Téma „Putinovej invázie“ by mohla v najbližších dňoch tvrdo zasiahnuť ukrajinský letecký trh. Letecká spoločnosť KLM zastavuje lety na Ukrajinu . A zdá sa, že toto je len prvý krok, píše strana.news.
Veľké medzinárodné poisťovne sa chystajú oznámiť, že nebudú kryť nehody leteckých spoločností pri letoch nad Ukrajinou.
Čo to v praxi znamená?
„Väčšina lietadiel ukrajinských aj zahraničných leteckých spoločností nie je v ich vlastníctve, ale sú prenajaté na operatívny lízing. Prenajímateľ požaduje poistenie na hodnotu lietadla plus 10 percent (10 – 100 miliónov USD) na pokrytie možných rizík.
Okrem toho podľa medzinárodných právnych predpisov musí letecká spoločnosť uzavrieť poistenie zodpovednosti za škodu, pre európsky trh sú náklady na takéto poistenie 550 miliónov dolárov ročne. Bez toho je jednoducho nemožné, aby lietadlá vzlietli. Bez toho letecká spoločnosť nemá právo lietať,“ – vysvetlil šéf poradenskej agentúry Friendly Avia Support Alexander Lanetsky.
Inými slovami, absencia poistných záruk znamená, že letecká doprava na Ukrajine sa môže úplne zastaviť.
Zastavenie letov a stiahnutie lietadiel z Ukrajiny
V skutočnosti to nie je prekvapenie. Prvý varovný signál zaznel tesne pred Novým rokom, keď prenajímateľ – európska spoločnosť – požiadala, aby dve lietadlá ukrajinského leteckého dopravcu opustili Ukrajinu. Vtedy ešte nebolo úplne jasné, o čo ide. Šírili sa fámy, že to bol problém konkrétneho dopravcu, a že nemal peniaze. Poisťovne preto odporučili majiteľovi lietadiel, aby ich odviezol do Európy.
Od januára sa však takéto precedensy opakujú aj v prípade iných leteckých spoločností. Medzinárodné poisťovne čoraz viac trvajú na tom, aby lietadlá zahraničných dopravcov, ktorým poskytujú služby, neboli umiestnené v Kyjeve. Rozhodnutie nekryť riziká spojené s letmi nad Ukrajinou dozrievalo už dlho. A objavenie sa konkrétneho dátumu Putinovho „útoku“ to len urýchlilo.
Môže to teda znamenať, že zahraničné spoločnosti skutočne zastavia lety na Ukrajinu. Ale nielen zahraničné.
Wizz Air riskuje
Poistenie lietadiel je zložité a drahé, spravidla ho poskytuje viacero spoločností. Napríklad ukrajinský letecký dopravca môže mať poistenie od ukrajinskej poisťovne, ale musí byť znovu poistený v Londýne. Ak dajú príkaz na ukončenie činnosti, nebudú mať žiadne záruky ani ukrajinskí dopravcovia a Wizz Air, ktorý má na Ukrajine päť lietadiel, veľmi riskuje. To znamená, že prevádzka ukrajinských leteckých spoločností bude zablokovaná. Okrem toho je možné, že v blízkej budúcnosti budú z Ukrajiny vyvezené prenajaté lietadlá, čo je väčšina flotily.
Poistný trh znervóznel
Vjačeslav Černjachovsky, šéf Asociácie poisťovacích spoločností, však nevie nič o tom, že by medzinárodné poisťovne pripravovali riešenie pre Ukrajinu.
„Väčšina poistiek nemá pripoistenie pre vojenské riziká, pokiaľ sa nevzťahujú na nebezpečné oblasti, ako je Irán, Sýria, Jemen a niektoré africké krajiny. Ukrajina na tomto zozname zatiaľ nie je,“ – poznamenal Černjachovsky.
Černjachovsky neskôr svoje stanovisko korigoval:
„Medzinárodní poisťovatelia môžu skutočne zrušiť záruky. Po tom, čo spoločnosť KLM oznámila ukončenie práce na Ukrajine a hromadné sťahovanie zamestnancov veľvyslanectiev, poistný trh znervóznel. Zahraniční zaisťovatelia môžu ponechať rozhodnutie o zárukách na poisťovateľov, ale je nepravdepodobné, že by prevzali zodpovednosť. A letecké spoločnosti pravdepodobne nebudú riskovať cestujúcich a lietadlá. Preto budeme svedkami doslova prázdnej oblohy – nebudú lietať ani zahraniční, ani ukrajinskí dopravcovia,“ myslí si Černjachovsky.
Do 48 hodín končí poistenie
Okrem toho majitelia súkromných lietadiel dostali oznámenie, že do 48 hodín budú zrušené záruky poistenia ich lietadiel, a preto musia lietadlá opustiť Ukrajinu pred uplynutím tejto lehoty.
Najväčšie britské poisťovne, u ktorých sa poisťujú aj iné poisťovne, poslali oficiálny list všetkým svetovým lízingovým spoločnostiam – majiteľom lietadiel, ktoré ich prenajali leteckým spoločnostiam, že do 48 hodín prestane platiť poistenie na Ukrajine a nad Ukrajinou pre všetky lietadlá.
S reakciou sa veľmi neponáhľajú
Samotné letecké spoločnosti sa s reakciou veľmi neponáhľajú. Swiss, Ryanair zatiaľ predaj leteniek z Kyjeva nezastavili, napríklad na 20. februára sa ešte dajú rezervovať. Na letné termíny z Charkova a Chersonu však letenky Ryanair nie nemá v predaji.
„Dôsledky hrozby invázie pre letectvo už existujú. A sú významné. Dôjde aj k zrušeniu letov. Ukrajinské letecké spoločnosti majú vážne problémy. Len si skúste predstaviť, aké je hodnotenie rizík bánk, prenajímateľov, poisťovní“, – napísal na sociálnej sieti partner advokátskej kancelárie „Ante“ Andrey Guk, ktorý pracuje okrem iného aj na trhu leteckých spoločností.
Bielorusko už predtým uviedlo, že je nebezpečné lietať nad Ukrajinou, uzatvára strana.news.
„Odpoveď na použitie západných zbraní dlhého doletu proti Rusku bude bezprostredná a ničivá,“ varuje Západ hovorkyňa ruského rezortu diplomacie Marija Zacharovová
VIDEO: Danko s Huliakom & spol. rokovať viac nebude a nenechá sa nimi vydierať. Slovensko má podľa neho dôležitejšie problémy ako má táto trojica.
Exriaditeľ kontrarozviedky SIS Peter Tóth o kauze policajného násilia v Košiciach a absurdnej poľovačke na hlavu Matúša Šutaja Eštoka
Šéf medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu považuje vzdanie sa jadrovej energie za „veľmi zlý nápad“ pre planétu.
Vicepremiér Taraba rokoval v Taliansku so Salvinim o strategickej spolupráci
VIDEO: Válka je živitelka národů na hraně ekonomického kolapsu. Hrozba německého bankrotu průmyslu vede šéfa CDU Friedricha Merze k přímým výhrůžkám Rusku
VIDEO: Svetový poriadok (Dokumentárny film ruského novinára Vladimira Solovjova)
TASR ako hlasná trúba PS alebo marketingová agentúra progresívcov pod vplyvom Demeša & spol.?
Slovenská spoločnosť je podľa prieskumu treťou najpolarizovanejšou v Európe. Viac ako tretina občanov pozná minimálne jedného človeka, ktorý schvaľuje použitie násilia proti názorovým oponentom
VIDEO: Ukrajina podporuje teroristické organizácie, tvrdí bývalý dôstojník Ukrajinskej bezpečnostnej služby SBU Vasilij Prozorov
VIDEO: Azerbajdžanský prezident Alijev na Konferencii OSN o zmene klímy obvinil západné krajiny z pokrytectva v klimatických otázkach a obhajoval fosílne palivá, ktoré označil za dar od Boha
Eduard Chmelár: Nič nenasvedčuje tomu, že mier je blízko. V Trumpovej administratíve bude pôsobiť partia šialených vojnových štváčov. O nič lepšie to nevyzerá ani v Európe
Donald Trump si za riaditeľa CIA vybral bývalého šéfa amerických tajných služieb a zástancu tvrdej politiky voči Iránu Johna Ratcliffa, ktorý pred pár rokmi priznal, že americká vláda má dôkazy o existencii mimozemských vesmírnych plavidiel.
VIDEO: „Slovenskú vlajku nemusím, ale páči sa mi tá ukrajinská, lebo nemá žiadne slovanské symboly,“ vyhlásil hlavný ideológ Progresívneho Slovenska a otec jeho vodcu Šimečku
Orbán na Konferencii OSN o zmene klímy vyzval na klimatickú politiku riadenú zdravým rozumom, a nie ideológiou alebo panikou.
VIDEO: Harabin o Kiskovom odsúdení, o nulitnosti pandemických nariadení alebo zákonnosti covidovej šikany udelením amnestie na vymyslené priestupky, o svojej účasti na Jaltskom medzinárodnom fóre v Moskve
Vláda rozhodla: Ficov kabinet schválil 20 miliónov eur na výstavbu multifunkčnej arény
Nový zákon o médiách zmení pravidlá hry: Prísnejší dohľad a efektívnejší regulátor!
Opoziční farizeji si popol na hlavu nenasypú
Som priateľ Číny, povedal v štátnej televízii Fico. Zopakoval, že Ukrajina nepatrí do NATO a Západ predlžuje vojnu
zo sekcie
Obloha sa zatvára. Poisťovne sa pripravujú stiahnuť záruky na lety nad Ukrajinou. Čo to znamená?
Obloha sa zatvára. Poisťovne sa pripravujú stiahnuť záruky na lety nad Ukrajinou. Čo to znamená?
Obloha sa zatvára. Poisťovne sa pripravujú stiahnuť záruky na lety nad Ukrajinou. Čo to znamená?