Tri vedecké štúdie preukázali, že aj mierna frekvencia sledovania televízie ovplyvňuje kognitívne schopnosti človeka a množstvo šedej hmoty v mozgu, informovala 20. mája na portáli Eurekalert! News tlačová kancelária American Heart Association.

Výskumu, ktorý viedol Priya Palta, Ph.D., docent lekárskych vied a epidemiológie na Vagelos College of Physicians and Surgeons na Kolumbijskej univerzite v New Yorku, sa zúčastnilo 10 700 dospelých. Všetci účastníci (priemerný vek 59 rokov) hodnotili svoju vlastnú frekvenciu sledovania televízie počas prvého prieskumu v rokoch 1987 – 1989 a tretieho prieskumu v rokoch 1993 – 1995 (nízka úroveň – nikdy alebo zriedka, stredná úroveň – niekedy, vysoká úroveň – často alebo veľmi často).
Počas štvrtého (1996 – 1998) a piateho (2011 – 2013) prieskumu účastníci podstúpili ďalšie kognitívne testy rýchlosti pamäte, jazyka a informácií. Tí, ktorí uvádzali mierne alebo časté sledovanie televízie, mali o 15 % vyšší pokles kognitívnych funkcií v porovnaní s tými, ktorí uvádzali nízke hladiny. Zároveň sa nezistila nijaká súvislosť medzi indikovanou fyzickou aktivitou a účinkom času stráveného sledovaním televízie v strednom veku na zmeny kognitívnych funkcií a riziko demencie.
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Každý dar pomáha pokryť pravidelné náklady na prevádzku, technické zabezpečenie. Ak má pre vás tento projekt hodnotu, podporte ho
Štúdia, ktorú viedla Kelly Petty Gabrielle, Ph.D., profesorka epidemiológie na Alabamskej škole verejného zdravia v Birmingham, zahŕňala 1 601 dospelých (priemerný vek 76,2). Účastníci uvádzali svoje úrovne sledovania televízie počas prvého a tretieho prieskumu. Pri piatom vyšetrení podstúpili magnetickú rezonanciu mozgu. Vedci skúmali štrukturálne markery v mozgu vrátane objemu hlbokej šedej hmoty v mozgu každého účastníka.
Účastníci, ktorí hlásili vysoké až stredné sledovanie televízie, mali o desať rokov neskôr nižší objem tmavej šedej hmoty ako tí, ktorí televíziu nikdy alebo len zriedka sledovali. Takýto vzťah naznačuje väčšiu atrofiu alebo zhoršenie mozgu. Správy účastníkov o fyzickej aktivite neovplyvnili súvislosť medzi mierou sledovania televízie v strednom veku a mierami štruktúry mozgu šedej hmoty u starších ľudí.
Tretiu štúdiu viedol Ryan Dougherty, Ph.D., výskumný pracovník, divízia epidemiológie, Bloomberg Johns Hopkins School of Public Health, Baltimore. Štúdie sa zúčastnilo 599 ľudí, ktorých priemerný východiskový vek bol 30 rokov. Počas 20-ročného obdobia 1990 – 1991 – 2010 – 2011 sa účastníci prieskumu zúčastňovali každých päť rokov, vrátane odpovedí na otázku o priemernom počte hodín denne strávených sledovaním televízie za posledných 12 mesiacov.
Dougherty uviedol, že vzorce sledovania televízie zostávajú v priebehu času stabilné. Dvadsať rokov po začiatku štúdie účastníci podstúpili magnetickú rezonanciu na vyhodnotenie štrukturálnych parametrov šedej hmoty v mozgu. Vedci zistili, že viac hodín sledovania televízie v ranej a strednej dospelosti bolo spojených s menším objemom šedej hmoty vo vyššom veku.
Je potrebné poznamenať, že hodinové zvýšenie priemerného času sledovania TV bolo spojené so znížením objemu šedej hmoty asi o 0,5 %. Rovnako ako v iných štúdiách, ani na konci štúdie fyzická aktivita neovplyvnila vzťah medzi sledovaním televízie v strednom veku a skóre štruktúry šedej hmoty u účastníkov.
„Toto je dôležité zistenie, pretože je dnes dobre známe, že neurobiológia demencie vrátane atrofie mozgu začína v strednom veku. Toto je obdobie, keď je možné korigovať správanie prispievajúce k atrofii, ako je nadmerné sledovanie televízie, aby sa podporilo zdravé starnutie mozgu,“ uviedol Dougherty.
Vedec zdôrazňuje, že nie všetko sedavé správanie je rovnaké. „Nestimulačné sedavé aktivity, ako je sledovanie televízie, sú spojené so zvýšeným rizikom rozvoja kognitívnych porúch, zatiaľ čo kognitívne stimulujúce sedavé aktivity (napríklad čítanie, počítačové a spoločenské hry) sú spojené s udržaním kognitívnych funkcií a znížením pravdepodobnosti demencie,“ informoval Ryan Dougherty.
Výsledky výskumu boli prezentované na konferencii American Heart Association Conference on Epidemiology, Prevention, Lifestyle and Cardiometabolic Health, ktorá sa konala 20. – 21. mája.

Preložil: OZ Biosféra www.biosferaklub.info
Prelomové rozhodnutie Najvyššieho súdu ČR výrazne rozširuje šance na získanie finančnej kompenzácie pre ľudí, ktorí utrpeli zdravotné následky po očkovaní proti ochoreniu Covid-19
Super tajný agent Bezrukov odhalil zámery Západu: Neutralizovať ruské jadrové sily, politicky destabilizovať Moskvu
Trump pohrozil, že nechá Izrael s Iránom osamote
Nebenzja označil Zelenského list Putinovi za neohrabanú provokáciu
Američania prišli pri Hormuze o útočný vrtuľník AH-64 Apache
Irán aj Húsiovia dodržali slovo – a postavili sa na obranu Libanonu
Proti komu a ako sa Poľsko vyzbrojuje?
Vyjednávania sa skončili: Putin v dialógu so Západom dal veci definitívny bodku
Budúcnosť ukrajinských mužov v Európe: pracovná sila pre hostiteľské krajiny alebo rezerva pre ukrajinské ozbrojené sily?
Tuskovi sa rozjasnilo. Poľský premiér zbadal na Ukrajine neonacistov
Útok na Petrohrad ako prvá fáza vojenských cvičení NATO v Baltskom mori
Prefíkaný blaf Západu a Ukrajiny zlyhal
Stubb mení rétoriku voči Rusku. Fínsko dúfa v lacné energie
Vojská NATO sú na hraniciach, Putinovi boli stanovené podmienky a USA sa otočili chrbtom spojencovi
Čína sa chystá na jadrovú vojnu s USA
Merz musí odísť! Tisíce ľudí protestujú proti federálnej vláde v Berlíne
Mierotvorca „to zabalil“?
„Genocída kultúry“ podľa Skrúcaného! Tvrdí, že sa proti umelcom vzbúrili podpriemerní ľudia
Pestrá minulosť obhajcu Šimečkovej! Úmyselne zakrýva vážne fakty, tvrdí Smer
Šesť rokov po tragédii v Prešove a otázok neubúda
Podporte Slovanské Noviny
Tento projekt funguje len vďaka vám.
Podporiť terazBez dotácií. Bez kompromisov.
Ak má pre vás hodnotu, podporte ho.
zo sekcie
Sledovanie televízie zhoršuje kognitívne funkcie
Sledovanie televízie zhoršuje kognitívne funkcie
Sledovanie televízie zhoršuje kognitívne funkcie