Slovanské Noviny

22. novembra 2024

K porozumeniu Čelovekom

Výrobu McDonald’s Food na Západe majú na svedomí  vrahovia, skutoční zabijaci.

Ak zistíte, z čoho sa vyrábajú potraviny predávané na „civilizovanom“ Západe, najradšej by ste zomreli od hladu. Zomrieť od hladu je rýchlejšie a jednoduchšie, ako roky trpieť hroznými chorobami a umierať v agónii…

OSN už uznala McDonald’s za nebezpečnejší ako AIDS. Silné, však? Ale ani pochopenie tohto problému na úrovni OSN nič nedáva. Kauza MD sa vlečie, ľudia tučnejú a umierajú a americké úrady stále dávajú zelenú distribúcii týchto produktov. Prečo? McDonald’s prináša obrovské daňové odpočty do americkej štátnej pokladnice, pretože toto jedlo (ak sa to tak dá nazvať) je pravdepodobne napojené na polovicu sveta. Čo je to vlastne McDonald’s? Skúsme na to prísť spoločne.

> Slovanská Múdrosť na youtube Slovanských Novín <

McDonald’s vynakladá ročne viac ako 1,8 miliardy dolárov na reklamu, aby si udržal imidž „zelenej“ a „ekologicky uvedomelej“ spoločnosti, kde si môžete vychutnať aj dobré jedlo. Hračky a iné triky lákajú deti, ktoré na oplátku prehovárajú svojich rodičov. Za usmievavým Ronaldom McDonaldom sa však skrýva realita – McDonald’s zaujíma len peniaze, zarába na všetkých a na všetkom, rovnako ako všetky nadnárodné spoločnosti. Výročné správy McDonald’s hovoria o „svetovej nadvláde“ – ich hlavným cieľom je otvárať ďalšie a ďalšie lokality po celom svete – no táto pokračujúca expanzia znamená obmedzovanie slobody výberu a ničenie miestnej kultúry jedla, nehovoriac o miestnych producentoch.

Šokujúca pravda o McDonald’s

Z knihy Erica Schlossera „Fast Food Nation“ sa otriasli všetky stoly McDonald’s na svete. Novinár Schlosser niekoľko rokov študoval, ako systém rýchleho občerstvenia oral nielen stravu, ale dokonca aj krajinu, najskôr Ameriku a potom ďalšie kontinenty. Vie, odkiaľ pochádza mäso (a prečo prestal jesť mleté hovädzie), prečo sú vyprážané zemiaky také chutné a aká je skutočná cena hamburgera, ktorý nie je zavesený na pulte. Po tom, čo to všetko uviedol v knihe, Schlosser stále bojuje proti nahnevaným žralokom amerického potravinárskeho priemyslu a v novinách dostal recenzie „Poseď pol hodiny s touto knihou, získaj lepšiu stravu“, „Toto čítanie stačí zmeniť Schwarzeneggera na vegetariána“ atď.

McDonald’s je v školách, na lodiach, v nemocniciach. Z ich histórie je známe, že v roku 1970 Američania minuli na toto jedlo 6 miliárd dolárov ročne, v roku 2001 to bolo viac ako 110 miliárd. To je viac ako za vyššie vzdelanie, počítače, autá. Viac ako knihy, filmy, časopisy, noviny, videá a hudba dohromady. Z rýchleho občerstvenia nie je v dnešnej dobe úniku.

McDonald’s vlastní 90 % nových pracovných miest ročne. Firma ročne najme milión ľudí, no najväčší zamestnávateľ má najnižší plat. Horšie už len pre prisťahovalcov na poliach. Priemerný Američan zje každý týždeň 3 hamburgery a 4 hranolky. Každý ôsmy pracovník v USA kedysi pracoval v McDonald’s.

Špeciálne pre McDonald’s bolo vyšľachtené plemeno sliepok s obrovskými prsiami „Pán MD“. Mäso z bielych pŕs sa používa na prípravu obľúbeného jedla na jedálnom lístku, Chicken McNuggets. Zmenilo to celý kurací priemysel. Kuracie mäso sa začalo predávať nie v celku, ako pred 20 rokmi, ale nakrájané na kúsky. 96% amerických predškolákov okamžite spozná klauna Ronalda McDonalda. Vyššiu mieru uznania má iba Santa Claus.

Pri vytváraní McDonald’s sa stavil na rodinu. V polovici 70. rokov bola Amerika uprostred baby boomu, no nebolo veľa čistých a pohodlných miest na rodinnú dovolenku. Ale každé dieťa si so sebou mohlo priniesť nielen dvoch rodičov, ale aj starých rodičov. Deti očarili farebné zákutia so šmýkačkami, bazéniky s loptičkami, klaun Ronald (objavil sa v 60. rokoch vďaka televíznemu programu) a jedlo zabalené v žiarivých obaloch.

„Ihriská prinášajú deti, deti prinášajú rodičov, rodičia prinášajú peniaze.“ Okrem ihrísk a klauna ich lákajú hračky, ktoré sú spolu s hamburgerom a kolou súčasťou sady Happy Meal. Hračky sa vydávajú v sérii po vydaní ďalšej karikatúry alebo filmu a chcete ich zbierať. Výsledkom je, že moderné dieťa si dopraje hamburgery a vypije trikrát toľko koly ako pred 30 rokmi. V Amerike pijú colu aj 2-ročné deti.

Vo všeobecnosti je celý priemysel rýchleho občerstvenia určený pre deti. To je to, čo deti živí. Hlavnou pracovnou silou týchto kaviarní sú stredoškoláci. Dve tretiny všetkých pracovníkov rýchleho občerstvenia majú menej ako 20 rokov. Pracujú za veľmi nízku mzdu a vykonávajú jednoduché úlohy. Fluktuácia zamestnancov v rýchlom občerstvení – až 400%. Typický pracovník opúšťa kaviareň po 4 mesiacoch. Medzi robotníkmi je veľa tínedžerov z chudobných rodín a prisťahovalcov najmä z Latinskej Ameriky, ktorí názvy jedál na jedálnom lístku poznajú len v angličtine.

Nízke mzdy a nedostatočná ochrana práce sú nahradené vytváraním „tímového ducha“ medzi mladými pracovníkmi. Manažéri McDonald’s sú už dlhú dobu naučení, ako kompetentne chváliť svojich podriadených a vytvárať ilúziu ich nenahraditeľnosti. Je to lacnejšie ako zvýšenie platu. Mladí pracovníci radi žartujú. Videozáznamy losangeleských predajní rýchleho občerstvenia ukazovali tínedžerov, ktorí kýchali do jedla, olizovali si prsty, hrabali sa v nose, dávali cigarety na jedlo a púšťali ich na zem. V máji 2000 boli traja tínedžeri z reštaurácie rýchleho občerstvenia v New Yorku zatknutí za to, že asi 8 mesiacov pľuli a močili do jedla. Šváby žijú v mixéroch a myši lezú v noci na hamburgery, ktoré sa nechajú rozmraziť…

Chuť hranolčekov z McDonaldu má rád takmer každý. Zemiakový superpriemysel sa v Amerike rozvinul už v 20. rokoch dvadsiateho storočia. Američania v tom čase jedli varené, pečené alebo tlačené zemiaky, no postupne sa láska k hranolčekom, recept, na ktorý si prezident Jefferson priviezol z Francúzska ešte v roku 1802, rozšírila všade. Úspešný pestovateľ zemiakov JR Simplot vždy držal nos pred vetrom a čoskoro jeho chemici zdokonalili technológiu rýchleho mrazenia. Spočiatku nevedel nájsť dostatok kupcov, zatiaľ čo pre zakladateľov McDonald’s boli zemiaky bolesťou hlavy. Tak populárne ako hamburgery, zabralo to veľa času. A potom začali kupovať mrazené zemiaky od Simplota. Zákazníkom kaviarne chutilo. V skutočnosti si nič nevšimli. Výrazné zníženie ceny ho však urobilo ešte obľúbenejším:

Moderný zemiak je oslavou pokroku. Zemiaky sa automaticky triedia, umyjú, sušia pod parou, aby z nich odpadla šupka. Potom sa automaticky odrežú a kamery z rôznych strán hľadajú chyby v hľuzách a vyklepú takéto zemiaky parou, aby sa postihnuté miesto opatrne odrezalo v špeciálnom oddelení. Nakrájané zemiaky sa spustia do obrovských kadí s vriacim olejom, smažia sa do chrumkava, zmrazia, roztriedia pomocou počítača, naskladajú do špeciálnej odstredivky jedným smerom, zabalia a odvezú do reštaurácie. Cukor sa do zemiakov pridáva na jeseň, odstraňuje sa na jar – a chuť zostáva vždy nezmenená.

Predtým chuť zemiakov McDonald’s závisela výlučne od tuku, v ktorom boli vyprážané. Po desaťročia to bola zmes 7% bavlníkového oleja a 93% hovädzieho loja. V roku 1990 sa ľudia postavili proti cholesterolu a vo fast foodoch prešli na 100% rastlinný olej. Chuť však musela zostať rovnaká!

Ak sa dnes spýtate McDonald’s na informácie o zložení jedál, na konci dlhého zoznamu sa dočítate skromnú „prírodnú príchuť“. Toto je univerzálne vysvetlenie, prečo je všetko v rýchlom občerstvení také chutné.

Všeobecne platí, že recepty na zemiaky a hamburgery netreba hľadať v kuchárskych knihách, ale v prácach Food Industry Technology and Food Engineering. Takmer všetko jedlo prichádza do MC už zmrazené, konzervované alebo sušené a kuchyne týchto občerstvení sa stávajú poslednou možnosťou v sérii zložitých priemyselných procesov.

Asi 90 % všetkých produktov, ktoré kupujeme, bolo predspracovaných. Ale konzervácia a mrazenie zabíjajú prirodzenú chuť jedla. Posledných 50 rokov sme preto ani my, ani rýchle občerstvenie nemohli žiť bez chemických závodov. V Amerike sa to všetko robí v obrovských chemických závodoch v New Jersey. Chuťový priemysel je klasifikovaný. Popredné americké spoločnosti nikdy neprezradia presné vzorce ich produktu ani mená svojich hlavných zákazníkov. Aby si návštevníci kaviarne rýchleho občerstvenia mysleli, že má výbornú kuchyňu a šikovných kuchárov.

Pred návštevou jednej z tovární International Flavors and Fragrances (International Flavors and Aromas) podpísal Schlosser záväzok, že nezverejní názvy produktov obsahujúcich produkty spoločnosti. Navštívil laboratóriá „snack food“, ktoré sú zodpovedné za chuť chleba, čipsov, sušienok, cereálií; cukrovinky – „vyrába“ zmrzlinu, sladkosti, koláče a zubnú pastu; nápojové laboratóriá, kde krváca „správne“ pivo a „100 %“ džús. Vôňa jahôd je najmenej 350 chemikálií. Najviac zo všetkých aromatických prísad a farbív v sóde. Jedlu môžete dodať vôňu čerstvo pokosenej trávy alebo neumytého tela…

Mimochodom, rozdiel medzi „prírodnými“ a „umelými“ príchuťami je absurdný. Oba pozostávajú z toho istého, získaného vďaka vysoko vyvinutým technológiám a vyrobeného v tej istej továrni. Len tie prvé sa získavajú podrobením prírodných produktov chemickým reakciám, zatiaľ čo tie druhé sa „zbierajú“ umelo. Okrem chuti produktov spoločnosť vyrába vôňu 6 z 10 najobľúbenejších parfumov na svete, vrátane Estee Lauder’s Beautyful a Lancome’s Trezor. Rovnako ako vône mydla, prostriedkov na umývanie riadu, šampónov atď.

Kovboji a rančeri boli vždy ikonou amerického západu. Viac ako pol milióna z nich však za posledných 20 rokov predalo dobytok a zmenilo povolanie. Celý mäsový priemysel prevzali veľké korporácie pracujúce pre rýchle občerstvenie. Všetko sa zmenilo: od obsahu kravského žľabu až po mäsiarsky plat. Práca v mäsokombináte sa stala najnebezpečnejšou prácou v Amerike.

Zmenil sa však nielen proces zabíjania. Je len poslednou kvapkou v reťazci zmien fatálnych pre mäsový priemysel. Kravy farmárov jedli, ako sa patrí, trávu. Tri mesiace pred zabitím sú kravy určené do veľkého mlynčeka na mäso rýchleho občerstvenia nahnané v obrovských stádach na špeciálne miesta, kde sú kŕmené obilninami a anabolikami. Jedna krava môže zožrať viac ako 3000 libier obilia a pribrať 400 libier na váhe. Zároveň sa mäso stáva veľmi tučným, akurát na mleté mäso.

Rastúce ceny obilia zhoršili už aj tak hroznú situáciu. Až do roku 1997 – prvého volania po chorobe šialených kráv – 75 % amerických hospodárskych zvierat konzumovalo zvyšky oviec, kráv a dokonca psov a mačiek z útulkov pre zvieratá. Len v roku 1994 zjedli americké kravy 3 milióny libier kuracieho hnoja. Po roku 1997 zostali v strave doplnky od ošípaných, koní a sliepok spolu s pilinami z kurníkov.

Na začiatku 20. storočia mali hamburgery zlú povesť – považovali ich za nebezpečné jedlo chudobných, ktoré sa predávalo len z vozíkov v továrňach alebo na jarmokoch. „Jesť hamburgery je ako jesť zo smetného koša,“ napísali vtedy noviny. Práve v 20. rokoch 20. storočia sa povesť žemle s rezňom zlepšila, keď spoločnosť White Castle inštalovala svoje grily na očiach verejnosti. Potom prišli vodiči a rodinná politika McDonald’s. Hamburgery vyzerali ako dokonalé detské jedlo: ľahko sa žuva, drží v ruke, uspokojuje a je lacné. A najstrašnejšími obeťami hamburgerov boli aj deti. Viac ako 700 detí ochorelo v Seattli v roku 1993 a 6 zomrelo po jedle v Jack in the Box. Do 8 rokov po tomto incidente sa podobnou infekciou nakazilo pol milióna ľudí. Z toho stovky zabili hamburgery, konkrétne kolibaktéria obsiahnutá v mletom mäse.

Colibacterium 0157H7 bolo prvýkrát izolované v roku 1982. Mutuje z normálnej črevnej baktérie a uvoľňuje toxín, ktorý napáda jej vnútornú výstelku. 5% chorých zomiera v hroznej agónii, zatiaľ čo antibiotiká sú bezmocné. Kolibaktérie sú nezvyčajne odolné – voči kyselinám, bielidlám, soli, mrazu, žijú v akejkoľvek vode, zostávajú na pultoch niekoľko týždňov a na infikovanie tela ich stačí len 5. Infekciu coli môžete získať plávaním v jazere alebo hranie na infikovanom koberci.

Tento mutant žije v kravách celé desaťročia. Zmeny v chove a porážke hospodárskych zvierat však vytvorili ideálne podmienky na jeho distribúciu. Hygienické podmienky v ohradách pre kravy boli prirovnané k stredovekému mestu, kde tiekli rieky splaškov. A keď sa v baliarni mäsa sťahujú kože, do mäsa padajú hrudky hnoja a nečistôt. Preto je kus surového mäsa v kuchyni strašnou hrozbou. Testy mikrobiológov odhalili, že na typickom kuchynskom dreze je viac fekálnych baktérií ako na záchodovej mise. Je lepšie zjesť mrkvu spadnutú do záchoda ako spadnutú do drezu v kuchyni.

S mletým mäsom je to ešte horšie. Štúdie ukázali, že 78,6 % mletého hovädzieho mäsa obsahuje choroboplodné zárodky, ktoré sa šíria výkalmi. Lekárska literatúra o otravách jedlom je plná eufemizmov: „úroveň kolibakteriálnych foriem“, „aeróbne číslo“… Za týmito slovami sa však skrýva jednoduché vysvetlenie, prečo vám hamburger môže spôsobiť nevoľnosť: v mäse je hnoj.

Situácia je nebezpečná aj preto, že pri súčasnej úrovni spracovania obsahuje mleté mäso jedného hamburgera mäso desiatok, ba až stoviek kráv. A bez kolibacilov má dosť infekcie. Každý deň v Amerike trpí asi 200 000 ľudí otravou jedlom, 900 je hospitalizovaných a 14 zomrie.

Zákazníci McDonald’s sa v priebehu niekoľkých rokov menia na tučných ľudí. 54 miliónov Američanov je obéznych, 6 miliónov je supertučných – majú nadváhu o 100 libier (45 kg). Žiadny národ v histórii nepribral tak rýchlo. A porcie rýchleho občerstvenia rastú. Ponúkajú „trojposchodový“ hamburger a sendvič „Veľký americký“ a „Monster“ a Big Mac. Spotreba sódy sa zvýšila štvornásobne. Kým v 50. rokoch bola typická objednávka koly 230 gramov, teraz je „detská“ porcia 340 gramov a dospeláka 900 gramov. Ľudia sú závislí od tuku a cukru.

Obezita je po fajčení druhou najčastejšou príčinou smrti v Spojených štátoch. Ročne na ňu zomrie 28 000 ľudí. Úroveň obezity medzi Britmi, ktorí milujú rýchle občerstvenie viac ako všetci Európania, sa zdvojnásobila. V Japonsku s ich morskou a zeleninovou stravou predtým neboli takmer žiadni tuční ľudia – dnes sa stali ako všetci ostatní.

Článok poskladaný z viacerých dokumentárnych filmov.

.

Máme množstvo plánov, ako sa naďalej zlepšovať a ponúkať Vám čo najkvalitnejší žurnalistický obsah.

Sledujte nás na jednej z najbezpečnejších chatovacích aplikácií Telegram, na ktorom vám prinášame aktuálne bleskové správy.

 

 

LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD

čl.17. Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené. Každý má právo vyjadrovať svoje názory slovom, tlačou, obrazom, alebo iným spôsobom, ako aj slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať idey a informácie bez ohľadu na hranice štátu.

Čl.20. Právo slobodne sa združovať je zaručené. Každý má právo spolu s inými združovať sa v spolkoch, spoločnostiach a iných združeniach.

Vyhlásenie:

Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi redakcie Slovanské Noviny. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Redakcia Slovanské Noviny nie je zodpovedná za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Za obsah a pôvodnosť príspevku zodpovedá autor alebo pôvodný zdroj. SN publikujú aj názory, ktoré nemusia odrážať stanovisko redakcie, jej vydavateľa alebo oficiálnej interpretačnej línie. Robíme tak z úcty k ústavnej hodnote názorovej plurality, ktorá prispieva k posilneniu demokracie vôle ľudu a väčšiny ako aj otvorenej platformy pre slobodnú výmenu názorov pri hľadaní pravdy a mieru v konfliktom svete. Medicínske a lekárske texty, názory a štúdie v žiadnom prípade nemajú nahradiť konzultácie a vyšetrenia lekármi v zdravotníckom zariadení alebo inými odborníkmi. Slovanské Noviny dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

UPOZORNENIE:

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Diskusia

(Pripojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následnom prihlásení sa do účtu.)

 

Príspevkom "na kávu" pomôžete ľahšiemu fungovniu Slovanských Novín a podporíte tvorenie.

Ďakujeme

Odber newsletter. Každý večer súhrn najdôležitejších správ dňa do mailu.