Dáni a Holanďania sú hlavnými iniciátormi návrhu, aby EÚ spoločne skončila so spaľovacími motormi. Pridali sa k nim aj ďalší, vrátane nášho suseda.
„V niektorých krajinách si už naozaj čoskoro nikto nebude môcť kúpiť nové auto na benzín či diesel. Najväčší milovníci elektrických áut, Nóri, plánujú takýto krok už do 4 rokov,“ písali sme začiatkom tohto roka.
Najväčšia stopka pre spaľovacie motory by v blízkej dobe mala nastať v roku 2030, kedy sa hneď niekoľko krajín zaviazalo definitívne ukončiť predaj nových áut na benzín a diesel. Medzi nimi nájdeme aj veľké krajiny/trhy ako Nemecko či Veľkú Britániu. No elektromobily budú musieť od tohto roku kupovať napríklad aj Slovinci, Holanďania, Íri, Dáni, Švédi, Islanďania či Izraelčania.
Už v tomto článku sme spomínali, že sa v zákulisí hovorí o spoločnom dátume pre celú EÚ, kedy majú členské krajiny (teda aj Slovensko) naraz skončiť s predajom nových spaľovacích vozidiel: „Viaceré krajiny EÚ pretláčajú, aby sa zákaz predaja nových spaľovacích áut nariadil celoplošne pre celú úniu – čo taktiež rozhodne nie je sci-fi scenár a už teraz sa v kuloároch hovorí napríklad o roku 2030, ktorý pre EÚ navrhli Dáni.“
Prešli dva mesiace a takýto návrh je oficiálne vonku. Na jeho čele sú Dáni a Holanďania, takže zákulisné informácie boli, zdá sa, pravdivé. Túto dvojicu sa už rozhodlo v návrhu, teda v oficiálnej žiadosti pre Európsku komisiu, podporiť ďalších 7 krajín: Rakúsko, Grécko, Malta, Litva, Luxembursko, Belgicko a Írsko. Niektorí sa pýtajú, kde sú severskí milovníci elektro-áut, napríklad Švédi, ale nikto predsa nepovedal, že 9-členná skupina je už konečná. Slovensko sa k tejto žiadosti ale zjavne nepridá.
Je Slovensko pripravené na urýchlený zelený prechod?
„Musíme urýchliť zelený prechod v cestnej doprave a zákonodarcovia vysielajú výrobcom automobilov a spotrebiteľom v celej EÚ jasné signály,“ citovala ohľadom návrhu dánskeho ministra pre klímu Dana Jorgensena agentúra Reuters.
Postupný prechod na elektromobilitu a teda postupné „zbohom“ pre autá na diesel a benzín sú súčasťou dlhodobých plánov EÚ, aby sa starý kontinent (Európa) stal prvým uhlíkovo/klimaticky neutrálnym kontinentom na svete. Stať by sa tak malo v roku 2050, pričom už v roku 2030 chce EÚ znížiť emisie skleníkových plynov o 55 % v porovnaní s rokom 1990. Pripomíname tiež, že až štvrtina skleníkových plynov v Európe pochádza z dopravy a je hlavnou príčinou zníženej kvality ovzdušia, ktorá predstavuje viaceré nebezpečenstvá.
Spomínaným krajinám sa zdá „zelených prechod“ pomalý, a preto prichádzajú s návrhom, ako ho urýchliť. „To musí zahŕňať dátum postupného ukončenia predaja nových benzínových a naftových osobných a dodávkových automobilov v EÚ. Súčasné normy CO2 potrebujú „výrazné posilnenie“ a EÚ musí tiež podporiť infraštruktúru nabíjania a tankovania vozidiel s nulovými emisiami,“píše o návrhu 9 krajín Reuters.
Práve v nedostatočnej infraštruktúre zahrňujúcej aj počet nabíjacích staníc vidia niektoré krajiny v tomto urýchlenom kroku problém a snažia sa návrh zastaviť, alebo prinajlepšom zmierniť a presadiť možno neskorší termín. Podľa našich zistení je medzi týmito krajinami aj Slovensko, ktoré je na tom s úrovňou elektromobility predsa len o niečo viac pozadu než napríklad spomínaní Dáni a Holanďania. V niektorých okresoch Slovenska by si nabíjaciu stanicu stále hľadal márne.
„Doba, keď začíname na cestách stretávať autá na elektrinu, je už aj u nás, len vo väčšom rozsahu sa objaví až o čosi neskôr – ako tomu bolo aj s inými vecami,“ písali sme v januári. Je teda otázne, či návrh neodkladať a urýchliť veci prejde. Taktiež je otázne, v akej podobe sa to môže podariť – aký rok sa stanoví, keďže Európa na tom s elektromobilitou rozhodne nie je na rovnakej úrovni.
Rekordný predaj, ktorý je tak trochu pretláčaný
Reuters sa vo svojej správe venuje aj rekordnému predaju elektromobilov a hybridov: „Predaj elektrických a plug-in hybridných automobilov v EÚ sa v roku 2020 takmer strojnásobil na viac ako 1 milión vozidiel, čo predstavuje viac ako 10 % z celkového predaja.“
Viac v článku TU.
Zdroj: startitup.sk
Ďalšie dôkazy pre tých zodpovedných za COVID/Vakcíny
Členské štáty EÚ definitívne schválili nový pakt o migrácii a azyle. Slovensko pri dvoch predpisoch hlasovalo proti a pri ôsmich sa zdržalo hlasovania
Peter Weis: Slovensko chce stavať štátny jadrový reaktor
Rostislav Iščenko: Západ prijme podmienky mieru, pretože nebude mať s čím bojovať
Ruské sily spustili raketové útoky na letisko pripravované na príjem stíhačiek F-16
„Bojová mágia“ kyjevského režimu: Satanizácia spoločnosti naberá na obrátkach
Rusové mají opět přístup k aktualizacím Windows a Office, Microsoft otevřel přístup k softwaru a opustil plány na blokování. Bez obrovského ruského trhu jde západ ke dnu!
Norský plynový gigant potichoučku zcela ovládl Evropu, píše Bloomberg
EK označila Borrellovo vyjadrenie o víťazstve na bojisku na Ukrajine za dezinformáciu
Počas Hegero-Matovičovej vlády riadil ministerstvo financií zástupca bánk Klimek, ktorý sa vo veľkej miere zaslúžil o zrušenie bankového odvodu
VIDEO: Příběh Putinovy děvky alebo Nela Lisková o svojom životnom príbehu a nacifikácii českej spoločnosti probanderovským režimom Petra Fialu
VIDEO: Korene korporátneho fašizmu, ktorý tu je globálne prítomný, spočívajú v prepojení veľkého biznisu a politiky
Na Ukrajina začnú konfiškovať osobné vozidlá pre potreby frontu
Na Ukrajinu už prichádza nový balík amerických zbraní, oznámil šéf diplomacie USA Blinken počas neohlásenej návštevy Kyjeva
VIDEO: Ukrajinu pred ďalším kolapsom zachráni len nezávislosť od USA, tvrdí americký politológ Mearsheimer
VIDEO: Generální tajemník NATO Stoltenberg nově podmiňuje obnovu Ukrajiny vítězstvím ve válce nad Ruskem, jinak prý nebude co na Ukrajině obnovovat.
VIDEO: Do posledného Ukrajinca alebo čo čaká Ukrajinu, pokiaľ nedôjde k zvrhnutiu Zelenského
Automobilka Mercedes-Benz upustila od plánu vyrábať od roku 2028 iba elektrické vozidlá. Produkcia vozidiel so spaľovacím motorom bude naďalej pokračovať
Stoltenberg priznal trpkú pravdu o Ukrajine
Do hokejovej Prahy sa chystá tisíce traktorov. Poľnohospodári majú dosť vlády
zo sekcie
Koniec spaľovákom, zelenú dostávajú elektromobily. EÚ určuje rok, odkedy si už auto na benzín či diesel nekúpite
Koniec spaľovákom, zelenú dostávajú elektromobily. EÚ určuje rok, odkedy si už auto na benzín či diesel nekúpite
Koniec spaľovákom, zelenú dostávajú elektromobily. EÚ určuje rok, odkedy si už auto na benzín či diesel nekúpite