„Je to nielen bianco šek, ale dôjde k nedovoleným zásahom do zvrchovanosti suverénnych členských štátov a k neprimeraným zásahom do ľudských práv a základných slobôd. Centrálno-byrokratické riadenie členských štátov zo strany WHO bude podliehať svojvôli šéfa Svetovej zdravotníckej organizácie“. Na rokovaní so Svetovou zdravotníckou organizáciou WHO prijalo nové zdravotnícke postupy 190 krajín. Slovenská republika sa od nich na zasadnutí WHA disociovala.
Splnomocnenec vlády SR pre preverenie procesu riadenia a manažovania pandémie Covid-19 a poslanec Národnej rady SR Peter Kotlár (SNS) ich v mene našej vlasti navrhuje odmietnuť.
Všeobecné dôvody odmietnutia Medzinárodných zdravotníckych prepisov
• Z hľadiska obsahu sú novelizované Medzinárodné zdravotnícke predpisy, osobitne vo vzájomnom obsahovom kontexte s návrhom Pandemickej dohody, pre Slovenskú republiku aj po ich úprave neprijateľné. Je tomu tak najmä z dôvodov nedovolených zásahov do zvrchovanosti suverénnych členských štátov a rovnako aj z dôvodu neprimeraných zásahov do ľudských práv a základných slobôd a ich nedostatočnej ochrany.
• Viaceré záväzky sú obsahovo neurčité a predstavujú bianco šek, pretože ich obsah bude známy až v budúcnosti. Neurčité a vágne formulácie viacerých ustanovení poskytujú značný priestor pre subjektívne posudzovanie a svojvôľu generálneho riaditeľa pri rozhodovaní s celosvetovými dôsledkami.
• Aj keď schválený dokument je zdanlivo miernejší oproti predchádzajúcim verziám, schválená novelizácia Medzinárodných zdravotníckych predpisov zavádza centrálno-byrokratické riadenie členských štátov zo strany WHO, a to výlučne jednou osobou – generálnym riaditeľom WHO, ktorý bude určovať núdzový stav vrátane pandemického núdzového stavu a to aj napriek nesúhlasu dotknutého členského štátu, čo je absolútne neprípustné. V tomto ohľade je zároveň osobitne významné, že v schválenom dokumente vôbec nie je vymedzený kľúčový pojem „pandémia“ a ďalší kľúčový pojem „pandemická mimoriadna udalosť“ je vymedzený nedostatočne, vágne a neurčito za súčasnej absencie stanovenia merateľných parametrov, podľa ktorých by bolo možné stav pandemickej mimoriadnej udalosti zistiť a vyhodnotiť.
• Neprijateľné je aj ponechanie zásadných rozhodnutí spojených s pandemickými opatreniam, vrátane vyhlásenia a ukončenia pandémie, na jednu osobu – generálneho riaditeľa. Ak takéto opatrenia so závažnými zásahmi do života spoločností a ľudí majú byť záväzné prakticky pre všetky členské štáty, je nevyhnutné, aby o nich rozhodoval kolektívny orgán, a nie jedna osoba.
• Aj naďalej je – v kontexte na navrhovanú povinnosť zmluvných štátov zosúladiť vnútroštátne zákony s IHR (viď návrh Pandemickej dohody) – čitateľný neprijateľný zásah do suverenity členských štátov (vydávaním takzvaných „odporúčaní“, ktoré však majú byť povinné) a tiež neprijateľný zásah do ľudských práv a základných slobôd (podmieňovanie cestovania očkovaním alebo preukázaním dokladu o očkovaní).
So zreteľom na uvedené navrhujeme, aby Slovenská republika, po tom ako už vyslovila svoju disociáciu, v súlade s článkom 61 Medzinárodné zdravotnícke predpisy v stanovenej lehote
o d m i e t l a.
V pripomienkach Slovenskej republiky k jednotlivým článkom sa napríklad píše:
• Vymedzenie pojmu „pandemická mimoriadna udalosť“ je nedostatočné, neurčité a môže spôsobovať značné interpretačné problémy v aplikačnej praxi. V záujme predídenia interpretačným problémom je nevyhnutné, aby definícia pandemickej mimoriadnej situácie bola doplnená o merateľné parametre, resp. aj o ďalšie kritériá (napr. určiť percento nakazených pacientov a pod.).
• Za nedostatok považujeme absenciu vymedzenia pojmu „pandémia“, ktorý považujeme za kľúčový pojem. Pritom definičné znaky tohto pojmu je potrebné určiť okrem iného aj merateľnými ukazovateľmi.
• Rovnako je nedostatočné vymedzenie pojmu „ohrozenie verejného zdravia medzinárodného významu“.
Viac v stanovisku vládneho splnomocnenca TU.
Nové zdravotnícke predpisy WHO v anglickom dokumente TU.
Zdroj: InfoVojna
Konečne niečo pozitívne!!! Bohu chvála!!!