Slovanské Noviny

10. júna 2026

Slovanské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Alkohol zvyšuje riziko intrakraniálneho krvácania v dôsledku poranení hlavy

Americkí vedci vykonali sekundárnu analýzu údajov z prospektívnej štúdie a zistili, že konzumácia alkoholu v starobe je spojená so zvýšeným rizikom intrakraniálneho krvácania v dôsledku poranení hlavy. Výsledky práce boli publikované v Journal of the American College of Emergency Physicians Open. „Alcohol use is associated with intracranial hemorrhage in older emergency department head trauma patients.“

Alexander Zirulnik z Harvard Medical School a kolegovia analyzovali údaje od 3 128 účastníkov (vo veku 65 rokov a starších) v prospektívnej štúdii projektu geriatrických tráum krátkodobých výsledkov (GREAT STOP). Do roka boli všetci prijatí na pohotovosti kliník s tupými poraneniami hlavy v dôsledku pádu. Okrem demografických informácií a anamnézy boli požiadaní, aby nahlásili úroveň konzumácie alkoholu: nikdy, niekedy, týždenne alebo denne. Prítomnosť intrakraniálneho krvácania bola stanovená pomocou počítačových tomogramov.

Tento projekt funguje len vďaka vám.
Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Každý dar pomáha pokryť pravidelné náklady na prevádzku, technické zabezpečenie. Ak má pre vás tento projekt hodnotu, podporte ho

Podporiť teraz
Už od 1 € • jednorazovo

18,2 percenta účastníkov uviedlo pitie alkoholu: 10,3 percenta – niekedy; 1,9 percenta – každý týždeň a 6 percent – ​​každý deň. Výrazne častejšie sa vyskytli intrakraniálne krvácania v dôsledku tupých poranení hlavy: v 20,5; 22 a 25,1 percenta prípadov v porovnaní s 12 percentami bez príjmu alkoholu. Frekvencia užívania významne ovplyvnila pravdepodobnosť takejto komplikácie: pomer šancí upravený o mätúce faktory bol 2,0 (95 % interval spoľahlivosti 1,5–2,8); 2,1 (95 % CI 1,1–4,1) a 2,5 (95 % CI 1,7–3,6) na príležitostné, týždenné a denné použitie.

Preložil: OZ Biosféra www.biosferaklub.info