Slovanské Noviny

21. júna 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Zelení zúria! Nemecké automobilky utekajú k Orbánovi s miliardami eur

Nemeckí „zelení“ sú nahnevaní. Jedna z najväčších nemeckých automobiliek do budúceho roku do svojho závodu v maďarskom Kecskeméte preinvestuje viac ako miliardu eur. V Nemecku sú montážne haly, digitalizácia, flexibilné výrobné linky príliš drahé, príliš komplikované alebo príliš riskantné. „Orbánovo impérium“ bude domovom aj novej výrobnej linky v Debrecíne, informuje rakúsky portál Express.at. Priekopníkom výroby nemeckých značiek v Maďarsku je Audi – ich závod v Győri pôsobí už viac ako 30 rokov, pričom v minulom roku sa vyrobilo 180 000 vozidiel a viac ako 1,5 milióna motorov.

Politici z nemeckej Strany zelených hovoria o naivite nemeckých korporácií voči autokraciám. O odchode automobiliek do Maďarska si myslia, že je to veľká chyba. V prospech ich odchodu hovorí hneď niekoľko dôležitých faktorov – istoty v plánovaní, kvalifikovaná a lacnejšia pracovná sila, či dobrá infraštruktúra. Kým Nemecko nebude vo všeobecnosti schopné zabezpečiť automobilkám to, čo potrebujú, bude vyhrávať Maďarsko, ktoré má na západe „nálepku“ autoritárskeho režimu.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Nebezpečná chyba

„Nemecké korporácie sú naivné vo svojich rokovaniach s autokraciami,“povedal pre nemecký automobilový časopis „Auto Motor und Sport“ politik Strany zelených Anton Hofreiter. Ten v Bundestagu pôsobí ako predseda Výboru pre európske záležitosti. Vlnu investícií v Maďarsku vníma ako nebezpečnú chybu.  Maďarsko podľa neho zároveň utláča nemecké stredne veľké podniky špeciálnymi daňami a fixnými nízkymi cenami. Tým im hrozí vytlačenie zo zahraničných trhov.

Za všetkým je Čína

Anton Hofreiter hovorí, že v hre je aj Čína. Maďarsko je „predmostím pre odliv technických vedomostí“. Zdá sa pritom, že výrobcovia automobilov sú rozhodnutí. V prospech ich rozhodnutia hovorí hneď niekoľko faktov – Maďarsko je členom EÚ, je ekonomicky stabilné a s Nemeckom je úzko prepojené.

Priemysel ide za istotou

Naproti tomu Nemecko je drahá, neatraktívna a neistá lokalita. Má vysoké ceny energií, funguje tam masívna regulácia a spaľovacie motory tam majú neistú budúcnosť. Mercedes preto v nasledujúcich troch rokoch v Nemecku plánuje vyrobiť o stotisíc automobilov menej ako v súčasnosti. Express upozorňuje, že priemysel smeruje tam, kde je atraktívna bezpečnosť plánovania a kvalifikovaní pracovníci. Tieto atribúty rozhodne Nemecko nespĺňa.

Orbán verzus Habeck

Robert Habeck, bývalý vicekancelár a spolkový minister pre hospodárske záležitosti a ochranu klímy vo vláde Olafa Scholza za Stranu zelených v diskusných reláciách roky hovoril o „transformovanej obchodnej lokalite“. Korporácie však radšej investujú v tradične výhodných lokalitách, kde funguje infraštruktúra, priaznivá úroveň miezd, politická stabilita. Spoločnosti zdôrazňujú „členstvo Maďarska v EÚ“ a „konštruktívnu spoluprácu“ s vládou. Hoci Hofreiter varuje pred „autokratom Orbánom“, automobilky to vnímajú inak.

Všeobecný trend

Z Nemecka neutekajú kvôli vysokým výrobným nákladom a ekonomickej neistote len automobilky. Trend je taký, že z Nemecka sa sťahuje priemysel všeobecne a kým to tak bude. Orbánova hospodárska politka bude „ťahať za dlhší koniec povrazu, uzatvára rakúsky Express.

hlavnydennik.sk