Nemeckí „zelení“ sú nahnevaní. Jedna z najväčších nemeckých automobiliek do budúceho roku do svojho závodu v maďarskom Kecskeméte preinvestuje viac ako miliardu eur. V Nemecku sú montážne haly, digitalizácia, flexibilné výrobné linky príliš drahé, príliš komplikované alebo príliš riskantné. „Orbánovo impérium“ bude domovom aj novej výrobnej linky v Debrecíne, informuje rakúsky portál Express.at. Priekopníkom výroby nemeckých značiek v Maďarsku je Audi – ich závod v Győri pôsobí už viac ako 30 rokov, pričom v minulom roku sa vyrobilo 180 000 vozidiel a viac ako 1,5 milióna motorov.

Politici z nemeckej Strany zelených hovoria o naivite nemeckých korporácií voči autokraciám. O odchode automobiliek do Maďarska si myslia, že je to veľká chyba. V prospech ich odchodu hovorí hneď niekoľko dôležitých faktorov – istoty v plánovaní, kvalifikovaná a lacnejšia pracovná sila, či dobrá infraštruktúra. Kým Nemecko nebude vo všeobecnosti schopné zabezpečiť automobilkám to, čo potrebujú, bude vyhrávať Maďarsko, ktoré má na západe „nálepku“ autoritárskeho režimu.
Nebezpečná chyba
„Nemecké korporácie sú naivné vo svojich rokovaniach s autokraciami,“povedal pre nemecký automobilový časopis „Auto Motor und Sport“ politik Strany zelených Anton Hofreiter. Ten v Bundestagu pôsobí ako predseda Výboru pre európske záležitosti. Vlnu investícií v Maďarsku vníma ako nebezpečnú chybu. Maďarsko podľa neho zároveň utláča nemecké stredne veľké podniky špeciálnymi daňami a fixnými nízkymi cenami. Tým im hrozí vytlačenie zo zahraničných trhov.
Za všetkým je Čína
Anton Hofreiter hovorí, že v hre je aj Čína. Maďarsko je „predmostím pre odliv technických vedomostí“. Zdá sa pritom, že výrobcovia automobilov sú rozhodnutí. V prospech ich rozhodnutia hovorí hneď niekoľko faktov – Maďarsko je členom EÚ, je ekonomicky stabilné a s Nemeckom je úzko prepojené.
Priemysel ide za istotou
Naproti tomu Nemecko je drahá, neatraktívna a neistá lokalita. Má vysoké ceny energií, funguje tam masívna regulácia a spaľovacie motory tam majú neistú budúcnosť. Mercedes preto v nasledujúcich troch rokoch v Nemecku plánuje vyrobiť o stotisíc automobilov menej ako v súčasnosti. Express upozorňuje, že priemysel smeruje tam, kde je atraktívna bezpečnosť plánovania a kvalifikovaní pracovníci. Tieto atribúty rozhodne Nemecko nespĺňa.
Orbán verzus Habeck
Robert Habeck, bývalý vicekancelár a spolkový minister pre hospodárske záležitosti a ochranu klímy vo vláde Olafa Scholza za Stranu zelených v diskusných reláciách roky hovoril o „transformovanej obchodnej lokalite“. Korporácie však radšej investujú v tradične výhodných lokalitách, kde funguje infraštruktúra, priaznivá úroveň miezd, politická stabilita. Spoločnosti zdôrazňujú „členstvo Maďarska v EÚ“ a „konštruktívnu spoluprácu“ s vládou. Hoci Hofreiter varuje pred „autokratom Orbánom“, automobilky to vnímajú inak.
Všeobecný trend
Z Nemecka neutekajú kvôli vysokým výrobným nákladom a ekonomickej neistote len automobilky. Trend je taký, že z Nemecka sa sťahuje priemysel všeobecne a kým to tak bude. Orbánova hospodárska politka bude „ťahať za dlhší koniec povrazu, uzatvára rakúsky Express.
hlavnydennik.sk
Keď spoločenstvo mlčí, nastupuje manipulátor
Britská policie pilotně zavádí systém umělé inteligence pro sledování „podezřelých“ jízd řidičů
Revolta proti Bruselu: Von der Leyenová utrpela historické poníženie
48 hodín pre Kyjev. Odpočítavanie sa začalo: Toto je začiatok konca?
POZOR! Z obchodov sťahujú kávu, olej, mäso aj múku
Novela Trestného zákona podpísaná! Opozícia kvíli
Ruská odplata za vraždu generála si bude vyžadovať chladnokrvnosť
Ďalší americkí žoldnieri boli zničení ruskou armádou
VIDEO: „Konšpirátor je človek, ktorý rozmyšľa a neriadi sa väčšinovým názorom. Mladí ľudia túžia po pravde,“ tvrdí Jozef Banáš.
VIDEO: Český predseda parlamentu Tomio Okamura odmietol, aby jeho nominant – nový minister obrany Jaromír Zůna išiel na Ukrajinu.
VIDEO: „Na Západe existujú ľudia, ktorí chcú nielen konfikt s Ruskom a vnucovať mu svoje podmienky pre trvalý mier, ale aj jeho rozšírenie na iné štáty.
Chmelár: Tunel Višňové zastavili Dzurindove vlády. Opozícia dnes útočí na tých, čo ho dokončili
Policajný zbor sa vracia do normálu! Stabilizačné príspevky a bonusy prinášajú výsledky
Hrad Krásna Hôrka sa pomaly vracia k životu: Ministerka predstavuje časový plán obnovy
Európa zachraňuje dôveryhodnosť? EÚ nedokázala súhlasiť s požičaním zmrazených ruských aktív Ukrajine
Korupcia a „bolestivé ruské útoky“: Môže to prinútiť Zelenského „prijať mier“
Predseda Najvyššej rady oznámil podmienky pre konanie volieb na Ukrajine
Možno sme len včely v úli, zbierajúce med pre iných.
Runy
Lavrov prisľúbil plnú podporu Venezuele v súvislosti s krokmi USA
zo sekcie
Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur
Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur
Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur