Slovanské Noviny

6. novembra 2024

K porozumeniu Čelovekom

7. októbra 1906 – LEV NIKOLAEVICH TOLSTOJ ODMIETOL zvážiť svoju kandidatúru na Nobelovu cenu. Spisovateľ to vysvetlil svojím postojom k peniazom, no verejnosť brala odmietnutie ako ďalšiu jeho svojvoľnosť. 

Jednou z najfarebnejších scén Anny Kareninovej je opis sena, počas ktorého Konstantin Levin (ktorého Lev Nikolajevič, ako viete, napísal v mnohých ohľadoch od seba), pracuje na poli spolu s roľníkmi. Ale Tolstoj oslavoval fyzickú prácu nielen prostredníctvom svojich hrdinov, ale aj vlastným príkladom. Práca na poli bok po boku s roľníkmi pre neho nebola extravagantnou aristokratickou záľubou, úprimne miloval a vážil si ťažkú fyzickú prácu.

Okrem toho Tolstoj s radosťou, a čo je dôležité, so zručnosťou šil čižmy, ktoré potom daroval príbuzným, kosil trávu a oral pôdu, čím prekvapil miestnych roľníkov, ktorí ho sledovali.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Stojí za to povedať, že Tolstoj mal v mladosti a dokonca aj v dospelosti veľmi ďaleko od obrazu múdreho a pokojného starého muža, ktorý je nám dnes známy, volajúceho po pokore a bezkonfliktnosti. V mladosti bol gróf vo svojich úsudkoch kategorický, priamy a niekedy až hrubý. Príkladom toho je jeho konflikt s Turgenevom.

Hovorí sa, že jedným z dôvodov nezhody bol „milostný vzťah“, ktorý sa začal medzi Turgenevom a grófkou Mariou Nikolaevnou, Tolstého milovanou sestrou. Ale posledná hádka medzi nimi nastala, keď obaja spisovatelia navštívili dom Afanasy Fet. Súdiac podľa spomienok posledného, dôvodom hádky bol Turgenevov príbeh o opatrovateľke jeho dcéry, ktorá ju na vzdelávacie účely prinútila opraviť roztrhané šaty žobrákov.

Tento spôsob sa Tolstému zdal príliš okázalý, čo povedal svojmu partnerovi priamo a horlivo. Slovná hádka takmer viedla k bitke – Turgenev sľúbil Tolstému „udierať do tváre“ a on ho na oplátku vyzval na súboj. Našťastie sa nezastrelili – Turgenev sa ospravedlnil, Tolstoj to prijal, no v ich vzťahu nastali dlhé nezhody. Len o sedemnásť rokov neskôr prišiel Turgenev do Jasnej Poljany, aby videl osvieteného a už nie tak temperamentného Tolstého.

V roku 1882 sa v Moskve uskutočnilo sčítanie obyvateľstva. Zaujímavosťou je, že Lev Nikolajevič Tolstoj sa jej zúčastnil dobrovoľne. Gróf chcel poznať chudobu v Moskve, vidieť, ako sa tu žije, aby nejakým spôsobom pomohol chudobným mešťanom peniazmi a skutkami. Pre svoje účely si vybral jednu z najťažších a znevýhodnených častí hlavného mesta – v blízkosti Smolenského trhu pozdĺž ulice Protochny, kde sa nachádzali nocľahárne a úkryty chudoby.

Okrem sociálnej analýzy sledoval Tolstoj aj charitatívne ciele, chcel získať peniaze, pomáhať chudobným s prácou, zariadiť ich deti do škôl a starých ľudí do útulkov. Tolstoj osobne obchádzal ubytovne a vypĺňal sčítacie lístky a okrem toho upozorňoval na problémy chudobných v tlači a mestskej dume. Výsledkom boli jeho články „Čo by sme teda mali robiť? a „O sčítaní ľudu v Moskve“ s výzvami na pomoc a podporu chudobným.

V priebehu rokov bol Tolstoj čoraz viac zajatý duchovnými hľadaniami a každodennému životu venoval čoraz menej pozornosti, takmer vo všetkom sa usiloval o asketizmus a „zjednodušenie“. Gróf sa venuje ťažkej sedliackej práci, spí na holej podlahe a až do mrazu chodí bosí, čím zdôrazňuje svoju blízkosť k ľudu. Len tak – na bosej nohe, v prepásanej sedliackej košeli, jednoduchých nohaviciach – ho zachytil na svojom obrázku Iľja Repin.

Lev Nikolajevič si až do posledných dní zachoval fyzickú silu a silu mysle. Dôvodom je grófova vášnivá láska k športu a všetkým druhom fyzických cvičení, ktoré boli podľa jeho názoru povinné, najmä pre tých, ktorí sa zaoberajú duševnou prácou.

Chôdza bola Tolstého obľúbenou disciplínou, je známe, že už vo veku úctyhodných šesťdesiatich rokov prešiel tromi nohami z Moskvy do Jasnej Poljany. Okrem toho rád korčuľoval, ovládal cyklistiku, jazdu na koni, plávanie a každé ráno začínal s gymnastikou.

Tolstoj horlivo miloval pedagogiku a na svojom panstve v Jasnaja Poljana dokonca zriadil školu pre roľnícke deti. Zaujímavosťou je, že sa tam praktizoval do značnej miery experimentálny prístup k učeniu – Tolstoj nekládol do popredia disciplínu, ale naopak podporoval teóriu slobodného vzdelávania – deti na jeho hodinách sedeli, ako chceli, ale hodiny boli veľmi plodné. Tolstoj nielen osobne pracoval so študentmi, ale vydával aj knihy pre deti.

Konflikt medzi ním a pravoslávnou cirkvou sa stal jednou z najzvláštnejších a najsmutnejších stránok spisovateľovej biografie. Posledné dve desaťročia Tolstého života boli poznačené jeho posledným sklamaním z cirkevnej viery a odmietnutím pravoslávnych dogiem. Spisovateľ spochybňoval autoritu oficiálnej cirkvi a kriticky hovoril o duchovenstve, pričom trval na širšom chápaní náboženstva. Jeho rozchod s cirkvou bol teda samozrejmosťou – v reakcii na Tolstého verejnú kritiku a sériu publikácií venovaných téme náboženstva ho synoda v roku 1901 z cirkvi exkomunikovala.

Už v pokročilom veku 82 rokov sa spisovateľ rozhodol ísť túlať, opustiť svoj majetok, opustiť manželku a deti. V liste na rozlúčku svojej grófke Sophii Tolstoj píše: „Už nemôžem žiť v tých podmienkach luxusu, v ktorých som žil, a robím to, čo zvyčajne robia starí ľudia v mojom veku: opúšťajú svetský život, aby žili v samote, a utíši posledné dni vlastný život“.

Gróf v sprievode svojho osobného lekára Dušana Makovitského opúšťa Jasnaja Poljana a vydáva sa na potulky bez konkrétneho cieľa. Po zastavení v Optika Deserts a Kozelsk sa rozhodne ísť na juh k svojej neteri, odkiaľ sa plánuje presunúť ďalej na Kaukaz. No posledná cesta bola prerušená hneď, ako začala: Tolstoj na ceste prechladol a dostal zápal pľúc – 7. novembra zomrel Lev Nikolajevič v dome prednostu železničnej stanice Astapovo.

A.Dutov

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.