Slovanské Noviny

18. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Rušenie GPS bol hoax. Rusko na let von der Leyenovej neútočilo, potvrdil bulharský premiér

Letové dáta nenaznačujú stratu GPS signálu u lietadla von der Leyenovej. Podľa údajov Flightradar24 trval let namiesto jednej hodiny a 48 minút hodinu a 57 minút, čo predstavuje len mierne oneskorenie.

Lietadlo s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou nemuselo kvôli rušeniu GPS signálu pristávať za pomoci papierových máp, ako sa pôvodne tvrdilo. Malo totiž štandardne záložný elektronický rádiový systém, informoval bruselský denník Politico s odvolaním sa na web Flightradar24 a ďalšie zdroje. Navyše, pristátie lietadla nebolo v nedeľu oneskorené o hodinu, ako napísal denník Financial Times, ale iba o deväť minút.

Hoaxom takmer vyvolali krízu

List Financial Times, ktorého korešpondent bol v lietadle, napísal, že lietadlo krúžilo hodinu, než pilot pristál s použitím papierových máp. Brusel a Sofia z nedeľného incidentu obvinili Rusko a označili to za „do očí bijúce zasahovanie“.

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

Údajný útok na von der Leyenovú tak podľa servera mohol vyvolať veľkú diplomatickú krízu – alebo aj niečo horšie. Bulharskí predstavitelia aj zástupcovia EÚ však incident v posledných dňoch poněkud „zametajú pod koberec“, poznamenalo Politico.

Dáta z portálu na sledovanie letov Flightradar24 ukazujú, že signál GPS dotknutého lietadla nebol nikdy stratený a že pristátie bolo oneskorené iba o deväť minút. Verejne dostupné údaje rovnako ukázali, že to isté lietadlo zaznamenalo rušenie GPS deň predtým v oblasti Pobaltia, ale nie v Bulharsku.

V utorok bulharský premiér Rosen Željazkov zmiernil tvrdenia o priamom ruskom zasahovaní a incident označil za rutinnú poruchu spojenú so širšími dôsledkami vojny na Ukrajine. „Nie je potrebné situáciu vyšetrovať, pretože tieto narušenia nie sú ani hybridné, ani kybernetické hrozby,“ uviedol Željazkov.

Lietadlo malo tiež elektronický záložný systém, ktorý mu umožnil pristáť – neboli potrebné žiadne papierové mapy – uviedli bulharské úrady. Željazkov dodal, že k podobným narušeniam dochádza od začiatku vojny na Ukrajine. „Bohužiaľ, je to jeden z vedľajších – ale nie bezvýznamných – dôsledkov takýchto konfliktov,“ povedal bulharský premiér novinárom nedávno na tlačovej konferencii.

Čo sa presne v nedeľu stalo, je však stále predmetom dohadov. Vyhlásenie bulharskej vlády uvádza, že „letové služby okamžite navrhli alternatívny pristávací postup s využitím pozemných navigačných prostriedkov… nezávislých od GPS systémov“.

Web Flightradar24 a ďalšie dáta ukazujú, že lietadlo von der Leyenovej mierilo k letisku v Plovdive z východu, údajne s cieľom pristáť na dráhe 30, ale „z neznámych dôvodov bolo toto prvé priblíženie zrušené a lietadlo preletelo letisko vo výške asi 7000 stôp“, teda približne 2100 metrov, uviedol Jan-Arwed Richter, generálny riaditeľ spoločnosti JACDEC, ktorá poskytuje bezpečnostné analýzy pre komerčné letectvo. „Potom sa lietadlo otočilo doprava smerom na juhovýchod a znovu sa priblížilo k dráhe 30 pomocou lokalizátora, čo bolo ukončené bezpečným pristátím,“ dodal expert.

Spoločnosť SkAI Data Services, technologický startup zameraný na letecké dáta so sídlom vo Švajčiarsku, v príspevku na LinkedIne uviedla, že v regióne dochádzalo k „regionálnemu narušeniu vo vysokých nadmorských výškach“, ale letové dáta nenaznačujú stratu GPS signálu u lietadla von der Leyenovej. Podľa údajov Flightradar24 trval let namiesto jednej hodiny a 48 minút hodinu a 57 minút – čo predstavuje len mierne oneskorenie.

Zdroj: idnes/ ereport.sk