Slovanské Noviny

28. decembra 2024

K porozumeniu Čelovekom

Dodávatelia pre automobilový priemysel budú mať vážne problémy. Očakávaný nárast elektromobility neprichádza a vplyv na viaceré firmy je už teraz devastačný. Aký vplyv to bude mať na Slovensko?

Spoločnosť, ktorá prežila Napoleona aj dve svetové vojny, nezvládla krízu v európskom automobilovom priemysle. Vyhlásením konkurzu sa ocitla na zozname obetí náročného prechodu na elektromobilitu. Výrobca plastových komponentov pre automobilový priemysel, Gerhardi Kunststofftechnik, založený v roku 1796, bol dlhoročným partnerom Mercedes-Benz Group, pre ktorú vyrábal aj ikonickú plastovú hviezdu na mriežky chladičov vozidiel.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

“Dôvodom ukončenia výroby firmy boli rastúce výrobné náklady, pokles dopytu a zásadné zmeny v automobilovom priemysle. Tento krok zasiahol 1 500 zamestnancov,” píše Bloomberg.

Slovensko vyrobilo vlani 1,08 milióna áut

Na Slovensku sa v roku 2023 vyrobilo 1,08 milióna vozidiel, čo je nárast v porovnaní s rokom 2022 o takmer 100.000 vozidiel. Slovensko naďalej zostáva podľa zväzu automobilového priemyslu svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa, na 1000 obyvateľov sa v SR vyrobí 198 vozidiel.

SR patrí medzi top krajiny aj v produktivite práce na zamestnanca, počet vozidiel vyrobených na jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6, lepšie je tom iba Španielsko. Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 %, na exporte je to 41,4 %. Sektor zamestnáva priamo viac ako 170.000 ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255.000 ľudí.

Zničí elektromobilita priemysel?

Gerhardi nie je jediná firma v európskom automotive, ktorá sa ocitla na pokraji krachu. Stovky malých a stredných dodávateľov automobilového priemyslu v Európe čelia podobným problémom. Volkswagen, Stellantis a Ford Motor znižujú výrobu spaľovacích motorov a sústreďujú sa na elektromobily. Tento trend však neprináša okamžité benefity pre dodávateľov. Naopak, niektorí sa dostali do patovej situácie.

Francúzsky výrobca komponentov Forvia, ktorý dodáva súčiastky pre Stellantis a Volkswagen, už zrušil tisíce pracovných miest. Dôvodom je postupná zastaranosť tradičných produktov, ako sú prevodovky či výfukové systémy. Zaujímavé je, že ani dodávatelia napojení na elektromobilitu nie sú v bezpečí, čoho príkladom je švédska spoločnosť Northvolt.

Desaťtisíce ľudí hľadá prácu

Podľa združenia CLEPA, ktoré zastupuje dodávateľov automobilového priemyslu, európski výrobcovia súčiastok tento rok ohlásili 53 300 prepúšťaných pracovníkov, a to najmä v Nemecku.

Podľa štúdie poradenskej spoločnosti McKinsey jeden z piatich dodávateľov očakáva, že v roku 2025 bude stratový. Až dve tretiny z nich hlásili za rok 2024 maržu päť percent alebo menej. Nemecký výrobca Webasto, ktorý dodáva strešné a vykurovacie systémy, sa už ocitol v situácii, že musí riešiť reštrukturalizáciu dlhu vo výške viac ako jednej miliardy eur. Dokonca ani plánované továrne na batérie sa nevyhýbajú problémom – 11 z 16 plánovaných európskych projektov bolo zrušených alebo pozastavených.

Taliansko stratiť priemysel s historickým významom

Dôsledky problémov dodávateľov sa prejavujú aj na lokálnej úrovni. Nemecká spoločnosť ZF Friedrichshafen, významný výrobca prevodoviek, znižuje počet zamestnancov o 14-tisíc. V Taliansku spôsobuje prechod na elektromobily dodávateľom vážne problémy. Stellantis opakovane zastavil výrobu elektrickej verzie Fiatu 500 pre jeho vysokú cenu, ktorá odrádza kupujúcich.

Výsledkom sú krachy firiem ako Delgrosso a reštrukturalizácie ďalších, napríklad CLN-Coils Lamiere Nastri. Marco Gay, predseda priemyselného zväzu v Turíne, varuje, že Taliansko môže prísť o kľúčový priemysel s historickým významom.

Dopadneme ako Detroit?

Obavy z diania v automobilovom priemysle môže mať na Slovensku cez 170-tisíc zamestnancov, z ktorých okolo 76-tisíc pracuje priamo vo výrobe automobilov.

Hrozia podobné scenáre ako v Nemecku, či Taliansku aj u nás? Predstavitelia automobiliek, zatiaľ, o Slovensku mlčia, pričom našou výhodou zostáva najmä lacná pracovná sila oproti krajinám, v ktorých sa spustili hromadné prepúšťania.

Pochová nezmyselný Green deal automobilový priemysel, alebo nás od cesty Detroitu zachráni zrušenie obmedzení?

/ hlavnydennik.sk/

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.