Slovanské Noviny

14. decembra 2025

Slovenské Noviny

K porozumeniu Čelovekom

Štátna kampaň bez súťaže: Odborníci spochybňujú cenu reklamy SPP

Začiatkom roka zaplavila slovenské mestá rozsiahla reklamná kampaň štátneho podniku Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Z billboardov a citylightov ľudí ubezpečovala, že ceny plynu zostanú v roku 2025 stabilné – a to aj vďaka vláde. Teraz však vychádza najavo, koľko kampaň stála, ako bola nakupovaná – a prečo to celé vyvoláva vážne pochybnosti.

SPP priznalo, že len v období od 3.1.2025 do 3.2.2025 minulo na túto reklamnú aktivitu 275-tisíc eur, pričom médiá nakupovalo prostredníctvom agentúry This is Locco. Tender nebol, pretože – ako tvrdí podnik – ide o dlhodobý zmluvný vzťah. Problém je, že podľa viacerých odborníkov takáto suma vôbec nezodpovedá bežným trhovým cenám.

-------> PODPORTE CHOD PORTÁLU DAROM. Len vďaka vašej podpore môžeme tvoriť. Nikto okrem Vás nefinancuje Slovanské Noviny. Patria národu, nie oligarchom. Zatiaľ sa vyhýbame reklamným bannerom aby sme udržali vizuálnu čistotu no náklady na chod máme každý mesiac. Spojme sily a tvorme spolu. Ďakujeme





------------------------------------

Odborníci: Kampaň mohla stáť o 100-tisíc menej

„Na základe cenníkov billboardových spoločností, cien za citylighty a inzercie v tlači, by podobná kampaň pri štandardných nákupoch a objemových zľavách nemala presiahnuť 170-tisíc eur,“ uviedol pre redakciu odborník na mediálny trh, ktorý si želal zostať v anonymite. Podobný odhad potvrdili aj ďalší experti.

Rozdiel je teda priepastný – až 105-tisíc eur. Inak povedané, kampaň bola minimálne o 60% drahšia než je konzervatívny odhad mediálnej hodnoty nákupu v danom mesiaci. A hoci SPP tvrdí, že všetko prebehlo v súlade s internými pravidlami, práve absencia transparentného výberu dodávateľa a výška nákladov vyvoláva podozrenia z nehospodárnosti.

Zdroj: screenshot videa

Zavádzajúci slogan? Rada pre reklamu má jasno

Problémy sa netýkajú len ceny. Kampaň preverovala aj Rada pre reklamu, ktorá ju napokon označila za neetickú a zavádzajúcu. „Samotné tvrdenie na billboarde je vecne nesprávne a môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať mylný dojem, že cena plynu pre domácnosti bude rovnaká,“ uviedla komisia. Slogan o fixnej cene plynu na rok 2025 podľa nej neodzrkadľuje realitu, keďže ide o dočasné politické rozhodnutie prefinancované zo štátneho rozpočtu.

SPP: Komunikovali sme dôveru a stabilitu

SPP tvrdí, že cieľom kampane bolo budovať dôveru, informovať o stabilite dodávok a vysvetliť výnimočný charakter rozhodnutia vlády o cenách. „Komunikovali sme kľúčové posolstvá na troch rôznych vizuáloch,“ uviedol hovorca Ondrej Šebesta. Súčasťou kampane bola aj webová stránka s podrobnosťami a snaha motivovať ľudí k úsporám.

Štátna reklama, veľká suma, žiadna súťaž

Napriek oficiálnemu vysvetleniu SPP sa ozývajú čoraz hlasnejšie pochybnosti, či si štátny podnik pri nakladaní s verejnými prostriedkami počínal zodpovedne. Kampaň za 275-tisíc eur, ktorá podľa odborníkov mohla byť realizovaná za 170-tisíc eur, a navyše bola označená za zavádzajúcu, otvára vážne otázky o transparentnosti a efektívnosti verejného marketingu.

hlavnydennik.sk