Dodávatelia pre automobilový priemysel budú mať vážne problémy. Očakávaný nárast elektromobility neprichádza a vplyv na viaceré firmy je už teraz devastačný. Aký vplyv to bude mať na Slovensko?

Spoločnosť, ktorá prežila Napoleona aj dve svetové vojny, nezvládla krízu v európskom automobilovom priemysle. Vyhlásením konkurzu sa ocitla na zozname obetí náročného prechodu na elektromobilitu. Výrobca plastových komponentov pre automobilový priemysel, Gerhardi Kunststofftechnik, založený v roku 1796, bol dlhoročným partnerom Mercedes-Benz Group, pre ktorú vyrábal aj ikonickú plastovú hviezdu na mriežky chladičov vozidiel.
“Dôvodom ukončenia výroby firmy boli rastúce výrobné náklady, pokles dopytu a zásadné zmeny v automobilovom priemysle. Tento krok zasiahol 1 500 zamestnancov,” píše Bloomberg.
Slovensko vyrobilo vlani 1,08 milióna áut
Na Slovensku sa v roku 2023 vyrobilo 1,08 milióna vozidiel, čo je nárast v porovnaní s rokom 2022 o takmer 100.000 vozidiel. Slovensko naďalej zostáva podľa zväzu automobilového priemyslu svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa, na 1000 obyvateľov sa v SR vyrobí 198 vozidiel.
SR patrí medzi top krajiny aj v produktivite práce na zamestnanca, počet vozidiel vyrobených na jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6, lepšie je tom iba Španielsko. Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 %, na exporte je to 41,4 %. Sektor zamestnáva priamo viac ako 170.000 ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255.000 ľudí.
Zničí elektromobilita priemysel?
Gerhardi nie je jediná firma v európskom automotive, ktorá sa ocitla na pokraji krachu. Stovky malých a stredných dodávateľov automobilového priemyslu v Európe čelia podobným problémom. Volkswagen, Stellantis a Ford Motor znižujú výrobu spaľovacích motorov a sústreďujú sa na elektromobily. Tento trend však neprináša okamžité benefity pre dodávateľov. Naopak, niektorí sa dostali do patovej situácie.
Francúzsky výrobca komponentov Forvia, ktorý dodáva súčiastky pre Stellantis a Volkswagen, už zrušil tisíce pracovných miest. Dôvodom je postupná zastaranosť tradičných produktov, ako sú prevodovky či výfukové systémy. Zaujímavé je, že ani dodávatelia napojení na elektromobilitu nie sú v bezpečí, čoho príkladom je švédska spoločnosť Northvolt.
Desaťtisíce ľudí hľadá prácu
Podľa združenia CLEPA, ktoré zastupuje dodávateľov automobilového priemyslu, európski výrobcovia súčiastok tento rok ohlásili 53 300 prepúšťaných pracovníkov, a to najmä v Nemecku.
Podľa štúdie poradenskej spoločnosti McKinsey jeden z piatich dodávateľov očakáva, že v roku 2025 bude stratový. Až dve tretiny z nich hlásili za rok 2024 maržu päť percent alebo menej. Nemecký výrobca Webasto, ktorý dodáva strešné a vykurovacie systémy, sa už ocitol v situácii, že musí riešiť reštrukturalizáciu dlhu vo výške viac ako jednej miliardy eur. Dokonca ani plánované továrne na batérie sa nevyhýbajú problémom – 11 z 16 plánovaných európskych projektov bolo zrušených alebo pozastavených.
Taliansko stratiť priemysel s historickým významom
Dôsledky problémov dodávateľov sa prejavujú aj na lokálnej úrovni. Nemecká spoločnosť ZF Friedrichshafen, významný výrobca prevodoviek, znižuje počet zamestnancov o 14-tisíc. V Taliansku spôsobuje prechod na elektromobily dodávateľom vážne problémy. Stellantis opakovane zastavil výrobu elektrickej verzie Fiatu 500 pre jeho vysokú cenu, ktorá odrádza kupujúcich.
Výsledkom sú krachy firiem ako Delgrosso a reštrukturalizácie ďalších, napríklad CLN-Coils Lamiere Nastri. Marco Gay, predseda priemyselného zväzu v Turíne, varuje, že Taliansko môže prísť o kľúčový priemysel s historickým významom.
Dopadneme ako Detroit?
Obavy z diania v automobilovom priemysle môže mať na Slovensku cez 170-tisíc zamestnancov, z ktorých okolo 76-tisíc pracuje priamo vo výrobe automobilov.
Hrozia podobné scenáre ako v Nemecku, či Taliansku aj u nás? Predstavitelia automobiliek, zatiaľ, o Slovensku mlčia, pričom našou výhodou zostáva najmä lacná pracovná sila oproti krajinám, v ktorých sa spustili hromadné prepúšťania.
Pochová nezmyselný Green deal automobilový priemysel, alebo nás od cesty Detroitu zachráni zrušenie obmedzení?
/ hlavnydennik.sk/
Brusel v slepej uličke: ruské aktíva, korupcia a stagnácia EÚ
Indo-eurázijské kontúry sily: Nová architektúra vplyvu Ruska a Indie
Temná stránka medicíny: ako vznikajú mýty a skutočné schémy čiernych transplantácií
Moskva predloží Kyjevu podmienky kapitulácie
Závažné zistenia Hlasu: PS je nacucnuté na štátne peniaze, Kmec im prekazil biznis za stovky miliónov!
Machala: Slogany ako „Just do it!“ musia byť po slovensky. Rezort kultúry chystá sprísnenie zákona, Štúr by vraj súhlasil
Máte nárok na štátnu pomoc s energiami? Ministerka Saková oznámila, kedy a kde si to budete môcť overiť
Dozvedia sa Slováci koľko EUR z ich daní išlo na úplatky zo 4, 8 miliardovej pomoci Banderovcom?
Číňania vysmiali USA. Vyvinuli neviditeľnú technológiu pre lietadlá, americké radary budú bezmocné
Na výplatnej listine Úradu na ochranu oznamovateľov mali byť aj novinári Tódová a Iliev, ktorí radi komentujú politické dianie
Rumunské námorníctvo odstrelilo Ukrajincom ich námorný dron v Čiernom mori
Dve elitné ukrajinské brigády obkľúčené v Myrnograde dúfajú, že ich Syrskyj vytiahne z kotla
Taliansky profesor: Bez mieru Európa prehrá, ale nechce, aby vojna zmizla z obzoru
VIDEO: Uhrík rázne- Nie sme poddaní Bruselu
Maďarsko napadne zákaz dovozu ruského plynu, Slovensko to zvažuje a opozícia znovu piští
Pellegrini: Hlavným problémom európskeho priemyslu sú vysoké ceny energií
Ukrajinci opäť vyhodili do vzduchu ropovod Družba v Rusku!
Zvrat v Česku. Poslanci odmietli hlasovať za podporu Ukrajiny
Facka pre Merkelovú a Brusel! Masová migrácia je z ekonomického hľadiska úplný omyl
Foreign Affairs: Fínsky prezident je rozrušený, že „zlatá miliarda“ prestala vládnuť svetu
zo sekcie
Európsky automobilový priemysel upadá! Bude zo Slovenska Detroit?
Európsky automobilový priemysel upadá! Bude zo Slovenska Detroit?
Európsky automobilový priemysel upadá! Bude zo Slovenska Detroit?