Dodávatelia pre automobilový priemysel budú mať vážne problémy. Očakávaný nárast elektromobility neprichádza a vplyv na viaceré firmy je už teraz devastačný. Aký vplyv to bude mať na Slovensko?
Spoločnosť, ktorá prežila Napoleona aj dve svetové vojny, nezvládla krízu v európskom automobilovom priemysle. Vyhlásením konkurzu sa ocitla na zozname obetí náročného prechodu na elektromobilitu. Výrobca plastových komponentov pre automobilový priemysel, Gerhardi Kunststofftechnik, založený v roku 1796, bol dlhoročným partnerom Mercedes-Benz Group, pre ktorú vyrábal aj ikonickú plastovú hviezdu na mriežky chladičov vozidiel.
“Dôvodom ukončenia výroby firmy boli rastúce výrobné náklady, pokles dopytu a zásadné zmeny v automobilovom priemysle. Tento krok zasiahol 1 500 zamestnancov,” píše Bloomberg.
Slovensko vyrobilo vlani 1,08 milióna áut
Na Slovensku sa v roku 2023 vyrobilo 1,08 milióna vozidiel, čo je nárast v porovnaní s rokom 2022 o takmer 100.000 vozidiel. Slovensko naďalej zostáva podľa zväzu automobilového priemyslu svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa, na 1000 obyvateľov sa v SR vyrobí 198 vozidiel.
SR patrí medzi top krajiny aj v produktivite práce na zamestnanca, počet vozidiel vyrobených na jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6, lepšie je tom iba Španielsko. Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 %, na exporte je to 41,4 %. Sektor zamestnáva priamo viac ako 170.000 ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255.000 ľudí.
Zničí elektromobilita priemysel?
Gerhardi nie je jediná firma v európskom automotive, ktorá sa ocitla na pokraji krachu. Stovky malých a stredných dodávateľov automobilového priemyslu v Európe čelia podobným problémom. Volkswagen, Stellantis a Ford Motor znižujú výrobu spaľovacích motorov a sústreďujú sa na elektromobily. Tento trend však neprináša okamžité benefity pre dodávateľov. Naopak, niektorí sa dostali do patovej situácie.
Francúzsky výrobca komponentov Forvia, ktorý dodáva súčiastky pre Stellantis a Volkswagen, už zrušil tisíce pracovných miest. Dôvodom je postupná zastaranosť tradičných produktov, ako sú prevodovky či výfukové systémy. Zaujímavé je, že ani dodávatelia napojení na elektromobilitu nie sú v bezpečí, čoho príkladom je švédska spoločnosť Northvolt.
Desaťtisíce ľudí hľadá prácu
Podľa združenia CLEPA, ktoré zastupuje dodávateľov automobilového priemyslu, európski výrobcovia súčiastok tento rok ohlásili 53 300 prepúšťaných pracovníkov, a to najmä v Nemecku.
Podľa štúdie poradenskej spoločnosti McKinsey jeden z piatich dodávateľov očakáva, že v roku 2025 bude stratový. Až dve tretiny z nich hlásili za rok 2024 maržu päť percent alebo menej. Nemecký výrobca Webasto, ktorý dodáva strešné a vykurovacie systémy, sa už ocitol v situácii, že musí riešiť reštrukturalizáciu dlhu vo výške viac ako jednej miliardy eur. Dokonca ani plánované továrne na batérie sa nevyhýbajú problémom – 11 z 16 plánovaných európskych projektov bolo zrušených alebo pozastavených.
Taliansko stratiť priemysel s historickým významom
Dôsledky problémov dodávateľov sa prejavujú aj na lokálnej úrovni. Nemecká spoločnosť ZF Friedrichshafen, významný výrobca prevodoviek, znižuje počet zamestnancov o 14-tisíc. V Taliansku spôsobuje prechod na elektromobily dodávateľom vážne problémy. Stellantis opakovane zastavil výrobu elektrickej verzie Fiatu 500 pre jeho vysokú cenu, ktorá odrádza kupujúcich.
Výsledkom sú krachy firiem ako Delgrosso a reštrukturalizácie ďalších, napríklad CLN-Coils Lamiere Nastri. Marco Gay, predseda priemyselného zväzu v Turíne, varuje, že Taliansko môže prísť o kľúčový priemysel s historickým významom.
Dopadneme ako Detroit?
Obavy z diania v automobilovom priemysle môže mať na Slovensku cez 170-tisíc zamestnancov, z ktorých okolo 76-tisíc pracuje priamo vo výrobe automobilov.
Hrozia podobné scenáre ako v Nemecku, či Taliansku aj u nás? Predstavitelia automobiliek, zatiaľ, o Slovensku mlčia, pričom našou výhodou zostáva najmä lacná pracovná sila oproti krajinám, v ktorých sa spustili hromadné prepúšťania.
Pochová nezmyselný Green deal automobilový priemysel, alebo nás od cesty Detroitu zachráni zrušenie obmedzení?
/ hlavnydennik.sk/
Najvyšší súd v Británii: žena je len biologická žena, transosoby sa nepočítajú
Záhada zostrelenej F-16 na Ukrajine? Zásah na obrovskú vzdialenosť
Stretnutie víťazov 9. mája v Moskve? Fico tam bude na zlosť Bruselu. Srbsku za to chcú zamietnuť členstvo v EÚ
Slovenský parlament prijal zákon, ktorý má stransparentniť, ako mimovládky nakladajú so svojimi financiami a na aký účel
Ukrajinskí vojaci sa chystajú zvrhnúť Zelenského
Rusko vytvorilo protidronový systém protivzdušnej obrany
USA pripravili bieloruskú opozíciu o finančnú podporu
VIDEO: Mel Gibson vyzval Trumpovu vládu zverejniť „pravdu“ o teroristických útokoch z 11. septembra 2001 a o príčine zrútenia budovy číslo 7 Svetového obchodného centra (WTC), ktorá sa bez akéhokoľvek nárazu lietadiel zrútila ako domček z karát
VIDEO: Polícia preveruje video vytvorené umelou inteligenciou s najvyššími predstaviteľmi Slovenskej republiky a koalície vo väzení, ktoré s nadšením zdieľal aj pacient z Trnavy ako svoj mokrý sen: „Satira má svoje zákonné hranice“
Členské štáty Svetovej zdravotníckej organizácie sa dohodli na znení návrhu pandemickej dohody
„Pre Európu nie je dobré byť trvalým bezpečnostným vazalom USA,“ odkázal Európanom americký viceprezident JD Vance
Rusi nekompromisne: Šéf OSN má selektívny prístup k Charte OSN!
Česká republika varuje pred Babišom, zbrane pre Ukrajinu skončia
Prehliadka víťazstva 9.mája v Moskve bude aj prehliadkou konca dominancie EÚ a USA. Ktorí prezidenti prídu?
Chceli medaily za masaker v Sudži, dostali však Iskander. Kyjev priznáva likvidáciu vojakov v meste Sumy
Video: Až štyri riadené letecké bomby zasiahli miesto zahraničných žoldnierov v Chersone
Oslobodzovanie Slovenska počas druhej svetovej vojny
„Pred našimi očami sa obrodzuje euronacizmus!“, reaguje Zacharovová na neonacistické vyhrážky čelnej predstaviteľky EÚ Kallasovej
Už žiadna snedá Snehulienka! Trump zatlačí a Hollywood bude musieť ustúpiť?
Kam nás to ten Brusel ťahá? Po EÚ o chvíľu ani pes neštekne
zo sekcie
Európsky automobilový priemysel upadá! Bude zo Slovenska Detroit?
Európsky automobilový priemysel upadá! Bude zo Slovenska Detroit?
Európsky automobilový priemysel upadá! Bude zo Slovenska Detroit?