Svetové médiá nedávno obletela informácia, ako Tesla jednému zo zákazníkov na diaľku znížila dojazd Modelu S a následne od neho žiadala poplatok 4 500 dolárov (4 400 €) za opätovné odomknutie. Celý príbeh je ale omnoho zamotanejší, na čo upozornil aj Jason Hughes na Twitteri. Vo finále však pochybila Tesla, na čom sa zhodujú viacerí fanúšikovia aj odborníci.
Hlavným hrdinom tohto príbehu je Tesla Model S z roku 2013, ktorá mala batériu s kapacitou 60 kWh. Majiteľ, ktorému automobilka uzamkla dojazd, bol už tretí v poradí a je jasné, že pred ním bolo na aute vykonaných množstvo servisných úkonov.
Jedným z nich bola aj výmena batérie za novú, samozrejme v autorizovanom servise. Automobilka však v tom čase do Modelov S montovala už 90 kWh akumulátory, ktoré pre verzie S 60 softvérovo uzamykala iba na dve tretiny celkovej kapacity. V prípade tohto auta sa tak ale nestalo, čiže predchádzajúci majiteľ zdarma získal batériu s väčšou kapacitou ako prislúchalo k jeho konkrétnej verzii.
Na chybu prišla automobilka až po rokoch
Toto auto následne kúpil poškodený majiteľ, ktorý ho využíval niekoľko mesiacov bez najmenších problémov. Následne navštívil servis v dôsledku výmeny palubnej jednotky a pár dní na to ho automobilka kontaktovala, že pri jeho aute došlo ku chybe v konfigurácii a má mať iba 60 kWh batériu, čiže mu na diaľku softvérovo znížili kapacitu 90 kWh akumulátora.
Práve tu nastáva obrovský problém. Tesla pár rokov dozadu, navyše pri inom majiteľovi, pochybila. Posledný majiteľ zrejme ani len netušil, že jeho auto je chybne nakonfigurované a že by malo mať uzamknutú až tretinu kapacity batérie. V takomto prípade by možno v konečnom dôsledku auto nikdy nekupoval.
Tesla really fires me up sometimes.😡🧵
— Jason Hughes (@wk057) July 25, 2022
I have a customer who’s the ~3rd owner of a 2013 Model S 60.
At some point years ago the battery pack was swapped under warranty with a 90 pack. It wasn’t software limited. It was effectively made into a 90 by Tesla.
Years went by.
(1/*)
Tesla ho teda oboznámila so situáciou, no zároveň navrhla, že ak žiada opätovne odomknúť plnú kapacitu batérie, musí zaplatiť spomínaných 4 500 dolárov. Médiá a fanúšikovia samozrejme začali vo veľkom obviňovať automobilku, že zákazníka chce „okradnúť“. Pravda je ale niekde uprostred.
V prvom rade, pôvodný majiteľ, ktorý si dal vymeniť batériu, prišiel prakticky neprávom k akumulátoru s väčšou kapacitou a dostal lepšie, drahšie auto s dlhším dojazdom. Zároveň ale pochybila Tesla, ktorá mala túto kapacitu uzamknúť hneď pôvodnému majiteľovi, nie až ďalšiemu vlastníkovi, ktorý o vzniknutej situácii možno ani netušil.
O vyjadrenie k tejto ojedinelej situácii sme požiadali aj Jaroslava „Jaira“ Kapša, odborníka na elektromobily Tesla a majiteľa spoločnosti DriveTesla.sk:
„Tesla je už od začiatku nielen automobilka, ale aj softvérová spoločnosť. Rovnako ako to robia aj výrobcovia procesorov a vlastne v poslednej dobe aj zabehnuté automobilky, existujú komponenty, ktoré sú schopné väčších výkonov, ale len za príplatok. Dobrým príkladom je Tesla Model S so 60 kWh batériou, ktorá je v skutočnosti 75 kWh.
Už niekoľkokrát Tesla vďaka svojim technologickým riešeniam pomohla svojim zákazníkom. Či už to bolo odomknutie plnej kapacity batérie počas hurikánu na Floride pre majiteľov spomínaného modelu alebo možnosť bezplatného nabíjania na Superchargeroch po útoku Ruska na Ukrajinu. Niektoré Superchargery boli vtedy dokonca dostupné bezplatne nielen pre majiteľov vozidiel Tesla.
V tomto vyššie spomenutom špecifickom prípade nastali dve neštandardné chyby. Pri výmene batérie za väčšiu mala byť buď nastavená kapacita na pôvodnú alebo sa mali s pôvodným majiteľom dohodnúť na príplatku. Druhá chyba nastala, keď to chceli dodatočne vymáhať od nového majiteľa. Vďaka medializácii sa táto situácia našťastie vyriešila v jeho prospech a verím, že aj Tesla sa v tomto smere poučí.“
Celý príbeh má našťastie pre zákazníka pozitívne rozuzlenie. Automobilka si zrejme uvedomila pochybenie zo svojej strany a aktuálnemu majiteľovi prisľúbila nápravu celej situácie. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že Tesla osádza viaceré verzie elektromobilov rovnako veľkými batériami a ich časť uzamyká iba pomocou softvéru. Tento prístup jej pomáha šetriť výrobné náklady, nakoľko nemusí vyrábať niekoľko batériových packov, ale stačí jej iba jedna veľkosť.
Vďaka tomuto prístupu je však možné zákazníkom aj výrazne pomáhať, o čom sme informovali ešte v roku 2017. Vtedy automobilka softvérovo zvýšila zákazníkom na Floride dojazd, nakoľko v danej oblasti zúrilo nebezpečné počasie. Prakticky im teda odomkla plnú kapacitu batérie.
Zdroj: fontech.startitup.sk
Huliak: V4 našla spoločnú HROZBU
Robert Fico: „Zamatová revolúcia je čo? Že sme sa išli pozrieť na námestie?“
Kolíková má novú zbraň hromadného ničenia – Magdu Vášáryovú
Uznávaného vedca nútia k prepísaniu knihy o Ukrajine!
Timesy žalujú Komisiu a Leyenovú za zatajovanie faktov o vakcínach
Irónia osudu, Rusi útočia na amerických tankoch
Rusi nasadili smrtiace drony
November 1989 bol kolosálny podvod
Spiknutí zvané „sametová revoluce“
SHO: Pod petíciu za vyhlásenie referenda sa podpísalo už viac ako 120-tisíc občanov
VIDEO: Bývalý študentský vodca v roku 1989 Igor Chaun o Nežnej revolúcii a súčasnej spoločnosti 35 rokov po, ktorá si opäť žiada návrat k demokracii a k normálnemu & slobodnému svetu
“Pogrom” alebo provokácia Mossadu? Kto skutočne zinscenoval nepokoje v Amsterdame?
“Prečo rakety lietajú okolo hôr v oblasti Mukačeva?”: Ukrajinci komentujú masívne ruské útoky
Fínsko chce, aby vojna na Ukrajine pokračovala. Zabudli na svoju ťažkú porážku v druhej svetovej vojne?
Útokmi dronov na Moskvu mohli sondovať trasy pre rakety: Ako drony doleteli k hlavnému mestu a… zahynuli
Čistka v spravodajských službách USA bude zverená odporkyni kyjevského režimu
Ďalší mohutný raketový úder na bunker Zelenského v Kyjeve
Video: Estónci s Britmi varovali Putina … vyhodili do vzduchu vlastný most
Po Trumpovej nominácii Roberta F. Kennedyho juniora za nového amerického ministra zdravotníctva akcie farmaceutických firiem na európskych burzách poklesli
Ruská armáda podnikla masívny vzdušný útok na viacero cieľov na Ukrajine. V Kyjeve museli odstaviť elektrinu. Poľsko aktivovalo svoje vojenské letectvo
zo sekcie
Tesla na diaľku zablokovala majiteľovi 30 % dojazdu. Teraz žiada tisíce eur na odomknutie
Tesla na diaľku zablokovala majiteľovi 30 % dojazdu. Teraz žiada tisíce eur na odomknutie
Tesla na diaľku zablokovala majiteľovi 30 % dojazdu. Teraz žiada tisíce eur na odomknutie