Začiatkom roka zaplavila slovenské mestá rozsiahla reklamná kampaň štátneho podniku Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Z billboardov a citylightov ľudí ubezpečovala, že ceny plynu zostanú v roku 2025 stabilné – a to aj vďaka vláde. Teraz však vychádza najavo, koľko kampaň stála, ako bola nakupovaná – a prečo to celé vyvoláva vážne pochybnosti.

SPP priznalo, že len v období od 3.1.2025 do 3.2.2025 minulo na túto reklamnú aktivitu 275-tisíc eur, pričom médiá nakupovalo prostredníctvom agentúry This is Locco. Tender nebol, pretože – ako tvrdí podnik – ide o dlhodobý zmluvný vzťah. Problém je, že podľa viacerých odborníkov takáto suma vôbec nezodpovedá bežným trhovým cenám.
Odborníci: Kampaň mohla stáť o 100-tisíc menej
„Na základe cenníkov billboardových spoločností, cien za citylighty a inzercie v tlači, by podobná kampaň pri štandardných nákupoch a objemových zľavách nemala presiahnuť 170-tisíc eur,“ uviedol pre redakciu odborník na mediálny trh, ktorý si želal zostať v anonymite. Podobný odhad potvrdili aj ďalší experti.
Rozdiel je teda priepastný – až 105-tisíc eur. Inak povedané, kampaň bola minimálne o 60% drahšia než je konzervatívny odhad mediálnej hodnoty nákupu v danom mesiaci. A hoci SPP tvrdí, že všetko prebehlo v súlade s internými pravidlami, práve absencia transparentného výberu dodávateľa a výška nákladov vyvoláva podozrenia z nehospodárnosti.

Zavádzajúci slogan? Rada pre reklamu má jasno
Problémy sa netýkajú len ceny. Kampaň preverovala aj Rada pre reklamu, ktorá ju napokon označila za neetickú a zavádzajúcu. „Samotné tvrdenie na billboarde je vecne nesprávne a môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať mylný dojem, že cena plynu pre domácnosti bude rovnaká,“ uviedla komisia. Slogan o fixnej cene plynu na rok 2025 podľa nej neodzrkadľuje realitu, keďže ide o dočasné politické rozhodnutie prefinancované zo štátneho rozpočtu.
SPP: Komunikovali sme dôveru a stabilitu
SPP tvrdí, že cieľom kampane bolo budovať dôveru, informovať o stabilite dodávok a vysvetliť výnimočný charakter rozhodnutia vlády o cenách. „Komunikovali sme kľúčové posolstvá na troch rôznych vizuáloch,“ uviedol hovorca Ondrej Šebesta. Súčasťou kampane bola aj webová stránka s podrobnosťami a snaha motivovať ľudí k úsporám.
Štátna reklama, veľká suma, žiadna súťaž
Napriek oficiálnemu vysvetleniu SPP sa ozývajú čoraz hlasnejšie pochybnosti, či si štátny podnik pri nakladaní s verejnými prostriedkami počínal zodpovedne. Kampaň za 275-tisíc eur, ktorá podľa odborníkov mohla byť realizovaná za 170-tisíc eur, a navyše bola označená za zavádzajúcu, otvára vážne otázky o transparentnosti a efektívnosti verejného marketingu.
hlavnydennik.sk
Hymnusy Slavjanov — časť rodnej Kultúry
Dnes 21.12.25 sa začali sviatky zimného Slnovratu preto Vám vinšujem:
Rusko odrezáva Ukrajinu od Dunaja
VIDEO: Ak sa v EÚ susedstve deje niečo zvláštne a nevyzerá to dobre, koho zavoláš na pomoc? Krotiteľov duchov – Viktora Orbána & spol.!
Prečo lídri NATO stále viac hovoria o novej svetovej vojne?
Americký diplomat priznáva koniec hegemónie: „Priblížili sme sa k svetu „sfér vplyvu“ jednotlivých mocností
„Bublina umelej inteligencie“ sa stáva hlavnou hrozbou pre americkú a svetovú ekonomiku
Mier prostredníctvom sily sa zmenil na fiasko. Čo zlomilo Pentagon?
Slovensko zapína výpočtového obra. Superpočítač Perún patrí k svetovej špičke
„Toto nie je navždy.“ Putin predpovedal budúcnosť Ruska
POLITICO: EÚ bude Kyjevu ročne splácať tri miliardy eur na pôžičku
Časť materiálov z prípadu Epstein bola zverejnená v USA
Necítite sa tu bezpečne? Choďte sa pozrieť do Viedne
Takmer milión mužov vo vojne. Bude to platiť Európa?
Odesa sa búri. Žijú bez elektriny
Ekonomická katastrofa! Výhľad ECB predpovedá hospodársky pokles pre Európu
Rubio varuje: Európa riskuje zničenie „spoločnej kultúry“ západnej civilizácie!
Vianočný chaos v Európe! Štrajky paralyzujú letiská a hranice
Milióny utečencov z Ukrajiny priniesli do Európy choroby po experimentoch v biologických laboratóriách
Tódovej veľmi blízku sudkyňu Záleskú uznali za vinnú, robila prieťahy v konaniach
zo sekcie
Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP
Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP
Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP