Slovanské Noviny

25. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Koniec bežnej nafty!? Nový KlimaDiesel25 si razí cestu na čerpačky, primiešavajú doň odpad

Fanúšikovia spaľovacích motorov musia počítať s tým, že aj keď sa rozhodnú neprejsť na elektromobil, tankovať budú iné palivá ako dnes.

Aj palivá prechádzajú vývojom a dôraz je v tomto smere kladený (neprekvapivo) najmä na ekológiu. Koniec bežnej nafty, ako ju poznáme dnes, by mohli „mať na svedomí“ nové ekologickejšie alternatívy. Tie sľubujú menej emisií a skutočne môžu tento cieľ naplniť, pokiaľ sa dodržia výrobné postupy a takéto palivá sa použijú výhradne v motoroch, pre ktoré sú určené. Príkladom je palivo pod názvom KlimaDiesel25, ktoré zavádzajú prvé čerpačky v Nemecku.

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

Fanúšikovia spaľovacích motorov musia počítať s tým, že aj keď sa rozhodnú neprejsť na elektromobil, tankovať budú iné palivá ako dnes. Príkladom je novinka pod označením DK25 (nazývaná aj KlimaDiesel25), ktorú natankujete na čerpacej stanici Classic od mája v nemeckom Kirchweyhe v spolkovej krajine Dolné Sasko.

Výrobca paliva sľubuje zníženie emisií CO2 až o 25 percent po jeho natankovaní. „Mal by byť zavedený v celom Nemecku!“ želá si zástupkyňa vedúceho nemeckej čerpačky. Novinka má napomôcť tomu, aby spaľovací motor ako taký prežil aj v budúcnosti. Inovovanú naftu má ponúkať čoraz viac čerpačiek v Nemecku.

Syntetické palivo DK25 je z jednej tretiny vyrobené z bio zvyškov a odpadových materiálov ako napríklad použitý rastlinný tuk. Hoci vypúšťa až o 25 percent menej emisií CO2 ako bežná nafta, jazdiť naň vraj môžu všetky dieselové vozidlá bez rozdielu. Palivo sa môže miešať s klasickou naftou, má porovnateľné vlastnosti a neovplyvňuje spotrebu. Ak vás zaujíma cena, palivo stojí približne o šesť centov viac ako bežná nafta, čo ozaj nie je dramatický rozdiel.

V príprave je už teraz aj nové palivo pre benzínové motory, no zatiaľ nie je jasné, či ho uvedú tento rok.

Zdroj: kreiszeitung.de / topspeed.sk