Nemeckí „zelení“ sú nahnevaní. Jedna z najväčších nemeckých automobiliek do budúceho roku do svojho závodu v maďarskom Kecskeméte preinvestuje viac ako miliardu eur. V Nemecku sú montážne haly, digitalizácia, flexibilné výrobné linky príliš drahé, príliš komplikované alebo príliš riskantné. „Orbánovo impérium“ bude domovom aj novej výrobnej linky v Debrecíne, informuje rakúsky portál Express.at. Priekopníkom výroby nemeckých značiek v Maďarsku je Audi – ich závod v Győri pôsobí už viac ako 30 rokov, pričom v minulom roku sa vyrobilo 180 000 vozidiel a viac ako 1,5 milióna motorov.

Politici z nemeckej Strany zelených hovoria o naivite nemeckých korporácií voči autokraciám. O odchode automobiliek do Maďarska si myslia, že je to veľká chyba. V prospech ich odchodu hovorí hneď niekoľko dôležitých faktorov – istoty v plánovaní, kvalifikovaná a lacnejšia pracovná sila, či dobrá infraštruktúra. Kým Nemecko nebude vo všeobecnosti schopné zabezpečiť automobilkám to, čo potrebujú, bude vyhrávať Maďarsko, ktoré má na západe „nálepku“ autoritárskeho režimu.
Nebezpečná chyba
„Nemecké korporácie sú naivné vo svojich rokovaniach s autokraciami,“povedal pre nemecký automobilový časopis „Auto Motor und Sport“ politik Strany zelených Anton Hofreiter. Ten v Bundestagu pôsobí ako predseda Výboru pre európske záležitosti. Vlnu investícií v Maďarsku vníma ako nebezpečnú chybu. Maďarsko podľa neho zároveň utláča nemecké stredne veľké podniky špeciálnymi daňami a fixnými nízkymi cenami. Tým im hrozí vytlačenie zo zahraničných trhov.
Za všetkým je Čína
Anton Hofreiter hovorí, že v hre je aj Čína. Maďarsko je „predmostím pre odliv technických vedomostí“. Zdá sa pritom, že výrobcovia automobilov sú rozhodnutí. V prospech ich rozhodnutia hovorí hneď niekoľko faktov – Maďarsko je členom EÚ, je ekonomicky stabilné a s Nemeckom je úzko prepojené.
Priemysel ide za istotou
Naproti tomu Nemecko je drahá, neatraktívna a neistá lokalita. Má vysoké ceny energií, funguje tam masívna regulácia a spaľovacie motory tam majú neistú budúcnosť. Mercedes preto v nasledujúcich troch rokoch v Nemecku plánuje vyrobiť o stotisíc automobilov menej ako v súčasnosti. Express upozorňuje, že priemysel smeruje tam, kde je atraktívna bezpečnosť plánovania a kvalifikovaní pracovníci. Tieto atribúty rozhodne Nemecko nespĺňa.
Orbán verzus Habeck
Robert Habeck, bývalý vicekancelár a spolkový minister pre hospodárske záležitosti a ochranu klímy vo vláde Olafa Scholza za Stranu zelených v diskusných reláciách roky hovoril o „transformovanej obchodnej lokalite“. Korporácie však radšej investujú v tradične výhodných lokalitách, kde funguje infraštruktúra, priaznivá úroveň miezd, politická stabilita. Spoločnosti zdôrazňujú „členstvo Maďarska v EÚ“ a „konštruktívnu spoluprácu“ s vládou. Hoci Hofreiter varuje pred „autokratom Orbánom“, automobilky to vnímajú inak.
Všeobecný trend
Z Nemecka neutekajú kvôli vysokým výrobným nákladom a ekonomickej neistote len automobilky. Trend je taký, že z Nemecka sa sťahuje priemysel všeobecne a kým to tak bude. Orbánova hospodárska politka bude „ťahať za dlhší koniec povrazu, uzatvára rakúsky Express.
hlavnydennik.sk
Brusel ustupuje od úplného zákazu spaľovacích motorov. Koniec sa neposúva, no plán je miernejší
Ukrajinské protikorupčné vyšetrovanie sa zdá byť na pokraji obvinenia Zelenského
Nemecký generál prezradil, čo sa stane s mnohonárodnými silami EÚ na Ukrajine
Zelenskyj: Ukrajina sa bez ruských aktív neudrží nad vodou
Poľsko a Ukrajina nikdy neboli partnermi, vyhlásil podpredseda Sejmu
VIDEO: Jaroslav Naď na opozičnom mítingu vyhlásil, že keď sa dostane opozícia k moci, nastane „hlboká orba“ a prisľúbil opätovné zriadenie Lipšicovho úradu, obnovenie NAKA aj kriminalizáciu politických oponentov, ktorých označil za mafiu
VIDEO: List Fica, Kalináka, Gašpara, Paru generálnemu prokurátorovi Marošovi Žilinkovi
Blanár z Bruselu: Pozícia Slovenska je nemenná! Sme proti konfiškácii ruských aktív
O prijatí rezolúcie Valného zhromaždenia OSN o boji proti glorifikácii nacizmu. Ako hlasovali naši? Robo nie je načase urobiť poriadok?
Vláda Andreja Babiša odmietla emisné kvóty ETS2
Kyjevské šapitó: Zelenskyj ukradol miliardu a chce ešte viac
Ruská odpoveď: „Koalícia ochotných“ je horšia ako NATO, nebudú žiadne ústupky v otázke Donbasu, Novoruska a Krymu…
„Rusko ostane pre Európu trvalou hrozbou aj v prípade uzavretia mieru na Ukrajine,“ šokoval svojimi militantnými rusofóbnymi vyjadreniami rumunský prezident Nicušor Dan
Rusko chce ukončiť vojnu a nastoliť plnohodnotný mier. Vianočné prímerie navrhované Ukrajinou je podľa Kremľa časom na oddych a následnou cestou k obnoveniu bojov
VIDEO: „Európania nemajú peniaze na financovanie Ukrajiny. Množstvo ľudí medzi európskymi elitami si napriek klamlivým vyhláseniam svojich vodcov uvedomuje, že Ukrajina je v konflikte s Ruskom odsúdená na zánik,“ tvrdí americký profesor politológie John Mearsheimer
Automobilka Volkswagen kvôli zlej ekonomickej situácii v Nemecku a americkým clám zatvára svoj závod v Drážďanoch
VIDEO: „Pre Nemecko boli dobré ekonomické vzťahy s Ruskom receptom na úspech. Práve vďaka nim po zjednotení Nemecka mnohé podniky neskrachovali,“ vyhlásil spolupredseda AfD Tino Chrupalla
VIDEO: Šéfka britskej tajnej služby MI6 obvinila ruského prezidenta Vladimira Putina z naťahovania mierových rokovaní o Ukrajine
VIDEO: Európa podľa talianskeho vicepremiéra Mattea Salviniho bojkotuje úsilie Donalda Trumpa dosiahnuť mier na Ukrajine.
Politico: Nová česká vláda je problémom pre Ukrajinu a EÚ
zo sekcie
Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur
Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur
Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur