Návrh môže v konečnom dôsledku viesť k rozdeleniu motoristov na dve skupiny. Na bohatých, ktorí si môžu dovoliť nové autá a udržiavanie elektromobilov. A potom tých, ktorí budú nútení znášať zvyšujúce sa náklady na staršie vozidlá.

Európska komisia (EK) opäť prichádza s návrhom, ktorý zrejme vyvolá rozruch medzi motoristami. Tentokrát ide o úpravu pravidiel, podľa ktorých by sa vozidlá staršie ako desať rokov museli podrobovať technickej kontrole (STK) každých dvanásť mesiacov. Podľa Bruselu je cieľom zvýšiť bezpečnosť na cestách a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Kritici však upozorňujú, že tieto zmeny budú mať výrazne negatívny dopad na sociálne slabšie skupiny a používateľov starších áut, ktoré majú spaľovacie motory. Všetko nasvedčuje tomu, že cieľom EÚ je dosiahnuť stav, kedy bude vlastnenie auta vyhradené už len pre bohatých.
Návrh zasahujúci do peňaženiek motoristov
Podľa návrhu by povinnosť ročnej STK platila pre všetky osobné a dodávkové automobily staršie ako desať rokov. Ide o širokú skupinu vozidiel, ktoré sú často jedinou možnosťou pre ľudí s obmedzeným rozpočtom. Príkladom je Škoda Octavia tretej generácie, ktorú mnohí stále považujú za moderné a spoľahlivé auto.
Európska komisia tvrdí, že navrhované opatrenia majú chrániť životné prostredie a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. „Európska únia je pevne odhodlaná znížiť do roku 2030 úmrtnosť a vážne zranenia na cestách o 50 percent,“ uviedol eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas. Kritici však poukazujú na to, že za ušľachtilými cieľmi sa môže skrývať ďalšia snaha vytlačiť spaľovacie motory a obmedziť individuálnu dopravu. Inak povedané obmedziť vlastníctvo automobilov. Dovoliť si ich budú môcť len bohatí.
Prekážky pre bežných motoristov
Tí, ktorí využívajú staršie vozidlá, sa často nachádzajú v situácii, keď už teraz zápasia s vysokými nákladmi na údržbu a prevádzku. Zavedenie každoročnej STK môže pre nich predstavovať ďalšiu finančnú záťaž, pričom to nemusí mať zásadný dopad na zvýšenie bezpečnosti.
Európska komisia zároveň navrhuje zavedenie digitálneho osvedčenia o registrácii vozidiel a zjednodušenie zdieľania údajov medzi členskými štátmi. Na prvý pohľad praktické opatrenie však vzbudzuje otázky o ochrane súkromia a ďalšej byrokratizácii.
Kritika voči Európskej komisii
Kritici upozorňujú, že návrh môže v konečnom dôsledku viesť k rozdeleniu motoristov na dve skupiny. A to tých, ktorí si môžu dovoliť nové autá a udržiavanie elektromobilov. A potom tých, ktorí budú nútení znášať neustále sa zvyšujúce náklady na staršie vozidlá. Podľa nich Európska komisia opäť ukazuje, že jej opatrenia sú často navrhované bez ohľadu na praktické dopady na bežných občanov.
Hoci návrh ešte musí prejsť Európskym parlamentom a Radou EÚ, je jasné, že sa opäť otvára diskusia o tom, či regulácie Bruselu skutočne slúžia všetkým občanom, alebo len zvýhodňujú už aj tak privilegovaných.
Zdroj: TopSpeed, Českénoviny
Jeffrey Sachs: Ruské problémy boli ignorované s tichým súhlasom Nemecka
Naď a jeho vypínanie webov: Čím hlbšia orba, tým plytšie argumenty
Je 177 932 Ukrajincov na Slovensku málo? Minister Eštok žiada eurokomisiu o výnimku z migračného paktu
Projekt za 2,6 miliardy eur! Vláda schválila opravu stovky mostov cez PPP
Živnostníkom po Novom roku klesnú náklady. Nepopulárna transakčná daň pre nich končí!
Rokovania o mieri budú pokračovať v USA. Delegácie Washingtonu a Moskvy sa stretnú v Miami
Moskva pritvrdzuje rétoriku. Putin nazval európskych lídrov „malými prasiatkami“
Sedem krajín EÚ sa teraz stavia proti vyvlastneniu ruského majetku
Ústavný súd dočasne stopol zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov
Rodový Ústoj
VIDEO: Nový český minister zahraničia Petr Macinka prišiel do Bratislavy napraviť vzťahy, ktoré poškodila Fialova vláda.
VIDEO: Spojené štáty varujú Európu, aby nesiahala na zmrazené ruské aktíva, pretože by došlo k sabotáži Trumpovho mierového plánu pre Ukrajinu, vyhlásil poľský premiér Donald Tusk.
VIDEO: Český premiér Andrej Babiš podporuje ďalšiu finančnú pomoc pre Ukrajinu.
VIDEO: „Povojnový svetový poriadok sa mení k nepoznaniu. Neexistuje dôležitejší čin, než podpora obrany Ukrajiny, preto musíme prijať rozhodnutie o financovaní Ukrajiny.
Europoslanci schválili plán na ukončenie dovozu ruského plynu najneskôr do jesene 2027. Pozrite sa a dobre si zapamätajte ako hlasovali slovenskí europoslanci
Otázka zmrazených ruských aktív nebude na programe summitu EÚ.
VIDEO: „Rusko dosiahne svoje ciele na Ukrajine vojenskými prostriedkami ak mierové rokovania stroskotajú,“ oznámil ruský prezident Vladimir Putin a európskych vojnových štváčov označil za malé prasiatka, ktoré chcú profitovať z kolapsu Ruska
Už to nie je také ľahké: Švédske námorníctvo varuje, že tankery ruskej “tieňovej flotily” strážia vojaci
Analytik varuje: Provokácii sa už nedá vyhnúť, kľudne aj v Kyjeve odpália jadrovú bombu, len aby obvinili Rusko
MBridge – medzinárodný digitálny most so zlatými piliermi
zo sekcie
Ďalší podraz z EÚ! Autá budú už len pre bohatých, staršie spaľováky na STK povinne každý rok
Ďalší podraz z EÚ! Autá budú už len pre bohatých, staršie spaľováky na STK povinne každý rok
Ďalší podraz z EÚ! Autá budú už len pre bohatých, staršie spaľováky na STK povinne každý rok