Nemeckí „zelení“ sú nahnevaní. Jedna z najväčších nemeckých automobiliek do budúceho roku do svojho závodu v maďarskom Kecskeméte preinvestuje viac ako miliardu eur. V Nemecku sú montážne haly, digitalizácia, flexibilné výrobné linky príliš drahé, príliš komplikované alebo príliš riskantné. „Orbánovo impérium“ bude domovom aj novej výrobnej linky v Debrecíne, informuje rakúsky portál Express.at. Priekopníkom výroby nemeckých značiek v Maďarsku je Audi – ich závod v Győri pôsobí už viac ako 30 rokov, pričom v minulom roku sa vyrobilo 180 000 vozidiel a viac ako 1,5 milióna motorov.

Politici z nemeckej Strany zelených hovoria o naivite nemeckých korporácií voči autokraciám. O odchode automobiliek do Maďarska si myslia, že je to veľká chyba. V prospech ich odchodu hovorí hneď niekoľko dôležitých faktorov – istoty v plánovaní, kvalifikovaná a lacnejšia pracovná sila, či dobrá infraštruktúra. Kým Nemecko nebude vo všeobecnosti schopné zabezpečiť automobilkám to, čo potrebujú, bude vyhrávať Maďarsko, ktoré má na západe „nálepku“ autoritárskeho režimu.
Nebezpečná chyba
„Nemecké korporácie sú naivné vo svojich rokovaniach s autokraciami,“povedal pre nemecký automobilový časopis „Auto Motor und Sport“ politik Strany zelených Anton Hofreiter. Ten v Bundestagu pôsobí ako predseda Výboru pre európske záležitosti. Vlnu investícií v Maďarsku vníma ako nebezpečnú chybu. Maďarsko podľa neho zároveň utláča nemecké stredne veľké podniky špeciálnymi daňami a fixnými nízkymi cenami. Tým im hrozí vytlačenie zo zahraničných trhov.
Za všetkým je Čína
Anton Hofreiter hovorí, že v hre je aj Čína. Maďarsko je „predmostím pre odliv technických vedomostí“. Zdá sa pritom, že výrobcovia automobilov sú rozhodnutí. V prospech ich rozhodnutia hovorí hneď niekoľko faktov – Maďarsko je členom EÚ, je ekonomicky stabilné a s Nemeckom je úzko prepojené.
Priemysel ide za istotou
Naproti tomu Nemecko je drahá, neatraktívna a neistá lokalita. Má vysoké ceny energií, funguje tam masívna regulácia a spaľovacie motory tam majú neistú budúcnosť. Mercedes preto v nasledujúcich troch rokoch v Nemecku plánuje vyrobiť o stotisíc automobilov menej ako v súčasnosti. Express upozorňuje, že priemysel smeruje tam, kde je atraktívna bezpečnosť plánovania a kvalifikovaní pracovníci. Tieto atribúty rozhodne Nemecko nespĺňa.
Orbán verzus Habeck
Robert Habeck, bývalý vicekancelár a spolkový minister pre hospodárske záležitosti a ochranu klímy vo vláde Olafa Scholza za Stranu zelených v diskusných reláciách roky hovoril o „transformovanej obchodnej lokalite“. Korporácie však radšej investujú v tradične výhodných lokalitách, kde funguje infraštruktúra, priaznivá úroveň miezd, politická stabilita. Spoločnosti zdôrazňujú „členstvo Maďarska v EÚ“ a „konštruktívnu spoluprácu“ s vládou. Hoci Hofreiter varuje pred „autokratom Orbánom“, automobilky to vnímajú inak.
Všeobecný trend
Z Nemecka neutekajú kvôli vysokým výrobným nákladom a ekonomickej neistote len automobilky. Trend je taký, že z Nemecka sa sťahuje priemysel všeobecne a kým to tak bude. Orbánova hospodárska politka bude „ťahať za dlhší koniec povrazu, uzatvára rakúsky Express.
hlavnydennik.sk
Jeffrey Sachs: Ruské problémy boli ignorované s tichým súhlasom Nemecka
Naď a jeho vypínanie webov: Čím hlbšia orba, tým plytšie argumenty
Je 177 932 Ukrajincov na Slovensku málo? Minister Eštok žiada eurokomisiu o výnimku z migračného paktu
Projekt za 2,6 miliardy eur! Vláda schválila opravu stovky mostov cez PPP
Živnostníkom po Novom roku klesnú náklady. Nepopulárna transakčná daň pre nich končí!
Rokovania o mieri budú pokračovať v USA. Delegácie Washingtonu a Moskvy sa stretnú v Miami
Moskva pritvrdzuje rétoriku. Putin nazval európskych lídrov „malými prasiatkami“
Sedem krajín EÚ sa teraz stavia proti vyvlastneniu ruského majetku
Ústavný súd dočasne stopol zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov
Rodový Ústoj
VIDEO: Nový český minister zahraničia Petr Macinka prišiel do Bratislavy napraviť vzťahy, ktoré poškodila Fialova vláda.
VIDEO: Spojené štáty varujú Európu, aby nesiahala na zmrazené ruské aktíva, pretože by došlo k sabotáži Trumpovho mierového plánu pre Ukrajinu, vyhlásil poľský premiér Donald Tusk.
VIDEO: Český premiér Andrej Babiš podporuje ďalšiu finančnú pomoc pre Ukrajinu.
VIDEO: „Povojnový svetový poriadok sa mení k nepoznaniu. Neexistuje dôležitejší čin, než podpora obrany Ukrajiny, preto musíme prijať rozhodnutie o financovaní Ukrajiny.
Europoslanci schválili plán na ukončenie dovozu ruského plynu najneskôr do jesene 2027. Pozrite sa a dobre si zapamätajte ako hlasovali slovenskí europoslanci
Otázka zmrazených ruských aktív nebude na programe summitu EÚ.
VIDEO: „Rusko dosiahne svoje ciele na Ukrajine vojenskými prostriedkami ak mierové rokovania stroskotajú,“ oznámil ruský prezident Vladimir Putin a európskych vojnových štváčov označil za malé prasiatka, ktoré chcú profitovať z kolapsu Ruska
Už to nie je také ľahké: Švédske námorníctvo varuje, že tankery ruskej “tieňovej flotily” strážia vojaci
Analytik varuje: Provokácii sa už nedá vyhnúť, kľudne aj v Kyjeve odpália jadrovú bombu, len aby obvinili Rusko
MBridge – medzinárodný digitálny most so zlatými piliermi
zo sekcie
Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur
Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur
Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur