Slovanské Noviny

28. júna 2024

K porozumeniu Čelovekom

Kto si od tohtoročného júla zaobstará nové vozidlo, musí počítať s tým, že mu už nebude pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti hroziť postih len v prípade, keď narazí na políciu. Potrestá ho aj jeho vlastné auto.

Nové autá predávané od budúceho mesiaca už totiž budú musieť na základe nariadenia Európskej komisie byť vybavené systémom ISA, ktorý vodiča potrestá aj pri najmenšom prekročení rýchlosti. Pokiaľ vodič nespomalí auto potom, čo ho „okríkne“, môže mu začať tlačiť pedál plynu späť proti nohe či dokonca začne samo spomaľovať. Komisia sa pritom netají tým, že nejde len o bezpečnosť. Autá tak majú robiť aj „kvôli klíme“, informujú české Parlamentní Listy.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

Pozná to každý vodič

Asi každý vodič sa už niekedy stretol so situáciou, keď šiel po úplne prehľadnom úseku, kde by sa dala očakávať možnosť ísť na samom limite rýchlostného obmedzenia, keď tú náhle rýchlosť obmedzí značka, ktorá mu z nepochopiteľných dôvodov prikazuje spomaliť. Rýchlostné limity totiž nie celkom vždy odrážajú dopravnú situáciu a bezpečnostné dôvody, ale občas sa stáva, že je nejaká zo značiek obmedzujúcich rýchlosť na danom mieste umiestnená iba z legislatívnych dôvodov, za účelom zníženia hluku či hocikde po Európe aj z dôvodu pokusov o zníženie emisií.

Príklad ťažko pochopiteľnej snahy znížiť rýchlosť v úseku, kde na to neexistujú bezpečnostné či iné zmysluplné dôvody, by zrejme nemálo motoristov pri svojich cestách našlo aj u nás, avšak asi najviac výrazným príkladom takéhoto diania môžeme vidieť každodenne v Holandsku.

Iba ťažko môže ísť o bezpečnosť

Kto išiel v posledných rokoch do tejto rovinatej krajiny s minimom zákrut a veľmi kvalitným systémom ciest z Nemecka, toho zrejme čakal údiv, keď ho po jazde po nemeckých diaľniciach, na ktorých za sucha platí neobmedzený limit aj v dosť kľukatých pahorkatinách, čakala po prejdení hraničnej čiary ceduľa prikazujúca spomaliť na maximálnu rýchlosť 100 kilometrov za hodinu.

Napriek tomu, že výnimkou v Holandsku nie sú na diaľniciach tri až štyri pruhy a na dieru v asfalte nenarazíte počas jazdy od východnej hranice až na pobrežie ani raz, značka obmedzujúca rýchlosť na 100 km/h sa naopak nachádza takmer všade a na tamojšiu maximálnu rýchlosť 130 km/h vám nedovolí sa rozbehnúť ani na štvorprúdovej diaľnici uprostred polí v čase, keď po nej ide sotva niekoľko áut.

Vzhľadom na reliéf Holandska, keď vidíte na horizont na míle ďaleko, ide ťažko za týmto obmedzením hľadať dôvod v snahe o zvýšenie bezpečnosti účastníkov prevádzky – jazda po rovných úsekoch sa naopak stáva v takto nízkej rýchlosti ešte viac monotónna. A vzhľadom na to, že je od večernej 19 hodiny do 6 rannej (teda v čase, keď je navyše horšie vidieť a pretrváva večerná dopravná špička) náhle dovolené ísť mnohokrát 120 km/h nedáva zmysel ani argument, že sa týmto obmedzením Holanďania snažia o redukciu hluku z prevádzky.

Čo je teda pravým dôvodom takéhoto znižovania rýchlosti?

Išlo o pokus predchádzajúcej holandskej vlády Marka Rutteho o obmedzovaní emisií v snahe docieliť bezemisnú budúcnosť. Tá v roku 2019 rozhodla, že má byť znížená rýchlosť na diaľniciach kvôli obmedzovaniu emisií dusíka, ktoré sú v Holandsku oveľa vyššie ako v ďalších európskych krajinách.

Ako sa však po niekoľkých rokoch ukázalo, väčšinu emisií dusíka v krajine produkuje poľnohospodársky priemysel a zavedením rýchlostného limitu klesli emisie podľa štúdie, na ktorú upozornil britský The Daily Mail, nanajvýš o 0,2 percenta a obmedzenie tak nedáva zmysel zachovávať ani podľa novej holandskej vlády zloženej zo štyroch strán vrátane víťaznej Strany pre slobodu (PVV) Geerta Wildersa.

Niet divu, že takéto obmedzenie – ktoré sa ukázalo byť úplne nezmyselné aj po stránke emisií – mnoho miestnych vodičov, ktorí poznajú rozmiestnenie rýchlostných radarov, v prehľadných úsekoch mimo kríženia porušuje a jazdí hocikedy o 10 či 15 kilometrov za hodinu nad limitom 100 km/h . Práve takému konaniu vodičov však chce Európska únia urobiť prietrž.

Nemusíte naraziť na políciu, za prekročenie rýchlosti vás auto potrestá samo

Zatiaľ čo teraz spomínaní vodiči riskujú maximálne pokutu od policajtov, v budúcnosti by ich mohlo potrestať aj ich vlastné auto. Jazdu im pri prekročení rýchlostného limitu buď znepríjemnia alebo rovno pribrzdia na značkou požadovaný limit.

Práve o to sa totiž má postarať inteligentný asistent rýchlosti (ISA), ktorý sa z rozhodnutia Európskej únie musí povinne nachádzať v novo vyrábaných vozidlách a je povinný pre všetky nové automobily, ktoré sa budú predávať od júla tohto roku. Vyhnú sa mu teda iba vozidlá registrované a prevádzkované pred týmto dátumom. 

Vraj mobilita zajtrajška

Hoci sa dočítame, že má ísť o asistenta, ktorý má prvorade zvýšiť bezpečnosť na cestách, Európska komisia sa netají, že jej cieľom nie je len chrániť Európanov pred dopravnými nehodami, ale dodáva, že ide o „bezprecedentné opatrenie“, ktoré má pomôcť „pripraviť sa na mobilitu zajtrajška“ a riešiť takto aj zmenu klímy.

Systém ISA má mať hneď niekoľko podôb, pričom si výrobcovia automobilov môžu vybrať, nakoľko auto bude „hovoriť“ do jeho jazdy či dokonca zasahovať. Auto vodiča pri prekročení rýchlosti buď „okrikne“ akustickým varovaním, vibračným varovaním, haptickou spätnou väzbou prostredníctvom pedála akcelerácie alebo je dokonca umožnená kontrola rýchlosti vozidla.

Prvé dve možnosti spätnej väzby nezasahujú priamo, ale iba poskytujú varovanie – najprv pomocou kontroliek, a pokiaľ vodič nespomalí, ako od neho žiada jeho auto, potom príde na rad tiež akustické/vibračné varovanie.

Druhá možná spätná väzba spočíva v tom, že pedál plynu jemne zatlačí nohu vodiča späť, aby podľa komisie vodič spozornel a spomalil. Vodič môže túto spätnú väzbu ignorovať a systém obísť miernym silnejším zošliapnutím pedála akcelerácie, avšak samotné zatlačenie pedála späť na nohu vodiča zrejme zvlášť pre všetkých, ktorí pôjdu s podobne vybaveným vozidlom prvýkrát, nebude celkom príjemný zážitok.

Tým to však nekončí

Pokiaľ vás nedonúti spomaliť ani to, že sa vám pri prekročení rýchlosti začne hýbať pedál, potom môže v niektorých vozidlách s najvyššou mierou tohto systému dôjsť k tomu, že auto začne samo pozvoľna brzdiť na povolenú rýchlosť, čo vodič môže prerušiť tým, že silnejšie zošliapne pedál akcelerátora. ISA tak zabraňuje prekročeniu rýchlosti napríklad znížením vstrekovania paliva alebo požiadavkou na podradenie zo strany vodiča, ak chce prekročiť limit.

Systém, ktorý vodiča podľa EÚ „informuje, varuje a odrádza od prekročenia zákonom stanoveného rýchlostného limitu“, sa vo vozidle nastavuje automaticky v závislosti od rýchlostných limitov vyznačených na ceste a spolupracuje na základe spojenia GPS s digitálnymi mapami rýchlostných limitov.

Ešte drahšie „lacné“ autá

Okrem toho, že ide o záležitosť predražujúcu lacné autá, ktoré už v základe musia mať aj takéto systémy, a pôjde o niečo, čo mnoho vodičov vypne zakaždým, než vyjdú na cestu, podobne ako to robí dnes pri autách so systémom štart-stop, sa potom v súvislosti s asistentom ISA hovorí aj o tom, nakoľko pôjde o spoľahlivú vec a či napríklad nebude znižovať rýchlosť na základe chybných dát.

Otázkou, ktorá zaznievala už pri schvaľovaní nariadenia, je, či aj v budúcnosti pôjde daný asistent deaktivovať alebo ide o krok pred budúcim zavedením pevného obmedzovača rýchlosti, ktorý by zasiahol napríklad pri spomínanom nerešpektovaní obmedzení rýchlosti „pre klímu“.

/ hlavnydennik.sk /

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.