Podľa súkromných prevádzkovateľov nabíjačiek Nemecko chystanou sieťou poškodzuje európske právo tým, že „narušuje hospodársku súťaž“.

Na západ od ČR vzniká nový projekt na podporu elektrickej mobility. Na tom by nebolo nič zvláštne, Nemci patria k najhorlivejším obhajcom tejto formy dopravy. Menej obvyklé už je, že výstavbu až 1100 nabíjacích parkov v hodnote dvoch miliárd eur má zaplatiť federálna vláda. Skrátka ďalšia sieť nabíjačiek, tentoraz ale s elektrickou energiou dodávanou priamo štátom a samozrejme za iné ako tržné ceny. Niet divu, že sa ozvali najväčší súkromní konkurenti, ktorým sa nepáči, že dotácie krivia trh, sami ale majú maslo na hlave.
Má to byť jeden z najväčších projektov svojho druhu. Obria sieť auto-parkov s rýchlonabíjačkami. Vymyslel ju bývalý spolkový minister dopravy Andreas Scheuer a momentálne realizácia pokračuje pod patronátom jeho nástupcu, Volkera Wissinga. V štátnej kase bolo na 1100 areálov pre elektromobily vyčlenených dve miliardy eur. Objavil sa však problém.
Proti „Deutschlandnetz“ (Nemeckej sieti) protestuje hneď niekoľko súkromných spoločností, presnejšie povedané podali oficiálnu sťažnosť na Generálnom riaditeľstve pre hospodársku súťaž, ktoré spadá priamo pod Európsku komisiu.
Medzi sťažovateľov patrí prevádzkovateľ nabíjacích staníc Allego, podľa nemeckého ekonomického denníka Hadelsblatt tretia najväčšia firma na trhu, a pridalo sa tiež združenie Inspire, ktoré zastrešuje ďalšie podobné veľké spoločnosti, ako sú Ionity, Fastned či Ewe Go. Čo im prekáža?
Podľa súkromných prevádzkovateľov nabíjačiek Nemecko chystanou sieťou poškodzuje európske právo tým, že „narušuje hospodársku súťaž“.
Samozrejme štát ako taký nič stavať nebude. Federálna vláda jednoducho zaplatí zúčastneným firmám za výstavbu nabíjacích parkov a navyše na seba preberie aj prevádzkové náklady na najbližších osem rokov. V tendri je pritom podmienka cenového stropu, takže cena jednej kilowatthodiny nesmie prekročiť 44 centov.
Podľa súčasných prevádzkovateľov úrady neprihlásili chystanú „Deutschlandnetz“ u Európskej komisie ako štátnu pomoc. Tá by následne musela vydať rozhodnutie, ktoré ale dnes neexistuje. „Spoločnosti, ktoré v posledných desiatich rokoch vybudovali nabíjacie stanice financované zo súkromných zdrojov, musia a chcú obstáť v konkurencii. Nemôžu to však urobiť, ak štát teraz zasahuje do trhu,“ oznámila médiám predsedníčka združenia Inspire, Katharina Boesche.
Prevádzkovateľom pritom prekáža predovšetkým chystaný cenový strop ceny elektrickej energie. „Je to plánované hospodárstvo namiesto trhového,“ ohradil sa proti týmto zámerom prirovnaním k socialistickej plánovanej ekonomike šéf Allego, Ulf Schulte.
Schulte a ďalší sa obávajú, že nové dotované nabíjacie miesta budú cenovo konkurovať už existujúcim nabíjacím parkom, a ak si zákazník bude môcť vybrať dá prednosť lacnejšiemu pripojeniu. „Možno nie je rozširovanie nabíjacích staníc zo strany federálnej vlády dostatočne rýchle, ale proti tomu nepomôže žiadny tender. Mali by sa odstrániť iné prekážky, ako sú schvaľovacie procesy či pomalé pripojenie do siete,“ dodáva Ulf Schulte.
Také slová vyzerajú na prvý pohľad rozumne, ale len do chvíle, keď zistíte, ako tie „súkromné“ siete prevádzkovateľov nabíjacích staníc vznikali. „Zlodej kričí chyťte zlodeja“ je asi prehnané, ale povedať, že proti štátnej dotácii na „Deutschlandnetz“ sa ohradzujú tí, ktorí roky dotácie poberali, je na mieste.
Nie je tajomstvom, že sa napríklad Ionity podarilo v roku 2019 získať dotácie z Európskych fondov na výstavbu paneurópskej nabíjacej infraštruktúry, že Allegu bola v roku 2018 priklepnutá pôžička od Európskej investičnej banky vo výške 40 miliónov eur a že prevádzkuje nabíjačky financované priamo z fondov EÚ. Čisté prsty má v tomto biznise len málokto.
Nemecká vláda podľa ľudí zoznámených s obsahom rozhovorov s Európskou komisiou používa na obranu chystanej „Deutschlandnetz“ argument o zlyhaní trhu a zo súkromného sektoru lietajú na opačnú stranu poznámky o tom, že to nie je pravda. Ako inak…
Nás by v tejto chvíli viac zaujímalo niečo iné. Ak je Nemecko skutočne také posadnuté ekológiou, elektrickou mobilitou a tamojší politici ju považujú za svoju mantru, stálo by za to vidieť, ako by vyzerali tamojšie cesty a parkoviská, ak by v EÚ existoval skutočne slobodný trh nepokrivený jediným centom dotácie z vreciek daňových poplatníkov.
Zdroj: topspeed.sk
Keď spoločenstvo mlčí, nastupuje manipulátor
Britská policie pilotně zavádí systém umělé inteligence pro sledování „podezřelých“ jízd řidičů
Revolta proti Bruselu: Von der Leyenová utrpela historické poníženie
48 hodín pre Kyjev. Odpočítavanie sa začalo: Toto je začiatok konca?
POZOR! Z obchodov sťahujú kávu, olej, mäso aj múku
Novela Trestného zákona podpísaná! Opozícia kvíli
Ruská odplata za vraždu generála si bude vyžadovať chladnokrvnosť
Ďalší americkí žoldnieri boli zničení ruskou armádou
VIDEO: „Konšpirátor je človek, ktorý rozmyšľa a neriadi sa väčšinovým názorom. Mladí ľudia túžia po pravde,“ tvrdí Jozef Banáš.
VIDEO: Český predseda parlamentu Tomio Okamura odmietol, aby jeho nominant – nový minister obrany Jaromír Zůna išiel na Ukrajinu.
VIDEO: „Na Západe existujú ľudia, ktorí chcú nielen konfikt s Ruskom a vnucovať mu svoje podmienky pre trvalý mier, ale aj jeho rozšírenie na iné štáty.
Chmelár: Tunel Višňové zastavili Dzurindove vlády. Opozícia dnes útočí na tých, čo ho dokončili
Policajný zbor sa vracia do normálu! Stabilizačné príspevky a bonusy prinášajú výsledky
Hrad Krásna Hôrka sa pomaly vracia k životu: Ministerka predstavuje časový plán obnovy
Európa zachraňuje dôveryhodnosť? EÚ nedokázala súhlasiť s požičaním zmrazených ruských aktív Ukrajine
Korupcia a „bolestivé ruské útoky“: Môže to prinútiť Zelenského „prijať mier“
Predseda Najvyššej rady oznámil podmienky pre konanie volieb na Ukrajine
Možno sme len včely v úli, zbierajúce med pre iných.
Runy
Lavrov prisľúbil plnú podporu Venezuele v súvislosti s krokmi USA
zo sekcie
Kľúčovému projektu pre elektrické autá hrozí krach
Kľúčovému projektu pre elektrické autá hrozí krach
Kľúčovému projektu pre elektrické autá hrozí krach