Začiatkom roka zaplavila slovenské mestá rozsiahla reklamná kampaň štátneho podniku Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Z billboardov a citylightov ľudí ubezpečovala, že ceny plynu zostanú v roku 2025 stabilné – a to aj vďaka vláde. Teraz však vychádza najavo, koľko kampaň stála, ako bola nakupovaná – a prečo to celé vyvoláva vážne pochybnosti.
SPP priznalo, že len v období od 3.1.2025 do 3.2.2025 minulo na túto reklamnú aktivitu 275-tisíc eur, pričom médiá nakupovalo prostredníctvom agentúry This is Locco. Tender nebol, pretože – ako tvrdí podnik – ide o dlhodobý zmluvný vzťah. Problém je, že podľa viacerých odborníkov takáto suma vôbec nezodpovedá bežným trhovým cenám.
Odborníci: Kampaň mohla stáť o 100-tisíc menej
„Na základe cenníkov billboardových spoločností, cien za citylighty a inzercie v tlači, by podobná kampaň pri štandardných nákupoch a objemových zľavách nemala presiahnuť 170-tisíc eur,“ uviedol pre redakciu odborník na mediálny trh, ktorý si želal zostať v anonymite. Podobný odhad potvrdili aj ďalší experti.
Rozdiel je teda priepastný – až 105-tisíc eur. Inak povedané, kampaň bola minimálne o 60% drahšia než je konzervatívny odhad mediálnej hodnoty nákupu v danom mesiaci. A hoci SPP tvrdí, že všetko prebehlo v súlade s internými pravidlami, práve absencia transparentného výberu dodávateľa a výška nákladov vyvoláva podozrenia z nehospodárnosti.
Zavádzajúci slogan? Rada pre reklamu má jasno
Problémy sa netýkajú len ceny. Kampaň preverovala aj Rada pre reklamu, ktorá ju napokon označila za neetickú a zavádzajúcu. „Samotné tvrdenie na billboarde je vecne nesprávne a môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať mylný dojem, že cena plynu pre domácnosti bude rovnaká,“ uviedla komisia. Slogan o fixnej cene plynu na rok 2025 podľa nej neodzrkadľuje realitu, keďže ide o dočasné politické rozhodnutie prefinancované zo štátneho rozpočtu.
SPP: Komunikovali sme dôveru a stabilitu
SPP tvrdí, že cieľom kampane bolo budovať dôveru, informovať o stabilite dodávok a vysvetliť výnimočný charakter rozhodnutia vlády o cenách. „Komunikovali sme kľúčové posolstvá na troch rôznych vizuáloch,“ uviedol hovorca Ondrej Šebesta. Súčasťou kampane bola aj webová stránka s podrobnosťami a snaha motivovať ľudí k úsporám.
Štátna reklama, veľká suma, žiadna súťaž
Napriek oficiálnemu vysvetleniu SPP sa ozývajú čoraz hlasnejšie pochybnosti, či si štátny podnik pri nakladaní s verejnými prostriedkami počínal zodpovedne. Kampaň za 275-tisíc eur, ktorá podľa odborníkov mohla byť realizovaná za 170-tisíc eur, a navyše bola označená za zavádzajúcu, otvára vážne otázky o transparentnosti a efektívnosti verejného marketingu.
hlavnydennik.sk
Najvyšší súd v Británii: žena je len biologická žena, transosoby sa nepočítajú
Záhada zostrelenej F-16 na Ukrajine? Zásah na obrovskú vzdialenosť
Stretnutie víťazov 9. mája v Moskve? Fico tam bude na zlosť Bruselu. Srbsku za to chcú zamietnuť členstvo v EÚ
Slovenský parlament prijal zákon, ktorý má stransparentniť, ako mimovládky nakladajú so svojimi financiami a na aký účel
Ukrajinskí vojaci sa chystajú zvrhnúť Zelenského
Rusko vytvorilo protidronový systém protivzdušnej obrany
USA pripravili bieloruskú opozíciu o finančnú podporu
VIDEO: Mel Gibson vyzval Trumpovu vládu zverejniť „pravdu“ o teroristických útokoch z 11. septembra 2001 a o príčine zrútenia budovy číslo 7 Svetového obchodného centra (WTC), ktorá sa bez akéhokoľvek nárazu lietadiel zrútila ako domček z karát
VIDEO: Polícia preveruje video vytvorené umelou inteligenciou s najvyššími predstaviteľmi Slovenskej republiky a koalície vo väzení, ktoré s nadšením zdieľal aj pacient z Trnavy ako svoj mokrý sen: „Satira má svoje zákonné hranice“
Členské štáty Svetovej zdravotníckej organizácie sa dohodli na znení návrhu pandemickej dohody
„Pre Európu nie je dobré byť trvalým bezpečnostným vazalom USA,“ odkázal Európanom americký viceprezident JD Vance
Rusi nekompromisne: Šéf OSN má selektívny prístup k Charte OSN!
Česká republika varuje pred Babišom, zbrane pre Ukrajinu skončia
Prehliadka víťazstva 9.mája v Moskve bude aj prehliadkou konca dominancie EÚ a USA. Ktorí prezidenti prídu?
Chceli medaily za masaker v Sudži, dostali však Iskander. Kyjev priznáva likvidáciu vojakov v meste Sumy
Video: Až štyri riadené letecké bomby zasiahli miesto zahraničných žoldnierov v Chersone
Oslobodzovanie Slovenska počas druhej svetovej vojny
„Pred našimi očami sa obrodzuje euronacizmus!“, reaguje Zacharovová na neonacistické vyhrážky čelnej predstaviteľky EÚ Kallasovej
Už žiadna snedá Snehulienka! Trump zatlačí a Hollywood bude musieť ustúpiť?
Kam nás to ten Brusel ťahá? Po EÚ o chvíľu ani pes neštekne
zo sekcie
Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP
Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP
Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP