Slovanské Noviny

15. novembra 2024

K porozumeniu Čelovekom

Zamestnanca americkej korporácie Boeing našli mŕtveho v aute pred hotelom. Na súde svedčil proti tomuto najväčšiemu výrobcovi leteckej techniky na svete

John Barnett v roku 2019 uviedol, že pracovníci firmy pracujúci pod časovým tlakom do lietadiel typu Boeing 787 Dreamliner používaných najmä na diaľkové lety úmyselne montovali diely, ktoré nezodpovedali štandardom.

Barnett dňa 5. marca 2024 svedčil na súde proti svojmu bývalému zamestnávateľovi. Potom odišiel do hotela. O niekoľko dní neskôr bola naplánovaná druhá svedecká výpoveď proti Boeingu. Ale inžinier sa viac neukázal.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Výrobca lietadiel Boeing neuspel vo viac ako tretine skúšok počas rozsiahlych bezpečnostných testov, ktoré na stroji 737 MAX vykonal americký Federálny úrad pre letectvo (FAA).

Bývalého zamestnanca spoločnosti Boeing Johna Barnetta, ktorý v minulosti upozorňoval na porušovanie výrobných štandardov, našli mŕtveho. Jeho smrť je predmetom policajného vyšetrovania. TASR správu prevzala z webovej stránky stanice BBC a denníka The Washington Post.

Úmrtie Barnetta pre BBC v pondelok potvrdil súdny znalec z Charleston County v Južnej Karolíne. Barnett (62) podľa znalca zomrel 9. marca na následky zranenia, ktoré si sám spôsobil.

V čase svojej smrti bol Barnett v meste Charleston v Južnej Karolíne, kde vypovedal na súde v konaní voči Boeingu. Úrady kontaktovali hotel, v ktorom býval po tom, ako sa v sobotu nedostavil na súd. Následne ho našli mŕtveho v jeho vozidle na parkovisku hotela.

Barnett od roku 2010 pracoval ako manažér kvality v závode v meste North Charleston, ktorý vyrába aj typ lietadiel Boeing 787 Dreamliner používaných najmä na diaľkové lety.

V roku 2019 pre BBC uviedol, že pracovníci firmy pracujúci pod časovým tlakom úmyselne do týchto strojov montovali diely, ktoré nezodpovedali štandardom. Takisto podľa svojich vyjadrení odhalil vážne problémy s kyslíkovými maskami používanými v prípade poklesu tlaku na palube lietadla.

Barnett podľa svojich slov na tieto skutočnosti upozornil vedenie firmy, to však primerané kroky nepodniklo. Boeing jeho tvrdenia poprel.

Pri vyšetrovaní výrobného procesu, ktorý sa začal po odtrhnutí steny kabíny počas letu, rival Airbusu zlyhal v 33 z 89 testov, informovali v pondelok noviny New York Times.

Počas komplexnej kontroly Boeing neuspel ani v teste, ktorý sa zaoberal zarážkou dverí prasknutého komponentu. Dodávateľ Spirit AeroSystems, ktorý vyrába trup pre MAX, prešiel iba šiestimi z trinástich auditov. Spirit tiež prepadol v zostavovaní komponentov steny kabíny.

Testy vyvolali obavy so zreteľom na technikov, okrem iného, pretože Boeing zjavne nedokázal „identifikovať zručnosti potrebné na fungovanie svojich procesov,“ píše NYT.

Americký Federálny letecký úrad (FAA) v roku 2017 potvrdil pravdivosť niektorých Barnettových vyjadrení v spojitosti s nevyhovujúcimi súčiastkami, píše BBC. Spoločnosti Boeing úrady nariadili, aby uskutočnila nápravu.

Barnett po odchode dôchodku začal právne konanie voči firme Boeing, ktorú obvinil z očierňovania svojej osoby a poškodenia svojej kariéry. V tejto spojitosti bol aj krátko pred smrťou vypovedať na súde v Charlestone.

BBC pripomenula, že FAA v súčasnosti preveruje výrobné štandardy Boeingu a jeho dodávateľa v reakcii na januárový incident lietadla spoločnosti Alaska Airlines. To muselo 5. januára núdzovo pristáť tesne po štarte, pretože sa na ňom počas letu uvoľnil bočný panel na mieste núdzových dverí.

FAA spoločnosti nariadil odstránenie kvalitatívnych problémov a splnenie bezpečnostných štandardov konštrukcie nových lietadiel.

Minulý týždeň FAA uviedol, že zistil „porušenia kontroly Boeingu nad výrobnými procesmi, manipuláciou s dielmi a ich skladovaním a kontrolou výrobkov“.

Piateho januára sa vo výške okolo piatich kilometrov odlomila časť steny kabíny lietadla Alaska Airlines 737 Max 9 so 177 ľuďmi na palube, ktoré bolo staré len niekoľko týždňov.

Súdny proces s informátormi sa konal v marci tohto roku. 5. marca Barnett svedčil na súde proti svojmu bývalému zamestnávateľovi. Potom odišiel do hotela. O niekoľko dní neskôr bola naplánovaná druhá svedecká výpoveď proti Boeingu. Ale inžinier sa viac neukázal.

Barnettov právnik Brian Knowles potom zavolal na mobil svojho klienta, ale dostal len jeho hlasovú schránku. „Potom sme požiadali hotel, aby ho skontroloval,“ povedal právnik. „Našli ho mŕtveho v jeho nákladnom aute.“

Podľa koronera zomrel 62-ročný muž na „zjavne strelné zranenie, ktoré si spôsobil sám“. Právnik tomuto zisteniu neverí, pretože John sa na tento deň dlho pripravoval.

Barnett pracoval v oblasti kontroly kvality v Boeingu. Tam podľa vlastných vyjadrení pozoroval, ako sa lietadlá 787 Dreamliner vyrábajú narýchlo – na úkor kvality. Okrem iného boli chybné kyslíkové systémy. Inžinier si bol istý: v prípade núdze by fungovali iba tri zo štyroch dýchacích masiek.

Od prvého varovania Barnetta v roku 2019 sa v Boeingu pravidelne objavovali nedostatky v kvalite. Len v pondelok zažil Boeing 787 Dreamliner silné turbulencie v dôsledku technickej chyby. Zranených bolo niekoľko ľudí, ktorých následne museli previezť do nemocnice.

Boeing vydal vyhlásenie po smrti Johna Barnetta. „Sme zarmútení smrťou pána Barnetta a myslíme na jeho rodinu a priateľov.“


Zdroj: bleskovky.sk / topky.sk / YouTube

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.