajomníka Republikovej únie zamestnávateľov Martina Hoštáka môže nedostatok nepriaznivo zasiahnuť viac než polovicu autodopravcov na Slovensku.
Do neistej situácie sa vložil už aj minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). „Vydal pokyn hmotným rezervám, aby zabezpečili 500-tisíc litrov AdBlue pre potreby štátu. Rovnako sa dohodol s výrobcami a distribútormi kvapaliny, aby ju predávali výlučne na priamu spotrebu a slovenským prepravcom,“ informoval v pondelok Pravdu rezort hospodárstva.
Autodopravcovia, dopravné podniky a šoféri začali počítať skladové zásoby po tom, ako nedávno najväčší výrobca AdBlue v Európe – Duslo Šaľa – ohlásil, že výrobu obmedzuje na technické minimum. Väzy výrobe zlomili rekordné ceny zemného plynu. Pre ne priškrtil výrobu aj druhý najväčší výrobca v Nemecku, tretí, ktorý sídli v Poľsku, musel výrobu dokonca úplne odstaviť.
K AdBlue sa nevedel dostať ani čitateľ Pravdy z Krakovian. Jozef musel obehať niekoľko čerpacích staníc.
„Napokon som mal šťastie a podarilo sa mi 10 -litrovú nádobu s prípravkom získať. Mali však posledné dva kusy, ten druhý kanister som tam samozrejme nechal pre ďalšieho vodiča.“ Dôvod na paniku a robenie si priveľkých zásob však bežní šoféri zatiaľ mať nemusia. Objem nádrže na AdBlue v osobnom aute je zvyčajne okolo 12 až 19 litrov, čo vystačí na 15– až 20-tisíc kilometrov. K likvidácii jedovatých oxidov dusíka treba zhruba 0,75 litra roztoku močoviny na tisíc kilometrov.
Ako zistia majitelia naftových vozidiel či aj oni potrebujú toto aditívum? Podľa Igora Michaloviča z Hyundai Slovensko si to zákazník môže overiť na vlastné oči.
„Výrobcovia áut sa dnes snažia zjednotiť umiestnenie nádrže na AdBlue. Otvor je väčšinou umiestnený pri otvore na naftovú nádrž, má modrý uzáver,“ vysvetľuje pre Pravdu.
Starosti kamionistov, autobusárov a …
Podľa prvého viceprezidenta Česmad Slovakia Pavla Piešťanského si dopravcovia, ktorí majú možnosť kúpiť si AdBlue do zásoby, tak aj urobili. „Zväčša ide o rezervu na dva až tri týždne,“ spresňuje pre Pravdu. Piešťanský ďalej varuje, že odstavenie výroby v Duslo Šaľa by znamenalo kolaps nielen v doprave, ale hrozili by odstávky aj iných výrobných spoločností.
„Duslo Šaľa je kľúčový výrobca AdBlue nie len pre dopravcov, ale aj pre ostatné segmenty ekonomiky, napríklad teplárenské spoločnosti, kde sa AdBlue používa na znižovanie emisií rovnako ako pri vozidlách,“ dodáva.
Prísadu AdBlue využíva aj prepravná spoločnosť Slovak Lines, ktorá v bratislavskom kraji zabezpečuje autobusovú dopravu. Hovorca firmy Štefan Bako hovorí, že ich interné zásoby sú zatiaľ plne postačujúce.
„Naši cestujúci by v tejto súvislosti nemali pocítiť žiadne obmedzenia,“ tvrdí pre Pravdu. Dopravca bude svoje služby pre kraj poskytovať ešte zhruba mesiac a v polke novembra ho nahradí spoločnosť Arriva, ktorá na Slovensku zabezpečuje verejnú autobusovú dopravu s 1300 autobusmi. Hovorkyňa tejto spoločnosti Petra Helecz informuje, že AdBlue potrebuje až 90 percent ich autobusov.
„Vzniknutú situáciu na trhu citlivo vnímame. Nedostatok látoky môže ovplyvniť prevádzku a obmedziť premávku verejnej hromadnej dopravy, čo bude mať prirodzene aj následný dopad na cestujúcich,“ tvrdí pre Pravdu. Podľa nej technické prispôsobenie softvéru na vozidlách nie je možné, pretože by sa dostali do režimu, v ktorom nie sú schopné prevádzky.
Pálčivý problém s nedostatkom AdBlue musia riešiť napríklad aj poskytovatelia operatívneho lízingu, ktorí firmám spravujú vozidlá. Ako vysvetľuje vedúci prevádzky v spoločnosti Business Lease Slovakia Vladimír Guštafík, v prípade nedostatku AdBlue nie je vozidlo možné užívať štandardným spôsobom.
„Môže klesnúť výkon motora, prípadne vozidlo nebude možné vôbec naštartovať. Vo väčšine vozidiel si vie vodič skontrolovať stav AdBlue cez palubný počítač vozidla,“ dodáva. Podľa Guštafíka zaznamenali problém napríklad v zmluvných autoservisoch, kde už pociťujú výpadok v AdBlue, ktoré je balené vo fľašiach, kanistroch, prípadne bandaskách. Keďže je podľa nich situácia nejasná, rozhodli sa problém riešiť okamžite so svojim dodávateľom palív.
Dá sa softvér vypnúť?
Dopravný analytik Jozef Drahovský sa domnieva, že sa robí zbytočne panika. Výpadky jedného dodávatelia budú podľa neho nahradené inými spoločnosťami. „Firmy veľmi rady tieto výpadky nahradia,“ nazdáva sa a dodáva, že trh sa s tým vyrovná. Zároveň však nevylučuje, že to môže ovplyvniť cenu výrobku. Na druhej strany dopravný analytik Ján Bazovský upozorňuje, že skôr ako pre osobnú dopravu budú následky horšie pre nákladnú prepravu.
„Týka sa to prevozu tovarov či výstavby, ktorá je postavená na nákladných vozidlách a pracovných strojoch,“ tvrdí.
Je teda možné softvér, ktorý vstrekuje prísadu do áut jednoducho vypnúť? Podľa oslovených servisov a dopravcov to teoreticky možné je. Sám vodič a ani množstvo bežných autoservisov to však urobiť nedokáže. Musel by sa preprogramovať celý softvér vo vozidle. Varovanie pre vodičov, či už bežných alebo nákladných vozidiel v tomto prípade je, že aj keby sa im podarilo elektroniku vypnúť, tak vozidlo síce pôjde, ale nebude spĺňať emisné normy. To znamená, že ak by takéto auto na ceste zastavili policajti, riskuje vodič pokutu.
Prečo Duslo obmedzuje výrobu AdBlue
Podnik Duslo Šaľa obmedzuje výrobu pre vysoké ceny energií na technické minimum. Výrobca hnojív a iných produktov je pritom najväčším spotrebiteľom plynu na Slovensku. „Keby sme išli na plný výkon, generovali by sme stratu desiatok miliónov mesačne,“ opísal dôvody obmedzenia výroby šéf spoločnosti Petr Bláha. Podľa neho dokonca hrozí, že výrobu úplne zastavia.
Podnik je zároveň najväčším výrobcom močoviny AdBlue v Európe. Aby mohli aditívum vyrábať, musia najskôr vyrobiť čpavok a na to potrebujú práve zemný plyn. Ten však láme rekordné ceny, a preto je pre nich výroba stratová. Aj napriek ťažkej situácii spoločnosť tvrdí, že si nateraz svoje zmluvné záväzky voči odberateľom plní, no nových zákazníkov v súčasnosti odmieta.
„Ak tieto roztoky na trhu nebudú, znamená to, že všetky motory v kategórii Euro 5 a vyššie, ktoré musia AdBlue kupovať, budú veľmi pravdepodobne odstavené,“ povedal Bláha. Šéf Dusla upozornil tiež na to, že to nie sú len osobné autá, ale aj nákladné autá či autobusy. Dôsledkov obmedzenia výroby môže byť viacero.
Chýbať môže rajský plyn v zdravotníctve pri operáciách, ale aj hnojivá. Ak nebudú hnojivá, ktoré sú zdrojom živín, čaká Slovensko podľa Bláhu pokles úrody, rast cien poľnohospodárskych produktov a potravín. „Ocitáme sa tak na prahu brutálnej inflácie, ktorú tu v súčasnosti nik nepamätá,“ domnieva sa.
Čo je AdBlue
Kvapalné aditívum sa používa pri úprave výfukových plynov naftových motorov. Aby dieselové motory neprodukovali príliš mnoho škodlivých emisií, do výfukov sa vstrekuje močovina. AdBlue nepotrebujú len moderné dieselové vozidlá, ale bez tejto prídavnej látky sa nepohne aj množstvo kamiónov, dodávok či autobusov, ktoré rozvážajú ľudí či tovar po celom Slovensku.
Odborník na automobily: Ak bude AdBlue chýbať, ničím ho prvoplánovo nenahrádzajte
Ak sa vám AdBlue minie, po vypnutí motora už auto opätovne nenaštartujete, varuje Igor Michalovič, after sales manažér spoločnosti Hyundai Slovensko
Na trhu môže už onedlho chýbať AdBlue. Mnohým motoristom to však nič nehovorí. Čo to vlastne je?
AdBlue (registrovaná obchodná známka VDA) je v Európe a v krajinách prijímajúcich európske emisné limity kvapalné aditívum, ktoré využíva technológiu SCR (selektívna katalytická redukcia). Využíva sa pri úprave výfukových plynov naftových motorov na úroveň emisných limitov Euro 4 a vyšších.
Jeho teoretický nedostatok sa teda môže týkať výlučne majiteľov áut s naftovým motorom? A ako zistia, či je to aj ich prípad?
Stručne povedané, zákazník si to môže overiť doslova „na vlastné oči“. Výrobcovia áut sa dnes snažia zjednotiť umiestnenie nádrže na AdBlue. Väčšinou sa nachádza pri otvore na naftovú nádrž a charakterizuje ju modrý uzáver, zväčša aj s nápisom „AdBlue“. Zákazník ho však môže nájsť aj na iných miestach, preto je v prípade pochybností lepšie obrátiť sa na servis alebo si pozrieť návod na obsluhu vozidla.
Čo sa stane, ak sa AdBlue minie? Môže auto ďalej pokračovať v jazde? A naštartuje opätovne?
V takomto prípade vo väčšine prípadov nie je možné vozidlo po vypnutí motora opätovne naštartovať a vodičovi nezostane nič iné, než zavolať si odťah do servisu. Nejde pritom o žiadne zlyhanie techniky, výrobcovia áut sú povinní v súlade s legislatívou zamedziť prevádzke automobilu s vyčerpaným AdBlue. Dostať sa do tohto stavu je však veľmi nepravdepodobné, respektíve si vyžaduje zanedbávanie starostlivosti o vozidlo, pretože väčšina vozidiel s veľkým predstihom upozorňuje na nízku hladinu AdBlue v nádržke.
Môže jazda bez AdBlue nejako poškodiť motor?
Jazda bez AdBlue u väčšiny vozidiel nie je možná. Jazda bez tejto kvapaliny by mohla poškodiť systém riadenia emisií.
Dá sa núdzovo a krátkodobo AdBlue niečím nahradiť? Napríklad destilovanou vodou, ktorá je aj tak jeho súčasťou?
Nie, nie je ho možné nahradiť. Ako som už povedal – jazda s inou ako predpísanou kvapalinou by mohla poškodiť systém riadenia emisií vozidla.
Zdroj: pravda.sk
Čoho a koho sa Kiska bojí, keď tak narieka?
Ministerka Šimkovičová rozdala kultúrne ceny: Medzi laureátmi aj SĽUK či žilinský orchester
Uhrík na adresu Ukrajincov: Utečenci alebo špekulanti?
Pellegrini podpísal novelu: Zamestnávatelia BUDÚ POVINNE prispievať na šport detí
VIDEO: Putin sa prihovoril Rusom (celý prejav, sk titulky)
Školenie Daga Daniša pre slovenských progresívcov
Šéf NKÚ: Ukrajine pomáhali, ale ohrozili bezpečnosť Slovenska
Slovenské domácnosti financujú neudržateľný sociálny systém v Nemecku
Strach je šířený záměrně
To bude bolet! Rusko odhalilo odvetu za zabavení svých aktiv Západem
Premiér Fico v Srbsku s prezidenotm Vučičom, spoločne proti Bruselu a USA: Slovensko nikdy nezradí Srbsko v otázke Kosova!
Al Jazeera: Rakety Storm Shadow zasáhly bunkr severokorejských generálů
VIDEO: Ruské letadlo pro řízení jaderné války krouží nad Moskvou
Káble ako zbraň: Západ hľadá dôvody na konfrontáciu s Ruskom v Baltskom mori
„Orešník“ sa stal nejadrovým kyjakom proti NATO
„500-ročná globálna hegemónia Západu sa skončila,“ vyhlásil Orbán na Eurázijskom fóre v Budapešti
Eštok: Nový vyšetrovací tímo „Darca“ sa bude venovať „hazardérom“, ktorí darovali zbrane Ukrajine
Král na ťahu: SNS má kandidátku z internetu, tvrdí Vančo. Taraba poprel, že by Huliakovi vyhadzoval ľudí z rezortu
Putin vyhlásil právo na odvetu proti vojenským cieľom iných krajín
„Je nemožné ju zostreliť.“ Čo je známe o novej hypersonickej rakete, ktorú predstavil sám Putin?
zo sekcie
Automobilom chýba AdBlue. Čo bude s kamiónmi, autobusmi a autami na naftu?
Automobilom chýba AdBlue. Čo bude s kamiónmi, autobusmi a autami na naftu?
Automobilom chýba AdBlue. Čo bude s kamiónmi, autobusmi a autami na naftu?