Slovanské Noviny

26. marca 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Rusi ‘vypiekli‘ s čipovou krízou. Autá môžu vyrábať ďalej. Len otroci Bruselu majú smolu keď dostali príkaz spáchať ekonomickú samovraždu

Nedostatok čipov zasiahol celý automobilový priemysel. V Rusku však našli čiastočné riešenie. Úrady umožnili tamojším producentom udržať výrobu aj za mierny ústupok v bezpečnosti.

Rusi ‘vypiekli‘ s čipovou krízou. Autá môžu vyrábať ďalej. Len otroci Bruselu majú smolu keď dostali príkaz spáchať ekonomickú samovraždu

Čipová kríza nielenže neustupuje, ale naďalej kulminuje. Automobilky musia kvôli nedostatku polovodičových súčiastok, ktoré zamierili z automobilového priemyslu do produkcie smartfónov a notebookov, obmedzovať alebo úplne zastavovať výrobu. Dotklo sa to dokonca už aj svetovej jednotky, automobilky Toyota, ktorá bola pred nedostatkom čipov chránená lepšie ako jej konkurenti. Teraz však oznámila, že z dôvodu nedostatku elektronických komponentov nevyrobí v tomto fiškálnom roku približne dva milióny áut.

Samozrejme, čipovej kríze sa nevyhol ani euroázijský región, najmä Rusko a jeho bývalé satelity. Tamojšie ministerstvo priemyslu sa však rozhodlo pre ústretový krok smerom k automobilkám, ktoré majú v Ruskej federácii a štátoch niekdajšieho Sovietskeho zväzu svoje výrobné závody. Ide o dočasný ústupok v bezpečnosti. Podobne, ako je totiž v Európskej únii povinný v autách systém núdzového volania eCall, platí to aj pre euroázijský región, kde sa tento systém volá Era-Glonass, keďže ho prevádzkuje operátor satelitnej siete Glonass. A ten si vyžaduje čipy.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Euroázijská obchodná komisia sa preto rozhodla, že nové vozidlá ním nemusia byť vybavené. Ruské ministerstvo priemyslu to zdôvodňuje tým, že je nemysliteľné, aby sa kvôli nedostatku jedného komponentu zastavila výroba, ľudia prichádzali o prácu a predajcovia nemali čo predávať. Nejde však o hazard so životom. Táto výnimka má trvať len do 30. júna 2022. Následne budú musieť byť všetky vozidlá vyrobené a predané bez systému Era-Glonass týmto zariadením dovybavené. Je to sympatický krok, ktorý znižuje dopady čipovej krízy. A tá sa ešte zďaleka nekončí.

Napríklad singapurská spoločnosť Flex, ktorá je tretím najväčším výrobcom mikročipov, odhaduje, že nedostatok polovodičov pre automobilový priemysel potrvá ešte minimálne rok, pričom čiastočné zlepšenie možno očakávať až v druhej polovici budúceho roka. Takže nie je vylúčené, že Rusi výnimku pre systém Era-Glonass nakoniec ešte predĺžia. Ochránia tak domáci automobilový priemysel pred nedozernými stratami. Pochopiteľne, čipy potrebujú aj iné systémy vozidiel, takže kríza zažehnaná nie je, ale uvoľnené mikroobvody môžu automobilky použiť práve v nich, čo bude nepochybne úľavou.

AUTO.PRAVDA