Ustanovenia tejto dohody majú podľa návrhu prednosť pred existujúcimi bilaterálnymi dohodami o leteckých dopravných službách medzi členskými štátmi a Ukrajinou.
Poslanci Národnej rady (NR) SR v stredu súhlasili s Dohodou o spoločnom leteckom priestore medzi Európskou úniou (EÚ), jej členskými štátmi a Ukrajinou. Cieľom je postupné vytvorenie spoločného leteckého priestoru medzi týmito krajinami, ktorý sa opiera o rovnaké pravidlá v oblasti bezpečnosti, bezpečnostnej ochrany, manažmentu letovej prevádzky, životného prostredia či ochrany spotrebiteľa.
„Na tento účel sa v dohode stanovujú pravidlá, technické požiadavky, administratívne postupy a základné prevádzkové normy a vykonávacie pravidlá, ktoré sa uplatňujú medzi zmluvnými stranami. Uvedený spoločný letecký priestor je založený na voľnom prístupe k trhu leteckej dopravy a na rovnakých podmienkach hospodárskej súťaže,“ uviedlo Ministerstvo dopravy SR v materiáli predloženom do parlamentu.
Ako hlasovali jednotliví poslanci si môžete pozrieť TU.
Ustanovenia tejto dohody majú podľa návrhu prednosť pred existujúcimi bilaterálnymi dohodami o leteckých dopravných službách medzi členskými štátmi a Ukrajinou.
„Avšak existujúce dopravné práva, ktoré vznikli na základe týchto bilaterálnych dohôd a ktoré nie sú predmetom tejto dohody, sa môžu naďalej uplatňovať, pokiaľ nedochádza k diskriminácii medzi členskými štátmi a ich štátnymi príslušníkmi,“ píše sa v predkladacej správe.
Uzatvorením dohody sa predpokladá, že by sa mohli medzi EÚ a Ukrajinou otvoriť nové trasy, letecké trhy EÚ a Ukrajiny by sa mohli postupne vzájomne prepojiť a rozšíriť.
Zástupcami EÚ a Ukrajiny bola dohoda podpísaná v októbri 2021. Prezidentka SR vyjadrila súhlas s jej predbežným vykonaním v septembri 2021, píše sa v predloženom materiáli. Návrh na ratifikovanie dohody schválila vláda SR vlani v júni.
Parlament súhlasil s dohodou o leteckej doprave medzi štátmi juhovýchodnej Ázie a EÚ
Národná rada (NR) SR v stredu súhlasila s ratifikáciou komplexnej dohody o leteckej doprave medzi členskými štátmi Združenia národov juhovýchodnej Ázie (ASEAN) s EÚ a jej členskými štátmi. Od dohody sa očakáva, že prinesie nové príležitosti v oblasti leteckej dopravy i hospodárske výhody pre obe strany.
Dohoda umožňuje leteckým dopravcom z EÚ prevádzkovať priame lety z ktoréhokoľvek letiska v EÚ na všetky letiská v štátoch ASEAN. Rovnako leteckí dopravcovia štátov ASEAN budú môcť obsluhovať destinácie z krajín ASEAN do EÚ.
Ako hlasovali jednotliví poslanci si môžete pozrieť TU.
V zmysle danej dohody budú môcť lietať až 14 osobných služieb týždenne do alebo z každého členského štátu EÚ a ľubovoľný počet nákladných služieb cez tieto dva regióny. Dohoda obsahuje aj ustanovenia o hospodárskej súťaži na riešenie deformácií trhu.
Poslanci NR SR tiež rozhodli, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa článku 7 ods. 5 Ústavy SR, má tak prednosť pred zákonmi. „Zároveň je dohoda mnohostrannou medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, na vykonanie ktorej nie je potrebný zákon a ktorá po ratifikácii a vyhlásení spôsobom ustanoveným zákonom má prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky,“ píše sa v materiáli predloženom do parlamentu.
Ustanovenia dohody po ratifikácii všetkými členskými štátmi EÚ a štátmi ASEAN nahradia príslušné ustanovenia existujúcich bilaterálnych dohôd medzi stranami dohody. Obe strany tiež uznali dôležitosť environmentálnych a sociálnych záležitostí, dohodli sa na spolupráci na nich a na zlepšení svojich príslušných sociálnych a pracovných zákonov a politík.
ASEAN je globálna ekonomická veľmoc s rýchlorastúcim trhom leteckej dopravy. V roku 2019 to bol 9. najväčší trh EÚ pre nákladnú dopravu a 16. najväčší trh pre cestujúcich s viac ako ôsmimi miliónmi cestujúcich. Medzi členov ASEAN patria Indonézia, Filipíny, Malajzia, Singapur, Thajsko, Brunej, Mjanmarsko, Kambodža, Laos a Vietnam.
NR SR súhlasila s dohodou o leteckej doprave medzi EÚ a Katarom
Poslanci Národnej rady (NR) SR v stredu súhlasili s Dohodou o leteckej doprave medzi EÚ, jej členskými štátmi a Katarským štátom. Impulzom na začatie rokovaní o dohode bolo zvyšovanie významu ekonomických a obchodných vzťahov, ako aj nárast turizmu medzi jednotlivými členskými štátmi EÚ a Katarom. Vyplýva to z materiálu, ktorý je zaradený na rokovanie parlamentu.
Dohodu vyrokovala Európska komisia na základe rozhodnutia Európskej rady. Návrh dohody podpísali zástupcovia EÚ a Kataru v októbri 2021 a súhlas s predbežným vykonávaním udelila prezidentka o mesiac skôr s tým, že sa dohoda predbežne vykonáva od dátumu jej podpisu.
Ako hlasovali jednotliví poslanci si môžete pozrieť TU.
Katar je jedným z najrýchlejšie rastúcich trhov mimo EÚ, kde sa počet cestujúcich zvýšil na približne šesť miliónov ročne. Takmer všetky členské štáty už udelili úplný prístup na trh na základe existujúcich dvojstranných dohôd o leteckých dopravných službách s Katarom.
V týchto dohodách však chýbajú ustanovenia o základných prvkoch na zabránenie zneužívaniu liberalizovaného trhu, ako sú spravodlivá hospodárska súťaž, transparentnosť alebo sociálne záležitosti. Slovensku dohoda zároveň umožní potenciálne zriadenie pravidelného leteckého spojenia, keďže v súčasnosti nemá s Katarom uzatvorenú bilaterálnu dohodu.
Dohoda je medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy, ktorá podlieha pred ratifikáciou súhlasu NR SR. Na jej vykonanie podľa Ústavy SR nie je potrebný zákon, po ratifikácii a vyhlásení spôsobom ustanoveným zákonom má prednosť pred zákonmi SR.
Návrh bol schválený vládou SR 3. mája 2023.
Zdroj: openiazoch.sk / InfoVojna
Do Česka neprúdi ropa. Český minister si kopol do Fica
VIDEO: Předseda Sněmovny reprezentantů USA Mike Johnson odmítl poslat Ukrajině dalších 24 miliard dolarů se slovy, že o tom již Biden nerozhoduje.
Ruská armáda cvičila v Stredozemnom mori odpaľovanie hypersonických rakiet Zirkón, Kinžal, Onyx a Kalibr
Druhá vlna následkov COVIDu – žaloby na páchateľov
Ukrajina nemá možnosti na prežitie, rovnako ako ich nemali Indiáni. Američania ich nechceli zabiť – potrebovali len indiánsku pôdu
Rusko si testuje nový typ politiky na východe
Najnovšia Zelenského finta ako dostať mladých Ukrajincov do zákopov
Chýbajú už len “neznámi ostreľovači”. Ako sa Západ snaží prevziať moc v Gruzínsku silou
I. Ivančin: Slovensko chce pokračovať v líderskej úlohe v globálnom riadení AI
Drucker navrhuje úspory na kompenzáciách: Chce presunúť peniaze na platy učiteľov
Štát bude domácnostiam kompenzovať ohlásené zvýšené ceny energií. Deklaroval to Šutaj Eštok
Rezort školstva pripravuje zmeny: Minister chce pomôcť deťom zo slabšieho socioekonomického prostredia
Teraz sú na rade lekári. Šaško: Ministerstvo splnilo drvivú väčšinu požiadaviek!
Francúzska vláda padla. Barnier bude najkratšie slúžiacim premiérom v modernej histórii krajiny
Inšpekcia pritvrdzuje. Vyšetrovateľ spracoval návrh na väzobné stíhanie bývalých operatívcov NAKA Magulu a Dunčka
„Diskriminácia Slovákov na juhu“. Prečo je potrebná suverenita štátneho jazyka Slovenskej republiky
Matoviča vyviedla z rokovacej sály ochranka. Dôvodom malo byť neslušné správanie, vládu označoval za mafiu
Stanovený cieľ: Úplná vojenská dominancia celej planéty. Plnospektrálna dominancia
Trumpov údajný plán Ukrajiny je pre Rusko neprijateľný, ale NATO to ani nechce
Ukrajinci v Kursku počítajú dni do Trumpovej inaugurácie. Sme unavení a nevidíme zmysel operácie, odkazujú
zo sekcie
Poslanci vládnej koalície aj opozície súhlasili s dohodou o spoločnom leteckom priestore EÚ a Ukrajiny
Poslanci vládnej koalície aj opozície súhlasili s dohodou o spoločnom leteckom priestore EÚ a Ukrajiny
Poslanci vládnej koalície aj opozície súhlasili s dohodou o spoločnom leteckom priestore EÚ a Ukrajiny