Začiatkom roka zaplavila slovenské mestá rozsiahla reklamná kampaň štátneho podniku Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Z billboardov a citylightov ľudí ubezpečovala, že ceny plynu zostanú v roku 2025 stabilné – a to aj vďaka vláde. Teraz však vychádza najavo, koľko kampaň stála, ako bola nakupovaná – a prečo to celé vyvoláva vážne pochybnosti.

SPP priznalo, že len v období od 3.1.2025 do 3.2.2025 minulo na túto reklamnú aktivitu 275-tisíc eur, pričom médiá nakupovalo prostredníctvom agentúry This is Locco. Tender nebol, pretože – ako tvrdí podnik – ide o dlhodobý zmluvný vzťah. Problém je, že podľa viacerých odborníkov takáto suma vôbec nezodpovedá bežným trhovým cenám.
Odborníci: Kampaň mohla stáť o 100-tisíc menej
„Na základe cenníkov billboardových spoločností, cien za citylighty a inzercie v tlači, by podobná kampaň pri štandardných nákupoch a objemových zľavách nemala presiahnuť 170-tisíc eur,“ uviedol pre redakciu odborník na mediálny trh, ktorý si želal zostať v anonymite. Podobný odhad potvrdili aj ďalší experti.
Rozdiel je teda priepastný – až 105-tisíc eur. Inak povedané, kampaň bola minimálne o 60% drahšia než je konzervatívny odhad mediálnej hodnoty nákupu v danom mesiaci. A hoci SPP tvrdí, že všetko prebehlo v súlade s internými pravidlami, práve absencia transparentného výberu dodávateľa a výška nákladov vyvoláva podozrenia z nehospodárnosti.

Zavádzajúci slogan? Rada pre reklamu má jasno
Problémy sa netýkajú len ceny. Kampaň preverovala aj Rada pre reklamu, ktorá ju napokon označila za neetickú a zavádzajúcu. „Samotné tvrdenie na billboarde je vecne nesprávne a môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať mylný dojem, že cena plynu pre domácnosti bude rovnaká,“ uviedla komisia. Slogan o fixnej cene plynu na rok 2025 podľa nej neodzrkadľuje realitu, keďže ide o dočasné politické rozhodnutie prefinancované zo štátneho rozpočtu.
SPP: Komunikovali sme dôveru a stabilitu
SPP tvrdí, že cieľom kampane bolo budovať dôveru, informovať o stabilite dodávok a vysvetliť výnimočný charakter rozhodnutia vlády o cenách. „Komunikovali sme kľúčové posolstvá na troch rôznych vizuáloch,“ uviedol hovorca Ondrej Šebesta. Súčasťou kampane bola aj webová stránka s podrobnosťami a snaha motivovať ľudí k úsporám.
Štátna reklama, veľká suma, žiadna súťaž
Napriek oficiálnemu vysvetleniu SPP sa ozývajú čoraz hlasnejšie pochybnosti, či si štátny podnik pri nakladaní s verejnými prostriedkami počínal zodpovedne. Kampaň za 275-tisíc eur, ktorá podľa odborníkov mohla byť realizovaná za 170-tisíc eur, a navyše bola označená za zavádzajúcu, otvára vážne otázky o transparentnosti a efektívnosti verejného marketingu.
hlavnydennik.sk
Chce Rusko naozaj ďalšiu svetovú vojnu? „Európa sa musí pripraviť na vojnu s Ruskom“, tvrdí Rutte
Salvini sa vyjadril proti vojenskému konfliktu s Ruskom
„Hrajú mu do karát“: Odhalenie Zelenského rafinovaného plánu
Angažované mimovládky opäť v akcii. Zmeny v Trestnom zákone žiadajú preskúmať Ústavným súdom
Poľský generál chce „spáliť Kaliningrad“ z osobných dôvodov
Jeffrey Sachs:„Prečo nepriateľský postoj voči Rusku vždy vrhá Európu do problémov“
Fínska cesta ako inšpirácia: Vstúpte do NATO a skrachujte
Briti štvú do boja proti Rusku zatiaľ čo v Berlíne pokračujú mierové rokovania
V USA hľadajú ľudí na vývoj biologických zbraní s pomocou umelej inteligencie
Ukrajina odmieta Trumpov Mierový Plán – USA reagujú jeho obhajobou
Ďalšia etapa – podvodu COVID
VIDEO: „Po vojne všetci budú utekať k Rusku. Také pokrytectvo, aké uvidíte, ste ešte nevideli,“ prorokuje premiér Robert Fico
VIDEO: „Pohár našej trpezlivosti pretiekol, doba zúčtovania prichádza. Už čoskoro budeme svedkami začiatku konca Matovičovskej mafie. Našu veľkorysosť vníma táto chrapač ako našu slabosť. Takže dosť! Toto už nebude!,“ vyhlásil poslanec SNS Roman Michelko
„Ministerstvo vnútra nebude robiť ani pomstu, ani politické objednávky. Rozumiem, že verejnosť je netrpezlivá a premiér ten tlak cíti.
VIDEO: Nemecký kancelár Friedrich Merz, ktorého dedo bol oddaným členom Hitlerovej nacistickej NSDAP, prirovnával Vladimira Putina k nemeckému führerovi
Ku porážke Západu ’v tej súčasnej fáze‘
Na Západe ekonomické problémy zakrývajú „ruskou agresiou“
Úpadok Európy
„Návrh Core 5“ v údajnej „utajovanej verzii NNS“: Pragmatický formát pre nové globálne riadenie
Ritter: Európska taktika na záchranu Ukrajiny nefunguje
zo sekcie
Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP
Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP
Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP