ŠKOLA M. P. ŠČETININA
Škola akademika Michaila Petroviča Ščetinina je experimentálna všeobecnovzdelávacia škola vytvorená v roku 1994 v obci Tekos na území Krasnodar. Michail Ščetinin bol v celom Rusku známy používaním inovatívnych metód v pedagogike, ktoré prispievajú k ranému tvorivému rozvoju dieťaťa. Jeho študenti ukončili strednú školu v 14 rokoch a do 18-20 rokov mali tri vyššie vzdelania.
Jeho skúsenosti a pedagogické poznatky dodnes študujú učitelia z rôznych krajín. Opakovane sa stal “Osobnosťou roka” v oblasti školstva. Svetová organizácia UNICEF uznala ním vyvinutý systém vzdelávania trikrát za najlepší na svete a menovala M. P. Ščetinina v zozname najväčších ľudí minulého tisícročia. Zároveň bol na túto školu uvalený zákaz informovania. Niet sa čomu čudovať, veď v tejto škole sa výchova a vzdelávanie zásadne líšila od nami poznaného centrálne uniformovaného školského systému.
Škola v Tekose je lýceová internátna škola a je obrazom, myšlienkami a skutkami zameraná na obrodu vzdelávania. Nie učenia spôsobom memorovania informácií, ale VZDELÁVANIA. Formuje osobnosti detí a dospievajúcich komplexne. Preštudovaním princípov, ktoré Ščetinin vyvinul pre svoju školu pochopíme, čo všetko zahŕňa pojem -komplexne.
Mier sa buduje od samého začiatku. Zohľadňujú sa duchovné hodnoty vo vedomí človeka. Človek je listom na konári. Konár je jeho rodina: otec, matka, starí rodičia. Rodina je tenká vetva z hrubšej vetvy – Rodu. A hrubá vetva vyrastá z celého kmeňa – JEHO Človekovia. Z vetvičky sa odlepí list, vetry ho budú víriť z rôznych strán – a všetko na tomto svete bude okamžite pochopiteľné.
Podľa tradície človek má poznať sedem generácií svojich predkov. A ešte lepšie, keď si uvedomí seba ako ich pokračovateľa. Hlavnými duchovnými vetvami, ktoré pripájajú človeka k „stromu“, sú jeho znalosti o histórii jeho ľudu, jeho kultúre, a čo je najdôležitejšie, od útleho veku cítiť, vrastať, prežívať nanovo, organicky svoju národnú kultúru.
Človek si ukladá všetky informácie o svete okolo seba, a to nielen o Zemi, ale aj o celom vesmíre. Treba ich len zavolať z hĺbky podvedomia, z pamäti jeho predkov a naučiť sa ich používať. Preto jedným z výberových kritérií sú zdravé genetické gény, zdravý základ. Aj keď sa človek ešte neprejavil, nerealizoval sa ani duchovne, ani etnicky, obsahuje už všetko, čo k tomu potrebuje.
PRINCÍPY VZDELÁVANIA.
Človek má v sebe silný aparát sebarozvoja za predpokladu, že má zdravú genetiku a je v psychickej rovnováhe. Je potrebné človeku počas procesu pochopenia sveta veriť. Stanoviť rámec, ktorý zorganizuje jeho všeobecné smerovanie, a ponechať v tomto rámci maximálny priestor pre začiatok sebarozvoja.
Odtiaľ pochádza hlavný princíp konštrukcie lekcie – princíp ponorenia sa do informačnej oblasti, ktorá je v danom momente človeku najbližšia, bez ohľadu na vek. Pracuje do takej miery, ako to dovolia jeho schopnosti a túžba vnímať určitý konkrétny materiál. Ak chce študovať iný predmet, prejde na iný predmet. Ak sa na to necíti, dá si pauzu a prejde na inú oblasť.
Hodnotový systém tímu – čo najviac a najlepšie spoznať radosť v sebe a v prospech iných. Stimulovať pre rast a inšpiráciu. Vy sám, keď ste sa niečo naučili, to môžete, a dokonca musítevysvetliť druhému. Tento druhý je váš priateľ, súčasť vášho sveta. Pomôcť mu je radosť. Ten, kto pomohol = osvedčil sa, presadil sa v dobrom skutku.
Obrovské množstvo vedomostí sa dá sa zvládnuť rýchlo, pretože:
– spočiatku sa predpokladá a potom sa argumentuje, že je to pre vás užitočné a potrebné pre váš rast;
– učenie je príjemné, pretože je podané bez pevných hraníc, hravou formou;
– nikto si nemyslí, že je to „veľa“, pretože neexistuje pojem „málo“ – chcete sa učiť rýchlejšie (to je užitočné) a odovzdať to ostatným (ďalšia motivácia v procese pochopenia pravdy).
Atmosféra. Duchovné bratstvo v najvyššom zmysle slova. Bratstvo rovných žijúcich v jednom duchovnom prúde. Žijete v rovnakých podmienkach. Delíte sa o jedlo. Pripravíte ho, rozdáte, čo je okrem psychologického faktora aj posvätný faktor.
(V stredovekom Rusku a na Kaukaze už tí, ktorí sa delili o chlieb a vodu, vykonávali rituál duchovného bratstva. Človek, ktorý považoval iného za nepriateľa (ak je to čestný človek), nemohol s ním sedieť za jedným stolom; a ak si sadol, bolo znakom, že na urážku sa zabudlo. Ty slúžiš blížnemu, on slúži tebe. To je organické a nevníma sa to z hľadiska opozície: silní ma prinútili – poslúchol som…)
My. „Ja“ je súčasť tohto „my“ , a k tomu sa vychováva denne. Ak chcem potešiť svojich blízkych svojou prítomnosťou, musím dobre robiť to, čo oni uznávajú ako cenné a s čím súhlasím. Naučiť sa byť vnímavý, veselý. Podeliť sa so svojimi susedmi o starosti, nielen o radosti. Sú súčasťou môjho sveta a som rád, že som medzi nimi. Pomôžu mi stať sa rovnako múdrym, silným, krásnym.
Príležitosť stať sa mentorom.Zdieľanie vedomostí nielen so staršími ľuďmi je pre rastúcu osobnosť veľmi dôležité. Sebavýchova, vychovávanie sa navzájom – to je proces, na ktorom sa vybudovala slovanská komunita, kde nebolo poddanstvo, čo znamená, že neexistoval žiadny komplex nevyhnutnosti podriadenia sa v mysliach.
(V kozáckej dedine neboli žiadne „cudzie“ deti. Každý ich mohol vychovávať, pretože deti, vyrastajúce, sa navzájom stali priateľmi, susedmi, kolegami, manželmi a manželkami, a teda súčasťou duchovného a materiálneho sveta.)
Slovo. Predkovia dobre poznali jeho silu. Nie náhodou práve mladí si zapchali jazyk anglicizmami, škaredým „slangom“. Slovom, oslovovaním kamaráta už ponižujú, urážajú. Nie je možné vyjadriť vysoké ľudské city slovami, ktoré používajú. A to zabíja pocity. Použité slová odrážajú a tvoria spätnú väzbu svetonázoru. Sila slova je uctievaná, a preto si veľakrát denne prajú zdravie. Aký mocný zdroj sily, “dláto” na formovanie duše…. Pôvodne slovanské, hlboké, obsiahle, melodické.
Lekári potvrdzujú, že ľudské telo sa dá liečiť zvukmi jeho prirodzeného rytmu rodnej reči.
Vlasť je organickou súčasťou sveta. Habitat. Prostredie, potrebné na utváranie priaznivého životného prostredia človekov. Sú súčasťou svojej domoviny. Sú silní, pretože majú svoj cieľ. Strom rodiny, strom národa, zakorenený v rodnej krajine.
Čistota. Je to úžasná a mnohostranná časť. Začína na prahu. Vstúpte do domu v čistých topánkach. Očistite si špinu z topánok a myslite na čistotu svojich myšlienok. Do tohto domu musíte vstúpiť s čistou dušou, pretože je tu veľmi čistá hmota – deti. Ešte nevyčerpaný, nepočmáraný čmáranicami neúspechov a niečích zlých myšlienok. Majú jasné oči. Jasné, čisté tváre. Hravé, hlučné deti sa ponáhľajú po chodbe, ale úhľadnosť oblečenia je ich vlastnosť. Aj nečisté slová sú absolútne vylúčené. Dokonca aj nečisté emócie – závisť, zlá vôľa, podráždenie, strach, vlastný záujem. A nie je nič na predaj a nikto sa nedá kúpiť.
Prispôsobivosť. Charakteristickým rysom absolventov je zvýšená adaptabilita v extrémnych podmienkach. Výborná fyzická príprava (denné zápasenie a choreografia) pomáha odolávať fyzickej záťaži. Zvyk študovať 12 hodín rozvíja vynikajúcu pamäť, učí mozog pokojne prijímať nový materiál. Absolventi okrem vysokoškolského vzdelania súbežne dostávajú aj pracovné špeciality. Rozširuje sa tým okruh možností nielen pri uchádzaní sa o prácu, ale veľmi pomáha aj v súkromnom živote (schopnosť samostatne viesť elektrinu, podieľať sa na stavbe domu ako špecialista murár či obkladač a pod.).
Znak psychologickej výchovy. Spoločnosť potrebuje dobromyseľných, sympatických, spoľahlivých ľudí. Obyvatelia sú spočiatku nastavení na zlepšenie spoločnosti celým svojím správaním. Učia sa spájať ľudí, podporovať. Susedia nie sú len spoluobčania – sú súčasťou. Na osobnej, miestnej úrovni človek pevných morálnych zásad, odborník, ktorý má čo rešpektovať, dokáže okolo seba zhromaždiť ľudí. Vzorom.
Sociálny a osobný aspekt. Moderný svet a masové vedomie popularizujú schému: „Človek je egoista v strede vesmíru. Slúži svojim vášňam a rozmarom. Vlasť je len miesto narodenia. Musíte žiť tam, kde je lepšie. Ak je zlé, nepohodlné žiť vo vlasti, musíte rýchlo opustiť toto nevýhodné a neprestížne miesto …
Ide o komunitnú formu rozvoja spoločnosti. Práve v komunite, medzi ľuďmi, vyrastú aj politici, ktorých programy nebudú obsahovať deklarácie, ale skutočné úlohy s reálnymi mechanizmami vykonávania. Skutočného politického vodcu možno vychovať iba medzi ľuďmi. Prvou fázou jeho formovania je uvedomenie si, že je súčasťou ľudu a chce skutočne pomôcť svojim príbuzným v meradle celej spoločnosti. Úcta k susedom, rešpekt vo svojom dome, štvrti, meste – to sú skutočné ukazovatele jeho významu.
Otvorenosť. Dobrá vôľa. Otvorenosť všetkému, čo tvorí… Svojho blížneho sa nebojí, naopak, je pripravený mu pomôcť; lebo sused je súčasťou jeho sveta. Je otvorený poznaniu, chápaniu nového, otvorený prírode. Je organickou súčasťou prírody: rešpektuje ju, uvedomuje si svoju príbuznosť s ňou, vie ju obdivovať.
Zdroj: https://vk.com/wall-32385932_40655
Andrea Malarova
Čoho a koho sa Kiska bojí, keď tak narieka?
Ministerka Šimkovičová rozdala kultúrne ceny: Medzi laureátmi aj SĽUK či žilinský orchester
Uhrík na adresu Ukrajincov: Utečenci alebo špekulanti?
Pellegrini podpísal novelu: Zamestnávatelia BUDÚ POVINNE prispievať na šport detí
VIDEO: Putin sa prihovoril Rusom (celý prejav, sk titulky)
Školenie Daga Daniša pre slovenských progresívcov
Šéf NKÚ: Ukrajine pomáhali, ale ohrozili bezpečnosť Slovenska
Slovenské domácnosti financujú neudržateľný sociálny systém v Nemecku
Strach je šířený záměrně
To bude bolet! Rusko odhalilo odvetu za zabavení svých aktiv Západem
Premiér Fico v Srbsku s prezidenotm Vučičom, spoločne proti Bruselu a USA: Slovensko nikdy nezradí Srbsko v otázke Kosova!
Al Jazeera: Rakety Storm Shadow zasáhly bunkr severokorejských generálů
VIDEO: Ruské letadlo pro řízení jaderné války krouží nad Moskvou
Káble ako zbraň: Západ hľadá dôvody na konfrontáciu s Ruskom v Baltskom mori
„Orešník“ sa stal nejadrovým kyjakom proti NATO
„500-ročná globálna hegemónia Západu sa skončila,“ vyhlásil Orbán na Eurázijskom fóre v Budapešti
Eštok: Nový vyšetrovací tímo „Darca“ sa bude venovať „hazardérom“, ktorí darovali zbrane Ukrajine
Král na ťahu: SNS má kandidátku z internetu, tvrdí Vančo. Taraba poprel, že by Huliakovi vyhadzoval ľudí z rezortu
Putin vyhlásil právo na odvetu proti vojenským cieľom iných krajín
„Je nemožné ju zostreliť.“ Čo je známe o novej hypersonickej rakete, ktorú predstavil sám Putin?
zo sekcie
Škola budúcnosti I.
Škola budúcnosti I.
Škola budúcnosti I.