Slovanské Noviny

8. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Artur Bekmatov: V obchode máme nakupovať, nie pracovať za prepustených pokladníkov

Socialista a kandidát do parlamentu Artur Bekmatov sa dlhodobo venuje podmienkam pracujúcich ale i téme praktík obchodných reťazcov. Upozornil na fenomén samoobslužných pokladníc. Reťazce nás nútia robiť prácu za prepustených pokladníkov. Podľa neho, zvyšovanie komfortu zákazníka sa zmenilo na zvyšovanie zisku kapitalistu.

Do obchodu nemáme chodiť pracovať!

“V obchode máme nakupovať, nie pracovať za prepustených pokladníkov,” začína svoj príspevok na sociálenej sieti známy ľavičiar.

“V obchodných reťazcoch sa potichu rozširuje jedna zákernosť – nútenie nakupujúcich, aby využili samoobslužné pokladnice. Bez možnosti výberu. Klasické pokladnice máte jednoducho zatvorené. A nedeje sa to v jednom konkrétnom reťazci, alebo v čase pár minút pred záverečnou. Všímam si túto stratégiu už niekoľko mesiacov vo všetkých veľkých reťazcoch. Pokojne aj vyše hodiny pred záverečnou,” popisuje problém známy mladý politický kandidát.

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

V tomto ohľade radí, za každých okolností si vypýtať pokladníka a nástojiť na tom. “Ja sa vždy v takýchto momentoch snažím dosiahnuť, aby sa aspoň jedna pokladňa otvorila a tovar mi bol nablokovaný,” napísal na sociálnej sieti Bekmatov.

Toto nie je technologický pokrok ale primitívne šetrenie nákladov

Upozornil, že zvyšovanie komfortu zákazníka sa zmenilo na zvyšovanie zisku kapitalistu. “To, do čoho nás tlačia reťazce, nie je o technologickom pokroku, ale o primitívnom šetrení nákladov,” napísal. Dodal, že by sme mali mať na výber: klasické pokladnice, alebo samoobslužné. “Lenže teraz začíname byť tlačení do toho, aby sme si tovar nablokovali sami. Alebo povedané inak: aby sme bezplatne spravili prácu za ľudí, ktorých doteraz reťazce za túto prácu platili,” skonštatoval.

“Myslíte, že reťazce sú na tom tak zle, aby museli osekávať personálny stav? Kdeže! Majú nechutne vysoké tržby, dosahujú rekordné zisky a len skúšajú, čo si necháme my zákazníci, ktorí sa im cez vysoké marže na tie zisky skladáme. A čo si nechajú zamestnanci pracujúci za mizerné platy. A tí teda na sebe nechajú orať,” popisuje praktiky korporátov socialista.

Tento prístup podľa neho spôsobuje aj poddimenzovanosť personálu. Hovorí otvorene o tom, že v obchode vo väčšine prípadov však zastihne “oplašeného brigádnika”, ktorý pôsobí zmätene.

Na záver svojho príspevku dodal, že toto nie je trend nielen v reťazcoch: “Potichu k tomu pristupujú aj banky. Zavádzajú sa tzv. bezhotovostné pobočky. Nasledujú ich pobočky s minimom pracovníkov, ku ktorým sa musíte vopred objednať. A niektoré banky zašli tak ďaleko, že pobočky už rušia.”

Zdroj: Facebook/ Artur Bekmatov / ereport.sk