Podľa odborníkov spočíva základný problém v tom, že do roku 2030 nebude všetka elektrina vyrobená z obnoviteľných zdrojov, ale aj z uhlia a plynu. Navyše vzrastie po elektrine dopyt, čo zvýši emisie CO2.

Dnes sa zdá byť všetko jasné. Politici nakreslili automobilkám elektrickú budúcnosť a výrobcom neostávalo pod tlakom astronomických pokút nič iné, ako na túto hru pristať. Niektorí, ako napríklad Volkswagen, už všetko stavili na jednu kartu. A v banku je príliš veľa peňazí, aby mohli zaradiť spiatočku. O to šokujúcejšia je správa, za ktorou stojí združenie IASTEC (Medzinárodná asociácia pre výskum udržateľného hnacieho ústrojenstva a technológií vozidiel), pod ktorou je podpísaných 171 vedcov, inžinierov a matematikov. A tí zhodne tvrdia, že pri výpočte emisií elektroáut do roku 2030, ktorý používa ako hlavný argument Európska komisia, sa neuplatnili elementárne zákony integrácie a diferenciálneho počtu podľa Leibniza.
To, že matematická chyba môže viesť k mylným výsledkom a drahým následkom, sa ukázalo v histórii už viackrát. Napríklad pri konštrukcii Hubblovho teleskopu. Toto „oko do vesmíru“ musela kvôli sférickej aberácii nakoniec opravovať ďalšia misia kozmonautov. Teraz tu máme čosi podobné s tým, že oprava nebude v podstate možná. Podľa profesorov Thomasa Kocha a Thomas Böhlkeho z Technologického inštitútu v Karlsruhe budú v skutočnosti emisie CO2 elektrických áut v roku 2030 dvakrát vyššie, ako Brusel vypočítal. Podľa odborníkov spočíva základný problém v tom, že do roku 2030 nebude všetka elektrina vyrobená z obnoviteľných zdrojov, ale aj z uhlia a plynu. Navyše vzrastie po elektrine dopyt, čo zvýši emisie CO2.
Matematici tvrdia, že Európska komisia tento faktor vôbec alebo nedostatočne zohľadňuje. Ignorovanie Leibnizových zákonov potom zvyšuje chybu v odhade, pretože vstupy boli formulované nesprávne. Nie je to nová myšlienka. Na tento fakt upozornil už pred dvoma rokmi fyzik Christoph Buchal v rozhovore pre agentúru Focus Online: „Na ďalšie elektromobily sa v skutočnosti treba pozerať ako na ďalších, nových spotrebiteľov elektriny na trhu. Výpočty by sa preto nemali robiť úradne. Musia sa použiť priemerné hodnoty,“ povedal Buchal.
Samozrejme, vyhlásenie vedcov asociácie IASTEC má aj svojich kritikov. Tak napríklad profesor Koch bol obvinený z lobizmu, keďže je bývalým vývojárom Daimleru a špičkovým odborníkom na naftové motory. Lenže 171 vedcov sa asi nemýli.
Aby sme si to priblížili. Matematici vypočítali, že elektrický VW ID.3 vyprodukuje za 15 rokov a pri najazdení 220 000 km 30 ton CO2, namiesto 14 ton, ktoré vypočítala Európska komisia. V tomto výpočte sú ale započítané len emisie z výroby spotrebovanej elektrickej energie. Nie sú tam ďalšie emisie, ktoré vznikajú pri výrobe batérií, samotného auta, ktoré sú pri elektromobiloch vyššie ako pri konvenčných autách, ani emisie z distribúcie. Dieselový hybrid by tak bol potom lepšou alternatívou ako batériový elektromobil. Ukazuje sa tak známa vec, ktorú často pripomínajú niektorí vysokopostavení manažéri automobiliek, najmä tých japonských, akými sú Toyota či Honda. Volajú po technologickej pestrosti.
Signatári listu Európskej komisii totiž konštatujú, že elektromobilitu síce považujú za dôležitý pilier prechodu k čistej mobilite, no jedným dychom odporúčajú aj konvenčné hybridné vozidlá, ktoré by bolo najlepšie poháňať syntetickými a biologickými palivami. Ak by sa hybridné technológie zaviedli v kombinácii s ekopalivami, dali by sa znížiť emisie reálne o 25 %. Podobne uvažuje aj Thomas Willner, vedúci výskumnej skupiny pre procesné inžinierstvo na Hamburskej univerzite aplikovaných vied, ktorý namiesto privilegovania elektromobility požaduje prísne zameranie na skutočné emisie a otvorenosť aj k ostatným technológiám, napríklad k využitiu vodíka, biopalív alebo syntetických palív. Zdá sa teda, že „Elektrogate“ je za rohom.
Zdroj: focus.de / auto.pravda.sk
Keď spoločenstvo mlčí, nastupuje manipulátor
Britská policie pilotně zavádí systém umělé inteligence pro sledování „podezřelých“ jízd řidičů
Revolta proti Bruselu: Von der Leyenová utrpela historické poníženie
48 hodín pre Kyjev. Odpočítavanie sa začalo: Toto je začiatok konca?
POZOR! Z obchodov sťahujú kávu, olej, mäso aj múku
Novela Trestného zákona podpísaná! Opozícia kvíli
Ruská odplata za vraždu generála si bude vyžadovať chladnokrvnosť
Ďalší americkí žoldnieri boli zničení ruskou armádou
VIDEO: „Konšpirátor je človek, ktorý rozmyšľa a neriadi sa väčšinovým názorom. Mladí ľudia túžia po pravde,“ tvrdí Jozef Banáš.
VIDEO: Český predseda parlamentu Tomio Okamura odmietol, aby jeho nominant – nový minister obrany Jaromír Zůna išiel na Ukrajinu.
VIDEO: „Na Západe existujú ľudia, ktorí chcú nielen konfikt s Ruskom a vnucovať mu svoje podmienky pre trvalý mier, ale aj jeho rozšírenie na iné štáty.
Chmelár: Tunel Višňové zastavili Dzurindove vlády. Opozícia dnes útočí na tých, čo ho dokončili
Policajný zbor sa vracia do normálu! Stabilizačné príspevky a bonusy prinášajú výsledky
Hrad Krásna Hôrka sa pomaly vracia k životu: Ministerka predstavuje časový plán obnovy
Európa zachraňuje dôveryhodnosť? EÚ nedokázala súhlasiť s požičaním zmrazených ruských aktív Ukrajine
Korupcia a „bolestivé ruské útoky“: Môže to prinútiť Zelenského „prijať mier“
Predseda Najvyššej rady oznámil podmienky pre konanie volieb na Ukrajine
Možno sme len včely v úli, zbierajúce med pre iných.
Runy
Lavrov prisľúbil plnú podporu Venezuele v súvislosti s krokmi USA
zo sekcie
Fatálna chyba výpočtu byrokratov zelenej agendy v Bruseli: Emisie CO2 elektrických áut budú v roku 2030 dvakrát vyššie
Fatálna chyba výpočtu byrokratov zelenej agendy v Bruseli: Emisie CO2 elektrických áut budú v roku 2030 dvakrát vyššie
Fatálna chyba výpočtu byrokratov zelenej agendy v Bruseli: Emisie CO2 elektrických áut budú v roku 2030 dvakrát vyššie