Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán? Transparency International Slovensko (TIS) pozbieralo dáta.

Na vrchole rebríčka sa nachádza finančný žralok, nasledovaný sociálnou sieťou a súkromnou televíziou. Reklama v časopisoch má svoje najlepšie časy už dávno za sebou.
Kto najviac zarobil na kampaniach politických strán?
Transparency International Slovensko informuje, že na parlamentných voľbách zrejme naviac zarobila reklamná spoločnosť Bigmedia. Tá je z portfólia finančnej skupiny J&T. Dominantný hráč na slovenskom reklamnom trhu mohol dodať politickým stranám bilboardy v objeme až tri milióny eur, informuje mimovládka.

Spoločnosť META – Facebook, predal cez sociálnu sieť reklamu za viac ako dva milióny. Za nimi mohla skončiť česká investičnú skupina PPF vlastniaca TV Markíza. To sú domnienky TIS.
Monitoring robila spoločnosť Kantar
„Kantar zmonitoroval v mesiacoch marec až september viac ako 27-tisíc bilboardov s politickou reklamou, z ktorých až tretinu predala práve Bigmedia. Jej celkové tržby odhadol na 3,06 milióna eur. Najväčší hráč na poli outdoorovej reklamy bol ešte v úvode kampane ochotný prezradiť, ktorým politickým stranám predáva reklamné plochy. Potom však svoj postoj prehodnotil a reportoval už len sumárne dáta. Takáto netransparentnosť výrazne sťažila možnosti verejnej kontroly politických strán,“ uvádza TIS.
Transparency Slovensko sa sťažuje, že kvôli netransparentnosti spoločnosti Bigmedia nemôže dôsledne skontrolovať kampaň strany Hlas. Tá iba „v záverečnej správe vykázala na vonkajšiu reklamu iba 144-tisíc eur,“ informuje TIS.
TIS nie je spokojná s transparentnosťou
Mimovládna organizácia, ktorá monitoruje transparentnosť, by bola rada za sprísnenie kontroly. „Keďže dobrovoľná transparentnosť nefunguje, bolo by z nášho pohľadu potrebné prinútiť najväčších dodávateľov politickej reklamy k jej povinnému reportovaniu. V prípade veľkých internetových platforiem sa o to na európskej úrovni snaží Európska komisia. Nové pravidlá majú platiť už pred budúcoročnými eurovoľbami,“ píše v správe TIS.
Ani s transparentnosťou Facebooku nie je TIS spokojná. „Americký vlastník siete Facebook, spoločnosť Meta zverejňuje údaje o politickej reklame v obmedzenej podobe. Nie je tak možné získať prehľad o celej kampani.
A čo Google a Youtube? Transparency International vypočítala, že strany mohli minúť za celú kampaň na reklamu cez platformy Google a Youtube až 1,06 milióna eur.
„Kantar zmonitoroval mimo prostredia internetu predvolebnú reklamu za celkovo 13 miliónov eur, z ktorých až 8 miliónov strany investovali do bilbordovej kampane. Ukázalo sa, že popri dominanntých bilbordoch a silnom internete internete hrala v parlamentných voľbách dôležitú úlohu televízna reklama. Na tú mohli podľa hrubého odhadu Kantaru (cenníkové ceny) strany minúť až tri milióny eur, pričom viac ako polku inkasovala TV Markíza. Necelý milión mohla utŕžiť TV JOJ, menej ako 200-tisíc RTVS a spravodajská TA3,“ informuje TIS.
Zvyšné platformy na tom boli o poznanie horšie. TIS v správe uvádza, že do reklamy v časopisoch investovali podľa odhadu Kantaru politické strany necelého pol milióna eur. „V novinách skončila osmina milióna, v rozhlasovom éteri Kantar narátal reklamu za menej ako sto tisíc eur,“ uzatvára TIS informácie.
ereport.sk
Expert na drahé kovy varuje: „Toto je finále Velkého finančního resetu“
„EÚ by si uškodila, ak by sa bez USA rozhodla ísť vlastnou cestou v oblasti bezpečnosti,“ upozornil šéf NATO Mark Rutte
Polsko čelí „neutralizaci“ taktickými jadernými zbraněmi. NATO potvrzuje přípravu invaze do Kaliningradské oblasti
BIG PHARMA ovládla regulaci vakcín v USA před více než stoletím
Úver Ukrajine vo výške 90 miliárd eur – časovaná bomba pod Európou
Anektovalo Estónsko časť Ruska?
Vánoční pozdrav od Pavla Durova: Šéf Telegramu varuje před Macronem a digitálním EU gulagem
Vo voľbách v koncentračnom tábore vždy vyhráva komandant
Keď šarm nahrádza empatiu a vzťah sa mení na javisko
Globálny poriadok vedený USA sa skončil. A nevráti sa
Nedostatok vitamínu C spojený s metabolickým syndrómom
Novinári našli Mindiča! Podozrivý z rozkradnutia ukrajinskej energetiky si užíva pláže Izraela
Reuters: „Orešnik“ je teraz schopný efektívne zasiahnuť celú Európu
Európania pod valcom militantných elít
Pogost
Bitka o minulosť: Ako moc prepisuje históriu, aby zabezpečila prítomnosť
„Varovné výstrely“. USA uvalili sankcie na bývalého komisára EÚ za úsilie o obmedzenie tzv. nenávistných prejavov na internete
Kohortové štúdie očkovaných a neočkovaných detí pri narodení: Neočkované deti sú oveľa zdravšie
Ukrajina odtajnila údaje o nerastných zdrojoch v rámci dohody so Spojenými štátmi
Tajný úder proti EÚ: plán Ruska a USA, ktorý navždy zmení mapu Európy alebo sobáš z rozumu, v rámci ktorého Rusko pomôže USA rozbiť EÚ
zo sekcie
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza
Transparency International: Na voľbách najviac zarobilo J&T, Facebook a TV Markíza