Polročné a dlhšie dojčenie detí má pozitívny vplyv na rozvoj ich poznávacích funkcií a pravdepodobne tiež pomáha zmierniť negatívne dopady znečisteného ovzdušia na ich psychický vývoj.

Vyplynulo to z výskumu, na ktorom sa podieľali českí a slovenskí vedci. TASR informáciu prevzala z webu Českej televízie.
Vedci sledovali 80 detí v okrese České Budějovice a 67 v okrese Karviná, ktoré sa narodili v rokoch 2013 a 2014. Karviná má výrazne vyššiu mieru znečistenia ovzdušia v porovnaní s okolím Českých Budějovíc. Znečistenie ovzdušia môže podľa vedcov spomaliť vývoj kognitívnych funkcií.
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Každý dar pomáha pokryť pravidelné náklady na prevádzku, technické zabezpečenie. Ak má pre vás tento projekt hodnotu, podporte ho
„V znečistenej oblasti predchádzajúca štúdia preukázala, že zvýšené koncentrácie jemných prachových častíc nepriaznivo ovplyvňujú psychický vývoj detí v piatich rokoch,“ uviedol molekulárny epidemiológ a genetik Radim Šrám z Akadémie vied Českej republiky (AVČR), ktorý sa na výskume podieľal.
Keď deti dosiahli päť rokov, experti hodnotili ich zrakovo-motorickú úroveň, vývojové a neurologické poruchy pomocou Benderovej-Gestaltovho testu a úroveň intelektuálneho rozvoja a logického myslenia pomocou Ravenovho testu. V prvom mali deti prekresliť geometrické obrazce, v druhom sa sledovalo, ako vedia doplniť sériu obrázkov.
Ich matky potom vyplnili dotazníky s informáciami o dojčení a vývoji ich detí.
Výsledky naznačujú, že plné dojčenie do pol roka a dlhšie má väčší efekt na vývoj kognitívnych funkcií u oboch skupín detí
uviedol Šrám. Podľa neho je tiež možné predpokladať, že dlhšie dojčenie sa priaznivo prejaví na vývoji kognitívnych funkcií u detí, ktoré žijú v oblastiach s veľmi znečisteným ovzduším.
Na štúdii spolupracovali vedci z Ústavu experimentálnej medicíny českej Akadémie vied, zo Zdravotnícko-sociálnej fakulty Juhočeskej univerzity v Českých Budějoviciach, z Nemocnice České Budějovice a podieľali sa na nej aj slovenskí vedci z Univerzitnej nemocnice Louisa Pasteura v Košiciach.
skspravy
Prelomové rozhodnutie Najvyššieho súdu ČR výrazne rozširuje šance na získanie finančnej kompenzácie pre ľudí, ktorí utrpeli zdravotné následky po očkovaní proti ochoreniu Covid-19
Super tajný agent Bezrukov odhalil zámery Západu: Neutralizovať ruské jadrové sily, politicky destabilizovať Moskvu
Trump pohrozil, že nechá Izrael s Iránom osamote
Nebenzja označil Zelenského list Putinovi za neohrabanú provokáciu
Američania prišli pri Hormuze o útočný vrtuľník AH-64 Apache
Irán aj Húsiovia dodržali slovo – a postavili sa na obranu Libanonu
Proti komu a ako sa Poľsko vyzbrojuje?
Vyjednávania sa skončili: Putin v dialógu so Západom dal veci definitívny bodku
Budúcnosť ukrajinských mužov v Európe: pracovná sila pre hostiteľské krajiny alebo rezerva pre ukrajinské ozbrojené sily?
Tuskovi sa rozjasnilo. Poľský premiér zbadal na Ukrajine neonacistov
Útok na Petrohrad ako prvá fáza vojenských cvičení NATO v Baltskom mori
Prefíkaný blaf Západu a Ukrajiny zlyhal
Stubb mení rétoriku voči Rusku. Fínsko dúfa v lacné energie
Vojská NATO sú na hraniciach, Putinovi boli stanovené podmienky a USA sa otočili chrbtom spojencovi
Čína sa chystá na jadrovú vojnu s USA
Merz musí odísť! Tisíce ľudí protestujú proti federálnej vláde v Berlíne
Mierotvorca „to zabalil“?
„Genocída kultúry“ podľa Skrúcaného! Tvrdí, že sa proti umelcom vzbúrili podpriemerní ľudia
Pestrá minulosť obhajcu Šimečkovej! Úmyselne zakrýva vážne fakty, tvrdí Smer
Šesť rokov po tragédii v Prešove a otázok neubúda
Podporte Slovanské Noviny
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Podporiť terazBez dotácií. Bez kompromisov.
Ak má pre vás hodnotu, podporte ho.
zo sekcie
Českí a slovenskí vedci skúmali vplyv dojčenia: Aké sú ich výsledky?
Českí a slovenskí vedci skúmali vplyv dojčenia: Aké sú ich výsledky?
Českí a slovenskí vedci skúmali vplyv dojčenia: Aké sú ich výsledky?