Hľadanie lepšej alternatívy na čistejšiu mobilitu
Poslanci Európskeho parlamentu sa obrátili listom na predsedníčku Európskej komisie Uršulu von der Lexenovú, v ktorom sa kriticky vyjadrujú k plánom na ďalšie sprísnenie limitov emisií CO2 pre osobné vozidlá a v kontexte pretláčania jediného východika cez elektromobilitu. List 115 zákonodarcov EP, ktorý podpísali aj Milan Uhrík a Milan Mazurek zo Slovenska uverejňujeme v pôvodnom znení nižšie:
Vážená pani predsedníčka,
chceli by sme upriamiť vašu pozornosť na znepokojivú situáciu automobilového sektora a jeho konkurencieschopnosť. V roku 2023 Únia prijala revíziu nariadenia regulácie limitov CO2 pre nové osobné automobily a nové ľahké úžitkové vozidlá v súlade s vlastnými ambicióznymi cieľmi v oblasti ochrany klímy. Nariadenie vyžaduje, aby sa priemerné ročné emisie CO2 pre nové autá a dodávky v EÚ v porovnaní s rokom 2021 znížili, a za prekročenie špecifických emisných cieľov budú musieť výrobcovia platiť pokuty.
Keďže sa tieto ciele znižovania blížia, otázka limitov emisií CO2 pre nové osobné autá a dodávky sa opäť stávajú predmetom verejnej diskusie. Navyše Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) zverejnilo vyhlásenie, že výrobcovia nebudú schopní splniť limity CO2 do roku 2025 vzhľadom na pomalú akceptáciu elektrických vozidiel. Keďže čelia riziku pokút vo výške niekoľkých miliárd eur, vyzývajú na urýchlené opatrenia, ktoré zamedzia zbytočnému znižovaniu výroby a strate pracovných miest – teda skutočnosti, ktoré už Európski výrobcovia vozidiel a obchodné spoločnosti verejne nastolili.
Preto je naším spoločným cieľom, ako spolutvorcov legislatívy, zachovať konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu, ktorý je jedným z kľúčových pilierov našej strategickej nezávislosti a ekonomickej prosperity.
Obraz EÚ: Klesajúca konkurencieschopnosť a rastúca závislosť od tretích krajín
Musíme sa vyhnúť prekážkam, ktoré by mohli brániť cenovej dostupnosti vozidiel šetrných k životnému prostrediu, ako i slobode, ktorú ponúka individuálna mobilita.
V opačnom prípade trhu EÚ hrozí, že upadne do takzvaného „havanského efektu“, s ktorým už niektoré členské štáty zápasia. Priemerný vek vozidiel v nich dosahuje viac ako 17 rokov.
Potrebujeme zabezpečiť regulačný rámec, ktorý skôr podporí, než potlačí prispôsobivosť trhu a dostupnosť pre spotrebiteľov a uľahčí im prechod na udržateľnú mobilitu.
Jednou z najbezprostrednejších hrozieb je, že ciele EÚ v oblasti emisií CO2 do roku 2025 nezohľadňujú súčasné sociálno-ekonomické podmienky členských krajín. To vystavuje výrobcov riziku finančných výziev a sankcií, ktoré by mohli obmedziť investície do inovácií a oslabiť postavenie Európy na globálnom trhu. Je iróniou, že toto sa deje v čase, keď EÚ diskutuje o jasnom nedostatku konkurencieschopnosti a rastúcej strategickej závislosti od tretích krajín.
Preto revízia Regulácie a posúdenie jej vplyvu by sa mala uskutočniť čo najskôr, čím zabezpečíme, že stanovené ciele znižovania emisií budú odrážať súčasnú realitu a nebudú podkopávať prechod na čistú mobilitu ukladaním nadmerných pokút výrobcom vozidiel.
My, ako spolutvorcovia legislatívy vyzývame Komisiu, aby nariadenie prehodnotila, vrátane realistického načasovania podmienok potrebných na dosiahnutie konečného cieľa – zníženia Emisií CO2 z nových osobných automobilov a nových ľahkých úžitkových vozidiel.
Poslanci žiadajú životaschopnejšie technológie
Okrem toho sa naša pozornosť musí posunúť od spoliehania sa výlučne na elektrické vozidlá na batérie (BEV), smerom k diverzifikovanejšej stratégii, zahŕňajúcej CO2 neutrálne palivá, hybridné vozidlá so zvýšeným elektrickým dojazdom a ďalšie potenciálne životaschopné technológie. Takéto opatrenie by naštartovalo inovácie, posilnilo hospodárstvo a urýchlilo prechod na čistejšiu mobilitu.
Ak to so znižovaním emisií myslíme vážne, musíme strategicky podporovať dlhodobú trvalú udržateľnosť v tomto segmente. EÚ potrebuje vytvoriť konkurenčné podmienky pre priemysel a vyriešiť kľúčové výzvy z Draghiho správy, ako sú vysoké ceny energií, nadmerné regulačné zaťaženie, alebo chýbajúci logistický reťazec pre elektrickú mobilitu.
Keďže sa Komisia pripravuje na revíziu nariadenia o emisiách CO2, je nevyhnutné zvážiť tieto faktory a zabezpečiť stabilnú a predvídateľnú cestu pre výrobcov počas tohto kritického obdobia prechodu.
Veríme, že Komisia bude tejto záležitosti venovať pozornosť, ktorú si zaslúži, a tešíme sa na Vašu reakciu.
S pozdravom
KRUTÍLEK Ondřej (Česko, ECR)
VONDRA Alexandr (Česko, ECR)
ARNDT Anja (Nemecko, ESN)
AXINIA Adrian-George (Rumunsko, ECR)
BARTULICA Stephen Nicola (Chorvátsko, ECR)
BARTUŠEK Nikola (Česko, PfE)
BAY Nicolas (Francúzsko, ECR)
BERLATO Sergio (Taliansko, ECR)
BIELAN Adam (Poľsko, ECR)
BLAHA Ľuboš (Slovensko, NI)
BLOM Rachel (Holandsko, PfE)
BOCHEŃSKI Tobiasz (Poľsko, ECR)
BONTE Barbara (Belgicko, PfE)
BOßDORF Irmhild (Nemecko, ESN)
BORCHIA Paolo (Taliansko, PfE)
BRYLKA Anna (Poľsko, PfE)
BUCZEK Tomasz (Poľsko, PfE)
BUDA Waldemar (Poľsko, ECR)
BUXADÉ VILLALBA Jorge (Španielsko, PfE)
BYSTRON Petr (Nemecko, ESN)
BŽOCH Jaroslav (Česko, PfE)
CASTILLO Laurent (Francúzsko, EPP)
CAVEDAGNA Stefano (Taliansko, ECR)
CICCIOLI Carlo (Taliansko, ECR)
CIRIANI Alessandro (Taliansko, ECR)
CROSETTO Giovanni (Taliansko, ECR)
DE LA PISA CARRIÓN Margarita (Španielsko, PfE)
DIEPEVEEN Ton (Holandsko, PfE)
DONAZZAN Elena (Taliansko, ECR)
DOSTÁLOVÁ Klára (Česko, PfE)
DROESE Siegbert Frank (Nemecko, ESN)
EHLERS Marieke (Holandsko, PfE)
ERIXON Dick (Švédsko, ECR)
FIDANZA Carlo (Taliansko, ECR)
FIOCCHI Pietro (Taliansko, ECR)
FROELICH Tomasz (Nemecko, ESN)
GAMBINO Alberico (Taliansko, ECR)
GEADI Geadis (Cyprus, ECR)
GEMMA Chiara (Taliansko, ECR)
GOMART Christophe (Francúzsko, EPP)
GRIMS Branko (Slovinsko, EPP)
EROGLU Engin (Nemecko, Renew)
HAIDER Roman (Rakúsko, PfE)
HAVA Mircea (Rumunsko, EPP)
INSELVINI Paolo (Taliansko, ECR)
JUNCO GARCÍA Nora (Španielsko, NI)
JUNGBLUTH Alexander (Nemecko, ESN)
KALIŇÁK Erik (Slovensko, NI)
KANKO Assita (Belgicko, ECR)
KARTHEISER Fernand (Luxembursko, ECR)
KHAN Mary (Nemecko, ESN)
KNOTEK Ondřej (Česko, PfE)
KOHUT Lukasz (Poľsko, EPP)
KOLS Rihards (Lotyšsko, ECR)
KONEČNÁ Kateřina (Česko, NI)
KOVAŘÍK Ondřej (Česko, PfE)
KRUIS Sebastian (Holandsko, PfE)
KUBÍN Tomáš (Česko, PfE)
LEONARDELLI Julien (Taliansko, PfE)
LEXMANN Miriam (Slovensko, EPP)
MANTOVANI Mario (Taliansko, ECR)
MARÉCHAL Marion (Francúzsko, ECR)
MAZUREK Milan (Slovensko, NI)
NAGYOVÁ Jana (Česko, PfE)
OBAJTEK Daniel (Poľsko, ECR)
OZDOBA Jacek (Poľsko, ECR)
PICARO Michele (Taliansko, ECR)
PIPEREA Gheorghe (Rumunsko, ECR)
POKORNÁ JERMANOVÁ Jaroslava (Česko, PfE)
POLATO Daniele (Taliansko, ECR)
POZNAKS Reinis (Lotyšsko, ECR)
PROCACCINI Nicola (Taliansko, ECR)
RADEV Emil (Bulharsko, EPP)
RAZZA Ruggero (Taliansko, ECR)
ROTH NEVEĎALOVÁ Katarína (Slovensko, NI)
RZÓNCA Bogdan (Poľsko, ECR)
SBERNA Antonella (Taliansko, ECR)
SINGER Christine (Nemecko, Renew)
SMIT Sander (Holandsko, EPP)
SOLIER Diego (Španielsko, NI)
SQUARTA Marco (Taliansko, ECR)
STANCANELLI Raffaele (Taliansko, PfE)
STORM Kristoffer (Dánsko, ECR)
STÖTELER Sebastiaan (Holandsko, PfE)
STOYANOV Stanislav (Bulharsko, ESN)
SYPNIEWSKI Marcin (Poľsko, ESN)
TÂNGER CORRÊA António (Portugalsko, PfE)
TÂRZIU Claudiu-Richard (Rumunsko, ECR)
TEODORESCU Georgiana (Rumunsko, ECR)
TERRAS Riho (Estónsko, EPP)
TIMGREN Beatrice (Švédsko, ECR)
TOMASZEWSKI Waldemar (Litva, ECR)
TONIN Matej (Slovinsko, EPP)
TORSELLI Francúzskosco (Taliansko, ECR)
TOVAGLIERI Isabella (Taliansko, PfE)
TROCHU Laurence (Francúzsko, ECR)
TUREK Filip (Česko, PfE)
TYNKKYNEN Sebastian (Fínsko, ECR)
UHRÍK Milan (Slovensko, ESN)
VALCHEV Ivaylo (Bulharsko, ECR)
VANDENDRIESSCHE Tom (Belgicko, PfE)
VAN OVERTVELDT Johan (Belgicko, ECR)
VANNACCI Roberto (Taliansko, ESN)
VARAUT Alexandre (Francúzsko, PfE)
VENTOLA Francúzskosco (Taliansko, ECR)
VERYGA Aurelijus (Litva, ECR)
VIVALDINI Mariateresa (Taliansko, ECR)
VOLGIN Petar (Bulharsko, ESN)
VRECIONOVÁ Veronika (Česko, ECR)
WEIMERS Charlie (Švédsko, ECR)
WISŃIEWSKA Jadwiga (Poľsko, ECR)
ZAJĄCZKOWSKA-HERNIK Ewa (Poľsko, ESN)
ZALEWSKA Anna (Poľsko, ECR)
ZDECHOVSKÝ Tomáš (Česko, EPP)
ZIJLSTRA Auke (Holandsko, PfE)
ZLOTOWSKI Kosma (Poľsko, ECR)
ZVER Milan (Slovinsko, EPP)
/ skspravy.sk /
VIDEO: Zoro Kollár o Lipšicovej chorobnej túžbe po úspechu aj za cenu zničených životov množstva nevinných ľudí na základe zmanipulovaných dôkazov aj o jeho narcistickej sebaprezentácii vo svetle kamier a reflektorov
VIDEO: Ponovembrový prevracač kabátov, bývalý propagandista ÚV KSS, dnes militantný progresívny liberál Marián Leško dával školenie z demokracie, prirovnal Fica k Biľakovi,
17. november si zobrala opozícia, ktorá ho použije ako „svoj“
Rusi ovládli ďalšie dve dediny. Zelenskyj vyhlásil, že vojna skončí
Revolučný zákon v Rusku: STOP bezdetnosti a gender ideológii!
Prečo kanadský premiér odmieta zverejniť zoznam 900 mien nacistov, ktorí po roku 1945 utiekli do Kanady?
“Sedem dedín bude obkľúčených”: Ukrajinci priznali následky zničenia ich logistiky pri Kurachove
COVID-19 bol vyvinutý v laboratóriu vo Wu-chane
Lavína sa už odtrhla a valí sa rovno na nás
Rusi použili ďalšiu novú zbraň – „neviditeľné“ rakety
Európa spáchala ekonomickú samovraždu
Takto to skončilo! Rusko zastavilo Rakúsku plyn!
Šok – Zelenského koncentračný tábor v centre Kyjeva
A je to vonku – milióny od US ambasády a Googlu pre Denník N
Vojna na Ukrajine sa po nástupe Trumpa do úradu skončí skôr, myslí si Zelenskyj.
Miliónové prešľapy a odchádzajúci investori: Saková odkrýva zlyhania bývalej vlády
Viac ako 44 miliónov eur skvalitní život sociálne vylúčených ľudí a seniorov
Prezident Pellegrini prijal predstaviteľov školských odborov spoločne s ministrom školstva
Vystúpenie D.Trumpa v EP a rovnakú antimigračnú politiku žiadajú poslanci z vlasteneckých frakcií
Generál naložil Fedorovi Gálovi: Vždy, keď vyleziete z kúta, tak iba urážate Slovákov
zo sekcie
Čaká EÚ „havanský efekt“? List 115 europoslancov Leyenovej: Hospodársku samovraždu Európy musíme zastaviť
Čaká EÚ „havanský efekt“? List 115 europoslancov Leyenovej: Hospodársku samovraždu Európy musíme zastaviť
Čaká EÚ „havanský efekt“? List 115 europoslancov Leyenovej: Hospodársku samovraždu Európy musíme zastaviť