Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán? Transparency International Slovensko (TIS) pozbieralo dáta.
Na vrchole rebríčka sa nachádza finančný žralok, nasledovaný sociálnou sieťou a súkromnou televíziou. Reklama v časopisoch má svoje najlepšie časy už dávno za sebou.
Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán?
Transparency International Slovensko informuje, že na parlamentných voľbách zrejme naviac zarobila reklamná spoločnosť Bigmedia. Tá je z portfólia finančnej skupiny J&T. Dominantný hráč na slovenskom reklamnom trhu mohol dodať politickým stranám bilboardy v objeme až tri milióny eur, informuje mimovládka.
Spoločnosť META – Facebook, predal cez sociálnu sieť reklamu za viac ako dva milióny. Za nimi mohla skončiť česká investičnú skupina PPF vlastniaca TV Markíza. To sú domnienky TIS.
Monitoring robila spoločnosť Kantar
„Kantar zmonitoroval v mesiacoch marec až september viac ako 27-tisíc bilboardov s politickou reklamou, z ktorých až tretinu predala práve Bigmedia. Jej celkové tržby odhadol na 3,06 milióna eur. Najväčší hráč na poli outdoorovej reklamy bol ešte v úvode kampane ochotný prezradiť, ktorým politickým stranám predáva reklamné plochy. Potom však svoj postoj prehodnotil a reportoval už len sumárne dáta. Takáto netransparentnosť výrazne sťažila možnosti verejnej kontroly politických strán,“ uvádza TIS.
Transparency Slovensko sa sťažuje, že kvôli netransparentnosti spoločnosti Bigmedia nemôže dôsledne skontrolovať kampaň strany Hlas. Tá iba „v záverečnej správe vykázala na vonkajšiu reklamu iba 144-tisíc eur,“ informuje TIS.
TIS nie je spokojná s transparentnosťou
Mimovládna organizácia, ktorá monitoruje transparentnosť, by bola rada za sprísnenie kontroly. „Keďže dobrovoľná transparentnosť nefunguje, bolo by z nášho pohľadu potrebné prinútiť najväčších dodávateľov politickej reklamy k jej povinnému reportovaniu. V prípade veľkých internetových platforiem sa o to na európskej úrovni snaží Európska komisia. Nové pravidlá majú platiť už pred budúcoročnými eurovoľbami,“ píše v správe TIS.
Ani s transparentnosťou Facebooku nie je TIS spokojná. „Americký vlastník siete Facebook, spoločnosť Meta zverejňuje údaje o politickej reklame v obmedzenej podobe. Nie je tak možné získať prehľad o celej kampani.
A čo Google a Youtube? Transparency International vypočítala, že strany mohli minúť za celú kampaň na reklamu cez platformy Google a Youtube až 1,06 milióna eur.
„Kantar zmonitoroval mimo prostredia internetu predvolebnú reklamu za celkovo 13 miliónov eur, z ktorých až 8 miliónov strany investovali do bilbordovej kampane. Ukázalo sa, že popri dominanntých bilbordoch a silnom internete internete hrala v parlamentných voľbách dôležitú úlohu televízna reklama. Na tú mohli podľa hrubého odhadu Kantaru (cenníkové ceny) strany minúť až tri milióny eur, pričom viac ako polku inkasovala TV Markíza. Necelý milión mohla utŕžiť TV JOJ, menej ako 200-tisíc RTVS a spravodajská TA3,“ informuje TIS.
Zvyšné platformy na tom boli o poznanie horšie. TIS v správe uvádza, že do reklamy v časopisoch investovali podľa odhadu Kantaru politické strany necelého pol milióna eur. „V novinách skončila osmina milióna, v rozhlasovom éteri Kantar narátal reklamu za menej ako sto tisíc eur,“ uzatvára TIS informácie.
ereport.sk
Velký zvrat: Rumunský odvolací soud zrušil anulování vítězství Calina Georgesca
Trump sa z Ríma ponáhľal
“Jed do kubánskeho cukru, otrávenie kráv vo východnom Nemecku, mydlo do detského mlieka” … odtajnené archívy CIA
Čína: Vek temných tovární
Rusi vyhnali Ukrajincov z Kurskej oblasti „svinským krokom“
O vraždu ruského generála sa zaujíma aj Trump. Stopa vedie do Kyjeva
VIDEO: Tisková mluvčí Bílého domu potvrdila, že Donaldu Trumpovi dochází s Kyjevem i s válkou trpělivost a Zelenskyj se prý vydal špatným směrem
Rozpad Sorosova impéria: Miliardářův syn a nový šéf Nadace otevřené společnosti – Alex Soros čelí tvrdé palbě kritiky, je prý nekompetentní a dětinský
Nepozvaný pútnik sa chystá do Ríma. Naháňať Trumpa
VIDEO: Obeť zločineckej pedofilnej siete globálnej elity Jeffreyho Epsteina a sexuálnych chúťok britského princa Andrewa údajne spáchala samovraždu.
“Boja sa Putinových rakiet”: Ukrajinci komentujú neochotu Britov vyslať pozemné sily na Ukrajinu
VIDEO: Pred ministerstvom kultúry blokovali svojou idiotskou umeleckou performanciou vstup do budovy progresívno-liberálni politickí aktivisti platformy „Otvorená kultúra!
„Drahý Donald, nerobte si príliš veľké nádeje. Maďarsko z EÚ neodíde, lebo ju pretvorím,“ odkázal šéf maďarskej vlády Orbán poľskému premiérovi Tuskovi
VIDEO: Prezident Pellegrini opäť obhajoval totalitné anticovidové opatrenia a vyhlásil, že nepodpíše zákon o tzv. covidovej amnestii ľuďom, ktorí platili pokuty za „nulitné“ Mikasove vyhlášky.
Príslušníci FBI zadržali americkú sudkyňu, ktorá marila zatýkací proces a pomáhala migrantovi vyhnúť sa zatknutiu
Zelenskyj je na pokraji politickej samovraždy. Británia medzitým kvôli veľkému riziku mení názor na vyslanie vojakov na Ukrajinu. Trumpova ochota uznať Krym za súčasť Ruska by mohla rozhádať NATO
EU tlačí konec ruského plynu. Brusel chce ukončovat i platné kontrakty
Spoločnosť Pfizer varuje mužov po očkovaní, aby nemali sex so ženami v plodnom veku
Duch židovského Kagalu: História vzniku Ameriky
Rusko má právo použít jaderné zbraně v případě agrese ze Západu, připomněl Sergej Šojgu
zo sekcie
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza