Plné znenie Nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky z 8. decembra 2021 o návrhu verejnej ochrankyne práv Márie Patakyovej, ktorá namietala protiústavnosť vágnej formulácie právomoci Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) nariaďovať karanténu mimo domáceho prostredia.

Ústavný súd SR označil začiatkom decembra 2021 časti zákona o ochrane verejného zdravia týkajúce sa izolácie a karantény za protiústavné. V nesúlade s ústavou je časť zákona, ktorá sa týka nariaďovania izolácie osobám mimo domáceho prostredia. Ide pritom o pozbavenie osobnej slobody.
„Ústavný súd SR konštatoval, že šéf Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ SR) Ján Mikas síce môže vydávať vyhlášky, avšak akékoľvek nariadenia (a týka so to tak vládnych vyhlášok, ako aj vyhlášok Úradu verejného zdravotníctva SR)obmedzujúce základné práva vrátane práva zhromaždovať, práva podnikať, ako aj politických práv sú protiústavné a nulitné. A ich vymáhanie je trestný čin zneužitia právomocí verejného činiteľa,“ komentoval v piatok pre InfoVojnuzverejnený nález JUDr. Štefan Harabin a poukázal pritom predovšetkým na body 70 a 71 uvedeného dokumentu.
Ako ďalej zdôraznil, páchatelia trestných činov vzťahujúcich sa k obmedzovaniu ľudských a občianskych práv v mene koronavírusu budú v budúcnosti čeliť trestno-právnym následkom svojho konania.
Exminister spravodlivosti a bývalý šéf Najvyššieho súdu SR v tejto súvislosti poukázal na svoje tvrdenia, ktoré odzneli v rádiu InfoVojna už na jar 2020, keď poukazoval na protiústavnosť nielen karantény, ale aj na všetky nariadenia, ktoré obmedzujú ľudské a občianske práva podzákonnými normami. Na tieto skutočnosti Harabin konštatne poukazuje od začiatku tzv. Plandémie.
V rovnakom duchu sa vyjadruje aj množstvo právnikov. Medzi prvými bola advokátka JUDr. Adriana Krajníková, ďalej advokáti JUDr. Ján Čarnogurský ml., JUDr. Peter Weis, ako aj bývalá zástupkyňa Slovenskej republiky pred Európskym súdom ľudských práv JUDr. Marica Pirošíková. Postupne sa pridávalo množstvo ďalších právnikov, ale aj sudcov a prokurátorov.
Predmetný nález bol zverejnený v Zbierka zákonov SR 31. 12. 2021.
Bod 70:
Podľa čl. 13 ods. 1 písm. a) ústavy povinnosti je možné ukladať zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd. Dominantnou črtou v tomto ustanovení je výhrada zákona vzhľadom na ukladanie povinností. Avšak výhrada zákona predstavuje len základ pre stanovenie povinností. Samotnú povinnosť možno bližšie konkretizovať uznaným prameňom práva ‒ vykonávacím právnym predpisom (čl. 120, čl. 123 ústavy), ktorý bude v medziach zákona (v posudzovanom prípade spojenom so splnomocňovacím ustanovením v súlade s čl. 123 ústavy).
Na základe takej zákonnej (a prípadne aj vykonávacím právnym predpisom konkretizovanej) právnej úpravy potom môžu byť ukladané povinnosti aj individuálnym právnym aktom, a to orgánom s príslušnou rozhodovacou právomocou [v tom spočíva obsah formulácie „na základe zákona“ uvedený v čl. 13. ods. 1 písm. a) ústavy, zodpovedajúci ustanoveniu § 4 ods. 3 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – „vykonávacím právnym predpisom nemožno ukladať povinnosti, meniť alebo dopĺňať právnu úpravu nad rámec zákona alebo upravovať spoločenské vzťahy v zákone neupravené“].
Na účely ochrany základných práv a slobôd je nevyhnutné ústavnú úpravu v čl. 13 ods. 1 písm. a) ústavy interpretovať veľmi striktne ako ústavnú normu, ktorá dovoľuje uložiť povinnosti v podzákonnom právnom predpise výhradne intra legem s tým, že predpokladom využitia tejto ústavnej normy je splnenie formálnej podmienky (splnomocnenie výslovne uvedené v zákone) spolu so splnením podmienky náležitej kvality uvedeného splnomocnenia, ktorá sa dosiahne vtedy, ak delegácia jednoznačne vymedzí hranice, v ktorých je podzákonná úprava prípustná (porov. Drgonec, J. Ústava Slovenskej republiky. Komentár. 2. vydanie. Šamorín : Heuréka, 2007, s. 158).
Bod 71:
Ustanovenie čl. 13 ods. 2 ústavy upravuje materiálne, ako aj formálne predpoklady, pri splnení ktorých možno upraviť medze základných práv. Materiálnym predpokladom je súlad úpravy s konkrétnymi podmienkami, ktoré vo vzťahu k predmetným základným právam alebo slobodám ustanovuje ústava. Formálnym predpokladom je, že úprava je vydaná vo forme zákona.
Axiologickou a teleologickou bázou čl. 13 ods. 2 ústavy sú hodnoty a princípy demokratického právneho štátu – suverenita zákonodarcu v spojení s princípom obmedzenej, konštitučnej vlády. Inými slovami, účelom čl. 13 ods. 2 ústavy je chrániť adresátov práva pred takými technikami právnej regulácie, ktoré sú typické pre tzv. policajné štáty; ide najmä o širokú diskrečnú právomoc exekutívy vrátane jej možnosti upravovať kľúčové súradnice vzťahu medzi občanmi a mocou podzákonnými opatreniami.
Predmetné ustanovenie tak slúži predovšetkým na to, aby iné orgány ako parlament nemohli výkon základných práv a slobôd podrobiť akýmkoľvek obmedzeniam idúcim nad rámec zákona (nález č. k. PL. ÚS 10/2013 z 10. decembra 2014).
V skratke tak účinky predmetného ustanovenia možno zhrnúť takto: (i) medze základných práv a slobôd môže upraviť iba zákonodarca, pričom (ii) takáto zákonná úprava musí byť v súlade s podmienkami, ktoré vo vzťahu k dotknutým základným právam alebo slobodám ustanovuje ústava (porov. nález ústavného súdu č. k. PL. ÚS 16/05 z 2. júla 2008).
Plné znenie nálezu Ústavného súdu SR si môžete prečítať TU.
Zdroj: InfoVojna
Jeffrey Sachs: Ruské problémy boli ignorované s tichým súhlasom Nemecka
Naď a jeho vypínanie webov: Čím hlbšia orba, tým plytšie argumenty
Je 177 932 Ukrajincov na Slovensku málo? Minister Eštok žiada eurokomisiu o výnimku z migračného paktu
Projekt za 2,6 miliardy eur! Vláda schválila opravu stovky mostov cez PPP
Živnostníkom po Novom roku klesnú náklady. Nepopulárna transakčná daň pre nich končí!
Rokovania o mieri budú pokračovať v USA. Delegácie Washingtonu a Moskvy sa stretnú v Miami
Moskva pritvrdzuje rétoriku. Putin nazval európskych lídrov „malými prasiatkami“
Sedem krajín EÚ sa teraz stavia proti vyvlastneniu ruského majetku
Ústavný súd dočasne stopol zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov
Rodový Ústoj
VIDEO: Nový český minister zahraničia Petr Macinka prišiel do Bratislavy napraviť vzťahy, ktoré poškodila Fialova vláda.
VIDEO: Spojené štáty varujú Európu, aby nesiahala na zmrazené ruské aktíva, pretože by došlo k sabotáži Trumpovho mierového plánu pre Ukrajinu, vyhlásil poľský premiér Donald Tusk.
VIDEO: Český premiér Andrej Babiš podporuje ďalšiu finančnú pomoc pre Ukrajinu.
VIDEO: „Povojnový svetový poriadok sa mení k nepoznaniu. Neexistuje dôležitejší čin, než podpora obrany Ukrajiny, preto musíme prijať rozhodnutie o financovaní Ukrajiny.
Europoslanci schválili plán na ukončenie dovozu ruského plynu najneskôr do jesene 2027. Pozrite sa a dobre si zapamätajte ako hlasovali slovenskí europoslanci
Otázka zmrazených ruských aktív nebude na programe summitu EÚ.
VIDEO: „Rusko dosiahne svoje ciele na Ukrajine vojenskými prostriedkami ak mierové rokovania stroskotajú,“ oznámil ruský prezident Vladimir Putin a európskych vojnových štváčov označil za malé prasiatka, ktoré chcú profitovať z kolapsu Ruska
Už to nie je také ľahké: Švédske námorníctvo varuje, že tankery ruskej “tieňovej flotily” strážia vojaci
Analytik varuje: Provokácii sa už nedá vyhnúť, kľudne aj v Kyjeve odpália jadrovú bombu, len aby obvinili Rusko
MBridge – medzinárodný digitálny most so zlatými piliermi
zo sekcie
Nález Ústavného súdu SR k vyhláškam Mikasovho úradu: Povinnosti je možné ukladať zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd
Nález Ústavného súdu SR k vyhláškam Mikasovho úradu: Povinnosti je možné ukladať zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd
Nález Ústavného súdu SR k vyhláškam Mikasovho úradu: Povinnosti je možné ukladať zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd