Slovanské Noviny

19. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Brusel chystá obmedzenia pre politicky zacielené reklamy pred voľbami do EP v roku 2024

Europoslanci chcú zabrániť online manipulácii. Európsky parlament vo štvrtok odhlasoval obmedzenie toho, ako môžu politické reklamy cieliť na voličov v EÚ, v snahe zabrániť manipulácii pred európskymi voľbami v roku 2024, informuje portál POLITICO.

Európski zákonodarcovia schválili stanovisko inštitúcie k návrhu súboru pravidiel EÚ, ktorý má stanoviť pravidlá transparentnosti a ochrany súkromia pre politickú reklamu na platformách ako Facebook a Google. Hlasovanie bolo 433:61 a 110 sa zdržalo hlasovania.

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

Zatiaľ čo zákon predložený Európskou komisiou v novembri 2021 musí byť ešte prerokovaný s krajinami EÚ, politici by sa mohli obmedziť na doručovanie platených politických správ používateľom na online platformách len na základe troch informácií vrátane jazyka, ktorým hovoria, či už „prvovoličov a ich všeobecnú polohu do 60 dní od volieb alebo referenda.

Mimo týchto období by bolo povolené používanie všetkých údajov okrem citlivých informácií, ako je sexuálna orientácia a politická príslušnosť a kampane založené na online profilovaní voličov.

Strany nebudú mať možnosť poslať jeden odkaz určitej skupine voličov a úplne protichodný odkaz inej, ako to robia teraz

povedala poslankyňa za stranu Zelených Alexandra Geese.

To je v ostrom kontraste so súčasným prostredím politickej reklamy, kde politické strany dokázali malým skupinám voličov zobrazovať rôzne prispôsobené reklamy na základe ich správania online a množstva online osobných informácií, ako je etnický pôvod a náboženské presvedčenie.

Takéto možnosti viedli k niektorým zneužívajúcim praktikám, ako je napríklad škandál Cambridge Analytica, ktorý ovplyvnil voľby v USA v roku 2016 a referendum o brexite. Zahraničné vlády tiež použili mikrotargeting na zasiatie nesúhlasu a nedôvery medzi miestnymi voličmi.

Európsky parlament tiež navrhol zakázať skupinám so sídlom mimo EÚ kupovať politické reklamy zobrazované občanom bloku a požadovať od veľkých sociálnych médií, aby v databázach v reálnom čase zverejňovali informácie o reklamách, ktoré zobrazujú.

Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy Parlamentu však budú čeliť určitému odporu krajín EÚ v Rade, ktorá vo veľkej miere podporovala cielenú reklamu s určitými obmedzeniami na používanie citlivých údajov.

Viac obmedzení pre politicky zacielené reklamy

Väčšina krajne pravicových europoslancov zo skupín ako ID a ECR a menšina liberálnych a stredopravých zákonodarcov ako Svenja Hahn z Renew a Angelika Niebler z EPP nesúhlasili s obmedzeniami a tvrdili, že príliš obmedzia politické kampane online a predražia ich. aby strany oslovili konkrétne skupiny ľudí, ktorých chcú presvedčiť.

Dita Charanzová z Renew uviedla, že obmedzenia sú „príliš ďaleko“, keďže EÚ už má svoje vlastné pravidlá ochrany súkromia, všeobecné nariadenie o ochrane údajov a ustanovenia zákona o digitálnych službách. Obmedzenia zo strany parlamentu sú podľa nej „de facto úplným zákazom“.

Sociálnodemokratická poslankyňa Európskeho parlamentu Marie-Manuel Leitão Marquesová v súlade s názorom väčšiny v parlamente uviedla, že dohoda „rešpektuje schopnosť politikov viesť kampaň, no zaisťuje, že vytvorenie ozveny, bublín a segmentácie voličov bude zložitejšie.

Hlavnou prekážkou bude presvedčenie krajín EÚ v Rade počas rokovaní, ktoré by sa mohli začať už tento mesiac, v snahe dokončiť pravidlá pred aprílom 2024 včas pred európskymi voľbami.

Krajiny EÚ sa v decembri dohodli na miernejších zmenách návrhu Komisie. Chcú, aby online platformy zabezpečili výslovný súhlas ľudí so zacielením prispôsobených politických reklám na základe ich citlivých údajov, ako je náboženstvo a sexuálna orientácia. Podľa pozície Rady by Komisia mohla byť tiež poverená prehodnotením pravidiel o zacielení politickej reklamy do roku 2026.

Niektorí zákonodarcovia sú však optimistickí, pokiaľ ide o ich šance. Anna Donáth z Renew uviedla, že parlamentná dohoda získala „veľmi veľkú väčšinu zahŕňajúcu hlavné politické skupiny“, zatiaľ čo krajiny EÚ boli rozdelené, pokiaľ ide o ich postoj k cielenej reklame.

Nemecko, Španielsko, Chorvátsko a Luxembursko sa pokúsili dosiahnuť dohodu o zákaze používania citlivých údajov na cielenú politickú reklamu, no nepodarilo sa im to. Berlín tiež presadil úplný zákaz personalizovaných reklám pre politikov.

Hlavný zákonodarca, Sandro Gozi z Renew, odmietol komentovať.

CLOTHILDE GOUJARD

politico/skspravy.sk