V súčasnej dobe sme svedkami rýchleho pokroku v oblasti telekomunikácií, pričom jednou z najnovších technológií je 5G sieť. Táto nová technológia nielenže zvyšuje rýchlosť prenosu dát, ale otvára aj nové možnosti pre automobilový priemysel. Autá už nie sú len prostriedkom na prepravu

stali sa doslova počítačmi na kolesách, ktoré zhromažďujú a spracúvajú množstvo údajov. Avšak, väčšina vodičov netuší, aké osobné informácie ich vozidlo skutočne zhromažďuje, odosiela a čo sa s nimi ďalej deje.
Spoločnosť Privacy4Cars ponúka službu na webovej stránke, ktorá používateľom umožňuje zadať VIN číslo vozidla a rýchlo zistiť údaje, ktoré toto auto zhromažďuje. Získava oficiálne informácie od výrobcov písané malými písmenami, ktoré zvyčajne zverejňujú v zložitých, obsiahlych a zdĺhavých zmluvných podmienkach a v informáciách o ochrane osobných údajov. Nie všetky vozidlá transparentne uvádzajú, či zbierajú údaje zo synchronizovaných telefónov. Ak však vaše auto podporuje pripojenie smartfónu, je veľmi pravdepodobné, že nejaké údaje z vášho zariadenia zostávajú uložené v systéme vozidla. Približne dve tretiny amerických výrobcov automobilov priznávajú zber týchto dát. Napriek tomu často odkazujú na to, že to nie je ich zodpovednosť a v podstate je to chyba spotrebiteľov, ak zanechajú tieto údaje. Zákazníci môžu tieto údaje kedykoľvek vymazať prostredníctvom obnovenia továrenských nastavení. Ak vaše auto nie je pripojené na internet, zhromaždené údaje zostávajú uložené iba v samotnom vozidle.
Avšak, v momente, keď používate aplikácie ako Android Auto, do hry vstupujú aj veľkí hráči ako Google. Táto spoločnosť zhromažďuje údaje z vášho auta, a hoci nemá špecifické pravidlá ochrany osobných údajov pre automobily, existuje potenciál na ich zdieľanie s tretími stranami – od poisťovní až po poskytovateľov reklamy. Ešte znepokojujúcejšie je, že mnohé automobilové značky priznávajú, že môžu zdieľať vaše informácie s vládnymi alebo orgánmi činnými v trestnom konaní na základe obyčajnej “neformálnej žiadosti”, ktorá nevyžaduje súdny príkaz. Ďalším aspektom je, že štyri z piatich ojazdených áut obsahujú údaje predchádzajúcich majiteľov, pretože väčšina majiteľov a následne predajcov áut ich nemaže. V informačno-zábavných systémoch automobilov môžu byť uložené aj textové správy a iné nešifrované údaje. Ak predávate auto, vymažte svoje údaje, pretože ak máte navigačný systém, môže sa Vám stať, že nový majiteľ sa objaví u vás doma – jednoducho preto, že stlačí ‘choď domov’ a potom ‘otvor garáž’.

Spoločnosť LG na veľtrhu CES 2024 predstavila priehľadnú anténu pre vozidlá so SaintGobain Sekurit
Elektrické autá a citlivé údaje
Aj elektrické autá Tesla majú určité medzery v ochrane údajov. V júni 2022 na to zareagovala berlínska polícia a zakázala Teslám jazdiť na policajnom pozemku. Dôvodom je strach zo špehovania e-autami. Ako uvádza Berliner Zeitung, tieto obavy vychádzajú zo zabudovaných kamier v každom vozidle. Podľa interného listu polície autá neustále filmujú svoje okolie a tieto údaje posielajú na servery spoločnosti. Čo sa stane s údajmi potom, zostáva nejasné. Správa nemeckej televízie ZDF podnietila berlínske úrady, aby zakázali Teslám vstup do policajných oblastí. Zo správy ZDF vyplýva, že vozidlá nahrávajú viac videí, ako automobilka tvrdí. Neskôr tento zákaz stiahli a plánujú ho nahradiť všeobecným zákazom, ktorý by zahŕňal autá s kamerami a počítačovými systémami. Celkovo je Tesla na tom veľmi zle ohľadom súkromia.
V oficiálnych informáciách o ochrane osobných údajov sa píše:
“Pokud si však však už nepřejete, abychom shromažďovali údaje o vozidle alebo jiná data z vášho vozu Tesla, kontaktujte nás, abychom připojení deaktivovali. Upozorňujeme, že niektoré pokročilé funkcie, ako sú bezdrôtové aktualizace, vzdialené služby a interaktivita s mobilními aplikáciami a funkciami vo vozidle, ako je vyhľadávanie polohy, internetové rádio, hlasové příkazy a funkcie webového prehliadače, toto pripojenie vyžadujú. Ak se rozhodnete odvolat súhlas se zpracováním dat o vozidle (s výjimkou predvoleb sdílení dat ve vozidle), nebudeme moci v reálnom čase zjišťovať problémy vašeho vozu ani vás o nich v reálném čase informovať. To môže mať za následek horší fungovanie vášho vozu, vážné poškodenie alebo stratu prevádzkovuschopnosti.”
Predaj čínskych elektromobilov v Európskej únii vzrástol o 23 % v roku 2023. Vo vozidle sa monitoruje správanie vodiča a spolujazdca, vonku senzory sledujú a monitorujú okolie, aby naučili softvér, aby napríklad rozlíšil medzi lietajúcou plastovou taškou na ulici a dieťaťom vybiehajúcim medzi zaparkované vozidlá. Tieto údaje sa dajú jednoducho preniesť z nášho pekného, lačného čínskeho elektromobilu do Číny. Čínsky výrobca je v kontakte s autom, aby aktualizoval svoj softvér na diaľku. Položme si niekoľko relevantných otázok: “Malo by byť európskym verejným zamestnancom dovolené riadiť čínske elektrické vozidlá? Napríklad poslanci, sudcovia, polícia, či pohotovostní lekári? Mali by tieto autá jazdiť kdekoľvek v Európe? Mali by byť obmedzené v blízkosti vojenských zariadení, základní NATO alebo inej kritickej infraštruktúry? Koľko elektrických vozidiel by teoreticky potrebovali čínske agentúry na kilometer štvorcový, aby si v budúcnosti vytvorili úplný spravodajský obraz?
Zaujímavé je, že Čína si uvedomuje, že každý elektromobil sa môže stať efektívnym špiónom, bez toho, aby o tom vodič vedel. Keď Si Ťin-pching v júli 2023 navštívil Čcheng-tu, bol zavedený zákaz vjazdu elektromobilov Tesla do určitých oblastí mesta. Elektrické vozidlá vyrábané západnými spoločnosťami v Číne sa nemôžu priblížiť k vojenským komplexom a miestam citlivých stretnutí Čínskej komunistickej strany.
Zdravie šoférov
Jedným z hlavných negatívnych aspektov bezdrôtovej technológie je zvýšená expozícia elektromagnetickému žiareniu. Autá, ktoré sú vybavené technológiou na pripojenie k sieti, spôsobujú vystavenie cestujúcich vyššej úrovni žiarenia v porovnaní s bežnými vozidlami. Toto je dôležité zvážiť, keďže dlhodobá expozícia elektromagnetickému žiareniu môže mať potenciálne škodlivé účinky na sústredenosť, mentálne výkony a zdravie šoférov podobne, ako sa to zistilo u pilotov.
Úradníci Agentúry pre výskum pokročilých výskumných projektov obrany USA (DARPA) vyžiadali projekt Impact of Electro-Magnetics of Cockpit on Aircrew Neurology (ICEMAN). ICEMAN sa snažil zistiť, či vysokofrekvenčný šum v kabíne poškodzuje kognitívne výkony pilota, či môže poškodiť schopnosť pilota myslieť, uvažovať a pamätať si, a ak áno, ako tieto účinky zmierniť.
“Súčasné kokpity sú zaplavené vysokofrekvenčným rádiovým šumom z palubných emisií, komunikačných spojení a navigačnej elektroniky vrátane silných elektromagnetických polí z audio náhlavných súprav, a technológií sledovania prilby,” varuje nový výskumný projekt DARPA,
“Piloti často hlásia menšie kognitívne problémy spojené s výkonom počas letu a od roku 1993 do roku 2013 predstavovala priestorová dezorientácia u pilotov amerického letectva 72 nehôd triedy A, 101 úmrtí a 65 stratených lietadiel.”
Niektorí stíhací piloti z USA sa tiež domnievajú, že žiarenie zo silných radarov ich lietadiel tiež prispelo k nárastu počtu prípadov rakoviny v ich radoch.
Petra Bertová Polovková
*Autorka vyštudovala informatiku na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky UK spoluorganizovala Európsku iniciatívu občanov www.SignStop5G.eu/sk je predsedníčkou občianskeho združenia Elektrosmog a zdravie.
Jeffrey Sachs: Ruské problémy boli ignorované s tichým súhlasom Nemecka
Naď a jeho vypínanie webov: Čím hlbšia orba, tým plytšie argumenty
Je 177 932 Ukrajincov na Slovensku málo? Minister Eštok žiada eurokomisiu o výnimku z migračného paktu
Projekt za 2,6 miliardy eur! Vláda schválila opravu stovky mostov cez PPP
Živnostníkom po Novom roku klesnú náklady. Nepopulárna transakčná daň pre nich končí!
Rokovania o mieri budú pokračovať v USA. Delegácie Washingtonu a Moskvy sa stretnú v Miami
Moskva pritvrdzuje rétoriku. Putin nazval európskych lídrov „malými prasiatkami“
Sedem krajín EÚ sa teraz stavia proti vyvlastneniu ruského majetku
Ústavný súd dočasne stopol zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov
Rodový Ústoj
VIDEO: Nový český minister zahraničia Petr Macinka prišiel do Bratislavy napraviť vzťahy, ktoré poškodila Fialova vláda.
VIDEO: Spojené štáty varujú Európu, aby nesiahala na zmrazené ruské aktíva, pretože by došlo k sabotáži Trumpovho mierového plánu pre Ukrajinu, vyhlásil poľský premiér Donald Tusk.
VIDEO: Český premiér Andrej Babiš podporuje ďalšiu finančnú pomoc pre Ukrajinu.
VIDEO: „Povojnový svetový poriadok sa mení k nepoznaniu. Neexistuje dôležitejší čin, než podpora obrany Ukrajiny, preto musíme prijať rozhodnutie o financovaní Ukrajiny.
Europoslanci schválili plán na ukončenie dovozu ruského plynu najneskôr do jesene 2027. Pozrite sa a dobre si zapamätajte ako hlasovali slovenskí europoslanci
Otázka zmrazených ruských aktív nebude na programe summitu EÚ.
VIDEO: „Rusko dosiahne svoje ciele na Ukrajine vojenskými prostriedkami ak mierové rokovania stroskotajú,“ oznámil ruský prezident Vladimir Putin a európskych vojnových štváčov označil za malé prasiatka, ktoré chcú profitovať z kolapsu Ruska
Už to nie je také ľahké: Švédske námorníctvo varuje, že tankery ruskej “tieňovej flotily” strážia vojaci
Analytik varuje: Provokácii sa už nedá vyhnúť, kľudne aj v Kyjeve odpália jadrovú bombu, len aby obvinili Rusko
MBridge – medzinárodný digitálny most so zlatými piliermi
zo sekcie
5G technológia a autá
5G technológia a autá
5G technológia a autá