Slovanské Noviny

2. novembra 2024

K porozumeniu Čelovekom

Už dnes na Slovensku poznáme na vstupoch do miest, obcí, či mestských častí značky zakazujúce napríklad používanie klaksóna, či vjazdu traktorov a hospodárskych strojov. Do budúcnosti by tak mohla pribudnúť aj nová značka pri vstupe do obce – zákaz používania dieselového auta.

Berlínsky osud možno postihne aj dieselové autá u nás. Rezort hospodárstva chystá čistejšie mestá so zákazom vjazdu starších áut. Odborníci to však považujú pri súčasnom stave ekonomiky skôr za utópiu.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Akčný plán rozvoja elektromobility z dielne ministerstva hospodárstva– podľa tohto dokumentu, ktorý sa aktuálne pripomienkuje, by sme do budúcnosti mohli zažiť zákaz vstupu do niektorých miest napríklad so starými dieselovými autami.

Už dnes na Slovensku poznáme na vstupoch do miest, obcí, či mestských častí značky zakazujúce napríklad používanie klaksóna, či vjazdu traktorov a hospodárskych strojov. Do budúcnosti by tak mohla pribudnúť aj nová značka pri vstupe do obce – zákaz používania dieselového auta.

Minister životného prostredia Ján Budaj (OĽaNO) však tvrdí, že zatiaľ to nie je isté. „Ešte nie je jasné, na čom sa dohodneme, no toto je štandard, ktorý si, verím, vyžadujú aj občania,“ povedal.

Opýtali sme sa preto ľudí, či by takúto zmenu privítali. „Po nejakých 20 rokoch, keď sa to zmení, rozumiem tomu, ale takto ešte nie,“ povedal jeden z opýtaných. 

„Keby sa zaviedlo aj bez áut, ani to by mi nevadilo,“ myslí si ďalší. 

Pán z Bratislavy zasa upozornil na druhú stranu mince. „Treba uvažovať o tom, aby štát potom podporil rodiny, ktoré si nemôžu dovoliť kúpu nového elektromobilu,“ dodal.

Nateraz je však jasné, že štát autá na diesel zakazovať nebude – rezort životného prostredia to chce nechať v rukách samospráv, ktoré sa rozhodnú. Podobne to funguje napríklad na vstupe do nemeckého Berlína. Starý diesel jednoducho musíte nechať pred bránami mesta. Nedostanete naň totiž špeciálnu nízko-emisnú plaketu.

Podľa motoristického novinára Alexandra Štefucu sa však s Nemeckom porovnávať nemôžeme „Nemecko si takéto opatrenie môže dovoliť, má oveľa silnejšiu ekonomiku,“ vysvetli.

Podľa motoristických odborníkov je problémom aj to, že chýbajú dáta o dlhodobej a najmä dokázateľnej škodlivosti práve dieselových áut na životné prostredie. Dopravný analytik Jozef Drahovský podotkol, že vysoké emisie môžu mať aj benzínové autá. „Máme veľa vozidiel s benzínovým motorom, ktoré majú oveľa vyššie emisie,“ objasnil.

Motoristický novinár zasa pripomína potrebu analýzy. „Stále mi chýba nejaká poriadna analýza toho, či skutočne tie dieselové autá sú naozaj tým najväčším zlom mesta,“ podotkol Štefuca.

Pochybnosti, ktoré túto zmenu sprevádzajú vníma aj šéf envirorezortu. „Ale nie je to nič, čomu by sa dalo vyhnúť. Jednoducho tie staré dieselové autá budeme musieť opustiť, aj keď je správne, že obce a mestá majú v rukách kedy,“ povedal Budaj.

Analytik si myslí, že takúto zmenu treba zavádzať postupne, určite nie zo dňa na deň. Alexander Štefuca zasa vidíiné východisko. „Ja by som skôr prijal, keby sa doprava vylúčila úplne. Ja by som to prežil. Máme proste centrum, máme oblasť kde sa autom nepôjde,“ navrhol motoristický novinár. 

Napríklad v Berlíne začali dieselové vozidlá v mestách zakazovať v roku 2008. O štyri roky neskôr pri meraniach zistili, že emisie klesli o vyše 60 percent. Či sa na Slovensku dočkáme takzvaných „diesel gates“, čiže zákazu vstupu do miest na základe emisnej triedy auta, je nateraz otázne.

infovojna

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.