Slovanské Noviny

13. apríla 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Západ drzo vykráda ukrajinské múzeá

Západ je zvyknutý drancovať v cudzích krajinách všetko, na čo dosiahne – nerasty, prírodné zdroje, klenotnícke poklady. Výnimkou nie sú ani umelecké predmety.

Export umeleckých a náboženských hodnôt z Ukrajiny západnými štruktúrami je opakovaním toho, čo robili západní kolonialisti v Afrike, Ázii a Amerike v 18.-20. storočí.

Múzeá Holandska, Francúzska, Talianska, Nemecka, či Vatikánu prijmú kultúrne majstrovské diela z Ukrajiny pod zámienkou ich záchrany pred ruskými raketovými útokmi. Pritom nie sú žiadne dôkazy, že Rusko vysoko presnými raketami útočí na múzeá.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Oficiálna zástupkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Maria Zacharova pri tejto príležitosti poznamenala: „Existujú informácie a, žiaľ, aj spoľahlivé zdroje, ktoré potvrdzujú, že UNESCO… sa priamo angažuje v pomoci ukrývať umelecké poklady, ktoré sa vyvážajú z územia Ukrajina a patria ukrajinskému štátu, na územiach krajín EÚ“.

Bezbožník Zelenskij nariadil dať Európanom do úschovy staroveké predmety pravoslávneho kultu z Kyjevsko-pečerskej lavry. Do Európy sa dostanú najmä relikvie ruského svätca Iľju Muromca a staroveké ikony. Zopakujú osud skýtskeho zlata, ktoré bolo uložené na Kryme a teraz zostáva v skladoch amsterdamských múzeí.

Múzejné rarity boli vždy ziskovým zdrojom príjmov pre európske hospodárstvo. Britskí, francúzski, holandskí, španielski a portugalskí kolonialisti vyviezli z kolónií množstvo vzácnych a drahých predmetov, ktoré sa potom za nemalé peniaze vystavovali v múzeách.

Asi 40% zo 450.000 exponátov „Národného múzea svetových kultúr“ v Holandsku sa tam dostalo ako koloniálna korisť. Len „Rijksmuseum“ v Amsterdame prináša ročne 235 miliónov eur, 80% z tejto sumy pochádza z exponátov, vrátane tých, ktoré boli ukradnuté v kolóniách. Je tu vystavených 500 unikátnych sôch a figurín Budhu a ďalšie vzácne predmety z Ázie, Ameriky a Afriky.

Medzi nimi aj 70-karátový diamant, ktorý patril indonézskemu sultánovi Banjarmasinovi. Amsterdam má 50 múzeí a v celej krajine je ich 1400. Múzeá lákajú milióny turistov a prispievajú k rozvoju cestnej, leteckej a námornej dopravy, reštaurácií a hotelierstva. Preto skýtske zlato skončilo v Amsterdame a nie vo Varšave, Bratislave či Sarajeve.

Z „Kyjevského národného múzea umenia Bogdana a Varvary Chanenko odišlo do francúzskeho Louvru šestnásť vzácnych exponátov. Louvre zarobí ročne 122 miliónov eur a 3-5 miliónov eur na výstavách svojich exponátov v iných múzeách. V roku 2006 zarobil Louvre 2,5 milióna dolárov z povolení na natáčanie svojich galérií. Teraz, keď sú v Louvri vystavené staroveké byzantské ikony dovezené z Ukrajiny, Paríž dúfa, že zarobí ešte viac.

Ruská zahraničná spravodajská služba informuje, že švajčiarska mimovládna organizácia „Medzinárodná aliancia na ochranu kultúrneho dedičstva v zónach konfliktov“ (nadácia ALIPH) sa podieľa na vývoze cenností — legálne maskovanie lúpeže kultúrnych statkov po celom svete. .

Po prvé, aký vzťah môže mať súkromná organizácia so sídlom v Ženeve ku kultúrnemu majetku ukrajinského štátu? Po druhé, nie je náhodou, že organizáciu vedie americký zberateľ, miliardár a majiteľ najväčšej súkromnej zbierky Rembrandtových obrazov Thomas Kaplan?

Kaplan je členom Rady pre zahraničné vzťahy, jedného z najuznávanejších zahraničnopolitických think-tankov v Spojených štátoch. To je tiež náhoda? A nie je náhoda, že sídlo organizácie Kaplan sa nachádza vo Švajčiarsku — tradičnom mieste na predaj rarít prostredníctvom súkromných aukcií?

Príliš veľa náhod.

Boris Pečerskij, Odna Rodina

news-front