Podľa súkromných prevádzkovateľov nabíjačiek Nemecko chystanou sieťou poškodzuje európske právo tým, že „narušuje hospodársku súťaž“.
Na západ od ČR vzniká nový projekt na podporu elektrickej mobility. Na tom by nebolo nič zvláštne, Nemci patria k najhorlivejším obhajcom tejto formy dopravy. Menej obvyklé už je, že výstavbu až 1100 nabíjacích parkov v hodnote dvoch miliárd eur má zaplatiť federálna vláda. Skrátka ďalšia sieť nabíjačiek, tentoraz ale s elektrickou energiou dodávanou priamo štátom a samozrejme za iné ako tržné ceny. Niet divu, že sa ozvali najväčší súkromní konkurenti, ktorým sa nepáči, že dotácie krivia trh, sami ale majú maslo na hlave.
Má to byť jeden z najväčších projektov svojho druhu. Obria sieť auto-parkov s rýchlonabíjačkami. Vymyslel ju bývalý spolkový minister dopravy Andreas Scheuer a momentálne realizácia pokračuje pod patronátom jeho nástupcu, Volkera Wissinga. V štátnej kase bolo na 1100 areálov pre elektromobily vyčlenených dve miliardy eur. Objavil sa však problém.
Proti „Deutschlandnetz“ (Nemeckej sieti) protestuje hneď niekoľko súkromných spoločností, presnejšie povedané podali oficiálnu sťažnosť na Generálnom riaditeľstve pre hospodársku súťaž, ktoré spadá priamo pod Európsku komisiu.
Medzi sťažovateľov patrí prevádzkovateľ nabíjacích staníc Allego, podľa nemeckého ekonomického denníka Hadelsblatt tretia najväčšia firma na trhu, a pridalo sa tiež združenie Inspire, ktoré zastrešuje ďalšie podobné veľké spoločnosti, ako sú Ionity, Fastned či Ewe Go. Čo im prekáža?
Podľa súkromných prevádzkovateľov nabíjačiek Nemecko chystanou sieťou poškodzuje európske právo tým, že „narušuje hospodársku súťaž“.
Samozrejme štát ako taký nič stavať nebude. Federálna vláda jednoducho zaplatí zúčastneným firmám za výstavbu nabíjacích parkov a navyše na seba preberie aj prevádzkové náklady na najbližších osem rokov. V tendri je pritom podmienka cenového stropu, takže cena jednej kilowatthodiny nesmie prekročiť 44 centov.
Podľa súčasných prevádzkovateľov úrady neprihlásili chystanú „Deutschlandnetz“ u Európskej komisie ako štátnu pomoc. Tá by následne musela vydať rozhodnutie, ktoré ale dnes neexistuje. „Spoločnosti, ktoré v posledných desiatich rokoch vybudovali nabíjacie stanice financované zo súkromných zdrojov, musia a chcú obstáť v konkurencii. Nemôžu to však urobiť, ak štát teraz zasahuje do trhu,“ oznámila médiám predsedníčka združenia Inspire, Katharina Boesche.
Prevádzkovateľom pritom prekáža predovšetkým chystaný cenový strop ceny elektrickej energie. „Je to plánované hospodárstvo namiesto trhového,“ ohradil sa proti týmto zámerom prirovnaním k socialistickej plánovanej ekonomike šéf Allego, Ulf Schulte.
Schulte a ďalší sa obávajú, že nové dotované nabíjacie miesta budú cenovo konkurovať už existujúcim nabíjacím parkom, a ak si zákazník bude môcť vybrať dá prednosť lacnejšiemu pripojeniu. „Možno nie je rozširovanie nabíjacích staníc zo strany federálnej vlády dostatočne rýchle, ale proti tomu nepomôže žiadny tender. Mali by sa odstrániť iné prekážky, ako sú schvaľovacie procesy či pomalé pripojenie do siete,“ dodáva Ulf Schulte.
Také slová vyzerajú na prvý pohľad rozumne, ale len do chvíle, keď zistíte, ako tie „súkromné“ siete prevádzkovateľov nabíjacích staníc vznikali. „Zlodej kričí chyťte zlodeja“ je asi prehnané, ale povedať, že proti štátnej dotácii na „Deutschlandnetz“ sa ohradzujú tí, ktorí roky dotácie poberali, je na mieste.
Nie je tajomstvom, že sa napríklad Ionity podarilo v roku 2019 získať dotácie z Európskych fondov na výstavbu paneurópskej nabíjacej infraštruktúry, že Allegu bola v roku 2018 priklepnutá pôžička od Európskej investičnej banky vo výške 40 miliónov eur a že prevádzkuje nabíjačky financované priamo z fondov EÚ. Čisté prsty má v tomto biznise len málokto.
Nemecká vláda podľa ľudí zoznámených s obsahom rozhovorov s Európskou komisiou používa na obranu chystanej „Deutschlandnetz“ argument o zlyhaní trhu a zo súkromného sektoru lietajú na opačnú stranu poznámky o tom, že to nie je pravda. Ako inak…
Nás by v tejto chvíli viac zaujímalo niečo iné. Ak je Nemecko skutočne také posadnuté ekológiou, elektrickou mobilitou a tamojší politici ju považujú za svoju mantru, stálo by za to vidieť, ako by vyzerali tamojšie cesty a parkoviská, ak by v EÚ existoval skutočne slobodný trh nepokrivený jediným centom dotácie z vreciek daňových poplatníkov.
Zdroj: topspeed.sk
Další rána pro evropské zemědělce: Dohoda o volném obchodu Mercosur bude schválena ihned po eurovolbách
Foreign Affairs: Vystúpenie USA z NATO povedie ku kolapsu aliancie
Daily Mail: Ukrajinské ozbrojené sily prišli o „Patrioty“ kvôli pokusom o zostrelenie ruských leteckých bômb
Forbes: Útok alebo lesť — ukrajinské ozbrojené sily sú zmätené ruskými akciami na severe Ukrajiny
Poľsko zrušilo rokovania s Ukrajinou pre obvinenia z korupcie
Ruské sily na severe Ukrajiny postupujú stále hlbšie
Lavrov: Ak sa chcú USA a ich spojenci biť za Ukrajinu, Rusko je na to pripravené
Švédská centrální banka: Vpřed k hotovosti
Suterénne urážky, strašenie, hysterické škriepky a neprimerané reakcie – to je podľa Chmelára súčasná opozícia: „Politické mažoretky Ostrihoňová a Cigániková sa derú do europarlamentu
Harabin: Slovensko proti sankciám EÚ
Kyjev nedokáže zastaviť nový typ ruských rakiet
Poľsko zrušilo rozhovory s Ukrajinou pre obvinenia z korupcie
Kandidáti do EP: Von der Leyenovej Green Deal ožobračuje Európu
Putin navrhuje Belousova ako náhradu za Šojgua
Európa si chystá novú závislosť od Ruska
OSN odsúdila útoky na civilnú infraštruktúru počas ostreľovania obytnej budovy v Belgorode
„My nezabúdame na zverstvá, ktoré tu napáchali Banderovci“
Exminister obrany Jaroslav Naď spolu so stranou Demokrati na nich odkazuje, že zlu nikdy neustúpia
Pellegrinimu Slováci dôverujú najviac! Posiela im odkaz
Genocidu Palestinců by Netanjahuovi mohl i Hitler závidět, prohlásil Erdogan
zo sekcie
Kľúčovému projektu pre elektrické autá hrozí krach
Kľúčovému projektu pre elektrické autá hrozí krach
Kľúčovému projektu pre elektrické autá hrozí krach