Kontrolórom neprimeraných obchodných marží bude samotný spotrebiteľ, keďže pre kontrolu marží sa použije Potravinový Semafor
Dnes na koaličnú radu predložím návrh „Transparentnosti Marží Obchodných Reťazcov“.Koaličná rada sa tak bude zaoberať návrhom uvádzania dvoch cien,umiestnených pri predávaných produktoch. Na základe tohto návrhu zákona bude každý obchodný reťazec povinný uvádzať cenu pred a po aplikovaní obchodnej marže vrátane DPH, prípadne uvedie výšku marže, ktorú na daný produkt aplikoval. Týmto predajca potravín odhalí spotrebiteľovi obraz o tom, koľko predajom daného produktu na spotrebiteľovi zarába. A nielen to.
Od tohto návrhu si sľubujem docieliť nasledovné:
- Pomoc výrobcom, ktorí u niektorých výrobkov majú obchodnú maržu iba 5%, pričom u rovnakého produktu aplikuje obchodný reťazec až 50% a viac
- V prípade ďalšieho znižovania DPH sa týmto krokom prijme u potravín kontrola prípadného umelého navyšovania cien a tým aj ziskov obchodných reťazcov
- Zníženie premrštených marží na určitých produktoch
Návrh novely zákona pod názvom „Transparentnosť Marží Obchodných Reťazcov“ tak zabezpečí aj kontrolu v prípade zníženia DPH. Receptom pre zníženie cien potravín v obchodoch je totiž nielen zníženie DPH na 0 až 5 %, ale aj následná kontrola cien, ktorá zabezpečí to, aby si obchodné reťazce časom nepreniesli zníženú DPH do svojich ziskov.
To sa totiž už v minulostistalo, keď SNS znížila DPH na vybrané základné potraviny na 10%, no obchodné reťazcesi postupne časom svojvoľne navyšovali ceny týchto potravín. Takže znižovanie DPH nemalo v konečnom dôsledku požadovaný efekt na zníženie konečnej ceny pre spotrebiteľa, ale iba navýšilo zisk predajcov potravín. V prípade, že návrh „Transparentnosti Marží Obchodných Reťazcov“ prejde úspešne koaličnou radou a následne parlamentom, vytvorí sa tak kontrolný systém, kde kontrolórom prípadných neprimeraných obchodných marží bude samotný spotrebiteľ. Ten bude mať možnosť rozhodnúť, či si daný produkt kúpi a teda či s danou obchodnou maržou súhlasí. Ďalším nástrojom na stabilitu cien v prípade znižovania DPH je stropovanie cien. To sa dá však aplikovať iba v prípade určitých, napríklad základných produktov.
Aby obchodné reťazce nemuseli tlačiť a manuálne dávať cenovky na cenovkové lišty, kde pre ďalšie ceny už nemusí byť dostatok miesta, pre účel zverejňovania obchodných marží by mohla poslúžiť aj aplikácia Potravinový Semafor. Do kontrolného systému, ktorý sa má spustiť na jar pod názvom Potravinový Semafor, by sa tak okrem transparentnosti zloženia, pôvodu a zverejňovania výsledkov testov daného produktu, pridala aj transparentnosť zverejňovania obchodnej marže, čiže to, koľko na na nás obchodný reťazec zarába. Zákazník sa tak bude môcť rozhodnúť, či daný produkt kúpou podporí. Zákazník je v konečnom dôsledku práve ten, ktorý rozhoduje, či sa daný produkt bude s daným zložením, pôvodom a cenou i naďalej predávať.
Návrh by sa preniesol do novely zákona 219/2021 Z.z., ktorým sa v máji minulého roku menil a dopĺňal zákon č. 91/2019 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 198/2020 Z. z., ako aj do novely zákona 69/2021 Z. z. z 28. januára 2021, ktorým sa menil a doplnil zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách.
Znova-otvorením zákona 219/2021 Z.z by sa pomohlo nielen spotrebiteľom a výrobcom, ale aj predajcom potravín, keďže okrem transparentnosti cenovej politiky, ktorej sa určite, verím, obchodné reťazce neboja, chcem okrem iného i otvoriť tému zníženia neprimerane vysokých pokút pre obchodné reťazce, ktoré sú tak či tak na základe predošlých skúseností z praxe nevymáhateľné.
Je samozrejmosťou, že daný návrh novely zákona po koaličnej rade a pred predložením do parlamentu prejednám so zástupcami obchodných reťazcov. Jednotlivé jednania však už začali a k myšlienke pozitívne pristúpili už dve obchodné siete potravín, ktoré sa aj zaviazali aplikovať na všetky svoje produkty Potravinový Semafor.
Video pre predstavu ako bude fungovať Potravinový Semafor, ku ktorému sa môže pridať ďalšia kategória „ Kontrola Marže“ tu.
Prvotný antigénový hriech alebo nepotešujúca správa pre očkovaných od onkológa a hematológa MUDr. Jána Lakotu
Nemecký expert na potápanie neverí príbehu, že plynovody Nord Stream vyhodili do vzduchu Ukrajinci na výletnej jachte.
VIDEO: Protiruské sankcie odsúdili americký dolár na zánik, vyhlásil Lavrov a dodal, že USA a ich spojenci v snahe dominovať svetu oživujú ducha studenej vojny, ale v konečnom dôsledku si píia pod sebou konár.
Scholz pripravil ďalšiu fintu na Putina, teraz to bude „Minsk-3“
Britský veľvyslanec má rezervy v histórii oslobodzovania Srbska
Udržanie predmostia v Kurskej oblasti nie je Zelenského rozmar, ale rozkaz z Washingtonu
Aké by boli ciele ukrajinských BGM-109 Tomahawk?
Orbán očakáva prevrat!
György Gyimesi: Kde sa vlastenci bijú, progresívci víťazia
„Stačilo!“ Kráľovská pekáreň zatvára prevádzku po sérii vlámaní
Američania si dnes volia nového prezidenta USA. O tom, kto bude najbližšie štyri roky šéfovať Bielemu domu sa rozhodujú medzi Kamalou Harrisovou a Donaldom Trumpom
Róbert Švec: Tí, ktorí sa nám smiali, sa už nesmejú. Vyše 100-tisíc podpisov hovorí jasnou rečou
Politológ Abrahám: „Pri tesnej väčšine sú tri hlasy kľúčové. Huliak je kráľovský hráč.“
Prorok Naď: Odzbrojenie Slovenska už vyšetruje ÚBOK
Vučič povedal, aký návrh by mohol dať Trump Rusku a Ukrajine
Gašpar odstupuje z pozície predsedu výboru pre obranu a bezpečnosť
VIDEO: Prokuratura v Pensylvánii začala před volbami amerického prezidenta vyšetřovat rozsáhlé podvody s korespondenčními hlasy
Eduard Chmelár o nadchádzajúcich prezidentských voľbách v USA a slabnúcej Európe, ktorá pasívne čaká na pokyny svojho nového pána
Česi chcú ísť na smrť?
VIDEO: Premiér Fico mimovládkam a opozícii odkázal, že nezasahovanie do vnútorných záležitostí iných krajín je jedným z pilierov suverénnej zahraničnej politiky.
zo sekcie
Nastal čas obuť sa do obchodných marží reťazcov! Zavedením „Transparentnosti obchodných marží reťazcov“ sa spotrebitelia dozvedia, koľko na nich reťazce zarábajú
Nastal čas obuť sa do obchodných marží reťazcov! Zavedením „Transparentnosti obchodných marží reťazcov“ sa spotrebitelia dozvedia, koľko na nich reťazce zarábajú
Nastal čas obuť sa do obchodných marží reťazcov! Zavedením „Transparentnosti obchodných marží reťazcov“ sa spotrebitelia dozvedia, koľko na nich reťazce zarábajú