Nemcov drvia ceny energií a slabá mzda! Nemecká ekonomika v posledných rokoch stagnuje, čo má citeľný vplyv aj na život bežných občanov. Tí to môžu poznať napríklad na tom, že si už nemôžu obvykle zaobstarať nové automobily ako v minulosti. Podľa agentúry Bloomberg trh s ojazdenými vozidlami narástol o desiatky percent. Spolu s tým ale vzrastá aj frustrácia, pretože si ľudia uvedomujú prepad svojej životnej úrovne. Nemecko dopláca najmä na vysoké ceny energií v priemysle a pracovníkom nerastú tak rýchlo mzdy.
Životná úroveň Európanov rapídne klesá
Agentúra Bloomberg si všíma najmä situáciu v nemeckom meste Bochum. To je známe najmä ťažkým priemyslom, kde sa posledné automobily prestali vyrábať v roku 2014. Vtedy sa uzavrela továreň značky Opel ao prácu prišlo tritisíc ľudí. Mesto vtedy prestalo byť domovom pre lacné a dostupné autá. Miestny rodinný autosalón Auto Feix v poslednom čase pociťuje nervozitu medzi zákazníkmi a zo svojho portfólia vyškrtol nové hatchbacky a kombíky. Ceny nových vozidiel totiž v posledných rokoch rástli rýchlejšie ako mzdy tamojších obyvateľov.
Môže za to predovšetkým transformácia automobiliek na elektromobilitu. Kvôli zákazu predaja áut so spaľovacími motormi sa najmä na európskom trhu vyrábajú drahé elektroautá. Oproti tomu bežné vozidlá na benzín či naftu sú postupne obmedzované. Ľuďom navyše zdražujú život náklady na bývanie, ceny potravín alebo drahé energie. „Zákazníci jednoducho majú vo vrecku menej peňazí,“ povedala riaditeľka autosalónu Kerstin Feixová. „Pre mnoho ľudí už nie je nové auto dostupné,“ uviedla.
Podľa výpočtu agentúry sa situácia na nemeckom trhu zhoršila tak, že nové auto stojí priemerného Nemca okolo 43 týždenných platov. V roku 1995 to pritom bolo 32 týždňov. Pre väčšinu rodín je automobil stále spojený so slobodou a nezávislosťou, mnoho domácností sa preto môže cítiť vylúčených zo spoločnosti. „Automobil je stále spojený s predstavou slobody a autonómie,“ povedal profesor sociálnej analýzy na bazilejskej univerzite Oliver Nachtwey. „Pre staršie generácie a ľudí z menších miest vlastníctvo auta stále znamená nezávislosť – schopnosť pohybovať sa a žiť podľa vlastných pravidiel,“ dodal.
Z pýchy Európy nič nezostalo
Nemecké automobily pritom patrili ku pýche západnej Európy. Domácnosti si mohli kupovať cenovo priaznivé vozidlá ako Opel Kadett či Volkswagen Chrobák. Kvôli nižšej kúpnej sile sa však po celom európskom trhu začali sťahovať modely ako Volkswagen Up, Opel Adam, Ford Fiesta alebo Citroën C1.
Aj preto začal rásť trh s ojazdenými autami, počas posledných desiatich rokov sa v Nemecku zvýšil o 88 percent. Automobily dnes mávajú špičkové technológie aj v základných modeloch. Aj kvôli tomu rastie cena. V Taliansku bol napríklad dlhodobo populárny Fiat Panda. V roku 2010 stál deväť tisíc eur. Nová verzia však stojí 15 950 eur. Za pätnásť rokov došlo k zdraženiu o 80 percent.
Cenovo nedostupná je aj nová Škoda
Automobily sa v posledných rokoch vrhli aj na presviedčanie zákazníkov, že sú pre nich výhodné elektrické modely. V poslednej dobe napríklad Volkswagen predstavil vozidlo ID, ktoré ponúka za 25-tisíc eur (608-tisíc korún). Tuzemská automobilka Škoda predstavila Epiq, ktorý je v podobnej cenovej hladine. Podľa Bloombergu si však ani tieto modely nemôže veľa kupujúcich zaobstarať. A to napriek tomu, že značka Škoda bola vždy braná ako lacnejšia alternatíva tradičných nemeckých automobiliek. Dôvodom je, že každý piaty Nemec je ohrozený chudobou alebo sociálnym vylúčením.

Na nemecký trh navyše začínajú útočiť lacné čínske elektrovozidlá. Napríklad Dolphin Surf od značky BYD stojí 22 990 eur. Obstaranie automobilov sa preto stáva aj politickou témou. Nemecký kancelár Friedrich Merz napríklad tlačí na zmiernenie zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035. To je pritom jedna z hlavných tém strany AfD, ktorá vedie v predvolebných prieskumoch. „Automobilový priemysel vyrába elektrické autá pre bohatších ľudí, zatiaľ čo rodiny sú zanedbávané,“ povedal poslanec AfD Christian Loose z Bochumi.
/ hlavnydennik.sk /
Tanker napadnutý Ukrajinou je v stave núdze pri pobreží Bulharska
Najstrašnejšia rana pre Ukrajinu. Pätnásť hodín pekla. Paríž si tragédiu uvedomil
Krátko pred Štedrým dňom zasiahne Brusel rozsiahly protest
Ekonomika EÚ stratila v dôsledku protiruských sankcií až 1,6 bilióna eur!
Spojené štáty vo svojej novej bezpečnostnej stratégii konštatujú, že s európskymi predstaviteľmi sa rozchádzajú v pohľade na riešenie konfliktu na Ukrajine.
Zanikajúci Úrad na ochranu oznamovateľov, ktorí chráni čurillovcov, platil za služby progresívno-liberálnym redaktorom Monike Tódovej a Rastislavovi Ilievovi
VIDEO: Molekulárna genetička Soňa Peková o individuálnej ceste k Stvoriteľovi a návrate vedomia späť k Zdroju, pasci súčasnej doby, zameraní sa na vlastné vnútro, ľuďoch veriacich hlupákom, ale aj o dualite a neuchopiteľnom metafyzickom vnímaní reality
Zelenskyj by si mal teraz dávať pozor na svojich pánov
VIDEO: „Použitie aktív zmrazených v EuroCleare bude mať vážne následky nielen pre Belgicko, ale aj pre celú Európu,“ varoval belgický premiér Bart De Wever vo svojom parlamentnom vystúpení a uviedol 3 dôvody, prečo jeho vláda odmieta konfiškáciu zmrazených ruských aktív
6. decembra si v slovanskej tradícii uctievame Velesa
Čo naši Predkovia robili na Velesove dni?
O prijatí zodpovednosti Ukrajiny za genocídu a súvisiace zločiny Medzinárodným súdnym dvorom
Majstrovstvá sveta v podmienkach občianskej vojny
Najzúrivejší európski lídri svojou bezuzdnou podporou Ukrajiny vážne poškodili vlastné národné ekonomiky
Rusko je pripravené na „strategické víťazstvo“ vo vojnovom dejisku bez ohľadu na výsledok mierových rozhovorov
Trump v novom, výbušnom dokumente varuje, že Európa čelí „civilizačnému vymazaniu“ kvôli migrácii
Maďarsko zrušilo eurobondy ako alternatívu k plánu EÚ pre ruské aktíva
Výbor v USA navrhol zrušiť plošné očkovanie novorodencov proti hepatitíde B.
Česko pozastavilo financovanie rakiet Flamingo uprostred korupčného škandálu na Ukrajine
Tri emočné fázy EÚ: Prisahala, že porazí Putina s pomocou Ukrajincov; Putin ju porazil, a teraz sa EÚ vyhovára na Trumpa
zo sekcie
Frustrovaní Nemci si nemôžu dovoliť ani škodovku
Frustrovaní Nemci si nemôžu dovoliť ani škodovku
Frustrovaní Nemci si nemôžu dovoliť ani škodovku