Pred mesiacom pri americkom fast-foode McDonald’s v Banskej Bystrici otvorili aj protipól – predajňu prvého ruského diskontného reťazca MERE. Médiá ho – na rozdiel do Biedronky – ignorovali. Napokon bariéra padla – o svojej osobnej skúsenosti informujú dokonca Aktuality. Po svojom.
„Pred obchodom sa zhromažďovali autá s evidenčnými číslami z rôznych regiónov – od Zvolena, Hlohovca, Senca, Galanty, Martina, Liptovského Mikuláša až po Dunajskú Stredu,“ pripúšťa portál, ale hneď zaútočí: „Strohá predajňa pôsobí netradične. Interiér predajne sa výrazne líši od toho, na čo sú zákazníci zvyknutí z veľkých sietí ako Lidl, Tesco či Kaufland. Priestor pôsobí veľmi jednoducho a lacno – bez výzdoby, svetelných prvkov či reklám. Ceny sú označené na jednoduchých papierových cenovkách. Regály sú prevažne kovové a na mnohých miestach leží tovar priamo na paletách v uličkách,“ popisuje predajňu ako vystrihnutú z nemeckého diskontu LIDL, či poľskej Biedronky. Šokujúco kritizuje papierové cenovky – vari nevedia, že tie plastové ničia planétu? Pre MERE – ako každý diskont – je typické, že potraviny, minerálky a drogériu ponúka aj priamo z paliet. V ponuke má tiež väčšie balenia (XXXL v LIDL) a návštevníkov láka na nízke ceny. „Koncept Mere predstavuje presný opak moderného nakupovania, ako ho poznáme z veľkých reťazcov. Firma neinvestuje do reklamy, marketingu ani vizuálnej prezentácie, neponúka prémiové značky ani známe lokálne produkty. Hlavným cieľom je udržať čo najnižšiu cenu. V predajniach tak nájdete často produkty neznámych firiem,“ verklíkujú dookola trápne Aktuality: „Predajňa Mere sa od konkurencie odlišuje najmä zameraním na čo najnižšie ceny.“
„Bez ruského tovaru“
„Prekvapením je, že v predajni nie sú žiadne ruské produkty,“ zdieľa investigatívna redakcia svoj objav. „V ponuke sú produkty z celej Európy, ale podľa slov zástupcu predajne práve ruské kvôli sankciám chýbajú,“ odhalil neinvestigatívny regionálny portál bystrica.dnes24. Predávajú tovar z Poľska, Estónska, Srbska, Maďarska a ďalších krajín, zatiaľ čo slovenské produkty tvoria len malé percento ponuky. Na obaloch prevažujú cudzojazyčné nápisy. Ponuka zahŕňa trvanlivé potraviny, nápoje, základnú drogériu a tovar pre domácnosť. „V predajni nie je prítomná žiadna viditeľná ruská symbolika ani jazykové označenie,“ zvestuje portál sklamane. A vracia sa zas ku kritike, že cieľom je lacný tovar.
Ceny
Bystrický portál je konštruktívny – svojim čitateľom profesionálne sprostredkoval aj orientačné ceny v MERE: !Kúpiť tu môžete zemiaky za 0,39 eur/kg (10 kg balenie), jablká za 0,89 eur/kg, cestoviny za 1,1 eur/kg, špagety za 0,78 eur/kg, syr za 4,92 eur/kg, salám od 2,07 eur/kg, údený bok s kosťou za 5,57 eur/kg, čokoládové tyčinky za 4,37 eur/kg, mliečnu čokoládu za 1,12 eur/100 g, mleté čierne korenie za 1,96 eur/200 g, rascu celú za 3,12 eur/500 g, kečupovú majonézu za 1,35 eur/830 g, minerálku za 0,5 eur/2 l, ľadový čaj za 1,14 eur/1,5 l a tekuté mydlo za 1,05 eur/l.“
Nablokujú vám
Predajňa je vraj ako spred 20 rokov: „chýbajú samoobslužné pokladne a platby prebiehajú výhradne cez klasické pokladnice s obsluhou,“ nekončí kritika, ktorou ale nechtiac potešili konzervatívcov, ktorí odmietajú zadarmo robiť reťazcom pokladníčky a sami si skenovať a blokovať nákup. „Platiť sa dá v hotovosti aj kartou,“ takže až taký pravek to nie je.
Ďalšia – Žilina, Trenčín, Nitra
Otvorenie predajne Mere v Banskej Bystrici vzbudilo zvedavosť a záujem zákazníkov z rôznych regiónov Slovenska. Obchod s úsporným konceptom a už hľadá manažéra, ktorý má byť zodpovedný za rozvoj v Žilinskom, Trenčianskom a Nitrianskom kraji. Či sa takýto model uchytí na slovenskom trhu, ukážu až nasledujúce mesiace. Reťazec Mere je súčasťou väčšej skupiny – materskou firmou je ruský diskontný operátor Svetofor so sídlom v Krasnojarsku na Sibíri. Zakladateľmi spoločnosti sú bratia Šnajderovci. V Poľsku po vypuknutí vojny na Ukrajine a následnom spotrebiteľskom bojkote diskontný reťazec Mere ukončil svoju činnosť. Následne sa jeho prevádzkovateľ Torgservis PL pokúsil pokračovať v podnikaní pod novou značkou „Moja cena“.
/ hlavnydennik.sk /
Dúfam, že sa uchytia a neskôr otvoria svoje predajne aj v ostatných regiónoch. Konkurencia je predsa zdravá, či nie? Mysleniu zdar.
Bola som tam na nakupe, nechodim za marketingom, nechybaju mi digitalne sprostosti. Vela ukrajinskeho tovaru, to preco tie ich aktuality nevyzdvihli? Ceny dobre, aj kvalita ujde. Tovary inych vyrobcov ako inde. Celkova spokojnost, za mna.