Slovanské Noviny

17. apríla 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP

Začiatkom roka zaplavila slovenské mestá rozsiahla reklamná kampaň štátneho podniku Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Z billboardov a citylightov ľudí ubezpečovala, že ceny plynu zostanú v roku 2025 stabilné – a to aj vďaka vláde. Teraz však vychádza najavo, koľko kampaň stála, ako bola nakupovaná – a prečo to celé vyvoláva vážne pochybnosti.

SPP priznalo, že len v období od 3.1.2025 do 3.2.2025 minulo na túto reklamnú aktivitu 275-tisíc eur, pričom médiá nakupovalo prostredníctvom agentúry This is Locco. Tender nebol, pretože – ako tvrdí podnik – ide o dlhodobý zmluvný vzťah. Problém je, že podľa viacerých odborníkov takáto suma vôbec nezodpovedá bežným trhovým cenám.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Odborníci: Kampaň mohla stáť o 100-tisíc menej

„Na základe cenníkov billboardových spoločností, cien za citylighty a inzercie v tlači, by podobná kampaň pri štandardných nákupoch a objemových zľavách nemala presiahnuť 170-tisíc eur,“ uviedol pre redakciu odborník na mediálny trh, ktorý si želal zostať v anonymite. Podobný odhad potvrdili aj ďalší experti.

Rozdiel je teda priepastný – až 105-tisíc eur. Inak povedané, kampaň bola minimálne o 60% drahšia než je konzervatívny odhad mediálnej hodnoty nákupu v danom mesiaci. A hoci SPP tvrdí, že všetko prebehlo v súlade s internými pravidlami, práve absencia transparentného výberu dodávateľa a výška nákladov vyvoláva podozrenia z nehospodárnosti.

Zdroj: screenshot videa

Zavádzajúci slogan? Rada pre reklamu má jasno

Problémy sa netýkajú len ceny. Kampaň preverovala aj Rada pre reklamu, ktorá ju napokon označila za neetickú a zavádzajúcu. „Samotné tvrdenie na billboarde je vecne nesprávne a môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať mylný dojem, že cena plynu pre domácnosti bude rovnaká,“ uviedla komisia. Slogan o fixnej cene plynu na rok 2025 podľa nej neodzrkadľuje realitu, keďže ide o dočasné politické rozhodnutie prefinancované zo štátneho rozpočtu.

SPP: Komunikovali sme dôveru a stabilitu

SPP tvrdí, že cieľom kampane bolo budovať dôveru, informovať o stabilite dodávok a vysvetliť výnimočný charakter rozhodnutia vlády o cenách. „Komunikovali sme kľúčové posolstvá na troch rôznych vizuáloch,“ uviedol hovorca Ondrej Šebesta. Súčasťou kampane bola aj webová stránka s podrobnosťami a snaha motivovať ľudí k úsporám.

Štátna reklama, veľká suma, žiadna súťaž

Napriek oficiálnemu vysvetleniu SPP sa ozývajú čoraz hlasnejšie pochybnosti, či si štátny podnik pri nakladaní s verejnými prostriedkami počínal zodpovedne. Kampaň za 275-tisíc eur, ktorá podľa odborníkov mohla byť realizovaná za 170-tisíc eur, a navyše bola označená za zavádzajúcu, otvára vážne otázky o transparentnosti a efektívnosti verejného marketingu.

hlavnydennik.sk